Kannattaako eläkesäästämistä jatkaa vai antaa vain rahojen lojua

Anonyymi

Minulla on v. 2003 hankittu turhuus, Nordean eläkevakuutus. Kerrytin tuolloin vuosituhannen alkupuolella säästöjä reilu 4800 € kunnes lopetin. Eläkevakuutuksen saldo on rapiat viistonnia nyt, eli "tuottoa" on tullut reilun 15v. aikana 463 € (erittelystä voi nähdä että 1400€ tuotosta on mennyt liki 900€ kuluihin.)

Lisäeläkearvioni on siis nyt n. 35€/kk kahden vuoden ajan. On kyllä vaikea uskoa, että tähän ei edelleenkään ole tullut mitään lakimuutosta ja tämmöistä hevonkukkua pitää Suomessa sietää eikä saa omia rahojaan ulos. En tajunnut avioeron tullessa, että se olisi ollut keino päästä puolison lisäksi eroon myös eläkevakuutuksesta, tai oikeastaan huomasin selvittää asian liian myöhään. Nordea nimittäin takaisinostaa vakuutuksen vain jos erosta on alle vuosi. Joten se siitä mahdollisuudesta.

Kannattaako tuonne syöttää edes vitosta kuussa? Se on lojunut monta vuotta oikeastaan ilman tapahtumia, välillä voi euron notkahtaa mutta sitten taas palaa samaan. Oletteko te muut eläkesäästön ottaneet vain unohtaneet ne rahat sinne tilille vai koetatteko vielä jotenkin tekohengittää näitä? Ei siinä ettei säästäminen olisi järkevää, mutta siinä ei vaan ole yhtään mitään järkeä että säästöistä saa pari kymppiä kuussa käteen.

7

629

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Moni huijattu mukaan Pankkien tuottoisaan eläkesäästämiseen.

      Jos joku haluaa säästää eläkettään varten, ostakaa itse suoraan osakkeita pörssistä.

      Sekä eläkesäästö, että yksityiset sairausvakuutukset tuhoavat sitä vaivalla aikaansaatua yhteistä terveyspalvelua, että eläkejärjestelmää.

    • Anonyymi

      Nän on kun sain 10 v maksamaani eläkettä vajaa 600 euroa kk . Vero oli 50 prosenttia kun kerroin lapsille irtisanoivat heti omat vakuutukset. Nyt maksan suuremmasta osinkotulosta 30 prosenttia. tämä on totuus poistakaa vain viesti ei suomessa saa totuuksia kertoa

      • Anonyymi

        Noissahan on siirretty ansiotuloverotus. Et maksa siitä palkanosasta veroa minkä laitat vakuutukseen eli saat verottoman palkan kasvamaan korkoa rahastoon. Nostettaessa maksat ansiotuloveron voimassaolevien tulorajojen mukaan. 50% verokortilla tienaat varmaa useamman satatuhatta vuodessa.


    • Anonyymi

      Useinhan nuo tuputetaan väkisin ihmisille asuntolainaa ottaessa: "Laina myönnetään varmasti, jos laitetaan tälläinen kokonaispalvelupaketti...". Siinä tuli siis samalla otettua myös vakuutukset samasta konsernista. Nyt laskeskelin, ettei tämä paketti loppupeleissä olekaan niin edullinen. Pitäisi lailla kieltää tuollaiset huijaukset.

    • Anonyymi

      Mulla on myös tuo Nordean eläkevakuutus. 2000 luvun alussa laitoin sinne n. 20 000. Tämän vuoden alkupuolella täytin 60 ja aloitin takaisinmaksun, säästö oli kasvanut 54 tuhanteen. Joten nyt nostan tonnin verran verotettavaa kuukaudessa viiden vuoden ajan. Aika paljon siitä kiinni mihin rahastoihin on nuo säästöt laittanut, mulla kävi hyvä tuuri.

      • Anonyymi

        Itsellä yrityksen ottamana 2008. Säästössä n 80000 ja vielä 13 v pitäis maksaa.
        Alkuun kun ei ymmärtänyt laittaa kun pankin suosittelemiin rahastoihin oli tuotto
        Parin prossan luokkaa kulujen jälkeen . Kun tajus , että niitä rahastoa voi muuttaa
        Pienempikuluisiin alko tuottoa saamaan paremmin. Halvat indeksirahastot on ollu hyviä .
        Tämän vuoden tuotto melkeen 18 paunaa. Indeksien heilunta tietysti vaikuttaa , mutta nyt näyttää hyvältä. Vaatii tietysti tutustumista ja vaivannäköä vaihdella niitä rahastoja ja
        Maksujen painotuksia. Muutenkin kun yritys sen maksaa ja eläke kertyy itselle niin passaa kyllä mulle. Verotus tässä tapauksessa ansiotuloverotuksen mukaan . 2008 otettu ja eläkkeelle 62 vuotiaana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsellä yrityksen ottamana 2008. Säästössä n 80000 ja vielä 13 v pitäis maksaa.
        Alkuun kun ei ymmärtänyt laittaa kun pankin suosittelemiin rahastoihin oli tuotto
        Parin prossan luokkaa kulujen jälkeen . Kun tajus , että niitä rahastoa voi muuttaa
        Pienempikuluisiin alko tuottoa saamaan paremmin. Halvat indeksirahastot on ollu hyviä .
        Tämän vuoden tuotto melkeen 18 paunaa. Indeksien heilunta tietysti vaikuttaa , mutta nyt näyttää hyvältä. Vaatii tietysti tutustumista ja vaivannäköä vaihdella niitä rahastoja ja
        Maksujen painotuksia. Muutenkin kun yritys sen maksaa ja eläke kertyy itselle niin passaa kyllä mulle. Verotus tässä tapauksessa ansiotuloverotuksen mukaan . 2008 otettu ja eläkkeelle 62 vuotiaana.

        Päivitystä muutaman vuoden vanhaan kirjoitukseen.
        Eläkevakuutuksen muutos 2019 n 80000 € .
        Tänään katsottuna lukema 130000€ .
        Ei huomo .
        Säästöaikaa jäljellä 11v .
        Korkoa korolle tekee tehtävänsä.
        Vuosikulut nyt kaikki een 0,85%/ v
        Edelleen yritys maksaa .


    Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1831
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1749
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1662
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1541
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1528
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      23
      1426
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1405
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1222
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe