Pyöräilijöiden perustelut jalkakäytävällä pyöräilemiseen

Anonyymi

Pyöräilijöiden jalkakäytävällä pyöräilyn perustelut viimeisen viikon aikana, kun minä jalankulkijana huomautan heille jalkakäytävällä ajamisesta:

- Luulin, että ajoradalla/kadulla ei saa ajaa pyörällä. Hihaa hipoen ajoi n. 40 vuotias nainen jalkakäytävällä. Lisäksi huomautin hänelle, että tietääkseni tuo on suojatien merkki ei pyörätien merkki. Liikennemerkki mikä oli hänen kulkusuunnassa.
- Rinnakkainen pyörätie ja jalkakäytävä: vastaan tuleva pyöräilevä vanhempi pariskunta ajoi n. 150 m jalkakäytävällä rinnakkain Lauttasaaren sillalla, joten siirryin kävelemään pyörätiellä.
Siirtyivät sitten juuri ennen minua kohtaamista pyörätielle ja olivat sitä mieltä, etten saa kävellä pyörätiellä! Huomautin heille jalkakäytävällä ajosta. Heidän perustelut miksi ajavat jalkakäytävällä olivat, että ajavat niin hiljaa eivätkä uskalla ajaa pyörätiellä. "Mummo" totesi, että uskallanko itse ajaa tuossa pyörätiellä. Sanoin uskaltavani ajaa siinä pyörätiellä ja pyöräillä jopa ajoradalla mm. Kaisaniemenkadulla, Hämeentiellä, Espalla, Tehtaankadulla jne.
- ei ole pyörällä ajo kielletty -merkkiä niin silloin se on myös pyörätie. Miten voi olla koska laissa on maininta, että pyörätie on rakenteellisesti ajoradalla erotettu osa ja se merkitään pyörätien liikennemerkillä?
- ei uskalla aja ajoradalla/kadulla

Edellä siis muutamia esimerkkejä.

Jalankulkijana olen opetellut uudet "liikennesäännöt" eli minä saa kävellä pyörätiellä
- ellei pyörätiellä ole jalankulkukielletty liikennemerkkiä
- ellen uskalla kävellä jalkakäytävällä siellä pyöräilevien takia.
- koska luulen, että en saa kävellä jalkakäytävällä, jotta pyöräilijät voivat ajaa siellä
- jne

Olen aika vanha täti-ihminen enkä ole vielä koskaan ajanut pyörällä jalkakäytävillä. Olen viime viikkoina "opetellut" kävelemään pyörätiellä.

Enemmän pyöräilijät ajavat jalkakäytävillä kuin jalankulkijat kävelevät pyöräteillä. Kannattaa vaikka katsoa Helsingin keskustassa, sillä siellä suurin osa jalankulkijoista kävelee jalkakäytävillä, mutta harva pyöräilijä ajaa ajoradalla ellei ole pyörätietä. Alle 12-vuotias saa ajaa jalkakäytävällä ellei siitä ole haittaa.

Pyöräilijöille tiedoksi, että teillä ei ole päälleajo-oikeutta vaikka jalankulkija kävelisinkin pyörätiellä!

66

765

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Uskon kyllä että elämäsi on vaikeata kun et sovi Lauttasaaren sillallekaan yhtaikaa kahden pyöräilijän kanssa. Minulla ei ole ollut siinäkään koskaan mitään vaikeuksia pyöräilijänä sen enempää kuin jalankulkijanakaan.

      • Anonyymi

        Harvoin pyöräilijöillä mitään vaikeuksia onkaan, mutta he aiheuttavat niitä kaikille muille.
        Monin paikoin jalkakäytävällä on enemmän pyöräilijöitä kuin ajoradalla, jossa kuuluisi ajaa. Koko asiasta on turhauttavaa edes kirjoittaa, koska eihän näihin polkemalla maailmaa pelastaviin mikään tehoa, kun ymmärrys puuttuu.
        Tiukka sakotuslinja auttaisi. Ei mitään rikesakkoja, vaan kunnon sakot liikenteen vaarantamisesta. Siinä ei silloin selittelyt auta, etten tiennyt, uskaltanut, ymmärtänyt...
        Suomen "polkupyöräkulttuuri" on pantu merkille ulkomaita myöten. Hävettää puolestanne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harvoin pyöräilijöillä mitään vaikeuksia onkaan, mutta he aiheuttavat niitä kaikille muille.
        Monin paikoin jalkakäytävällä on enemmän pyöräilijöitä kuin ajoradalla, jossa kuuluisi ajaa. Koko asiasta on turhauttavaa edes kirjoittaa, koska eihän näihin polkemalla maailmaa pelastaviin mikään tehoa, kun ymmärrys puuttuu.
        Tiukka sakotuslinja auttaisi. Ei mitään rikesakkoja, vaan kunnon sakot liikenteen vaarantamisesta. Siinä ei silloin selittelyt auta, etten tiennyt, uskaltanut, ymmärtänyt...
        Suomen "polkupyöräkulttuuri" on pantu merkille ulkomaita myöten. Hävettää puolestanne.

        ...Suomen "polkupyöräkulttuuri" on pantu merkille ulkomaita myöten...

        Voitko laittaa linkin, ei ole muualta sattunut silmiin.

        Suomalaisen liikennekulttuurin syöpä on valvonnan ja rangaistusten puute. Sääntöyhteiskunnassa kasvaneet ihmiset eivät ymmärrä nykyisiä vapaan kasvatuksen vesoja, joiden mielestä heillä on oikeus. Tätä sitten sovelletaan, kunnes tulee oikeasti joku rankaisuvaltainen sanomaan, ettei käy. Sen jälkeen alkaa mieletön kitinä siitä, että mulla piti olla oikeus...

        Jos valvontaa kohdistettaisiin edes joskus muualle kuin autoilijoiden nopeuksiin ja pyöräilijöiden valoihin, saatettaisiin saada parempaa liikennekulttuuria ihan sivutuotteena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...Suomen "polkupyöräkulttuuri" on pantu merkille ulkomaita myöten...

        Voitko laittaa linkin, ei ole muualta sattunut silmiin.

        Suomalaisen liikennekulttuurin syöpä on valvonnan ja rangaistusten puute. Sääntöyhteiskunnassa kasvaneet ihmiset eivät ymmärrä nykyisiä vapaan kasvatuksen vesoja, joiden mielestä heillä on oikeus. Tätä sitten sovelletaan, kunnes tulee oikeasti joku rankaisuvaltainen sanomaan, ettei käy. Sen jälkeen alkaa mieletön kitinä siitä, että mulla piti olla oikeus...

        Jos valvontaa kohdistettaisiin edes joskus muualle kuin autoilijoiden nopeuksiin ja pyöräilijöiden valoihin, saatettaisiin saada parempaa liikennekulttuuria ihan sivutuotteena.

        Viime kesänä monilla Helsinkiin tulleilla loistoristeilijöillä varoitettiin erityisesti täydin arvaamattomista pyöräilijöistä, jotka ajavat myös jalkakäytävillä.
        Lisäksi kun Hollannin pyöräilyliiton puheenjohtaja kävi Suomessa, hän ihmetteli suomalsten aggressiivista pyöräilykulttuuria.
        Muiden liikenteessä liikkuvien riesaksi ovat nyt tulleet myös sähköpotkulaudat. Millaistohan olisi kävellä jalkakäytävällä joutumatta olemaan jatkuvassa valmiustilassa väistämään? En enää muista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viime kesänä monilla Helsinkiin tulleilla loistoristeilijöillä varoitettiin erityisesti täydin arvaamattomista pyöräilijöistä, jotka ajavat myös jalkakäytävillä.
        Lisäksi kun Hollannin pyöräilyliiton puheenjohtaja kävi Suomessa, hän ihmetteli suomalsten aggressiivista pyöräilykulttuuria.
        Muiden liikenteessä liikkuvien riesaksi ovat nyt tulleet myös sähköpotkulaudat. Millaistohan olisi kävellä jalkakäytävällä joutumatta olemaan jatkuvassa valmiustilassa väistämään? En enää muista.

        Jatkuvasti saa jalkakäytävällä jalankulkijana pelkää mistä milloinkin pyöräilijä tulee. Jalankulkijana en väistä pyöräilijöitä mikäli kuljen liikennesääntöjen mukaan eli jalankäytävällä kuljen missä ja miten haluan. Kolhuja tulee joskus, mutta niin tulee pyöräilijöillekin, jotka pääsääntöisesti lähtevät karkuun. Pyöräilijät ovat sitä mieltä, että kaikki väistää heitä. Minun on väitetty mm. kävelleen pyöräilijän päälle, kun se itsekäs ajoi jalkakäytävällä minun takaa minun päälle! Selvisin aika pienellä, sillä jalkaan tuli vain pieni murtuma!Pyöräilijä tietysti lähti karkuun ja koska poliisit eivät tutki täällä pääkaupunkiseudulla näitä pyöräilijöiden aiheuttamia tapaturmia niin turha on tehdä rikosilmoitusta.

        Eilen aamulla ennen klo 7 Tikkurilassa n. 400 m matkalla laskin pyöräilijät ja miten ajoivat: kadulla vain jalkakäytävät - 3 pyöräili jalkakäytävällä ja 1 ajoi ajoradalla väärään suuntaa. Kadulla rinnakkainen pyörätie ja jalkakäytävä - 4 pyöräili jalkakäytävällä, kukaan ei ajanut pyörätiellä. Katu, jossa pyöräilijöiden ajosuunnassa oikealla yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä - 2 pyöräili ajoradalla - toinen oikealla ja toinen vasemmalla. Vain yksi pyöräili yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä.
        "Hyvin" on noudatettu liikennesääntöjä! 11 pyöräilijää, josta vain yksi noudatti liikennesääntöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatkuvasti saa jalkakäytävällä jalankulkijana pelkää mistä milloinkin pyöräilijä tulee. Jalankulkijana en väistä pyöräilijöitä mikäli kuljen liikennesääntöjen mukaan eli jalankäytävällä kuljen missä ja miten haluan. Kolhuja tulee joskus, mutta niin tulee pyöräilijöillekin, jotka pääsääntöisesti lähtevät karkuun. Pyöräilijät ovat sitä mieltä, että kaikki väistää heitä. Minun on väitetty mm. kävelleen pyöräilijän päälle, kun se itsekäs ajoi jalkakäytävällä minun takaa minun päälle! Selvisin aika pienellä, sillä jalkaan tuli vain pieni murtuma!Pyöräilijä tietysti lähti karkuun ja koska poliisit eivät tutki täällä pääkaupunkiseudulla näitä pyöräilijöiden aiheuttamia tapaturmia niin turha on tehdä rikosilmoitusta.

        Eilen aamulla ennen klo 7 Tikkurilassa n. 400 m matkalla laskin pyöräilijät ja miten ajoivat: kadulla vain jalkakäytävät - 3 pyöräili jalkakäytävällä ja 1 ajoi ajoradalla väärään suuntaa. Kadulla rinnakkainen pyörätie ja jalkakäytävä - 4 pyöräili jalkakäytävällä, kukaan ei ajanut pyörätiellä. Katu, jossa pyöräilijöiden ajosuunnassa oikealla yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä - 2 pyöräili ajoradalla - toinen oikealla ja toinen vasemmalla. Vain yksi pyöräili yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä.
        "Hyvin" on noudatettu liikennesääntöjä! 11 pyöräilijää, josta vain yksi noudatti liikennesääntöjä.

        Liikenteesasä on paljon asennevammaisia. Liikkuminen muiden jokossa on heille varmasti haastavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikenteesasä on paljon asennevammaisia. Liikkuminen muiden jokossa on heille varmasti haastavaa.

        Mutta miksi muuten täysin normaalista ihmisestä tulee oitis täysin asennevammainen itsekeskeinen tyyppi, kun hän istuutuu pyörän satulaan?
        Pyöräilypassi hygienia- ja annislelupassin tapaan olisi byrokraattisesti kevyt keino vaikuttaa asiaan. Kunnon valvontaa ja sakkoja tietenkään unohtamatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta miksi muuten täysin normaalista ihmisestä tulee oitis täysin asennevammainen itsekeskeinen tyyppi, kun hän istuutuu pyörän satulaan?
        Pyöräilypassi hygienia- ja annislelupassin tapaan olisi byrokraattisesti kevyt keino vaikuttaa asiaan. Kunnon valvontaa ja sakkoja tietenkään unohtamatta.

        Miksi muuten täysin normaalista ihmisestä tulee oitis täysin asennevammainen itsekeskeinen tyyppi, kun hän istuutuu auton ratin taakse?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta miksi muuten täysin normaalista ihmisestä tulee oitis täysin asennevammainen itsekeskeinen tyyppi, kun hän istuutuu pyörän satulaan?
        Pyöräilypassi hygienia- ja annislelupassin tapaan olisi byrokraattisesti kevyt keino vaikuttaa asiaan. Kunnon valvontaa ja sakkoja tietenkään unohtamatta.

        En nyt tarkoittanut pyöräilijää.


    • Anonyymi

      Suomalainen ei osaa ajaa polkupyörällä sivistyneesti ja turvallisesti, eikä säännöt ole tiedossa.
      Meteliä he osaavat kyllä pitää oikeuksistaan, mutta kun heille kerrotaan totuuksia, niin sitten alkaa kiukuttelu ja muiden syyttäminen.
      Kyllä pyöräilijät itse ovat pilanneet maineensa, ei sitä muut pysty tekemään.

      • Anonyymi

        Taitaa olla pääkaupunkiseudun ongelma. Pienellä paikkakunnalla jossa asun, ei ole ongelmia.


      • Anonyymi

        " sitten alkaa kiukuttelu ja muiden syyttäminen."

        Olisi kannattanut edes lukea tätä ketjua. Olisi syytä eräillä katsoa peiliin mutta minkäs sille voi kun on sitä asenneongelmaa ja vika on aina muissa.


      • Anonyymi

        Hyvä esimerkki muiden syyttelystä:

        Kävelin kapeahkolla jalkakäytävällä keskellä (mahtuu juuri ja juuri 2 jalankulkijaa rinnakkain) ja takaa tuli pyöräilijä, joka huusi, että väistä. Huusin takaisin, että tämä on jalkakäytävä, mutta vaati silti, että väistän. Seuraavaksi näytin kansainvälistä käsimerkkiä enkä väistänyt. Tuli vähän leveämpi kohta, jolloin hän pääsi ohi.

        Ohittaessaan hän huusi, että käyttäydy kuin aikuinen. Ilmeisesti tarkoitti sitä, että kun en väistänyt häntä ja näytin kansainvälistä käsimerkkiä. Huusi hänen perään, että käyttäydy kuin aikuinen, tämä on jalkakäytävä.

        Katu siinä vieressä on tosi hiljainen katu, mutta silti pitää ajaa jalkakäytävällä. Mikäli ei uskalla ajaa ajoradalla niin silloin on etsittävä vaihtoehtoinen reitti tai talutettava se pyörä.

        Ehkä harkitsen sitä, että huomenna siirryn kävelemään ajoradalla, jotta Arvon Pyöräilijä Rouva pääsee ajamaan jalkakäytävällä! Tai sitten otan huomenna kävelysauvat käyttöön!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä esimerkki muiden syyttelystä:

        Kävelin kapeahkolla jalkakäytävällä keskellä (mahtuu juuri ja juuri 2 jalankulkijaa rinnakkain) ja takaa tuli pyöräilijä, joka huusi, että väistä. Huusin takaisin, että tämä on jalkakäytävä, mutta vaati silti, että väistän. Seuraavaksi näytin kansainvälistä käsimerkkiä enkä väistänyt. Tuli vähän leveämpi kohta, jolloin hän pääsi ohi.

        Ohittaessaan hän huusi, että käyttäydy kuin aikuinen. Ilmeisesti tarkoitti sitä, että kun en väistänyt häntä ja näytin kansainvälistä käsimerkkiä. Huusi hänen perään, että käyttäydy kuin aikuinen, tämä on jalkakäytävä.

        Katu siinä vieressä on tosi hiljainen katu, mutta silti pitää ajaa jalkakäytävällä. Mikäli ei uskalla ajaa ajoradalla niin silloin on etsittävä vaihtoehtoinen reitti tai talutettava se pyörä.

        Ehkä harkitsen sitä, että huomenna siirryn kävelemään ajoradalla, jotta Arvon Pyöräilijä Rouva pääsee ajamaan jalkakäytävällä! Tai sitten otan huomenna kävelysauvat käyttöön!

        Mistä johtuu, että sinulle tapahtuu ihan jatkuvasti noin? Ja että juuri kenellekään muulle ei tapahdu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä johtuu, että sinulle tapahtuu ihan jatkuvasti noin? Ja että juuri kenellekään muulle ei tapahdu?

        Voisit jo "virtesi" vaihtaa! Vastailet erittäin monelle samalla tapaa.

        Tuo on ihan normaalia, että jos pyöräilijöille (yli 12-vuotiaille) asiallisesti sanoo jalkakäytävällä ajamisesta niin sieltä tulee vaikka mitä syytöksiä. Heissähän ei heidän mielestä ole mitään vikaa!

        Jalankulkija ei ole se joka väistää jalkakäytävällä pyöräilijöitä. Yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytällä sekä pyörätiellä pyöräilijä on se, joka väistää jalankulkijaa.

        Laissa on jopa erikseen mainittu pyöräilijän väistämisestä jalankulkijaan nähden ja tilan antamisesta!

        Useat pyöräilijät eivät vieläkään osaa sitä, että jalankulkija saa kulkea yhdistetyllä pyörätiellä joko vasemmalla tai oikealla. Laki on siltä osin ollut voimassa "vasta" 1.6.1997 alkaen.

        1.6.2020 voimaan tulleet lait ovat suurimmalle osalle pyöräilijöistä vielä vuonna 2050 vieraita!

        Suurin osa pyöräilijöistä luulee, että heillä on vain oikeuksia ja niitähän heillä ei pahemmin ole!

        Polkupyörä on ajoneuvo ja sillä ajetaan ajoradalla ellei ole pyörätietä. Olen kuullut/lukenut, kun pyöräilijät ihmettelevät missä he sitten ajavat kun ei ole pyörätietä.

        Kertoo hyvin heistä!

        Turha sanoa, että ei huomannut onko pyörätien liikennemerkkiä. Eihän autoilijatkaan voi jatkaa risteyksestä eteenpäin, oikealle tai vasemmalle ellei katso onko se sallittua! Niin pitää myös pyöräilijöiden katsoa on sitten kyseessä ajoradalla ajaminen (missä he eivät yleensä aja) tai pyörätiellä ajaminen.

        On se outoa, että pyöräilijä "eksyy" ajamaan jalkakäytävälle, mutta ei sille viereiselle ajoradalla???

        Minulla onnistuu hyvin ajaa pyörällä ajoradalla ellei ole pyörätietä. Ajan myös Helsingin keskustassa pyörällä ja enimmäkseen ajoradalla. En pelkää ajaa pyörällä ajoradalla, mutta jalankulkijana pelkään kävellä monella jalkakäytävällä tai yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä pyöräilijöiden takia!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisit jo "virtesi" vaihtaa! Vastailet erittäin monelle samalla tapaa.

        Tuo on ihan normaalia, että jos pyöräilijöille (yli 12-vuotiaille) asiallisesti sanoo jalkakäytävällä ajamisesta niin sieltä tulee vaikka mitä syytöksiä. Heissähän ei heidän mielestä ole mitään vikaa!

        Jalankulkija ei ole se joka väistää jalkakäytävällä pyöräilijöitä. Yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytällä sekä pyörätiellä pyöräilijä on se, joka väistää jalankulkijaa.

        Laissa on jopa erikseen mainittu pyöräilijän väistämisestä jalankulkijaan nähden ja tilan antamisesta!

        Useat pyöräilijät eivät vieläkään osaa sitä, että jalankulkija saa kulkea yhdistetyllä pyörätiellä joko vasemmalla tai oikealla. Laki on siltä osin ollut voimassa "vasta" 1.6.1997 alkaen.

        1.6.2020 voimaan tulleet lait ovat suurimmalle osalle pyöräilijöistä vielä vuonna 2050 vieraita!

        Suurin osa pyöräilijöistä luulee, että heillä on vain oikeuksia ja niitähän heillä ei pahemmin ole!

        Polkupyörä on ajoneuvo ja sillä ajetaan ajoradalla ellei ole pyörätietä. Olen kuullut/lukenut, kun pyöräilijät ihmettelevät missä he sitten ajavat kun ei ole pyörätietä.

        Kertoo hyvin heistä!

        Turha sanoa, että ei huomannut onko pyörätien liikennemerkkiä. Eihän autoilijatkaan voi jatkaa risteyksestä eteenpäin, oikealle tai vasemmalle ellei katso onko se sallittua! Niin pitää myös pyöräilijöiden katsoa on sitten kyseessä ajoradalla ajaminen (missä he eivät yleensä aja) tai pyörätiellä ajaminen.

        On se outoa, että pyöräilijä "eksyy" ajamaan jalkakäytävälle, mutta ei sille viereiselle ajoradalla???

        Minulla onnistuu hyvin ajaa pyörällä ajoradalla ellei ole pyörätietä. Ajan myös Helsingin keskustassa pyörällä ja enimmäkseen ajoradalla. En pelkää ajaa pyörällä ajoradalla, mutta jalankulkijana pelkään kävellä monella jalkakäytävällä tai yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä pyöräilijöiden takia!

        En vastaile monelle, vaan pelkästään sinulle. Se johtuu siitä, ettei kukaan muu vaikuta joutuvan jatkuvan ja säännöllisen pyöräilijöiden vainon kohteeksi. Eikö ole hyvin erikoista, että pyöräilijät kohtelevat vain sinua kaltoin?


    • Anonyymi

      "Lisäksi huomautin hänelle, että tietääkseni tuo on suojatien merkki ei pyörätien merkki. Liikennemerkki mikä oli hänen kulkusuunnassa."

      Miksi ihmeessä verrata noita merkkejä? Suojatietä ja pyörätien jatketta voisi verrata keskenään mutta pyörätien jatkeelle ei ole omaa liikennemerkkiä, vaan ainoastaan tiemerkintä. Pitää siis verrata tiemerkintöjä.

      • Anonyymi

        Luetun ymmärtäminen: pyöräilijä ajoi jalkakäytävällä, mutta hän väitti että siinä oli pyörätien liikennemerkki ja hän saa ajaa siinä. Kerroin ja näytin hänelle, että siinä on suojatien liikennemerkki hänen suunnasta, ei pyörätien liikennemerkkiä. Kyseessä EI siis ollut kadun ylitys vaan pyöräilijä ajoi väylällä joka on rakenteellisesti ajoradasta erotettu osa eikä siinä ollut jalkakäytävän liikennemerkkiä, mutta siitä huolimatta se on vain jalkakäytävä. Tiedoksi, että jalkakäytävää ei tarvitse merkitä jalkakäytävän liikennemerkillä.
        PYörätie tulee aina merkitä pyörätien liikennemerkillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luetun ymmärtäminen: pyöräilijä ajoi jalkakäytävällä, mutta hän väitti että siinä oli pyörätien liikennemerkki ja hän saa ajaa siinä. Kerroin ja näytin hänelle, että siinä on suojatien liikennemerkki hänen suunnasta, ei pyörätien liikennemerkkiä. Kyseessä EI siis ollut kadun ylitys vaan pyöräilijä ajoi väylällä joka on rakenteellisesti ajoradasta erotettu osa eikä siinä ollut jalkakäytävän liikennemerkkiä, mutta siitä huolimatta se on vain jalkakäytävä. Tiedoksi, että jalkakäytävää ei tarvitse merkitä jalkakäytävän liikennemerkillä.
        PYörätie tulee aina merkitä pyörätien liikennemerkillä.

        Miksi sitten puhut suojatien liikennemerkistä. Suojatie on jalankulkijoille tarkoitettu ajoradan ylityspaikka.

        Liikennemerkkien ja tieliikennelain ymmärtäminen: Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan: suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä tai tiemerkinnöin osoitettua tien osaa;

        Sitten vielä kaksi kuvaa suojatien liikennemerkistä.

        https://kuvat.uusisuomi.fi/sites/default/files/imagecache/artikkelikuva_std/kuvat/suojatiemerkki_suojatie_koivunlehdet_taustalla_kuva_clas_von_bell.jpg

        https://images.cdn.yle.fi/image/upload//w_1198,h_674,f_auto,fl_lossy,q_auto:eco/13-3-5891359.jpg


    • Anonyymi

      "Taluta pyörää" - lisäkilvet ovat älyttömiä jalkakäytävillä. Kävelyvauhdilla polkeminen vie vähemmän tilaa jalankulkijoilta kuin taluttaminen. Talutan heti, kun näen jalkakäytävälle pysäköinnissä opastavan "työnnä autoa" - lisäkilven.

      Kävelyvauhdilla polkemalla pitäisi myös saada etuajo-oikeus suojatielle. Kuitenkin suojatiellä taluttajaa pitää väistää, joten miksi nillittää suojatiellä pyöräilystä? Pyöräilijä muuttuu hetkessä taluttajaksi laittamalla jalat maahan.

      Kun siis pyöräillijä kääntyy eteesi suojatielle, älä vauhkoa hänen rikkovan lakia, vaan väistä niinkuin väistäisit jalankulkijoita. Käytännössä hänellä on kävelyvauhti 90 asteen käännöksen jälkeen!

      • Anonyymi

        Kyllä sen per###n voi laskea siitä satulasta ja kävellä pyörää taluttaen suojatietä pitkin, niin autoilijat väistävät varmasti. Kaikille yhteiset säännöt helpottavat liikkumista niin suojateillä kuin pyöräteilläkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sen per###n voi laskea siitä satulasta ja kävellä pyörää taluttaen suojatietä pitkin, niin autoilijat väistävät varmasti. Kaikille yhteiset säännöt helpottavat liikkumista niin suojateillä kuin pyöräteilläkin.

        Polkupyörän talutuspakko liikenteessä on turhanpäiväistä pullakuskin pätemistä, joka ei perustu käytännöllisyyteen tai tosiasioihin (lakiin). Eiväthän jalkakäytävältä suojatien kautta pois ajavat ammattikuskitkaan koskaan työnnä autojaan.


      • Anonyymi

        Jalkakäytävällä ei saa ajaa pyörällä kuin vain alle 12 vuotias ellei siitä ole meille jalankulkijoille haittaa. Polkupyörä on ajoneuvo ja sillä ajetaan ajoradalla ellei ole pyörätietä.

        Suojatie on vain jalankulkijoille ei ajoneuvoille.

        Ei riitä vain jalan laskeminen maahan vaan pyörän päältä pitää tulla kokonaan pois, jotta muuttuu jalankulkijaksi.


      • Anonyymi

        Taluta pyörää jalkakäutävällä - kilvet ovat todellakin älyttömiä jalkakäytävällä, koska jalkakäytävällä on aina talutettava pyörää.
        Ja jalkakäytävällä ajeleminen on siis kokonaan kielletty, sen ovat sinua viisaammat päättäneet. Koska kyseessä ei ole mikään mielipideasia, niin turha sinun on sillä päätäsi vaivata. Kun poliisi puuttuu jalkakääytäväpyöräilyyn, niin ei silloin kysytä, miten kovaa ajoit. Suojatiellä ajinen taas on liikenteen vaarantamista , josta saa vähän isommat sakot.
        Sinun ajatusmaailmallasi ja järjellä varustetun ihmisen on paras jättää fillari kotiin ja liikkua muuten, meidän kaikkien turvallisuuden vuoksi.
        PS. Oslossa kokeiltiin jalankulkijoiden ehdoilla tapahtuvan pyöräilyn sallimista jalkakäytävillä. Se kokeilu loppui lyhyeen nopasti lisääntyneiden onnettomuuksien takia. Jalkakäytävä on pelkästään kävelijöille, kuten nimikin sen sanoo.


      • Anonyymi

        Minun ohitse et kyllä jalkakäytävällä ajele. Olen jo kauan pysäyttänyt jokaisen ja sitten olen kertonut tieliikennelaista. On syntynyt jopa ihan hyviä keskusteluja ja yllätyksekseni joukossa on ollut monia ihan tolkuissaan olevia tyyppejäkin.
        Ja matka on jatkunut sujuvasti ajoradan puolella.


      • Anonyymi

        " "Taluta pyörää" - lisäkilvet ovat älyttömiä jalkakäytävillä. Kävelyvauhdilla polkeminen vie vähemmän tilaa jalankulkijoilta kuin taluttaminen. "

        Pitää olla melkoisen taitava pyöräilijä joka pystyy ajamaan pyörällä kävelyvauhtia huojumatta linjaltaan. Kyllä hitaasti ajava pyöräilijä ottaa huojumisen takia enemmän tilaa kuin taluttava.


    • Anonyymi

      Tänään sähköpotkulautailijan perustelut siitä, että siirtyi ajamaan jalkakäytävälle oli se, minä jalankulkijana olisi kävellyt hänen päälle!!!!

      Minä jalankulkijana tullessani kadun yli suojatieltä pyörätien ylittävälle suojatielle, hän oli sähköpotkulaudalla n. 15 m päässä kun astuin pyörätien ylittävälle suojatielle. eikä hän hiljentänyt vauhtia. Sähköpotkulautailija siirtyi sitten jalkakäytävälle eli sinne minä olin menossa. Sanoin hänelle, että se on jalkakäytävä ja silloin hän huusi minulle, että minä olisin muuten kävellyt hänen päälle! Huusin hänen perään, että hän väistää suojatiellä olevia tai sinne aikovia jalankulkijoita.

      • Anonyymi

        Hän siis väisti sinua koukkaamalla silloin edessäsi olleen jalkakäytävän kautta kun olit vasta ylittämässä sitä pyörätietä jota pitkin hän oli tulossa. Tästäkin sinä sait tehtyä ongelman.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hän siis väisti sinua koukkaamalla silloin edessäsi olleen jalkakäytävän kautta kun olit vasta ylittämässä sitä pyörätietä jota pitkin hän oli tulossa. Tästäkin sinä sait tehtyä ongelman.

        Totta hemmetissä se on ongelma ja vastoin tieliikennelakia. Sinulle on siis myös ihan ok. jos suojatiellä on jalankulkijoita ja autoilija ei viitsi jarruttaa, niin voi koukata sitten jalkakäytävän kautta.
        On vaarallista, että tuollaisella ajatusmaailmalla varustettuja ihmisiä on vapaana keskuudessamme ja liikenteessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta hemmetissä se on ongelma ja vastoin tieliikennelakia. Sinulle on siis myös ihan ok. jos suojatiellä on jalankulkijoita ja autoilija ei viitsi jarruttaa, niin voi koukata sitten jalkakäytävän kautta.
        On vaarallista, että tuollaisella ajatusmaailmalla varustettuja ihmisiä on vapaana keskuudessamme ja liikenteessä.

        Olit kadun ylitettyäsi vasta astumassa pyörätien ylittävälle suojatielle lähestyvän sähköpotkulautailijan eteen, joten hän ohitti sinut koukaten kauempana edessäsi olleen vapaan jalankulkuväylän kautta. Se oli hänen puoleltaan järkevää ja sujuvaa liikennekäyttäytymistä, teillä oli vaarattomassa tilanteessa aikaa huudellakin toisillenne noin paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olit kadun ylitettyäsi vasta astumassa pyörätien ylittävälle suojatielle lähestyvän sähköpotkulautailijan eteen, joten hän ohitti sinut koukaten kauempana edessäsi olleen vapaan jalankulkuväylän kautta. Se oli hänen puoleltaan järkevää ja sujuvaa liikennekäyttäytymistä, teillä oli vaarattomassa tilanteessa aikaa huudellakin toisillenne noin paljon.

        Mielestäsi on siis ihan ok. että autoilijakin koukkaa tyhjän jalkakäytävän kautta, kun ei viitsi hidastaa vauhtia suojatiellä olevien/sille astuvien jalankulkijoiden takia. Autolijalta järkevää ja sujuvaa liikennekäyttäytymistä.
        Niin tyypillistä pyöräilijän logiikkaa, joka on kaikille vaarallista liikenteessä.
        Tieliikennelain mukaan ei oikeasti ole olemassakaan sellaista tilannetta, jossa koukkaillaan jalkakäytävien kautta. Tämä ei koske tietenkään pyöräiljöitä, jotka elävät jossain ihan omassa ulottuvuudessaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielestäsi on siis ihan ok. että autoilijakin koukkaa tyhjän jalkakäytävän kautta, kun ei viitsi hidastaa vauhtia suojatiellä olevien/sille astuvien jalankulkijoiden takia. Autolijalta järkevää ja sujuvaa liikennekäyttäytymistä.
        Niin tyypillistä pyöräilijän logiikkaa, joka on kaikille vaarallista liikenteessä.
        Tieliikennelain mukaan ei oikeasti ole olemassakaan sellaista tilannetta, jossa koukkaillaan jalkakäytävien kautta. Tämä ei koske tietenkään pyöräiljöitä, jotka elävät jossain ihan omassa ulottuvuudessaan.

        Jalankulkijanakin kannatan sujuvaa liikennettä, enkä oikeuksistani kiinni pitäen astu tahallani suojatielle auton eteen vaan annan auton selvästi nopeampana mennä eikä kummallekaan tule viivytystä. Olen harjoittanut itse yli 40 vuotta aktiivisesti ja ilman ongelmia liikenteessä jalankulkua, pyöräilyä, lenkkeilyä, rullaluistelua, moottoripyöräilyä, autoilua, moottoriveneilyä, purjeveneilyä. Sähköpotkulaudalla koukkaisin itsekin edellämainitussa tilanteessa vapaan jalankulkuväylän kautta kun astuisit eteeni. Tieliikennelaki ei ole itsetarkoitus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jalankulkijanakin kannatan sujuvaa liikennettä, enkä oikeuksistani kiinni pitäen astu tahallani suojatielle auton eteen vaan annan auton selvästi nopeampana mennä eikä kummallekaan tule viivytystä. Olen harjoittanut itse yli 40 vuotta aktiivisesti ja ilman ongelmia liikenteessä jalankulkua, pyöräilyä, lenkkeilyä, rullaluistelua, moottoripyöräilyä, autoilua, moottoriveneilyä, purjeveneilyä. Sähköpotkulaudalla koukkaisin itsekin edellämainitussa tilanteessa vapaan jalankulkuväylän kautta kun astuisit eteeni. Tieliikennelaki ei ole itsetarkoitus.

        Poistetaan saman tien koko tieliikennelaki. Jokainen saa ajella kaikilla ajoneuvoilla missä haluaa ja heikompi osapuoli kohteliaana joustaa, ettei tule turhia pysähtelyjä.
        Kyllä nykyisinkin voi joustavana ihmisenä odotella tunnin pari vilkasliikenteisen kadun ylitystä, ettei turhaan autoja pysäyttele.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poistetaan saman tien koko tieliikennelaki. Jokainen saa ajella kaikilla ajoneuvoilla missä haluaa ja heikompi osapuoli kohteliaana joustaa, ettei tule turhia pysähtelyjä.
        Kyllä nykyisinkin voi joustavana ihmisenä odotella tunnin pari vilkasliikenteisen kadun ylitystä, ettei turhaan autoja pysäyttele.

        Olet puupää. Silloin kun auton annetaan sujuvasti mennä ensin ilman että kummallekaan tulee viivytyksiä ei tietenkään odotella.


    • Anonyymi

      Hyvä kirjoitus:
      https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000006145199.html

      Näihän se on, että polkupyöräilijät luulevat saavansa ajaa jalkakäytävillä, jos tulee vetelät housuihin ajoradalla ajaessa. Kummasti pyöräilijät "eksyy" jalkakäytävälle ajamaan eikä ajoradalle. Ette omien sanojen mukaan huomaa, että siinä väylän alussa ei ole pyörätien liikennemerkkiä. Te siis luulette saavanne vaarantaa meidän jalankulkijoiden turvallisuuden jalkakäytävillä?

      Miettikää sitä, jos se joku kerta on teidän omainen joka jää sen pyöräilijän kolhimaksi/vammauttamaksi/tappamaksi? Oletteko sitten vaatimassa valvontaa jalkakäytäville?

      Ulkomailla on paljon enemmän autoja kaduilla/teillä kuin täällä pienessä Suomessa eikä siellä joka puolella ole pyöräteitä tai - kaistoja. Opetelkaa liikennesäännöt niin kyllä se pyöräily sujuu myös kadulla/teillä.

      Itse olen hengissä edelleenkin vaikka olen ajanut pyörällä Euroopan isoissa kaupungeissa isoimmissakin ja ruuhkaisemmissa kuin pääkaupunkiseutu.

      Polkupyörä on ajoneuvo ja sillä ajetaan kadulla/tiellä ellei ole pyörätietä. Vain alle 12-vuotias saa ajaa pyörällä jalkakäytävällä ellei siitä ole haittaa. Pyörätie on rakenteellisesti ajoradasta erotettu osa ja merkitään aina pyörätien liikennemerkillä. Helppoa eikö???????

    • Anonyymi

      Tässä muutama tapaus, jossa pyöräilijä on ajanut jalkakäytävällä jopa 100 m tai enemmän ja viivan takana on pyörätie.

      Lauttasaarensilta eteläinen puoli:

      1)Lauttasaaren suunnasta tulee vanhempi mieshenkilö, joka ajoi n. 200 m jalkakäytävällä siihen mennessä kun kohtasimme. Huomautin häntä puhumalla ja käsimerkeillä. Hän sanoi perusteluksi, että hän väistää vastaantulevia pyöräilijöitä. Pyöräilijöitä hänen vastakkaisesta suunnasta tuli vasta sitten, kun olin "pistänyt" hänet ajamaan pyörätien puolelle. Pyörätie on kaksisuuntainen.

      2)Samoin vanhempi nainen ajoi n. 100 m jalkakäytävän puolella ennen kohtaamista. Huomautin myös häntä puhumalla ja käsimerkein. Hänen perustelut miksi ajoi jalkakäytävällä oli se, että muut pyöräilijät ohittavat hänet! Käskin hänen mennä sitten ajoradalle ajamaan tai jättämään pyörän kotiin. Hän vain sitten jatkoi jalkakäytävällä ajamista jopa soittamalla kelloa, jotta jalankulkijat antaa hänelle tilaa.

      Toivottavasti Lauttasaaren sillan remontti (alkaa syksyllä) auttaa meitä jalankulkijoita eli emme joudu jatkossa varomaan ajoneuvoja (=polkupyöriä) jalkakäytävällä. On tulossa yksisuuntaiset pyörätiet ja eritasolle ajoradan ja jalkakäytävän kanssa. Todennäköisesti pyöräilijät ajavat pyörätiellä väärään suuntaan, koska he pitävät sitä "oikeutenaan".

      • Anonyymi

        Helsinginkadun ja Mechelininkadun kokemusten mukaan osa jatkaa ajelua jalkakäytävällä edelleen, vaikka on yksisuuntaiset pyöräkaistat. Joten ehkä pientä helpotusta jalankulkijoille nykyiseen verrattuna.
        Millainen systeemi pitäisi rakentaa, että kelpaisi kaikille pyöräilijöille?


      • Anonyymi

        Siinä sillalla on niin autiota että on käytännössä samantekevää missä siinä yksikseen ajelee tai kävelee, paitsi sinulle joka sillan toisesta päästä asti tähyilet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä sillalla on niin autiota että on käytännössä samantekevää missä siinä yksikseen ajelee tai kävelee, paitsi sinulle joka sillan toisesta päästä asti tähyilet.

        No jos siellä on niin autiota, niin autollakin on sitten saman tekevää, missä sillä ajelee.
        On muuten pyöräilijöille tyypillistä, että ajetaan missä tahansa muualla paitsi siellä, missä lain mukaan kuuluu. Jos kadun toisella puolella on pyörätie, niin suurin osa ajaa toisen puolen jalkakäytävällä tai sitten ajoradalla.
        En muuten olisi uskonut, etta se silta on noin hiljainen. Täytyy tulla ihan ihmettä katsomaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jos siellä on niin autiota, niin autollakin on sitten saman tekevää, missä sillä ajelee.
        On muuten pyöräilijöille tyypillistä, että ajetaan missä tahansa muualla paitsi siellä, missä lain mukaan kuuluu. Jos kadun toisella puolella on pyörätie, niin suurin osa ajaa toisen puolen jalkakäytävällä tai sitten ajoradalla.
        En muuten olisi uskonut, etta se silta on noin hiljainen. Täytyy tulla ihan ihmettä katsomaan.

        Tapaan ajella ko. sillan yli fillarilla ja autolla, ja juosten lenkkeilenkin sen yli. Liikenne siinä sillan kevyen liikenteen kaistoilla on usein olematonta, enkä pidä oleellisena asiana kummalla puolella sitä viivaa juoksen tai fillaroin täysin tyhjällä sillalla, ja autolla pysyn autokaistalla. Auto ja polkupyörä eivät kuitenkaan ole sama asia, vaikka rakas ja ehdoton elämänohjeesi tieliikennekirja mitä sanoisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tapaan ajella ko. sillan yli fillarilla ja autolla, ja juosten lenkkeilenkin sen yli. Liikenne siinä sillan kevyen liikenteen kaistoilla on usein olematonta, enkä pidä oleellisena asiana kummalla puolella sitä viivaa juoksen tai fillaroin täysin tyhjällä sillalla, ja autolla pysyn autokaistalla. Auto ja polkupyörä eivät kuitenkaan ole sama asia, vaikka rakas ja ehdoton elämänohjeesi tieliikennekirja mitä sanoisi.

        Jos kevytliikenne sillalla on niin olematonta, niin miksi sinne ollaan rakentamassa eri tasossa olevat kävely- ja pyöräkaistat ja samalla vähennetään ajokaistoja?
        Vai onko tässäkin kyse siitä, että pyöräilijät vaativat itselleen omia kaistoja, joita ei sitten ehkä viitsitä käyttää, varsinkin, jos sillalla on niin hiljaista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kevytliikenne sillalla on niin olematonta, niin miksi sinne ollaan rakentamassa eri tasossa olevat kävely- ja pyöräkaistat ja samalla vähennetään ajokaistoja?
        Vai onko tässäkin kyse siitä, että pyöräilijät vaativat itselleen omia kaistoja, joita ei sitten ehkä viitsitä käyttää, varsinkin, jos sillalla on niin hiljaista?

        Eihän polkupyöräilijät olekaan ihmisiä vaan vihervasemmistolaisia tahallaan väärinymmärtäjiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kevytliikenne sillalla on niin olematonta, niin miksi sinne ollaan rakentamassa eri tasossa olevat kävely- ja pyöräkaistat ja samalla vähennetään ajokaistoja?
        Vai onko tässäkin kyse siitä, että pyöräilijät vaativat itselleen omia kaistoja, joita ei sitten ehkä viitsitä käyttää, varsinkin, jos sillalla on niin hiljaista?

        Kysy Sinnetännemäeltä. Lauttasaarelaiset ovat vastustaneet autokaistojen vähentämista ja ja jalankulku- ja pyöräilykaistojen lisäämistä kun kumpiakin on jo ennestään molemmin puolin siltaa, ja vielä lisäksi jopa viereiselle rinnakkaiselle Länsiväylän Lapinlahden sillallekin ollaan rakentamassa myös kevyen liikenteen väylät. Lauttasaaren sillan autokapasiteetti lasketaan näin samalle tasolle kuin se oli vanhassa kapeassa sillassa joka purettiin liian ahtaana vuonna 1969.


      • Anonyymi

        Elokuussa 2019, joka on nyt, on alkamassa sillan remontti!

        Toivotaan, että pyöräilijöiden määrä sillan jalkakäytävillä vähenee syksyn 2020 jälkeen, jolloin remontti pitäisi olla valmis. Tulee eritasolla olevat pyörätie ja jalkakäytävä. Ja pyörätiet tulevat olemaan yksisuuntaisia eli Lauttasaaresta tullessa on ajettava sillan eteläpuolella ja Keskustasta tullessa sillan pohjoispuolta. Epäilen, tuleeko se teiltä onnistuu? Veikkaukseni on, että ei!

        Pyöräilijöille tiedoksi, että se yhtenäinen valkoinen viiva siinä väylän keskellä erottaa jalankulkijat ja pyöräilijät toisistaan. Liikennemerkkikin sen kertoo!
        Tällä hetkellä erittäin monet pitävät sitä yhtenäistä valkoista viivaa erottamaan kulkusuunnat toisistaan, mutta näin ei ole. Lisäksi maahan on maalattu pyörän ja jalankulkijan kuvia.

        Mikäli ei uskalla ajaa kulkusuunnassaan lähellä ajoradan reunaa niin silloin pitäisi valita se ajaako sillan eteläpuolella vai pohjoispuolella. Tai sitten voitte valita metron, joka tuo teidän pyörineen sillan yli.

        Vielä siis pitäisi runsas vuosi sietää Teitä Arvoisat Pyöräilijät ajamassa Lauttasaaren sillan jalkakäytävillä. Toivotaan, että sadepäiviä on paljon, jotta saa suojattua itseni sateen lisäksi Teiltä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elokuussa 2019, joka on nyt, on alkamassa sillan remontti!

        Toivotaan, että pyöräilijöiden määrä sillan jalkakäytävillä vähenee syksyn 2020 jälkeen, jolloin remontti pitäisi olla valmis. Tulee eritasolla olevat pyörätie ja jalkakäytävä. Ja pyörätiet tulevat olemaan yksisuuntaisia eli Lauttasaaresta tullessa on ajettava sillan eteläpuolella ja Keskustasta tullessa sillan pohjoispuolta. Epäilen, tuleeko se teiltä onnistuu? Veikkaukseni on, että ei!

        Pyöräilijöille tiedoksi, että se yhtenäinen valkoinen viiva siinä väylän keskellä erottaa jalankulkijat ja pyöräilijät toisistaan. Liikennemerkkikin sen kertoo!
        Tällä hetkellä erittäin monet pitävät sitä yhtenäistä valkoista viivaa erottamaan kulkusuunnat toisistaan, mutta näin ei ole. Lisäksi maahan on maalattu pyörän ja jalankulkijan kuvia.

        Mikäli ei uskalla ajaa kulkusuunnassaan lähellä ajoradan reunaa niin silloin pitäisi valita se ajaako sillan eteläpuolella vai pohjoispuolella. Tai sitten voitte valita metron, joka tuo teidän pyörineen sillan yli.

        Vielä siis pitäisi runsas vuosi sietää Teitä Arvoisat Pyöräilijät ajamassa Lauttasaaren sillan jalkakäytävillä. Toivotaan, että sadepäiviä on paljon, jotta saa suojattua itseni sateen lisäksi Teiltä!

        On todella hyvä, että tehdään eritasoratkaisu eli pyöräilijät eritasolla kuin me jalankulkijat.

        Itse kuljen siinä jalkaisin muutaman kerran viikossa päivällä eli en aamuruuhkassa tai iltapäiväruuhkassa. Joka kerta pyöräilijöitä ajelee jalkakäytävän puolella eivätkä he yleensä väistä jalankulkijoita. Olen siinä tapauksessa opetellut, että siirryn kävelemään pyörätielle. No, siitähän ei pyöräilijät tykkää! Jopa ne pyöräilijät, jotka ajavat siellä jalkakäytävällä huutavat minulle, että pyörätiellä ei saa kävellä.

        Mitä tulee siihen, että siellä on kalastajia. Silloin jalkakäytävän leveydestä, Ruoholahden päässä, on puolet kalastajien valtaama eli jalkakäytävällä ei mahdu kohtaamaan toista jalankulkijaa (tai pyöräilijää).

        Entä sitten lumien säilyttäminen. Se on ihan normaalia, että ajoradalta ja pyörätieltä aurataan/harjataan lumet jalkakäytävälle, jossa ne ovat viikkoja.
        Esim. viime talvena lunta oli jalkakäytävällä koko leveydeltä ja lähes metrin korkeudelta n. 2 viikkoa. Se puhdistettiin vasta sitten, kun olin ottanut yhteyttä Helsingin kaupunkiin. Muina talvena ihan sama eli viikkoja saattaa olla lumet varastoituna jalkakäytävälle.

        Lisäksi Lauttasaaren sillan pyörätie kuuluu niihin, jotka pidetään "kesäkunnossa" läpi talven. Lumet harjataan muutamia kertoja vuorokaudessa ja ne harjataan pääsääntöisesti jalkakäytävälle!

        Itse valitsen silloin jalankulkijana pyörätien. Jalankulkijoista ei mitään väliä kunhan pyöräilijät pääsevät nopeasti ja helposti liikkumaan!


      • Anonyymi

        Työmatkalaisten liikkuminen halutaan pitää sujuvana. Joutomiehistä ei ole niin väliä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä sillalla on niin autiota että on käytännössä samantekevää missä siinä yksikseen ajelee tai kävelee, paitsi sinulle joka sillan toisesta päästä asti tähyilet.

        Jos siellä on autioita niin miksi sinne on nyt remontin ajaksi tulossa kalastuskielto?
        Tieto löytyy Helsingin kaupungin sivulta ja ellei kieltomerkkiä ole jo niin tulee lähipäivinä.

        Sillalla ei todellakaan ole autiota ja Te pyöräilijät pysykää pyörätiellä! Eilenkin taasen pari pyöräilijää ajoi jalkakäytävän puolella, mutta minä en väistänyt heitä ja he joutuivat väistämään minua. Mikäli ei uskalla ajaa pyörätiellä niin ette Te kuulu jalkakäytäville vaan silloin on jätettävä pyörä kotiin tai telineeseen.

        Ajoneuvot eivät kuulu jalkakäytäville! Polkupyörä on ajoneuvo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä sillalla on niin autiota että on käytännössä samantekevää missä siinä yksikseen ajelee tai kävelee, paitsi sinulle joka sillan toisesta päästä asti tähyilet.

        Minä noudatin ohjettasi tänään!

        Vastaan tuli jalkakäytävällä ajaen kaksi sähköpotkulautailijaa ja pyörätiellä yksi pyöräilijä. Sähköpotkulautailijat ajoivat ainakin n. 100 m jalkakäytävällä ennen kuin näin heidät ja he lähestyivät kovaa vauhtia minua kohti. Katsoin viisaammaksi siirtyä pyörätielle kävelemään! Siellä vastaantuleva pyöräilijä huusi minulle, että ei siellä saa kävellä! Hyvin hän mahtui minua väistämään!
        Minusta eteenpäin katsoen yli 100 m olivat vain he kolme ja taakse katsottuna n. 100 m ei yhtään pyöräilijä tai sähköpotkulautailijaa ei pyörätiellä tai jalkakäytävällä. Ruuhkaista on Lauttasaaren sillalla tänään!

        Missä jalankulkija voi kävellä, jos jalkakäytävä on ajoneuvojen valtaama eli pyöräilijöiden ja sähköpotkulautailijoiden?

        Hyvin oli tilaa kävellä pyörätiellä!

        Muutama kuukausi enää niin jalkakäytävän ja pyörätien välille tulee korkeampi erotus. Siinä sitten pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat kaatuvat, kun ei eivät osaa ajaa suoraan.
        Pyörätiet tulevat olemaan sitten yksisuuntaisia, mutta ei pyöräilijät sitä noudata. Heidän mielestä heitä ei koske mitkään liikennesäännöt!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä noudatin ohjettasi tänään!

        Vastaan tuli jalkakäytävällä ajaen kaksi sähköpotkulautailijaa ja pyörätiellä yksi pyöräilijä. Sähköpotkulautailijat ajoivat ainakin n. 100 m jalkakäytävällä ennen kuin näin heidät ja he lähestyivät kovaa vauhtia minua kohti. Katsoin viisaammaksi siirtyä pyörätielle kävelemään! Siellä vastaantuleva pyöräilijä huusi minulle, että ei siellä saa kävellä! Hyvin hän mahtui minua väistämään!
        Minusta eteenpäin katsoen yli 100 m olivat vain he kolme ja taakse katsottuna n. 100 m ei yhtään pyöräilijä tai sähköpotkulautailijaa ei pyörätiellä tai jalkakäytävällä. Ruuhkaista on Lauttasaaren sillalla tänään!

        Missä jalankulkija voi kävellä, jos jalkakäytävä on ajoneuvojen valtaama eli pyöräilijöiden ja sähköpotkulautailijoiden?

        Hyvin oli tilaa kävellä pyörätiellä!

        Muutama kuukausi enää niin jalkakäytävän ja pyörätien välille tulee korkeampi erotus. Siinä sitten pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat kaatuvat, kun ei eivät osaa ajaa suoraan.
        Pyörätiet tulevat olemaan sitten yksisuuntaisia, mutta ei pyöräilijät sitä noudata. Heidän mielestä heitä ei koske mitkään liikennesäännöt!

        Koitapa ymmärtää sitä pyöräilijää siinä tilanteessa. Hän ajaa kaikessa rauhassa pyörätietä pitkin, vaikka kaikki pyöräilijät kuulemma ajaa aina jalkakäytävällä, ja sitten siihen eteen tulee joku hieman sekavalta vaikuttava henkilö steppaamaan. Eikä hän siinä väärässä ollut kun sanoi, ettei pyöräväylällä saa kävellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koitapa ymmärtää sitä pyöräilijää siinä tilanteessa. Hän ajaa kaikessa rauhassa pyörätietä pitkin, vaikka kaikki pyöräilijät kuulemma ajaa aina jalkakäytävällä, ja sitten siihen eteen tulee joku hieman sekavalta vaikuttava henkilö steppaamaan. Eikä hän siinä väärässä ollut kun sanoi, ettei pyöräväylällä saa kävellä.

        Niinpä. Ja vaarallisempi on sinne pyörän alle jäädä kuin sähköpotkulautojen, varsinkin pyöräilijälle, koska hänelle siinä tulee isoimmat vahingot. Pyöräilijä meni ihan oikealla paikalla ja oli ihan oikeassa. Sähköpotkulautailijoiden olisi pitänyt antaa sinulle tilaa tai heidän kuuluisi olla pyörätiellä. Oletan, että menivät vierekkäin samaan tapaan kuin vierekkäin menevät kävelijät, jotka vie koko kävelyväylän tilan.

        Mitä pyöräteiden yksisuuntaisuuteen osaat sanoa, kerro kumpaa suuntaan tuo tie oli laitettu menemään? Koska sähköpotkulautalijat ehkä eniten väärin teki, mutta jos molemmat meni vastakkaisiin suuntiin niin jokin mättää.. Veikkaan, että vielä monissa paikoissa ei olla merkitty oikeasti kunnolla, että mitkä pyörätiet on mihin suuntaan yksisuuntaisia.

        Eli siis ohjeita noudattavalle.. Muistaakseeni jalkakäytävät, etekin kun on sekaväylät, kanssa kuuluisi olla yksisuuntaisia, eli menitkö itse oikeaan suuntaan?

        https://www.is.fi/autot/art-2000006406159.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä noudatin ohjettasi tänään!

        Vastaan tuli jalkakäytävällä ajaen kaksi sähköpotkulautailijaa ja pyörätiellä yksi pyöräilijä. Sähköpotkulautailijat ajoivat ainakin n. 100 m jalkakäytävällä ennen kuin näin heidät ja he lähestyivät kovaa vauhtia minua kohti. Katsoin viisaammaksi siirtyä pyörätielle kävelemään! Siellä vastaantuleva pyöräilijä huusi minulle, että ei siellä saa kävellä! Hyvin hän mahtui minua väistämään!
        Minusta eteenpäin katsoen yli 100 m olivat vain he kolme ja taakse katsottuna n. 100 m ei yhtään pyöräilijä tai sähköpotkulautailijaa ei pyörätiellä tai jalkakäytävällä. Ruuhkaista on Lauttasaaren sillalla tänään!

        Missä jalankulkija voi kävellä, jos jalkakäytävä on ajoneuvojen valtaama eli pyöräilijöiden ja sähköpotkulautailijoiden?

        Hyvin oli tilaa kävellä pyörätiellä!

        Muutama kuukausi enää niin jalkakäytävän ja pyörätien välille tulee korkeampi erotus. Siinä sitten pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat kaatuvat, kun ei eivät osaa ajaa suoraan.
        Pyörätiet tulevat olemaan sitten yksisuuntaisia, mutta ei pyöräilijät sitä noudata. Heidän mielestä heitä ei koske mitkään liikennesäännöt!

        Tuollaista tapahtuu paljon eli että joko pyöräilijät tai sähköpotkulautailijat ajavat jalkakäytävällä vaikka vieressä on pyörätie. Samatan vaikka ajoradan toisella puolen on pyörätie niin ajavat jalkakäytävällä.

        Monet pyöräilijät ovat sitä mieltä, että jos ei mitään liikennemerkkiä niin se on pyörätie!
        Näin ei ole, koska laissa on määritelty pyörätie: pyörätie on rakenteellisesti ajoradasta erotettu ja merkitään pyörätien liikennemerkillä.

        Monet pyöräilijät ovat sitä mieltä, että he saavat ajaa jalkakäytävillä, mutta jalankulkijat eivät saa kävellä pyörätiellä! Monet pyöräilijät ovat omineet myös paljon muita omia liikennesääntöjä!

        Minä teen myös noin eli jos pyöräilijät (ne yli 12-vuotiaat) tai sähköpotkulautailijat ajavat jalkakäytävällä ja vieressä on pyörätie niin siirryn sinne kävelemään. Muussa tapauksessa en väistä heitä. Useimmiten he siirtyvät kiireen vilkkaan pyörätielle ja huutavat minulle, että siellä ei saa kävellä. Ja mitä se ovat itse tehneet hetkeen aikaisemmin? Ai niin, pyöräilijät ja sähköpolkulautailijat saavat omasta mielestä tehdä mitä haluavat.

        Polkupyörä on ajoneuvo ja samoin sähköpotkulaudat (suomessa myytävät ja vuokrattavat).

        Itse toivo vesisadepäiviä paljon, sillä kun käyttää sateenvarjoa niin ei jää pyöräilijöille ja sähköpotkulautailijoille paljon tilaa useimmilla jalkakäytävillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä. Ja vaarallisempi on sinne pyörän alle jäädä kuin sähköpotkulautojen, varsinkin pyöräilijälle, koska hänelle siinä tulee isoimmat vahingot. Pyöräilijä meni ihan oikealla paikalla ja oli ihan oikeassa. Sähköpotkulautailijoiden olisi pitänyt antaa sinulle tilaa tai heidän kuuluisi olla pyörätiellä. Oletan, että menivät vierekkäin samaan tapaan kuin vierekkäin menevät kävelijät, jotka vie koko kävelyväylän tilan.

        Mitä pyöräteiden yksisuuntaisuuteen osaat sanoa, kerro kumpaa suuntaan tuo tie oli laitettu menemään? Koska sähköpotkulautalijat ehkä eniten väärin teki, mutta jos molemmat meni vastakkaisiin suuntiin niin jokin mättää.. Veikkaan, että vielä monissa paikoissa ei olla merkitty oikeasti kunnolla, että mitkä pyörätiet on mihin suuntaan yksisuuntaisia.

        Eli siis ohjeita noudattavalle.. Muistaakseeni jalkakäytävät, etekin kun on sekaväylät, kanssa kuuluisi olla yksisuuntaisia, eli menitkö itse oikeaan suuntaan?

        https://www.is.fi/autot/art-2000006406159.html

        Lauttasaaren sillalla sen pohjoisreunalla on tällä hetkellä rinnakkainen pyörätie jalkakäytävä. Molemmat ovat kaksisuuntaisia, mutta tulevaisuudessa, kun sillan remontti on valmis niin pyörätiet tulevat olemaan yksisuuntaisia.

        Lauttasaaren sillalla on rinnakkainen pyörätie ja jalkakäytävä liikennemerkki, jalkakäytävällä ns. maastomaalaukset eli jalankulkijan kuvat ja lisäksi väylien välissä on kivetys.

        Jalkakäytävät tulevat olemaan sillan eteläreunalla ja pohjoisreunalla. Ne tulevat olemaan kaksisuuntaisia.

        Pyörätiet tulevat olemaan sillan eteläreunalla ja pohjoisreunalla, mutta ne tulevat olemaan yksisuuntaisia. Lauttasaaren suuntasta ajetaan eteläreunaa pitkin Ruoholahteen ja Lauttasaaren suuntaan ajetaan pohjoisreunaa pitkin.

        Sillalla tulee olemaan ns. kolmitasoratkaisu: ajorata, pyörätiet ja jalkakäytävät tulevat olemaan eritasolla. Suomeksi sanottuna pyörätie on alempana kuin jalkakäytävä. Ilmeisesti niiden väliin tulee kivetys.

        Kaikki pyöräilijät eivät eritasoratkaisusta tykkää, koska ei pääse jalkakäytävän puolelle koukkaamaan! Ja on kuulemma vaara kaatua! Mikäli ajotaito on huono niin kannattaa lopettaa pyöräily.

        Helsingissä on aika monessa paikkaa näitä ns. kolmiratkaisuja ja tulevaisuudessa tulee lisää.

        Tieliikennelaki, joka tuli voimaan 1.6.2020, niin siirtymäaika muutoksissa on kaksi vuotta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollaista tapahtuu paljon eli että joko pyöräilijät tai sähköpotkulautailijat ajavat jalkakäytävällä vaikka vieressä on pyörätie. Samatan vaikka ajoradan toisella puolen on pyörätie niin ajavat jalkakäytävällä.

        Monet pyöräilijät ovat sitä mieltä, että jos ei mitään liikennemerkkiä niin se on pyörätie!
        Näin ei ole, koska laissa on määritelty pyörätie: pyörätie on rakenteellisesti ajoradasta erotettu ja merkitään pyörätien liikennemerkillä.

        Monet pyöräilijät ovat sitä mieltä, että he saavat ajaa jalkakäytävillä, mutta jalankulkijat eivät saa kävellä pyörätiellä! Monet pyöräilijät ovat omineet myös paljon muita omia liikennesääntöjä!

        Minä teen myös noin eli jos pyöräilijät (ne yli 12-vuotiaat) tai sähköpotkulautailijat ajavat jalkakäytävällä ja vieressä on pyörätie niin siirryn sinne kävelemään. Muussa tapauksessa en väistä heitä. Useimmiten he siirtyvät kiireen vilkkaan pyörätielle ja huutavat minulle, että siellä ei saa kävellä. Ja mitä se ovat itse tehneet hetkeen aikaisemmin? Ai niin, pyöräilijät ja sähköpolkulautailijat saavat omasta mielestä tehdä mitä haluavat.

        Polkupyörä on ajoneuvo ja samoin sähköpotkulaudat (suomessa myytävät ja vuokrattavat).

        Itse toivo vesisadepäiviä paljon, sillä kun käyttää sateenvarjoa niin ei jää pyöräilijöille ja sähköpotkulautailijoille paljon tilaa useimmilla jalkakäytävillä.

        Se, että potkulautalijat tekee väärin ei oikeuta sinua vaarantamaan tarkoituksella pyöräilijän turvallisuutta. Aiheutat silloin vaaratilanteen pyöräilijälle, se on sinun tekosi ja olet syyllinen. Alan jo epäilemään, että sinusta pitää ilmoittaa poliisille, koska tarkoituksella vaarannat muiden turvallisuutta liikenteessä. Ja tarkoituksella haet syitä ja tapoja siihen käyttäen traumaasi syynä.

        Ei taas puhuttu sinun traumoistasi, eikä niihin tarvitse joka keskustelussa palata ja alkaa uhkailemaan pyöräilijöitä. Sinujn on jatkuvasti pakko palata traumoihisi ja tämä on väärä paikka hoitaa niitä. Oletko pyytänyt apua terveydenhuolloltasi?

        Täältä voisi löytyä lisää apuja sinulle. Ainakin alustavasti.

        https://mieli.fi/fi/tukea-ja-apua/kasvokkain/sos-kriisikeskus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lauttasaaren sillalla sen pohjoisreunalla on tällä hetkellä rinnakkainen pyörätie jalkakäytävä. Molemmat ovat kaksisuuntaisia, mutta tulevaisuudessa, kun sillan remontti on valmis niin pyörätiet tulevat olemaan yksisuuntaisia.

        Lauttasaaren sillalla on rinnakkainen pyörätie ja jalkakäytävä liikennemerkki, jalkakäytävällä ns. maastomaalaukset eli jalankulkijan kuvat ja lisäksi väylien välissä on kivetys.

        Jalkakäytävät tulevat olemaan sillan eteläreunalla ja pohjoisreunalla. Ne tulevat olemaan kaksisuuntaisia.

        Pyörätiet tulevat olemaan sillan eteläreunalla ja pohjoisreunalla, mutta ne tulevat olemaan yksisuuntaisia. Lauttasaaren suuntasta ajetaan eteläreunaa pitkin Ruoholahteen ja Lauttasaaren suuntaan ajetaan pohjoisreunaa pitkin.

        Sillalla tulee olemaan ns. kolmitasoratkaisu: ajorata, pyörätiet ja jalkakäytävät tulevat olemaan eritasolla. Suomeksi sanottuna pyörätie on alempana kuin jalkakäytävä. Ilmeisesti niiden väliin tulee kivetys.

        Kaikki pyöräilijät eivät eritasoratkaisusta tykkää, koska ei pääse jalkakäytävän puolelle koukkaamaan! Ja on kuulemma vaara kaatua! Mikäli ajotaito on huono niin kannattaa lopettaa pyöräily.

        Helsingissä on aika monessa paikkaa näitä ns. kolmiratkaisuja ja tulevaisuudessa tulee lisää.

        Tieliikennelaki, joka tuli voimaan 1.6.2020, niin siirtymäaika muutoksissa on kaksi vuotta!

        Ok? Ja nämä tiedot liittyy yleiseen keskusteluun miten? Kaikki tiet on samanlaisia jatkossa kuin lauttasaaren sillalla, jossa sinä asut? Varmasti tiet on merkattu oikein sitten kaikille kun on päätetty siinä miten toimitaan, jos jotain ollaan rakentamassa. Hyvä sillä, moni täälläkin ehkä kerran elämässään käyttää sitä kun suurin osa ei asu siellä.
        Pyöräilijät lähes aina joutuu pakenemaan jalkakäytäville autoilijoiden takia, ilmankos heitä pelottaa, autoilijoille kanssa jotkin esteet niin, että eivät voi yrittää jyrätä pyöräilijöiden päältä. Silloin se on tasa-arvoista. Kunnon metallikaiteet, joista auto ei pääse niiden yli ja auto menee paskaksi, niin sitten se on oikein.
        Kaikilla on silloin ajoneuvoihin verrattavat vahinkoa tekevät esteet ja kaikki pysyy turvassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollaista tapahtuu paljon eli että joko pyöräilijät tai sähköpotkulautailijat ajavat jalkakäytävällä vaikka vieressä on pyörätie. Samatan vaikka ajoradan toisella puolen on pyörätie niin ajavat jalkakäytävällä.

        Monet pyöräilijät ovat sitä mieltä, että jos ei mitään liikennemerkkiä niin se on pyörätie!
        Näin ei ole, koska laissa on määritelty pyörätie: pyörätie on rakenteellisesti ajoradasta erotettu ja merkitään pyörätien liikennemerkillä.

        Monet pyöräilijät ovat sitä mieltä, että he saavat ajaa jalkakäytävillä, mutta jalankulkijat eivät saa kävellä pyörätiellä! Monet pyöräilijät ovat omineet myös paljon muita omia liikennesääntöjä!

        Minä teen myös noin eli jos pyöräilijät (ne yli 12-vuotiaat) tai sähköpotkulautailijat ajavat jalkakäytävällä ja vieressä on pyörätie niin siirryn sinne kävelemään. Muussa tapauksessa en väistä heitä. Useimmiten he siirtyvät kiireen vilkkaan pyörätielle ja huutavat minulle, että siellä ei saa kävellä. Ja mitä se ovat itse tehneet hetkeen aikaisemmin? Ai niin, pyöräilijät ja sähköpolkulautailijat saavat omasta mielestä tehdä mitä haluavat.

        Polkupyörä on ajoneuvo ja samoin sähköpotkulaudat (suomessa myytävät ja vuokrattavat).

        Itse toivo vesisadepäiviä paljon, sillä kun käyttää sateenvarjoa niin ei jää pyöräilijöille ja sähköpotkulautailijoille paljon tilaa useimmilla jalkakäytävillä.

        Itselleen vastaaminen osoittaa poikkeuksetta korkeaa älyä ja vahvaa mentaalistabiiliutta 😃


    • Anonyymi

      Huomauttelen aina silloin tällöin pyöräilijöille, jotka ajavat jalkakäytävillä. Toisinaan näytän vain käsimerkkejä. Kuvaan myös kännykällä jalkakäytävällä ajavia pyöräilijöitä. Ehkä laitan ne joskus nettiin, mutta kasvot peitettynä.

      Perusteluita on vaikka mitä mm. että ei uskalla ajaa pyörätiellä. Olen sanonut tuollaisille pelkureille, että jättää sen pyörän kotiin eikä tulla vaarantamaan meidän jalankulkijoiden turvallisuutta!

      • Anonyymi

        Miksi peität kasvot? Paljon parempi, kun tunnistaa kuka rikkoo lakia. Eihän sen naaman julkaiseminen kiellettyä ole, kun kuva on otettu julkisella paikalla.


    • Anonyymi

      Missä ihmeessä te oikein asutte, kun jalkakäytävällä pyöräily on ongelma? En ole huomannut ongelmia, tai saanut pelätä kävelijänä, vaikka joku olisi pyöräillyt jalkakäytävällä. Kävelijänä selvästi suurimmat vaarat tulleet autoilijoiden suunnalta.

      • Anonyymi

        Liikennesäännöt ovat olemassa siksi että jokaisella olisi samat säännöt tiedossa. Sääntöjä on aina syytä noudattaa, ettei kenellekään tule mitään yllätyksiä toisen toilailuista.

        Jalkakäytävällä ei saa pyöräillä, paitsi alle 12-vuotias, mutta vain jos siitä ei aiheudu kohtuutonta häiriötä jalankululle.


      • Anonyymi

        Polkupyörä on ajoneuvo ja niillä ajetaan ajoradalla ellei ole pyörätietä.
        Vain alle 12-vuotias saa ajaa jalkakäytävillä.

        Olet ilmeisesti jalankulkija, joka antaa pyöräilijän määrätä sinua? Eli väistät aina pyöräilijää vaikka ajaisivat jalkakäytävillä jne?

        Mitä liikenteestä tulisi, jos ei ole liikennesääntöjä? Jokainen joka liikkuu liikenteessä (jalankulkija, pyöräilijä, muiden ajoneuvojen kuljettajien) on itse otettava selvää liikennesäännöistä ja noudattaa niitä. Onnettomuuden sattuessa ei se pelasta, että sanoo ettei osannut liikennesääntöjä.

        Tieliikennelaissa on maininta, että ajoneuvon kuljettaja (koskee siten myös pyörällä liikkuvaa) väistää jalankulkijaa. Lisäksi siellä on maininta ohittamistilanteessa jätettävästä välistä. Maininta myös tilannenopeudesta.

        1.6.2020 voimaan tulevassa laissa mainitaan erikseen pyöräilijästä kohdatessa jalankulkijan.

        Täytyy erikseen mainita laissa, jotta itsekkäät pyöräilijät tajuaisivat, että se koskee myös heitä! Tosin en usko, että siitä on mitään hyötyä!

        Jalankulkijana minulla ei ole kuin harvoin vaaratilanteita autoilijoiden kanssa eli jokunen kerta vuodessa.
        Pyöräilijöiden kanssa melkein päivittäin vaikka itse kuljen liikennesääntöjen mukaan. Te itsekkäät pyöräilijät ajatte jalkakäytävillä ellei ole pyörätietä. Vaikka olisi rinnakkainen pyörätie ja jalkakäytävä niin silti erittäin monet ajavat jalkakäytävillä jne jne.

        Pyöräilijänä minulla ei ole pahemmin jalankulkijoiden tai autojen kanssa ongelmaa vaan toisten pyöräilijöiden kanssa.

        Itse noudatan niin jalankulkijana kuin pyöräilijänä liikennesääntöjä.
        Helsingin keskustassakin on todella turvallista pyöräillä ajoradalla ja mieluiten valitsen reitin, jossa ei tarvitse ajaa pyörätiellä. Valitettavasti vaihtoehtoja on vain aika vähän.

        Pyöräilijöiden tulisi vihdoinkin uskoa, että liikennesäännöt koskevat myös heitä.

        Mitä täällä maailmasta tulisi ellei olisi lakeja ja sääntöjä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polkupyörä on ajoneuvo ja niillä ajetaan ajoradalla ellei ole pyörätietä.
        Vain alle 12-vuotias saa ajaa jalkakäytävillä.

        Olet ilmeisesti jalankulkija, joka antaa pyöräilijän määrätä sinua? Eli väistät aina pyöräilijää vaikka ajaisivat jalkakäytävillä jne?

        Mitä liikenteestä tulisi, jos ei ole liikennesääntöjä? Jokainen joka liikkuu liikenteessä (jalankulkija, pyöräilijä, muiden ajoneuvojen kuljettajien) on itse otettava selvää liikennesäännöistä ja noudattaa niitä. Onnettomuuden sattuessa ei se pelasta, että sanoo ettei osannut liikennesääntöjä.

        Tieliikennelaissa on maininta, että ajoneuvon kuljettaja (koskee siten myös pyörällä liikkuvaa) väistää jalankulkijaa. Lisäksi siellä on maininta ohittamistilanteessa jätettävästä välistä. Maininta myös tilannenopeudesta.

        1.6.2020 voimaan tulevassa laissa mainitaan erikseen pyöräilijästä kohdatessa jalankulkijan.

        Täytyy erikseen mainita laissa, jotta itsekkäät pyöräilijät tajuaisivat, että se koskee myös heitä! Tosin en usko, että siitä on mitään hyötyä!

        Jalankulkijana minulla ei ole kuin harvoin vaaratilanteita autoilijoiden kanssa eli jokunen kerta vuodessa.
        Pyöräilijöiden kanssa melkein päivittäin vaikka itse kuljen liikennesääntöjen mukaan. Te itsekkäät pyöräilijät ajatte jalkakäytävillä ellei ole pyörätietä. Vaikka olisi rinnakkainen pyörätie ja jalkakäytävä niin silti erittäin monet ajavat jalkakäytävillä jne jne.

        Pyöräilijänä minulla ei ole pahemmin jalankulkijoiden tai autojen kanssa ongelmaa vaan toisten pyöräilijöiden kanssa.

        Itse noudatan niin jalankulkijana kuin pyöräilijänä liikennesääntöjä.
        Helsingin keskustassakin on todella turvallista pyöräillä ajoradalla ja mieluiten valitsen reitin, jossa ei tarvitse ajaa pyörätiellä. Valitettavasti vaihtoehtoja on vain aika vähän.

        Pyöräilijöiden tulisi vihdoinkin uskoa, että liikennesäännöt koskevat myös heitä.

        Mitä täällä maailmasta tulisi ellei olisi lakeja ja sääntöjä?

        Parhaimmatkaan lait ja säännöt eivät vaikuta mitenkään, jos niitä ei noudateta.


    • Anonyymi

      Vuosisadan paras perustelu pyörällä ajamiseen jalkakäytävällä?!!?!!

      Kävelin Lauttasaarentien suunnasta Pohjoiskaarta etelään päin ajoradan vasemmalla puolella olevaa jalkakäytävää. Olin kävellyt n. 50 m, kun ajoradalta siirtyi naisihminen ajamaan pyörällä jalkakäytävälle. Huomautin hänelle, että tämä on jalkakäytävä enkä väistänyt.

      Arvatkaa mitä hän vastasi? Totesi, että kun siellä on autoja niin hän ei voi siellä ajaa!

      Hihkaisin hänelle, että tietysti ajoradalla on autoja! Ajoradalla 3 autoa odotti liikennevalojen vaihtumista vihreäksi, jotta pääsisivät kääntymään Lauttasaarentielle.

      Ne, jotka eivät tiedä, niin kerrottakoon, että Pohjoiskaari on hiljainen asuntoalueen katu eli ei pahemmin autoliikennettä.

      Eikö pyöräilijällä ollut hyvä perustelu?

      Onhan se nähty ja kuultu, että pyöräilijöille ei riitä vain pyörätiet ja pyöräkaistat vaan haluavat myös jalkakäytävät ja ajoradat itselleen!

      Minä taasen olen pyöräilijä, jolle riittää nykyiset pyörätiet ja pyöräkaistat. Yhdistettyjä pyöräteitä ja jalkakäytäviä ei pitäisi tänä päivänä olla ainakaan kaupunkien keskustoissa. Ne olivat sopivia viimevuosituhannella, mutta ei nykyään. Oma pyöräni on aika vanha eikä sillä pysty edes kovin kovaa ajamaan.
      Jos vaihtoehtoja reiteistä on niin mieluummin se missä voi ajaa ajoradalla.

      • Anonyymi

        Katsos kun me ollaan sovittu, että siirrytään pyöräilemään jalkakäytävälle aina, kun sinä olet näkyvissä. Hienoa kuulla, että suunnitelma toimii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsos kun me ollaan sovittu, että siirrytään pyöräilemään jalkakäytävälle aina, kun sinä olet näkyvissä. Hienoa kuulla, että suunnitelma toimii.

        Varmasti jotkut lähipyöräilijät ovat tuolla alueella tarkoituksella alkaneet sopia tekevänsä niin. Kaikesta päätellen sama tyyppi huutaa milloin mistäkin muille, ikinä ei tee mitään väärin tai ei aiheuta käytöksellään edes häiriöitä/haittaa muille. En yhtään ihmettele, jos on naama värkki tullut tutuksi ja puskaradio toimii.
        Sitä saa usein mitä tilaa, muut käyttäytyy tarkoituksella huonosti häntä kohtaan, koska hän on pistänyt itse aluilleen esimerkin käytöksestä. Ja mitäs itse tilasi huonosti ajavia pyöräilijöitä, olisi nyt tyytyväinen kun ilmaiseksi sai.
        En tiedä myös onko sama tyyppi jolla on jokin ihmeellinen outo pakkomielle noihin alle 12 vuotiasiin lapsiin. En tiedä huomasiko kukaan kun pitää koko aika niistä puhua? Vaikka asia ei suoraan koske juuri sitä aihetta niin pitää saada se jotenkin joka kerta esille.


    • Anonyymi

      Voi syystä kysyä, että onko pyöräilijä tyhmin vai viisain eläin, joka osaa ajaa kaksipyöräisellä?

    • Anonyymi

      Pyöräiljät valittaa pyöräteiden vähyyttä. Silti näkrr aika usein jonkun spandex-pellen pyyhältävän autojen seassa, vaikka pyörätie olisi ihan vieressä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1937
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1682
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1604
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1515
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1435
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe