Uusi Nissan Micra K14

Anonyymi

Olen harkinnut ostavani uutena tai pari vuotta vanhana Nissan Micra auton. Vuosimalli siis kai 2017 eteenpäin. Muutamat seikat arveluttavat ja olisin halunnut kuulla omista tai tuttavien kokemuksia. Vain tämä UUSIN koppamalli kiinnostaa.

Ajan vuodessa noin 12 000km, joten melko vähän. Suurin osa ajosta on taajamassa pääkaupunkiseudulla ja yksin. Paljon on myös alle 5 km pyrähdyksiä. Ajan vuodessa melko vähän pitkää maantieajoa putkeen. Taloudellisuus painaa paljon vaakakupissa, joten pieni kulutus ja hankintahinta sekä katsastustilaistoissa pärjääminen koukuttaa minua. En haluaisi hirveästi sitoa autoon rahaa, mutta uudempaa varmatoimisempaa autoa arvostan, joten karsittu "karvahattumalli" ei ole minulle paha rasti. Auto on minulle lähinnä siirtymisväline enkä varsinaisesti "asu" siinä, joten en tarvitse hienouksia ja mukavuudesta voin hieman tinkiä. Ajattelin ostaa kuitenkin manuaalilaatikolla kaupunkiajostani huolimatta. Pystyn tekemään (kohtuu isoja) korjauksia itse melko kätevästi kun minulla on autoalan koulutus ja paikka missä tehdä (ei tosin autonosturia tai monttua). Tarkoitus olisi pitää autoa vähintään kymmenen vuotta. Pyydän pohtimaan kysymyksiäni lähinnä minun näkökulmasta.

Onko huolto-ohjelmassa jotain sudenkuoppia? Tuleeko vaikka kymmenen vuoden kohdalla jotain isompaa moottorin huoltamisen osalta esim. jakohihnan/ketjun (ketjukin hammaspyörät myös kuluu) vaihtaminen maksaa tuplasti muihin autoihin verrattuna? Esim. Dacia kuulemma ratsastaa halvalla myyntihinnalla, mutta huollot voi olla yllättävän kalliita esim. öljynsuodatin pelkästään maksaa jo 50e johonkin malliin.

Perus ja kasko vakuutuksissa ei varmaan mitään ihmeempiä?

Mitenkäs varaosien saatavuus pääkaupunkiseudulla? Uusiin autoihin ei varmasti ihmeempiä varastoja pidetä mutta kun alkaa tulla vaikkapa 5 vuotta ikää niin jotain alkaa jo menemään varaosien osalta kaupaksi. Mitenkäs Micraan saa yleensä varaosia suoraan hyllystä merkkiliikkeistä/korjaamoilta? Meneekö hyvin usein tilaamiseksi ulkomailta ja pari päivää kestää tulla? Onko varaosat selvästi kallimpia muihin pikkuautoihin verrattuna?

Pidän lämmöstä talvella, joten onko mielestäsi sisätilan lämmityslaite riittävän tehokas? Saako autoon letkulämmitintä säteilylämmittimen sijaan niin ettei moottorin takuu asioissa tule sanomista? Käsittääkseni säteilylämmittimet ovat monessa automallissa melko onnettomia jos on perinteiseen lohkolämmittimeen tottunut.

Ovatko käytetyn Micran myyntiajat yleensä pidempiä kuin muilla merkeillä? Onko mitään "mustan pekan" vaaraa?

Nyt jo maailmalla ilmenneitä tyyppivikoja? Ehkä jotkut ajavat jopa 30 000km niillä vuodessa jolloin viat alkavat tulemaan esiin?

Jotain muuta mitä olisi hyvä tietää niin hyvistä kuin huonoista puolista?

En ole vielä kyseistä autoa koeajanut ja muodostan sitten siitä oman mielipiteeni pidänkö siitä vai en. On hyvä mennä autokaupoille (sinne kauas) kun saa täältä vinkkejä mihin minun pitäisi kiinnittää erityistä huomiota. Olen miettinyt myös Toyota Yarista, Ford Fiestaa ja Mitsubishi Space Star 0-3 vuotta vanhana. Teoriassa minulla on kaksi vuotta aikaa vaihtaa autoa ja vaihdan kun sopiva yksilö osuu kohdalle.... viikon päästä tai vasta kahden vuoden päästä.

7

1106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ostamalla renault clion, saat saman auton halvemmalla.

      Siinä ei ole kyllä nissanin statusta, mutta taatusti on samat viat.

    • Anonyymi

      Huonosti on uudempi pärjännyt vertailuissa ja myös hyvin kehno talviauto vaikka aiemmin oli naisten luottopeli ja kysytty malli ja nyt näkee todella vähän.

      • Anonyymi

        Selityshän piilee siinä, että ne vanhemmat "hyvät" micrat oli japanilaista suunnittelua ja valmistusta.

        Nykyiset on renault yhteistyön tulosta ja renaultilta on otettu keskinkertainen laatu ja vikaherkkyys.


    • Anonyymi

      Olisi parempi jututtaa niiden omistajia, kuin täältä neuvoja hakea. Täällä voi kilpailija firman edustaja kirjoittaa mitä vain, ja siinä sivussa kehua omiaan. Kyllä ne omistajat aina joutaa muutaman sanan vaihtaa, jos sattuu sopivasti kohdalle. Esim. autoliikkeessä huoltoon tuojia, tai autonvaihtajia kannattaa jututtaa.

      • Anonyymi

        Aivan totta. Maahantuojien edustajat on palkattu kirjoittamaan tänne juttuja muiden merkkien tuotteista. Kannattaa olla varovainen siitä mihin uskoo, voi olla isot rahat kyseessä!


    • Anonyymi

      Ja Nissanin edustajat kehuu omaansa
      Tosiasia että kyseessä on rellu.
      Varmempi ostos joku korealainen jos tojo yaris on liian kallis.

    • Anonyymi

      Ei saa automaatilla, niin kuin ei saa cliookaan.
      Katteli enemmin toyotaa vaikka, saa automaatilla.

      Manuaalivaihteet pilaa koko ajamisen nautinnon, sellaisen kyydissäkään edes haluaisi olla missä on manuaalivaihteet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1631
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1289
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1277
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe