Miten toimia Jumalan mielenmukaisesti esim. sukujuhlissa, jossa suunnilleen kaikki muut aikuiset ryyppäävät. Olen perheeni ja lähisukuni ainut uudestisyntynyt kristitty (tietääkseni). Onko uskovan ok ottaa edes alkumaljaa? Onko ok valvoa yömyöhään katsoen sitä humalaisten örvellystä?
Miten suhtautua ihmisiin, jotka puhuvat herjaten Jumalasta ja Jeesuksesta? Entä kun läheiset harrastavat ns. yhdenillan juttuja ja elävät avoliitossa tai homosuhteessa ym. Mikä on rakkaudellinen ja oikea tapa suhtautua? Ylipäänsä, kun näkee mitä tahansa syntiä ympärillä, miten siihen tulee toimia, vai pitääkö vaan antaa olla? En usko, että oikea tapa on ainakaan kulkea ympäriinsä osoittelemassa sormella, koska tiedän olevani itse aivan samanlainen, syntinen.
Suvun ainut kristitty
12
<50
Vastaukset
- Anonyymi
ole ihan oma itsesi. Älä "yritä" enempää kuin käyttäytyä hyvien tapojen mukaisesti.
Muista: olet siellä "vieraana" kutsuttuna, käyttäydy toisen kotia kunnioittaen.
Äläkä yritä ruveta todisteleen uskostasi, he luultavasti tietävät sen.
. voisit poistua ja kiittää siinä vaiheessa, kun (jos) alkavat humaltuun.
Alkumaljan voit ottaa varsin hyvin, miksi ei voisi ??
p.s. sinä et ole siellä illan "päävieras", kuuntele enemmän toisia, ja puhu itse vähemmän. - Anonyymi
Tässä sinulle neuvo. Ole hyvä!
Jaakobin kirje:
1:27 Puhdas ja tahraton jumalanpalvelus Jumalan ja Isän silmissä on käydä katsomassa orpoja ja leskiä heidän ahdistuksessaan ja varjella itsensä niin, ettei maailma saastuta. - Anonyymi
Kristityn tehtävä on vain katsoa, että hän itse käyttäytyy omien arvojensa mukaisesti, rakkaudella ja rakentavasti. Ei tyrkyttäen, hurskastellen tai tuomiten.
Paavalin ohje 1 Kor. 5:
12 Ei kai minun asiani ole tuomita ulkopuolisia? Ettehän tekään tuomitse muita kuin omaan piiriinne kuuluvia. 13 Ulkopuoliset tuomitsee Jumala. - Anonyymi
Sanoisin, että parasta kun pysyt kokonaan pois noista juhlista. Olen itse yrittänyt juhlia selvinpäin juoppojen seassa, ei siitä mitään tule. Erilaisuus huomataan heti, viinaa aletaan tyrkyttämään. Se on helvetillistä.
Et voi siellä evankelioida heitä. Jumalattomat yrittävät saada sinut joukkoonsa ja jos kieltäydyt, he alkavat kännissä manipuloida: "Luuletko olevasi meitä parempi?!"
Älä mene noihin ryyppyjuhliin. 🙂 Tapaa sukulaisiasi yksilö tai perhe kerrallaan, niitä joita voit tavata. Ei niitä kaikkia tarvitse tuntea. He elävät omaa elämäänsä.- Anonyymi
Voit ottaa alkumaljan, pyytää "vain ihan tilkan" tai jättää liian runsaasti tyrkytetystä loput sivupöydälle, mutta parempi kun et ota. He saavat muutoin alkumaljastasi pilkan tai suuttumuksen aiheen.
Jokaisissa juhlissa sivistyneet ihmiset tarjoavat myös alkoholittoman vaihtoehdon, kuten omenamehun, eli alkoholia ei ole edes sivistynyttä tyrkyttää. 🥂
Jos siellä on paha olla, sano pian kohteliaasti näkemiin ja poistu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voit ottaa alkumaljan, pyytää "vain ihan tilkan" tai jättää liian runsaasti tyrkytetystä loput sivupöydälle, mutta parempi kun et ota. He saavat muutoin alkumaljastasi pilkan tai suuttumuksen aiheen.
Jokaisissa juhlissa sivistyneet ihmiset tarjoavat myös alkoholittoman vaihtoehdon, kuten omenamehun, eli alkoholia ei ole edes sivistynyttä tyrkyttää. 🥂
Jos siellä on paha olla, sano pian kohteliaasti näkemiin ja poistu.Monet meistä liikkuvat jatkuvasti työtilaisuuksissa, joissa tarjotaan alkoholia. Ei siitä tarvitse tehdä itselleen ongelmaa.
Itse jätän työtilanteissa viinit juomatta, vaikka ne kaikille lounas- tai illallispöydässä kaadetaan. Nostan kyllä muiden kanssa maljan ja muuten pitäydyn viereisessä vesilasissa.
Omatuntoni kyllä kestäisi myös viinitilkan maistamisen. Muuttihan Jeesuskin veden viiniksi. Mutta en ole koskaan perustanut alkoholista. Enkä suoraan sanoen välitä, mitä muut siitä ajattelevat.
- Anonyymi
Pakkoko jokaisen maljassa on olla väkevää. Olen ollut juhlissa, jossa ei uskovakin on valinnut pommakin lasiin. Onhan vielä moni- joka liikkuu autolla jne.
Toisille voi tulla pääkipu vähäisestäkin alkoholista, siis alko ei ole juhlilla pakollinen, onko uskova, tai ei. - Anonyymi
Otin sisareni poikien yojuhlissa shamppanja onnittelumaljan. Ei siellä juotu enempää alkoholia. Ole oma itsesi ja jos kiroillaan ja nauretaan uskonasioille anna mennä huomaamatta. Minäkin olen ainut uskova lähisuvussa. Voi lähteä aikaisemmin pois. Rukoile viisautta ja johdatusta. Salopuu
- Anonyymi
Surkeaa sukua jos kukaan ei kestä todellisuutta ilman että jollain päänsä sekoittaa. Alkoholi tai uskonto eivät ole muille pakollisia.
- Anonyymi
vieläkö ne siellä hellareissa vaatii, että joka paikassa pitäisi "todistaa". . .ensimmäiseksi: olet menossa kutsuvieraana, jotenka et ole siellä juhlien keskipiste, käyttäydy "kutsumisen arvon mukaisesti". Kunnioittaen läsnäolijoita.
Ei ihme, että hellari jäsenet kaikki niin itsekeskeisiä, kun opetus on: "minä, minä, minun uskoni, minun uskoni, minun uskoni, jne.
Usko on Sinun ja Jumalan välinen henkilökohtainen asia.
Käyttäydy kuin raamatussa lukee: "kaikki mikä on kiitettävää, sekä ihmisten ja Jumalan edessä". - Anonyymi
Sukujuhlan tärkeys voi olla kriteeri sinne menemiseen...toisen kunnioittaminen, poissaolollasi ehkä loukkaat jotakin yms. Itse välttelen sukujuhlia, koska koen ne usein sosiaalisesti itselleni ylivoimaisiksi. Jos juhlien luonne tavallisesta tervehtimisestä ja kuulumisten kertomisista alkaa muuttua ryyppäämiseksi, huomaa Jumalaa pilkattavan yms. ,on aika varmaan poistua tilaisuudesta tehden sen olosuhteisiin nähden kohteliaasti.
Ryhtyminen epäasialliseen seurusteluun sekä juhlimiseen ja alkoholinkäyttöön on varmaankin sopimatonta. Aina kannattaa toimia tapauskohtaisesti. Ei sekään ole kunnioitettavaa jos laistaa kaikki sukujuhlat kun porukka on niin jumalatonta. Joutuuhan ateistitkin "pakkoristiäisiin", hautajaisiin ja kirkkohäihin. Voi onnitella ja nauttia tarjoilusta ja häipätä ajoissa pois. Ja on uskommotkin ihmisiä, heissä on paljon hyvin käyttäytyviä. Eri asia on sitten jos se usko on niin heikko ettei kestä. Entiset alkoholistit eivät ryyppyjuhlissa aina kestä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj212267- 701146
- 1151036
- 491025
Nainen sä olet
arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r72999Jos olisin
Ollut ns. pelimies olisin myös käyttänyt tilaisuutta hyväksi. Välillä vain tuntuu että olisit itse nimenomaan halunnut p57957KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa
Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.13918Luotathan?
Muistan kun olit vihainen minulle. Niin järkyttävän söpönä ja silti niin vastustamattoman ihanana en ole ikinä ketään na31910Minun on niin vaikeaa uskoa, että
todella kaipaisit minua. Pelkään vieläkin, että minua kusetetaan.55898Voi kun pian voisi varmuudella sanoa
mitä tämä on. Suuri, suuri rakkaustarina vai pelkästään pitkä ja kipeä oppitunti. :(50856