Paksusuolen tähystys (kolonoskopia)

Anonyymi

Oon 17v tyttö ja mulla on perjantaina ensimmäistä kertaa kolonoskopia yli 4kk jatkuneen veriripulin ja vähäisten mahakipujen takia. Mikään muu ei siinä hommassa pelota ku vaan siitä tähystyksestä koituva kipu, eli kertokaa millanen tunne se kipu yleensä on ollu ja onko kipulääkkeet/tai/ja rauhottavat auttanu? Esilääkityksen oon pyytänyt ja rauhottavia siihen luvattiinkin mutta onko siihen mahdollista saada myös kipulääkitystä? Ja millanen olo ja tunne lääkkeiden saamisesta on tullut? Oon ettiny paljon tietoa että miten ne rauhottavat vaikuttaa mutten oo mitään oikee löytäny ja kaikki asiat tässä nyt kiinnostaa kun en oo ikinä vielä tälläsiin hommiin joutunut tai mitään vahvoja lääkkeitä saanut.

4

108

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hei sinä nuori tyttö ! Ymmärrän huolesi ! Voit ottaa ihan rauhallisesti.
      Rauhoittava lääke voi tuntua pikkuisen "unettavalta", ei sitä ihmeemmin huomaa.
      Ei siitä tule mitenkään "huumattu" olo. Yleensä sitä annetaan suoneen (se ei tunnu missään) ja siinä samassa mukana annetaan se kipulääke.

      Hoitaja säätelee lääkettä tutkimuksen ajan. Jos näyttäisi että kovemmin sattuu,
      saat heti lisäannoksen suoneen, joka vaikuttaa välittömästi. Et sitä lääkkeen säätelyä huomaakaan.
      Näin meni minulla.

      Siellä vatsassa voi tuntua kivulta se, koska suoleen pitää "pumpata" vähän ilmaa, että näkyvyys aukeaa, tutkimusletkun päässähän on "minikamera", joka kuvaa paksusuolen koko matkalta.
      Jos vatsaa aristaa muutenkin, ilma voi saada suolen aristamaan pikkusen enemmän,
      mutta lääke auttaa siihen eikä se suolisto koko ajan arista, jossain kohdissa vain,
      joillakin ei tunnu koko aikana mitään.

      Luin ennen kolonoskopiaa kauhukertomuksia ja pelkäsin aivan turhaan.
      Noin puolen tunnin tutkimus, jossa makaat vaan ja lääkäri tekee homman
      ei ole kummoinenkaan tuska, vaikka suolisto jossain kohtaa kipristelisikin.
      Se on se ilma siellä vain mikä saa kipristelyjä aikaan.
      Mitään kamalaa ei voi tapahtua. Olet turvallisissa käsissä.

      Suoneen annettavien rauhoittavien lääkkeitten vaikutus häipyy samaan tien , kun tutkimus on ohi. Ne on tehokkaita ja lyhytvaikutteisia lääkkeitä.

      Suolistoni oli aika arka tutkimusta edeltävänä aikana. Mun mielestä aran mahan tyhjennys päivää ennen oli paljon pahempi koettelemus kuin itse nopea tutkimus.

      Luin onneksi käytännön ohjeen, että peräaukko kannattaa rasvata paksusti vaikka vaseliinilla tyhjennystä ennen, ettei iho mene rikki, kun parikymmentäkin kertaa joutuu pöntölle, kun kaikki räjähtää ulos. On siis oltava vessan vieressä koko ajan,
      kun tyhjennystä tekee. Se tehoaa eri lailla eri ihmisillä.
      Tulin ensin "palloksi" ja vasta tuntien päästä vatsa tyhjeni.
      Onneksi olin siitäkin lukenut, ettei tarvinnut hätääntyä.
      Maha kyllä tyhjenee varmasti.

      Ole ihan rauhassa, ei tarvitse pelätä mitään, olet hyvissä käsissä tutkimuksessa ja tutkimuksesta saa niin arvokasta tietoa mahaongelmiin,
      että sen edestä voi hetken kipristelläkin, ajattelin itse.

      Kysy, jos on jotain !
      Äläkä välitä kauhukertomuksista, varmaan niitäkin tulee.
      Jotkut ei kestää pienintäkään kipua ja dramatisoivat turhaan kuinka kamalaa oli.

      • Anonyymi

        Tämä helpotti pelkoa paljon. Kiitos!


    • Anonyymi

      Menetkö aamulla vai iltapäivällä tutkimukseen ?
      Jos aamulla, kannattaa mahan tyhjennys edellisenä päivän aloittaa pari tuntia ennen kuin ohjeessa sanotaan, niin maha tyhjenee ja rauhoittuu varmemmin yöksi, että saa nukuttua. Tyhjsennyspäivän aamuna sai syödä vaikka kaurapuuroa, itse join Apteekin kaksi NutriDrinkProteiinijuomaa, se antaa enemmän voimaa.
      enkä nähnyt järkeväksi enää syödä, kun vatsa pitää kohta saada tyhjäksi.

      Söin pari päivää ennen tyhjennnystä vain sosekeittoja ja leipää, jugurttia ja muuta tavallista helposti sulavaa. En liha-aterioita ollenkaan. Se helpottaa tyhjennysvaihetta.

      Kaikki tulee menemään hyvin ! Ole huoletta !

      • Anonyymi

        Aamulla menen. Kiitos vastauksesta😇😇


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1866
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe