Piha mökillä jossa ei sähköä saatavilla n. 2400 m2, tarve ajaa kerran viikossa. Löytyykö valmiita tai kuinka tekisit aurinkokennolla latautuvan akkukäyttöisen ruohonleikkurin ja kärrynvetäjän joka voisi muuten seistä auringossa latautumassa paitsi n. kerran viikossa kun sillä leikataan nurmikko...? Miten lasketaan vaadittava sähkömoottorin (24v) teho ? Runko puuta/metallia, kuinka tekisit ? Hyviä vinkkejä ja linkkejä kiitos !
Sähkö-aurinkokenno/akku ruohonleikkuri
5
1429
Vastaukset
Ei noilla tiedoilla tiedä paljonko systeemi kuluttaa tehoa ruohonleikkuussa.
Jos se 2400 m2 leikattaisiin 1kWh akkuenergialla, niin lataukseen saisi olla toisessa "kiinteässä" 12V akussa noin 1000/0,5/12 = 170 Ah. 24 V akussa riittää puolet Ah määrästä. 0.5 tuossa laskelmassa on että akustosta otetaan max puolet täydestä kapasiteetista. Useimmat akut ei kestä syväpurkausta. Käytännössä 200 Ah ja 12 V voi olla hyvä tuolle 1 kWh:lle. Jos ruohon leikkuu kuluttaa 2 kWh, niin tuplataan akusto... Tai on enemmän paneeleita ja leikkaa kaksi kertaa viikossa & puolet kerralla.
Sähkömoottorin teho leikkurissa sitten on toinen asia. Tehokkaammalla leikkaa nurmikon nopeammin. Pinta-alaan nähden voi silti mennä sama energia.- Anonyymi
Eipä niissä nyt mitään lyijyakkuja kannata käyttää. Muut akut voi huoletta purkaa tyhjäksi.
Aurinkopaneelilla lataa lyijyakkua ja siitä lataa leikkurin akkua. Sitä sähköä voi sitten käyttää moneen tarkoitukseen, mutta mitoittaa myös leikkurille riittämään.
Yksinkertainen ratkaisu olisi käyttää tavallista 230V leikkuria invertterin ja kärryssä kuljetettavan akun kanssa :) jos akun pitää kulkea kärryssä.
- Anonyymi
Eipä mitään aurinkokennolla ladattavaa ruohonleikkuria kannata suunnitella ja rakentaa. Valmiita on tarjolla laaja valikoima. Hankit ihan tavallisen akkukäyttöisen ja lataat sen aurinkosähköllä.
- Anonyymi
Hieno mökki jos on jopa 2400 m² viheraavikkoa.
Hanki bensalla toimiva leikkuri äläkä vouhota älyttömiä.
Kuljetko mäkille aurinkoautolla?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2302135Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101808Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse601406Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801205Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171048- 591031
Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään89984TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi15980- 70832
Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42824