Apua masennukseen

Anonyymi

Hei onko kellään kokemuksia sähkö hoidoista. Saitteko apua onko pahoja sivuvaikutuksia . Kauanko vaikutukset kestaa
Tv yksi epätoivoinen apua etsivä

17

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kokemusta on ollut seurata puolison sähköhoitoa. Saanut useampia kertoja. Aina syy sähköön on ollut liiallinen masennuslääkkieden ssri ja opamoxin syöttäminen osastolla. Ne veivät hänet aivan tokkuraan ja sekavaksi, joka tila sitten tulkittiin että masennus on pahentunut psykoottiseksi.

      Sähkö sai aikaan muistinmenetystä. Tapahtumia menneisyydestä hävisi samaten tutusta ympäristöstä jotkut paikat muutuivat aivan oudoksi kun ei olisi koskaan niissä ollut. Kun sitten meni uudestaan tuttuun paikkaan ja tunnisti sen toisen ihmisen avulla sen jälkeen muisti kyllä kaiken. Olen vihainen psykiatreille että ihmisen elämästä noin vain hävitetään palasia pois jonkun hoidon nimissä. Mitä sellainen parantaa?
      Toisen kerran sähkö toi jonkinlaista asioiden hahmottamisen vaikeutta joka ei ole korjaantunut vieläkään muutaman vuoden jälkeen. Kun näistä kerrottiin lääkärille hän kieltäytyi uskomasta, sähköhoitohan on turvallista, saattaa aiheuttaa vain tilapäistä muistinmenetystä, ei muuta.

      Sähkö aiheutti jonkin omituisen hyvän olotilan joka tulkittiin että sähkö auttoi. Sähkömiesten ammattilaisille tämä on kuulema tuttu ilmiö silloin kun he saavat työssään sähköiskuja. Sille on olemassa joku nimikin jota en muista. Itse suorastaan pelästyin kuinka ihmisen olemus voi noin äkkiä muuttua muutaman sähkön jälkeen, se ei voi olla normaalia. Ei kenenkään ihmisen elimistö voi toimia näin. Tästä lääkärit tietysti saivat aiheen sanoa että kylläpäs hoito auttoi. Sitä toitotettiin monta kertaa sairaskertomuksessakin. Pirteyteen vaikutti selvästi myös se että opamox vähennettiin ja lopetettiin. Sähkön jälkeen tuli aina ssri lääkkeet jotka nopeasti toivat taas tokkuraisuutta, vapinaa, yletöntä väsymystä, fyysistä elimistön lamaantumista jne. Mutta tässä vaiheessa oli jo kotiutunut eivätkä lääkärit pystyneet millään tavoin havainnoimaan "uusiutuvaa masennusta" joksi he olisivat sitä heti kutsuneet. Uusi sähköhoitojakso olisi ollut ennen pitkää taas edessä ellei olisi löytynyt lääkäri joka tajusi jotain ja osasi auttaa lääkkeiden lopettamisessa. Ja kas masennuskin parani ja pääsi normaaliin elämisen makuun kiinni.

      Tällainen on ainakin yksi kokemus sähköhoidosta. Kyllä niitä auttaviakin hoitoja täytyy olla koska tätä ihmisten sähkötystä jatketaan edelleen. Vai onko lääkäreille annettu sellainen työkalu käyttöönsä jonka vaikutusta he eivät sittenkään ymmärrä?

      • Anonyymi

        ^Ihan loistava kommentti tuossa yllä, tällaiset sopisi kiinnittää vaikka johonkin palstan ylle...

        Ei ole itselläni suoraa tai (paljoa) välillistäkään kokemusta sähköhoidoista, mutta jonkun verran olen aiheisiin tutustunut (opiskellen) ja voihan näistä ajattelemalla sellaisen aavistuksen muodostaa, että helposti aika väkivaltaisista psyyken ns. hoitotavoista on (vieläkin) kyse. Kuten on kyllä muissakin masennuksen lääketieteellisissä hoidoissa.

        On vähän hämmentävää, että sähköön on hoitomuotona palattu.

        Itse ymmärtäisin jonakin viimeisenä koekeinona pitkään jatkuneeseen, vaikeasti passivoivaan masennukseen. Ehkä. Mutta miten psyykkistä häiriötilaa muuten "hoidetaan" täräyttämällä ihmisen aivoihin sähköä? Tai miten sitä "hoidetaan" räjäyttämällä sinne välittäjäaineita?

        Tiede on väkivaltaa luontoa kohtaan. Myös meidän omaa luontoamme.

        Ei tämä mistään terapioista tietty sen väkivallattomampia hoitomuotoja tee.


      • Anonyymi

        ...Jos ihmiselämä ja -kulttuuri saa jatkua, niin tulevaisuus tulee todennäköisesti toteamaan nykyiset masennuksen hoitokeinot järjettömäksi väkivallaksi ihmismieltä kohtaan. Tietenkin.


    • Anonyymi

      Sähköhoito aiheuttaa aina aivovaurion siihen liittyy myös pieni kuoleman riski.Omia aivojani en koskaan antaisi tuhota sähköllä.

      • Anonyymi

        Valitettavasti ei aina itse voi vaikuttaa saako sähköä vai ei. Ainakin pirkanmaalla tayssin osastoilla ihmisiä viedään väkisin sähköön. Jos kieltäytyy osastolla, siellä on käytäntö että päivittäin potilaalle puhutaan sähköstä ja maanitellaan lähtemään. Tätä kun viikkoja aivopestään ja samalla huumataan lääkepökkyrään, vihdoin ja viimein on pakko suostua. Omaiselleni sanottiin että jos et lähde vapaaehtoisesti teemme pakkohoito lähetteen. Sitten papereissa lukee että suostui hoitoon. Tällainen hoitokäytäntö on karmeaa todellisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valitettavasti ei aina itse voi vaikuttaa saako sähköä vai ei. Ainakin pirkanmaalla tayssin osastoilla ihmisiä viedään väkisin sähköön. Jos kieltäytyy osastolla, siellä on käytäntö että päivittäin potilaalle puhutaan sähköstä ja maanitellaan lähtemään. Tätä kun viikkoja aivopestään ja samalla huumataan lääkepökkyrään, vihdoin ja viimein on pakko suostua. Omaiselleni sanottiin että jos et lähde vapaaehtoisesti teemme pakkohoito lähetteen. Sitten papereissa lukee että suostui hoitoon. Tällainen hoitokäytäntö on karmeaa todellisuutta.

        Uskon kyllä, tässä käytetään hyväksi mielenterveyslain oikeuttamaa pakkohoitoa.Kyseessä on ihmisoikeusrikos ja henkilökohtaisesti vastustan tällaista toimintaa mutta niin kauan kuin mieleterveyslaki on olemassa ja suuri osa kansasta hyväksyy tämän minulla ei ole realistisia keinoja asiaan vaikuttamiseksi.Tosiasia on että suomalaiset ovat julma ja raakalaismainen natsikansa jolle on tärkeintä että häiriintyneet saadaan pois aiheuttamasta häiriötä keinolla millä hyvänsä.


      • Anonyymi

        Psykiatrian jakkaranvartijathan ne omat säädöksensä ovat läpi ajaneet. Ei tavallisia kansalaisia suurempina joukkoina tällaiset asiat kosketa, eikä niihin vaikuteta suoraan mihinkään suuntaan.

        Sama on terapioiden kohdalla. Niillekään mitään tieteellisiä tukia ole, todella hataria korkeintaan. Pitkät koulutukset ja helvetilliset liksat / taksat on kyllä. Monesti vertaistuki tai hyvä maallikkokuuntelija olisi parempi... Terapeutit ovat sekaisin omasta touhustaan itsekin.

        Ylipäätään psykiatria tieteenä juridisoituine yhteiskunnallisine sovelluksineen on yhtä käsittämätöntä, tieteellisesti täysin kestämätöntä höttöä ja pöpelikköä.

        Mielenterveyspotilaiden pitäisi järjestäytyä ja ajaa itse omia asioitaan. Muuten turha odottaa hoitoja, jotka olisi tehty potilaille. Asiantuntijoille ja hoitajille ne on tehty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valitettavasti ei aina itse voi vaikuttaa saako sähköä vai ei. Ainakin pirkanmaalla tayssin osastoilla ihmisiä viedään väkisin sähköön. Jos kieltäytyy osastolla, siellä on käytäntö että päivittäin potilaalle puhutaan sähköstä ja maanitellaan lähtemään. Tätä kun viikkoja aivopestään ja samalla huumataan lääkepökkyrään, vihdoin ja viimein on pakko suostua. Omaiselleni sanottiin että jos et lähde vapaaehtoisesti teemme pakkohoito lähetteen. Sitten papereissa lukee että suostui hoitoon. Tällainen hoitokäytäntö on karmeaa todellisuutta.

        Tuo ei pidä paikkaansa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo ei pidä paikkaansa!

        Mistä tiedät että tämä ei pidä paikkaansa perusteluja kiitos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tiedät että tämä ei pidä paikkaansa perusteluja kiitos.

        Itse nähtynä ja kuultuna aluesairaalan psyk osastolla. Potilas: en halua enää... haluan lopettaa tämän.. uskokaa nyt.. en lähde.. älkää... Silloin kaksi hoitajaa tarttuu häntä kiinni ja taluttavat väkisin autoon joka vie hänet nokialle sähköön.


    • Anonyymi

      On aika korkea kynnys järjestäytyä, vaikka se tuntuisi olevankin ainoa tie. Hajallaan olevat uhrit siellä täällä tarvitsevat jonkun "toimiston". Eikö mielenterveysyhdistykset ja vertaistukijärjestöt voisi tulla tässä avuksi? Mutta siellä täytyisi olla sellaisia henkilöitä, jotka ovat ymmärtäneet ja ehkä kokeneetkin tämän kauhean hoitosysteemin. Keitähän noissa yhdistyksissä oikein touhuaa?

      Nyt kaikki tarjoamaan kaikkien mahdollisten lehtien palstoille kokemuksia. Toimittajat ovat kyllä iso roskakori jotka valikoivat mielensä mukaan mutta "joukkokanne" saa heidät ainakin heräämään asialle. Sosiaaliseen mediaan portti on auki, tehkää julkisuutta. Tämä keskustelupalsta on yksi hyvä tiedon lähde, mutta some hyödyttää vain niitä jotka tänne eksyvät lukemaan näitä.

      • Anonyymi

        Tässä oli jokin hyvä linkki sivulle jolle haluaisn tarkemmin tutustua mutta se on poistettu. Voisiko saada uudestaan jos kerkiäisin laittaa sen ylös ennekuin mahdollisesti taas poistetaan. Hullu suomi samat jäivät mieleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä oli jokin hyvä linkki sivulle jolle haluaisn tarkemmin tutustua mutta se on poistettu. Voisiko saada uudestaan jos kerkiäisin laittaa sen ylös ennekuin mahdollisesti taas poistetaan. Hullu suomi samat jäivät mieleen.

        https://madinfinland.org/

        Keitä olemme?
        Sivuja ylläpitää vapaa ja avoin kansalaisryhmä, joka perusti Tarpeenmukainen hoito (Taho) yhdistyksen 2016 joulukuussa.

        Yhdistyksen tarkoituksena on mahdollistaa kaikille heidän itse haluamansa, heidän tarpeensa mukainen, psyykkinen hoito mielen pulmatilanteissa. Yhdistyksen innoittajana on ollut mm. avoimen dialogin hoitomalli Keroputaalla.

        Yhdistys suhtautuu kriittisesti vallitsevaan biolääketieteelliseen lähestymistapaan ja sen sovelluksiin mielen pulmatilanteissa.

        Toimintamme johtoajatukset

        Näemme psyykkiset pulmat – kärsimyksen ohella – myös elämänkaareen liittyvinä mahdollisuuksina. Ne eivät vaikuta ihmisen merkityksellisyyteen maailmassa.
        Psyykkisiä pulmia ei pidä leimata ensisijaisesti biologisiksi virheiksi. Se synnyttää stigmaa ja luo vääriä ja perustavanlaatuisia eroja ihmisten välille.
        Psyykkisiin pulmiin apua hakeville tulee tarjota mahdollisimman tasapuolista tietoa eri hoitovaihtoehtojen hyödyistä ja haitoista.
        Jokaisella tulee olla mahdollisuus valita myös tehokas, näyttöön perustuva lääkkeetön hoitotapa riippumatta psyykkisen haasteen luonteesta.


    • Anonyymi

      Olin masentunut n 20 vuotta. Ensimmäiset 10 tosi rankkaa. Lopetin alkoholin käytön täysin, tupakan myös n 10 v sitten. se auttoi kuten myös säännöllinen nukkumisrytmi. Eniten auttoi vuosi sitten saamani Brintellix lääke. Se muutti olon paljon paremmaksi. Se meni jonnekin aivoihin täsmäiskuna ja jo eka pilleri auttoi. Syön joka päivä reilusti omega 3 ja Cashew pähkinöitä pussillinen. Välillä välipäivät ettei tulisi pähkinäyliherkkyyttä. Molemmat auttaa masennukseen. Nyt ollut vuosi aivan kuin eri mies. Mutta kokeilkaa näitä !!

    • Anonyymi

      Joka tuhannes kuolee sähköshokkiin. Muistinmenetystä. Jänteiden katkeamista kouristuksissa saattaa sattua. Sähköshokin hyöty lyhytaikainen niille joilla sitä on.

    • Anonyymi

      Ei ole sähköhoidosta kokemusta, mutta magneettistimulaatiohoidosta masennukseen on:
      https://www.satakunnankansa.fi/satakunta/magneettisimulaatio-on-laakkeeton-apu-masennukseen-ja-krooniseen-kipuun-200180371
      Sivuvaikutuksia ei pitäisi olla (itselläni ei ollut).
      Hoitovaste on kuulemma täysin yksilöllistä. Joillekin auttaa magneettistimulaatio ja toisille taas sähköhoito. Oma ajatukseni oli, että lähden ensin kokeilemaan tällä hoidolla, jossa sivuvaikutuksia ei pitäisi olla. Jos hoito ei tehoa niin sitten ehkä sähköhoito.
      Sähköhoidosta vielä sen verran. Toissaviikolla psykiatrin vastaanottokäynnillä tuli puheeksi sähköhoito ja sen sivuvaikutukset. Hän kertoi useamman potilaansa saaneen pitkäaikaisia muistiongelmia. Erikoiseksi asian tekee se, että hoitoa antava ylilääkäri (yliopistosairaala) taas puhui täysin vastakkaista.
      Itse yrittäisin tutustua asiaan syvällisesti. ennen kuin tekisin päätöksen sähköhoitoon hakeutumisesta.

    • Anonyymi

      Itse olin sähköhoidossa. Minulta voi kysyä jotain jos on kysyttävää. Vähän jännitti se eka kerta, mutta ei siinä oikein mitään kummallista ole. Äkkiä nukahtaa, kun laitetaan nukutusaine.

      Tosiaan muisti pätkii pahasti. Mutta esim tunnuslukuja en unohtanut. Jotkut paikat ja autot näytti oudoilta, mutta juteltiin niin ne tulee kumminkin uudelleen mieleen. Eli muistin pätkimistä tuli ainakin itselle aivan selvästi. Kun meni vaikka uuteen paikkaan missä oli ollut, niin voi olla että näyttikin jotenkin ei tutulta. Sitten asiat palautuikin, kun vähän käytti muistia ja mietiskeli. Sitten myöhemmin muistikin normaalisti, eli ei pätkinyt enää uudelleen.

      Jos joku lääkäri suosittee, niin sitten täytyy itse mietiskellä, että mitä haluaa tehdä,

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1709
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1614
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1468
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1462
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      53
      1365
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1318
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      83
      1275
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1168
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe