Miten asennan IIS:n koneelleni?

Sipe

Minulla on Win 2000 käyttis. Olisiko kellään antaa vinkkiä hyvistä sivuista, joissa neuvotaan ASPin koodausta ja testausta kotioloissa?

6

3524

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Excelit.fi

Jos olet vasta tutustumassa ASP-ohjelmointiin, niin suosittelen harkitsemaan ASP.NET-ohjelmoinnin opiskelua. ASP.NET on siis uudistettu versio ASP-teknologiasta ja se tarjoaa huomattavasti monipuolisempia vaihtoehtoja kuin ASP.

Molemmat pyörivät IISin päällä mutta eri tiedostopäätteillä, ASP-sivut ovat .asp-päätteisiä ja ASP.NET sivut ovat .aspx-päätteisiä.

Erittäin hyvä työkalu ASP.NETin aloittamiseen on Webmatrix, joka on ilmainen Microsoftin kehittämä työkalu. Parasta siinä on se, ettet tarvitse testaukseen IISiä vaan voit pyörittää testiympäristöä omalla koneella Webmatrixin sisäänrakennetun web-palvelimen avulla joka vastaa täysin IISiä.

Linkki Webmatrix-sivustolle:
      http://www.asp.net/webmatrix/

• Sipe

Aattelin ensin kertailla tuota ASPia ja sitten opetella ASP.NETin. Tarvitsen molempia myöhemmin työssäni. Kiitos vinkistä, on varmaan tarpeen vielä :)

• taas uutta kokeilemassa

Onko ASP.NETtiin helppo siirtyä, kun on juuri opiskellut hätäiset alkeet ASP:tä?

Vaihdoin juuri konetta, enkä löydä yhtään IIs latauspaikkaa Win XP home-versiolle. Onko sitä edes saatavana? Käyttiksen romppukin on sellainen restore-levyn tyyppinen, ei löydy sieltä kuten aiemmin Win 98 rompulta.

Siinä tapauksessa täytyykin kokeilla tuota Webmatrixia. Saisiko vanhat ASP-harjoitukset vielä toimimaan sillä?

• Excelit.fi
        taas uutta kokeilemassa kirjoitti:

Onko ASP.NETtiin helppo siirtyä, kun on juuri opiskellut hätäiset alkeet ASP:tä?

Vaihdoin juuri konetta, enkä löydä yhtään IIs latauspaikkaa Win XP home-versiolle. Onko sitä edes saatavana? Käyttiksen romppukin on sellainen restore-levyn tyyppinen, ei löydy sieltä kuten aiemmin Win 98 rompulta.

Siinä tapauksessa täytyykin kokeilla tuota Webmatrixia. Saisiko vanhat ASP-harjoitukset vielä toimimaan sillä?

Sinänsä ASP.NETiin siirtyessä ei ole juuri apua jos on opetellut ASP-teknologian, nimien samankaltaisuudesta huolimatta kyseisillä teknologioilla ei ole juuri mitään muuta yhteistä kun että molemmat pyörivät IISin päällä. Paljon enemmän on hyötyä Visual Basic/VBA-taustasta, esim. VB.NET jota voidaan käyttää ASP.NET-sivujen tekemisessä muistuttaa paljon Visual Basiciä.

Tietääkseni Microsoft on nykyään paketoinut IISin aika tiivisti Windows Serverin kanssa yhteen eli ASP-sivujen pyörittäminen on siltäkin osin aika haasteellista. Mahdollisesti tuonne ASP-puolelle löytyy jotain muita ratkaisuja.

Webmatrix on tarkoitettu vain ASP.NET-pohjaiseen kehitystyöhön eli ikävä kyllä ASP-sivuja ei voi testata edes sen kautta. Itse huomasin että helppo ratkaisu oli unohtaa ASP kokonaan ja siirtyä ASP.NET -puolelle Webmatrixin ja MSDE:n (SQL Serverin ilmainen työasemaversio) kautta. Jos sitten innostuu pyörittämään ASP.NET -sivujaan myös netissä niin tarvittavat välineet (IIS SQL Server) pystyy kyllä vuokraamaan joltain palveluntarjoajalta kohtuullisin kustannuksin.

• Siiorppx
        taas uutta kokeilemassa kirjoitti:

iis ei toimi he-versiossa koska sitä ei ole he-versiossa. sitä ei voi asentaa nt:lta eikä 2000:lta. se on kiinteästi integroitu xp pro-versioon.

• Menchi

Jos olet kiinnostunut, niin tutkippa silloin tällöin tätä sivua: http://www.fallzone.net/forum/index.php Tarkoitukseni on koota sivustolle kaikennäköistä nettisivujen koodaukseen liittyvää. Systeemi on alkuvaiheessa, mutta sinne pitäisi lähiaikoina ilmestyillä tavaraa

Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      114
      5895
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4007
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3342
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2966
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      250
      2017
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      1984
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      142
      1771
    8. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      42
      1743
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1686
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1549
    Aihe