#include <stdio.h>
struct Car {
char manufacturer[20];
char colour[5];
struct Person {
char name[5];
} owner;
};
int main() {
struct Car vechile;
vechile.manufacturer, "Mercedes";
vechile.colour, "Black";
vechile.owner.name, "Jere";
printf ("Car's present owner:", vechile.owner.name);
return (0);
}
Nested-Struct -rakeenteen attribuuttiin viittaus?
15
223
Vastaukset
Tuo tulostaa vain tyhjää. Voisiko joku myös pistää vastaavaan koodin käyttäen Pointeria, onko se suomennettuna osoitin, jos jatkossa olen myymässä tuota mustaa Mersuani, esimerkiksi Jarelle, pääseekö tuohon auto-structin sisällä oleva Person structiin viitata jotenkin suoraan, tai siis muistipaikkaan, missä auton omistaja sijaitsee?
Jonkinlainen pointteri-esimerkki samasta koodista olisi mukava.- Anonyymi
Kyllä varmaan vois, jos haluaisi.
- Anonyymi
Nuo tekstit pitäisi kopioida paikalleen char taulukoihin, tutustu esim. strcpy funktioon. Ja printf:ään pitää lisätä %s.
Hienoa, kiitos! Noihin merkkijono-funktioihin, joita C:ssä on tarjollla, pitänee tutustua paremmin, kun nytkin kiikasti siitä, kun en käyttänyt tuota strcpy:tä.
- Anonyymi
Ja tuolla yksinertainen pointteriesimerkki: http://codepad.org/znppI5tI
Tuota olisi ehkä syytä muuttaa niin, että merkkijonoille varattaisiin myös erikseen muisti ja kopioitaisiin sisältö samaan tapaan kuin ilman pointtereita tehdyssä esimerkissä.
Structin varausta ja alustusta varten voisi sitten tehdä erillisen funktion, esim. new_Car(), niin voisi mainissa luoda auton tähän tapaan: struct Car *vechile = new_Car("Black", "Mercedes", "Jere");
Omistajan vaihtoa varten voi tehdä vaikka setterin set_Car_owner(struct Car *vechile);
Tai sitten voi kokeilla koodata vaikka tällaisenkin: set_Person_name(struct Person *owner);
Ja muistin vapautusta varten sitten vielä oma funktio, joku tämän tapainen delete_Car(struct Car *vechile);
Siinähän sitä on vähän harjoittelua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja tuolla yksinertainen pointteriesimerkki: http://codepad.org/znppI5tI
Tuota olisi ehkä syytä muuttaa niin, että merkkijonoille varattaisiin myös erikseen muisti ja kopioitaisiin sisältö samaan tapaan kuin ilman pointtereita tehdyssä esimerkissä.
Structin varausta ja alustusta varten voisi sitten tehdä erillisen funktion, esim. new_Car(), niin voisi mainissa luoda auton tähän tapaan: struct Car *vechile = new_Car("Black", "Mercedes", "Jere");
Omistajan vaihtoa varten voi tehdä vaikka setterin set_Car_owner(struct Car *vechile);
Tai sitten voi kokeilla koodata vaikka tällaisenkin: set_Person_name(struct Person *owner);
Ja muistin vapautusta varten sitten vielä oma funktio, joku tämän tapainen delete_Car(struct Car *vechile);
Siinähän sitä on vähän harjoittelua.Kyllä, malloc() ja free() kannattaa ottaa käyttöön heti alkuvaiheessa, niin ei ala pinomuisti täyttymään. Lisäksi suosittelen tutustumaan linkitettyihin listoihin, joiden avulla saadaan tehtyä dynaamisia tietorakenteita. https://wiki.amigaos.net/wiki/Exec_Lists_and_Queues
Käytännössähän "oman" tietorakenteen eteen lisätään node, jossa on pointterit edelliseen ja seuraavaan. Esimerkissä "hyötyosuus" on tuo TEXT nn_Data[62] merkkijono.
struct NameNode {
struct Node nn_Node; /* System Node structure */
TEXT nn_Data[62]; /* Node-specific data */
};
Käsittely voidaan tehdä castaamalla oma struktuuri node-tyyppiseksi. Tarvittavat funktiot, node- ja listastruktuurit on helppo tehdä itsekin. Minäkin tein ne taannoin matkimalla tuota Amigan rakennetta ja Execin funktioita. - Anonyymi
jerzunposti kirjoitti:
Hienoa, kiitos! Noihin merkkijono-funktioihin, joita C:ssä on tarjollla, pitänee tutustua paremmin, kun nytkin kiikasti siitä, kun en käyttänyt tuota strcpy:tä.
Harrastatko yhtä paljon tätä monologin kirjoittamista omallakin kotisivullasi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä, malloc() ja free() kannattaa ottaa käyttöön heti alkuvaiheessa, niin ei ala pinomuisti täyttymään. Lisäksi suosittelen tutustumaan linkitettyihin listoihin, joiden avulla saadaan tehtyä dynaamisia tietorakenteita. https://wiki.amigaos.net/wiki/Exec_Lists_and_Queues
Käytännössähän "oman" tietorakenteen eteen lisätään node, jossa on pointterit edelliseen ja seuraavaan. Esimerkissä "hyötyosuus" on tuo TEXT nn_Data[62] merkkijono.
struct NameNode {
struct Node nn_Node; /* System Node structure */
TEXT nn_Data[62]; /* Node-specific data */
};
Käsittely voidaan tehdä castaamalla oma struktuuri node-tyyppiseksi. Tarvittavat funktiot, node- ja listastruktuurit on helppo tehdä itsekin. Minäkin tein ne taannoin matkimalla tuota Amigan rakennetta ja Execin funktioita.Niin, sepä olikin vähän niin kuin harjoitustehtäväksi ehdotettu. Samoin noiden merkkijonojen käsittelyssä kannattaa tutustua myös ns. turvallisempiin vaihtoehtoihin, esim. strncpy vs. strcpy.
Noita listoja yms. tietotyyppejähän tosiaan korkeamman tason kielissä on valmiina, mutta C:ssä pitää toteuttaa itse. Tai no onhan niitä kai valmiina kirjastoina C:henkin olemasa, mutta kieli ei suoraan sisällä esim. linkitettyä listaa. - Anonyymi
jerzunposti kirjoitti:
Hienoa, kiitos! Noihin merkkijono-funktioihin, joita C:ssä on tarjollla, pitänee tutustua paremmin, kun nytkin kiikasti siitä, kun en käyttänyt tuota strcpy:tä.
"pitänee tutustua paremmin, kun nytkin kiikasti siitä, kun en käyttänyt tuota strcpy:tä."
Hei jerzunposti, sinulla kyllä näytää kiikastavan ihan liikaakin.
Miten niin monologia? En harrasta monologia, en ole yhtään kommenttia kirjoittanut tänne "Anonyymi"nä, kuten jotkut näyttää sitäkin harrastavan, vaikka todellisuudessa ei ole anonyymejä.
Ihmiselle on syntymän jälkeen annettu jokin nimi, ja niillä sitten toimitaan.- Anonyymi
Mitäs sää Anonyymi nyt pimahdit? Vai olinko se minä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitäs sää Anonyymi nyt pimahdit? Vai olinko se minä?
Hmm.. kylläpä täältä hassusti katoaa viestejä, kun vastaukset liitetään sitten ihan eri kommenttiin kuin mihin oli alun perin vastattu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hmm.. kylläpä täältä hassusti katoaa viestejä, kun vastaukset liitetään sitten ihan eri kommenttiin kuin mihin oli alun perin vastattu.
Koko ketju joutaa pois, tälläistä roskaa ei tarvita.
- Anonyymi
Luokalleen jääneistä paras
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään
Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"1499747Ikuiset kaipaajat
Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo1696149Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään
"Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El335497Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla
”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset1725451MTV3 - Auerin poika todistaa videolla, miten Anneli pahoinpiteli lapsia!
Kello 10.04 – Ainakin kerran viikossa se löi. Löi muitakin sisaruksia, mutta ei isosiskoa. Nuorinta siskoa en ole nähny64482Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta
Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään594453Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle
Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m883541Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi
Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta783499En tiedä ymmärrätkö
Kuinka paljon merkitset mulle. Näet minut minuna etkä silti käännä selkääsi. Tökit jatkuvasti kepillä jäätä ja menit ehk102991Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?
PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html1282950