Ponnistelu ulostaessa, apua ärtyvän suolen omaavat?

Anonyymi

Te, joilla on ärtyvä suoli tai ummetusta, miten saatte ulostettua ilman kovempaa ponnistelua? Itselläni on vuosia sitten todettu ärtyvä suoli, joka on suurimman osan ajasta löysällä. Nyt viimeisen vuoden ajan vessassa käydessä olen joutunut ponnistelemaan tosi kovaa saadakseni edes löysän ulosteen pihalle. Peräaukko on koko toimituksen ajan hirveän tiukka, tuntuu että uloste pitää puskea neulansilmästä läpi. Kävin vähän aikaa sitten peräsuolen tähystyksessä, jossa ei havaittu suolessa mitään vikaa, vain pieni haavauma peräaukolla, mutta ei pukamia tms.
Ulosteet tulevat littaantuneina läpi peräaukosta, niistä näkee että peräaukko on puristanut. Eivät siis tule sellaisena suolen läpi, ei ole syöpää. Ulosteen koostumus vaihtelee jopa pari kertaa päivässä löysästä kovempaan ja toisinpäin.

Viimeisen vuoden ajan minulla on myös sattunut silloin tällöin peräaukon viereen ulkopuolelle, vähän kuin sukkapuikolla pistäisi. Kovemman ulosteen yhteydessä on tullut kirkasta verta pari kertaa. Tähystyksessä näkyi pieni haavauma peräaukon seudulla, joka selittäisi veren. Lisäksi peräaukkoa polttelee/kirvelee lievästi ulostuksen jälkeen, ihan kun olisin syönyt mausteista ruokaa.

Mutta onko keinoja saada peräaukon seutua rennommaksi tai ulostetta sellaiseksi että tulisi ilman ponnistelua ulos? Olen kokeillut lisätä liikuntaa, kuituja ja pitänyt jalkoja jakkaralla, mutta ei apua. Kuiduista tilanne meni pahemmaksi. Vettä juon jo 1,5-2 litraa päivässä muutenkin, eli sen lisäys ei auta. Olen jo itse asiassa unohtanut miten ulostetaan "normaalisti" ilman että verisuoni katkeaa päästä. Muuten olen sopeutunut ärtyvään suoleeni, eikä se vaivaa minua, mutta nyt tämä ponnistelu haittaa.

4

1170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyse on psykologisesta vaivasta. Vatsan ei tarvitse toimia kokonaan eli kaikki uloste ei tarvitse tulla ulos. Lopeta ponnistelu. Käy wcssä vain jos vatsa tuntuu toimivan. Jos se ei toimi niin käyy myöhemmin uudestaan. Älä yritä väkisin ulostaa.

    • Anonyymi

      Jokapäiväinen reipas kävely (muutama kilometri) tai muu liikunta pitää suolistoa toiminnallisesti kunnossa. Suolistohan tekee supistusliikettä, joka pistää ulosteen etenemään. Kun ei liiku, suoliston liikkeetkin laiskistuu.
      Esimerkiksi vuodepotilailla ei toimi vatsa enää juuri ollenkaan ilman laksatiiveja.

    • Anonyymi

      Aikaa pöntöllä istumiselle ja rauhallinen keskittyminen tapahtuman kulkuun, välillä ponnistus ja taas aikaa rentoutumiselle. ittellä sma ongelma.

    • Anonyymi

      Jumppaa aamulla vaikka paikallaan juosten. Liikkuminen saa vatsan toimimaan.
      Ruokavalioon kuituja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5066
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3327
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1472
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      908
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe