Olen käyttänyt silmälaseja noin 15 vuotta.Olen likinäköinen (-2,5). Noin kuukausi sitten kaukonäköni heikkeni. Menin lääkärille ja sairaudekseni todettiin nuoruusiän diabetes. Pääsin sairaalasta viikko sitten. Sen jälkeen näkökykyni parani roimasti, ja nyt tilanne on se, että minulla on "haukan katse". Likinäköisyys on muuttunut kaukonäköisyydeksi. Onko tämä normaalia ja liittyy sokeritasapainon muuttumiseen. Mitenkäs jatkossa, voiko heittää hyvästit sangoille. Vai toiveajattelua.
Diabetes ja näkö
3
1467
Vastaukset
- ruskeasilmäinenN
Korkeilla verensokereilla on vaikutusta ainakin minun näkökykyyn. Eli silloin kun on korkealla näkö ei tunnu toimivan
- D1 diabeetikko
Olet oikeassa, että verensokereiden heilahtelu ja varsinkin korkeat sokerit vaikuttavat tilapäisesti näkökyvyn heikkenemiseen. Usein tämä "huononäköisyys" tulee vähän viiveellä. Esim. itselläni usein seuraava päivä (jolloin sokerti saattaa olla ihan hyvät) on näkökyky heikko, kun on edellisenä päivänä ollut korkeat sokerti.
Tämä on kai tälläinen tilapäinen komplikaatio ja parhaiten sitä voi estää juuri pitämällä sokeritasapainoa mahdollisimman tasaisena. Lääkärini sanoi, että ei ole kovin vaarallista, mutta se on toki selvää, että huono tasapaino rasittaa silmiä myös pitkällä tähtäimella. Siitäkinon tullut kokemusta. - Eeva
D1 diabeetikko kirjoitti:
Olet oikeassa, että verensokereiden heilahtelu ja varsinkin korkeat sokerit vaikuttavat tilapäisesti näkökyvyn heikkenemiseen. Usein tämä "huononäköisyys" tulee vähän viiveellä. Esim. itselläni usein seuraava päivä (jolloin sokerti saattaa olla ihan hyvät) on näkökyky heikko, kun on edellisenä päivänä ollut korkeat sokerti.
Tämä on kai tälläinen tilapäinen komplikaatio ja parhaiten sitä voi estää juuri pitämällä sokeritasapainoa mahdollisimman tasaisena. Lääkärini sanoi, että ei ole kovin vaarallista, mutta se on toki selvää, että huono tasapaino rasittaa silmiä myös pitkällä tähtäimella. Siitäkinon tullut kokemusta.Hei,
näkökykyni ailahteli aiemmin vähäisenkin rasituksen jälkeen (näyttöpääte) niin etten erottanut vastaantulevien naamoja kymmenestä metristä. Rupeisn syömään Reductil-laihdutuslääkettä joka vaikuttaa aivojen välittäjäaineisiin ja jonka pitäisi vähentää syömistarvetta. Lääkeen aloituksen jälkeen, nyt noin kuukausi mennyt, näössäni ei ole ollut mitään ongelmia, vaikka hakkaisin konetta koko päivän. Mistähän tuo voisi johtua?
terv. Eeva
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.774512Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k112493- 1721665
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2501529- 1241420
- 1221327
Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!
No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik91241Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...
Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil721239- 761232
- 35986