Vanhat komediaelokuvat

Anonyymi

Katsoin Airplane! (Hei me lennetään!) Elokuvan pitkästä aikaan ja yllätti kuinka hyvä se on. Kyseinen elokuva on vanhempi kuin minä ja on oikea helmi komediaelokuvien keskellä.
Pystyi helposti huomaamaan kuinka siinä käsiteltävä komedia on sellaista joka nykyään ankarasti tuomittaisiin. Tämä mielensäpahoittamis aikakausi on tuhonnut huumorintajun täysin. Jo pitkään aikaan eivät komedian tuottajat ole uskaltaneet ottaa huumorilla kaikkea, vaan joutuvat varomaan tuotoksiaan. Tämä rajoittaa valtavasti mahdollisuuksia.
80- ja 90-luku olivat oikeaa kulta-aikaa komediaelokuville ja 2000 luvun jälkeen laatu putosi nopeasti tähän tämänpäivän komediantasoon jossa ne harvatkin elokuvat ovat huonoja.

Tästä voidaan toki erotella standup ja yksittäiset visionäärit, joilla vielä löytyy rohkeutta tuoda esille vaikeitakin asioita.

Toin esille vain ajatuksia nykytasosta enkä odota varsinaista keskustelua.

2

885

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Osumia ja huteja. Sellainen on komedia joka ampuu suoraan ohjaamosta.

    • Anonyymi

      Ajat muuttuu ja komedian aiheet samalla. Itsekin pidän Hei me lennetään-leffoja oikeina helminä, joita pystyy edelleen katsomaan hyvillä mielin ja ne naurattavat edelleen. Myös 90-luvun puolelta vain yksi elokuva on edelleen katsomiskelpoinen nimittäin Nuija ja tosinuija. Sekin jaksaa edelleen naurattaa vaikkakin siinä paikoitellen huumori menee ns. yli. Mutta tuon aikakauden ja tuon jälkeiset komediat varsinkin yhdysvalloissa olivat harmittomia ja keskittyivät lähinnä omille kommelluksille, se lähti ottamaan aiheekseen myös yhä voimakkaampia ja rohkeimpia aiheita ja yleensä se meni sitten yli. Politiikkaa ei enää uskallettu käsitellä eikä ainakaan asioita jotka käsittelisivät kommunismia ja etenkin Neuvostoliittoa ja Venäjää ylipäätään.

      En mainitse suomalaista komediaa, koska se on alusta alkaen ollut samaa pissa ja kakka-huumoria jossa viina näyttelee pääroolia ja sitten sekoillaan päämäärättömästi.

      Ennen 90-lukua juurikin Venäjä ja kommunismi saatettiin hyvinkin voimakkaasti tuoda komedioihin suurena vitsinä ja heistä vitailtiin hyvinkin avoimesti ja voimakkaasti. Sekä myös muita vähemmistöjäkin yhtä lailla. Mutta ei nykypäivänä. Nykypäivän huumori keskittyy lähinnä järkyttämään ja aihepiirit ovat joskuskin hyvin rivoja ja raakoja. Tässä mielessä huumori elokuvassa on köyhtynyt radikaalisti ja nykyelokuvissa osataan hyvin kiroilla, käyttää rivoa kieltä ja tuo pissa-kakka-huumori on tuonut sen tavaramerkin mitä 2000-luvun komedioissa yleensä on. Ennen ei paljoa kiroiltu varsinkaan komedioissa, nyt se on lähinnä määrite. Enää ei kyetä nauramaan itselle vaan muille. En löydä yhtäkään 2000-luvun komediaa joka olisi harmittomuudessaan ja hauskuudessaan edes yhtään samalla tasolla kuin mainitsema Hei me lennetään.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe