Inhimillinen virhe todennäköinen syy Japanin F-35A-hävittäjän katoamiseen

Inhimillinen virhe todennäköinen syy Japanin F-35A-hävittäjän katoamiseen

Julkaistu: 10.6. 15:45

Lentäjän kerrotaan menettäneen asentotajunsa.
Inhimillinen virhe on todennäköinen syy Japanin ilmavoimien hävittäjäonnettomuuteen, kertoo maan puolustusministeri.

Japanin ilmavoimien F-35A-hävittäjä katosi huhtikuussa Tyynenmeren yllä.

Ministeriön viranomaisten mukaan 41-vuotias lentäjä menetti asentotajunsa.

Lockheed Martinin valmistama ja häiveominaisuuksillaan markkinoitu F-35 on yksi ehdokkaista Suomen seuraavaksi hävittäjämalliksi.
STT

23

<50

1Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lentäjällä vasta 60 tuntia takana F-35 koneella.

      Samaa virhettä pidettiin syynä TU-154 onnettomuudessa 2016 jossa menehtyi 92.


      Japanese pilot 'lost spatial awareness' in F-35A stealth fighter crash
      It is highly likely that a Japanese F-35A stealth fighter jet that crashed into the Pacific Ocean did so because the pilot lost "spatial awareness", officials said.

      The Lockheed Martin aircraft disappeared from radar screens during an exercise on 9 April.

      Some debris and the remains of the 41-year-old pilot have been discovered.

      Officials said F-35A flights, which had been halted, will resume after additional training.

      This was the first reported crash involving an F-35A, according to Japan's Air Self Defense Force (JASDF).

      What did investigators conclude?
      The plane, which was less than a year old, crashed 28 minutes after taking off from Misawa air base in Aomori prefecture.

      The aircraft came down at a speed of about 1,100km/h (683mph), officials believe.

      The pilot gave no indication he was in trouble and there is no evidence he tried to eject his seat. He had only 60 flying hours in the F-35A.

      he JASDF said in a press release: "It seems highly likely that the pilot was suffering from vertigo and was unaware of his condition."

      It said it was unlikely the crash was caused by "technical problems with the aircraft".

      Defence Minister Takeshi Iwaya told a briefing the spatial awareness issue could "affect any pilot regardless of their experience".

      Will it affect use of the F-35A?
      The air force was not able to recover any intact data from flight data recorders to back up its assessment.

      However, by appearing to rule out any mechanical or software problems, the investigation is unlikely to prevent future use of the jet.

      Mr Iwaya said vertigo training for pilots would be increased and checks carried out on the remaining F-35As. Residents near the Misawa base would also be consulted but flights would then be resumed.

      Japan is replacing its older F-4s with the F-35As, with a plan for a force of about 150.

      How can spatial awareness affect pilots?
      It's basically being unable to figure out where you are in relation to your environment, and is clearly a serious issue for pilots when the horizon is not visible, for example due to darkness or clouds.

      Situational awareness is a core issue in training to be a pilot but even experienced aviators can lose track of where they are.

      The is sometimes due to a distraction or because of the heavy workload of the cockpit, conditions amplified in a modern fighter jet.

      It has been known to cause crashes.

      Investigators of the Black Sea crash of a Tu-154 airliner in December 2016 that killed 92 people concluded the cause "could have been disruption of the flight captain's spatial and situational awareness, which led to him making errors".

      Experts suggested the pilot had suffered from "somatogravic illusion" - a condition that can affect a pilot's sense of balance during rapid acceleration or deceleration.

      Related Topics
      http://www.chinadaily.com.cn/kindle/2016-12/26/content_27777185.htm

    • Anonyymi

      Voi olla, mutta lentäjän pitäisi luottaa mittareihin. Ettei vaan olisi mennyt taju?

    • Anonyymi

      Onkos kukaan kuullut mittarista nimeltä keinohorisontti? 😀

      • Anonyymi

        Se kypärä on vaarallinen. Se ei toimi. Se antaa pilotille virheellistä horisontti tietoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se kypärä on vaarallinen. Se ei toimi. Se antaa pilotille virheellistä horisontti tietoa.

        Ei toimi vinojen silmien kanssa?


      • Kyllä on ja sitä on tullut katseltua lennolla, myös ns. vajaamittari tilanteessa, harjoituslennolla jossa osa perus-T:n mittareista on poissa pelistä.

        Keskiverto ihminen menettää asentotajunsa viim. 90 sek. kuluessa visuaalisen referenssin kadotessa l. kun joudutaan lennolla pilveen.

        TROLLI puolestaan menettää asentotajunsa alle 10 sek. ... eksyessään väärään seuraan ....

        IMHO.


      • Anonyymi
        44.Div kirjoitti:

        Kyllä on ja sitä on tullut katseltua lennolla, myös ns. vajaamittari tilanteessa, harjoituslennolla jossa osa perus-T:n mittareista on poissa pelistä.

        Keskiverto ihminen menettää asentotajunsa viim. 90 sek. kuluessa visuaalisen referenssin kadotessa l. kun joudutaan lennolla pilveen.

        TROLLI puolestaan menettää asentotajunsa alle 10 sek. ... eksyessään väärään seuraan ....

        IMHO.

        Ja perässähiihtäjän peukku.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja perässähiihtäjän peukku.

        Paljonkos olikaan sitä PIC-tiimaa plakkarissa ...?.

        TIRSK!.


    • Anonyymi

      Jospa lentäjä olikin kamikaze?

    • Olet yksin ohjaamossa, luulet tekeväsi kaiken oikein. Etkä kuitenkaan olekaan enää kartalla.

      “We believe it highly likely the pilot was suffering from vertigo or spatial disorientation and wasn’t aware of his condition,” Defence Minister Takeshi Iwaya told a briefing.

      “It can affect any pilot regardless of their experience.”

    • Inhimillinen virhe, Asentotajunnan menettäminen on yllättävän yleistä.

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pertunmaan-lentoturman-syy-selvisi/1987684#gs.ial2to

      Virheelliset aistimukset
      Näkö-, tasapaino- ja asentoaistin tuottama informaatio voi olla oikeaa, mutta riittämätöntä tai
      selkeästi virheellistä. Virheellisestä informaatiosta aiheutuvat aistiharhat voidaan hallita niin
      kauan, kuin ulkopuoliset kiintopisteet ovat näkyvissä. Silloin kun horisontti ja maan pinta
      ovat näkyvillä, on asentotajun säilyttäminen ääreisnäön avulla helppoa. Joissain tilanteissa
      asentotajun säilyttäminen voi olla kuitenkin vaikeaa, vaikka ollaankin täysin näkölentoolosuhteissa. Tyyni vesi, tasainen hiekka-aavikko, yhtenäinen pilvi- tai lumipeite saattaa vaikeuttaa asentotajun säilyttämistä. Näkölentämisestä siirtyminen mittarilentämiseen, eli ääreisnäöstä siirtyminen keskeisnäköön, vaatii lentäjältä tottumusta ja harjoittelua. Antuñano (1992)
      kirjoittaa artikkelissaan, ettei asentotajun säilyttäminen ilman mittareita ole edes mahdollista,
      jos näköedellytykset kadotetaan. Lentäjä ei saa luottaa liikaa omiin aistimuksiinsa, sillä ne
      saattavat olla vääriä. Hänen pitää oppia luottamaan mittareihinsa säilyttääkseen asentotajun
      vaativissa olosuhteissa.

      https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/92366/SM169.pdf?sequence=2

    • Anonyymi

      F-35 on täydellinen katastrofi. Maailman kallein katastrofi.

    • Anonyymi

      Mittareihin pitää luottaa, muuten tulee alas, yksi niitä perusjuttuja.

      • Se on juuri noin ....
        Perus-T ristiin skannaus ja välillä moottorinvalvonta, sekä NAV-instrumentit ja se ympäröivän ilmatilan vilkuilu.

        Prioriteetti lennolla ...
        1. Aviate
        2. Navigate
        3. Communicate

        ... ja selviät.

        IMHO.


    • Anonyymi

      Gripenit tulee testien jälkeen tilattua. Suomelle optimaalinen ratkaisu.

      • Anonyymi

        Minkä testien? Riittääkö sulla pengarit niihin?
        No, onneksi olkoon. Paskan ostat.


    • Anonyymi

      Kone on susi ja Israel on paljastanut venäläisille arvokasta tietoa koneen ominaisuuksista.
      Nuo iskut Syyriaan ovat palvelleet venäjän tiedustelua ja sitä millainen 'häivekone' on kysymyksessä.
      Onko se häivekone ensinkään, ainakaan S-400 järjestelmälle.

      • Anonyymi

        Tulipa taas paksu annos Rommelia.


    • Anonyymi

      F-35 lentäjät ovat paskoneet s-400 järjestelmien yllä säännöllisesti.
      Ampuvat aina pari laukausta tykillä sen jälkeen niin S-400 miehistö kuikuilee taivaalle.
      Menevät aina samaan halpaan.

    • Anonyymi

      Pääasia ettei se näy Suomessa. Ei edes vierailulla. Se on ympäristösaaste.

    Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

      "IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      364
      8223
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

      Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      159
      2572
    3. Oletko samaa mieltä

      Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      76
      928
    4. Sylikkäin.

      Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      60
      853
    5. Postilaatikoista

      Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      25
      826
    6. Nainen arvaa kuka

      En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      823
    7. Sano nyt kiertääkö

      Huhut meistä tai jostain muusta?
      Ikävä
      64
      812
    8. Kuka pistetty kylmäksi

      Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      12
      810
    9. Mietin että

      Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      46
      786
    10. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

      "Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      68
      713
    Aihe