Sähkö-aurinkokenno/akku ruohonleikkuri

Anonyymi

Piha mökillä jossa ei sähköä saatavilla n. 2400 m2, tarve ajaa kerran viikossa. Löytyykö valmiita tai kuinka tekisit aurinkokennolla latautuvan akkukäyttöisen ruohonleikkurin ja kärrynvetäjän joka voisi muuten seistä auringossa latautumassa paitsi n. kerran viikossa kun sillä leikataan nurmikko...? Miten lasketaan vaadittava sähkömoottorin (24v) teho ? Runko puuta/metallia, kuinka tekisit ? Hyviä vinkkejä ja linkkejä kiitos !

5

1368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei noilla tiedoilla tiedä paljonko systeemi kuluttaa tehoa ruohonleikkuussa.

      Jos se 2400 m2 leikattaisiin 1kWh akkuenergialla, niin lataukseen saisi olla toisessa "kiinteässä" 12V akussa noin 1000/0,5/12 = 170 Ah. 24 V akussa riittää puolet Ah määrästä. 0.5 tuossa laskelmassa on että akustosta otetaan max puolet täydestä kapasiteetista. Useimmat akut ei kestä syväpurkausta. Käytännössä 200 Ah ja 12 V voi olla hyvä tuolle 1 kWh:lle. Jos ruohon leikkuu kuluttaa 2 kWh, niin tuplataan akusto... Tai on enemmän paneeleita ja leikkaa kaksi kertaa viikossa & puolet kerralla.

      Sähkömoottorin teho leikkurissa sitten on toinen asia. Tehokkaammalla leikkaa nurmikon nopeammin. Pinta-alaan nähden voi silti mennä sama energia.

      • Anonyymi

        Eipä niissä nyt mitään lyijyakkuja kannata käyttää. Muut akut voi huoletta purkaa tyhjäksi.


      • Aurinkopaneelilla lataa lyijyakkua ja siitä lataa leikkurin akkua. Sitä sähköä voi sitten käyttää moneen tarkoitukseen, mutta mitoittaa myös leikkurille riittämään.

        Yksinkertainen ratkaisu olisi käyttää tavallista 230V leikkuria invertterin ja kärryssä kuljetettavan akun kanssa :) jos akun pitää kulkea kärryssä.


    • Anonyymi

      Eipä mitään aurinkokennolla ladattavaa ruohonleikkuria kannata suunnitella ja rakentaa. Valmiita on tarjolla laaja valikoima. Hankit ihan tavallisen akkukäyttöisen ja lataat sen aurinkosähköllä.

    • Anonyymi

      Hieno mökki jos on jopa 2400 m² viheraavikkoa.
      Hanki bensalla toimiva leikkuri äläkä vouhota älyttömiä.
      Kuljetko mäkille aurinkoautolla?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1704
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1229
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1025
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe