Sinulle, joka suunnitteleet oman hevosen/ponin ostamista

Anonyymi

Oma poni (tai hevonen) on tunnetusti jokaisen tallitytön suurin unelma, mutta ennen kuin menet hankkimaan sellaisen lue tämä teksti! Ennen kuin menen itse asiaan, kerron vähän taustatietoja itsestäni ja hevoskokemuksistani että sinun on helpompi ymmärtää näkökulmani. Olen itse ratsastanut 9-10 vuotta ja omistanut yhden ponin (joka jouduttiin lopettamaan pari vuotta sitten) ja yhden hevosen, joka minulla on vieläkin. Sain ensimmäisen ponini kun olin 10 vuotias. Olin silloin ratsastanut n. kolme vuotta. Huomioi että sain apua ammattilaisilta ja he myös ratsastivat välillä ponillani, eli se ei ollut kokonaan minun käytössäni. Nyt asiaan! Ensinnäkin kannattaa aloittaa käytännön kysymyksillä. Ensimmäinen este on hinta. Karu totuus on, että hevosen ostoon ei kannata säästää rahojaan, sillä jos ei ole varaa ostaa hevosta, ei ole varaa pitäkään sitä! Usein hevosen ylläpito maksaa enemmän kuin se itse. Hevosen hyvinvoinnissa ei saisi tinkiä - esimerkiksi satulan pitää olla sille mukava! Toinen este on, luonnollisesti, SINUN taitosi. Eikä kyse ole pelkästään ratsastustaidoistasi vaan myös hoito-, lääkintä- ja muista asiaan liittyvistä taidoista! Jos haluat kilpailla ja/tai menestyä, sinun kannattaa käydä aktiivisesti valmennuksissa (jotka myös maksavat!). Lisäksi sinun täytyy saada apua myös hevosen hoidossa ja muussa sellaisessa. Kolmanneksi, jaksaisitko sinä oikeasti omaa hevosta? Jaksaisitko mennä tallille, siivota karsinan tai hoitaa hevostasi joka päivä - myös jouluaattona tai silloin kun sataa kaatamalla? Hevosen pito on paljon raskaampaa mitä kuvittelisi, usko pois! Tarkoitukseni ei ole lannistaa ketään tai pahoittaa kenenkään mieltä, vaan päinvastoin, valmistaa tulevia ponin- ja hevosenomistajia tulevaan. Muista kuitenkin olla järkevä ja valmis kantamaan vastuun tekemistäsi, varsinkin hevosten kanssa. Sillä pääsee jo pitkälle! Lopuksi, loputtomasti onnea kaikille hevosenomistajille! Nykyisille ja tuleville! Myös sinä, joka olet kerran elämässäsi kokeillut ratsastamista, tai edes nähnyt hevosen, olet onnekas kun olet saanut tuntea edes pienen hetken hevosten taikaa... Vielä kerran, ONNEA!!!

Tämän kirjoitti eräs 18-vuotias hevosenomistaja nimeltä Ella, joka on kotoisin Veikkolasta, Kirkkonummelta.

3

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sinulle Ella!! Ihanasti kirjoitit, tärkeästä asiasta<3 Olen aivan samaa mieltä kanssasi, vaikka unelmoinkin omasta hevosesta:D

      //Rosannax

    • Anonyymi

      Kiitos ♥️🐎

      • Anonyymi

        Toivoo Ella;)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      22
      1321
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1157
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      2
      1120
    Aihe