Itse olen käynyt 14 eri kirkkokunnan kokouksessa elämäni aikana. Vähintään kerran. Mukaan ei lueta Jehovan Todistajia, eikä mormonia. Siis mukaan luetaan lestadiolaisuuden eri haarat, evankeliset ovat kahtena ryhmänä jne. Seurakuntaa , jonne kuulut ei lueta mukaan. Jos on jokin muu kieli kuin suomi, ne lasketaan erikseen. Monessako itse olet käynyt Suomessa.? Suomessa on kokoontumisvapaus.
Eläkeläisen ajatuksia
9
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Kirkkokunnan? Tarkoitat kai 16 eri kirkkojen, seurakuntien ja herätysliikkeiden tilaisuuksissa? Nuo kaikki eivät ole omia kirkkokuntiaan.
Itse olen käynyt... hmmm:
Helluntailaisten, siiloanilaisten (teltassa n. 15 min.), V. Hurstin telttakokouksessa, kamala, levoton kokemus. Luterilaisten sekä näihin kuuluvien herätysliikkeiden tilaisuuksissa: lessut, körtit, evankeeliset, rukoilevaiset, Kansanlähetys, joissakin kauan sitten vain kerran. Lähetyshiippakunta. Sitten jeh.todistajat (kerran istuin hetken konventissa). Katolilaiset, suomal. ortodoksit, venäl. ortodoksit slaavin.kielisessä liturgiassa vanhauskoisia munkkeja kuunnellut. Baptistit, vapaakirkko, adventistit (kerran, pari näissä). Juutalaiset (lukemattomia kertoja), muslimit (kerran moskeijassa käväissyt).
Tässä on nyt kai jo n. 20 toisistaan joko jossain määrin tai sitten täysin erilaista uskonsuuntaa? Nimenomaisia uskontoja siis ainakin 5 eri: kristinusko, juutalaiset, muslimit, jeh.tod ja adventistit.
Mitä itse tunnustan? Lähinnä vanhaa luterilaisuutta ✝️ (Lhpk), pienin katolilais-ortodoksisine- ☦️ ja helluntailais-vaikutuksineen. Juutalaisuutta jossain kohdin. 🕯️🕯️
*- Anonyymi
Juu ja Pelastusarmeija. Myös Bible speaks / Raamattu puhuu. Ja joku muu. N. 23 eri "uskonsuuntaa".
Seurakuntia ja kirkkorakennuksia tietysti lukemattomia, mutta joihinkin ed. mainittuihin kuuluvia. 🍋
.
- Anonyymi
Kymmenissä. Olen asunut 17 eri paikassa ja kaikkialla tuli testattua useampia seurakuntia. Joissakin tuli käytyä kerran ja joissakin pitempään. Kirkkokunnissa: luterilaiset, katolilaiset, ortodoksit, metodistit, anglikaanit, kalvinistit, episkopaalit. Vapaakirkollisissa seurakunnissa: hellarit, vapaakirkko, baptistit, ei-tunnustuskuntiin kuulumattomat. Sen lisäksi pistäytynyt moskeijoissa, synagoogissa, temppeleissä lähinnä turistina.
- Anonyymi
On erittäin avartavaa ja omia ennakkoluuloja sulattavaa käydä tutustumassa, paikan päällä, eri kirkkojen ja herätysliikkeiden toimintaan ja tyyliin. Yleensö huomaa aina saman eli enemmän on yhteistä kuin erottavaa. Mutta olisihan se tosi tylsää, jos mitään eroja ei olisi , kyllä monipuolisuus on hyväksi.
- Anonyymi
Öö,...
Suomen evankelis-luterilainen kirkko
Helluntaiseurakunta
Pelastusarmeija
Uuskarismaattisuus (taitaa löytyä itsenäisiä seurakuntia useita, tosin luen City-nimellä olleet yhdeksi, sanotaan nyt siis vaikka 2 )
Vapaaseurakunta
Baptistilähetys
Paikallinen, vastaperustettu helluntaityyppinen seurakunta joka ei kuulunut muihin "ketjuihin"
Lähetyshiippakunta
Metodistikirkko
Kansanlähetys
Raamattuopisto (luetaan toki ns. viidenteen liikkeeseen Kansanlähetyksen kanssa, mutta SRO edustaa selkeästi omaa linjaasta pappeineen Kauniaisissa)
One Way Mission
13 tämän laskutavan mukaan. En ole tuollaisia laskutoimituksia tehnyt. Elän maaseudulla ja en matkustele paljon. Minulle on tärkeä uskovien yhteys. Ei niinkään hengelliset kirkkokunnat.
- Anonyymi
Joo. Tässä ketjussa ei kuitenkaan varmaan kyselty siitä, vaikka kuulostaakin niin pyhältä vastata noin-
- Anonyymi
Aloittaja. Kiitos kaikille vastaajille. Huomaan, että muillakin on kertynyt vähintään 14 ja monilla enemmänkin. Itse asun kaksikielisellä alueella. Se lisää lukumäärää. Ainakin itse olen kohdannut esim. luterilaisessa kirkossa todella kohteliaita ihmisiä. On sanottu, tänne saa aina tulla. Ei trolleja, ei väittelyjä, niinkuin tässä osuudessa. No kysynet. Miksi et käy vain omassa srkssa. No siksi, että srk ei ole tarvinnut minua 26-vuoteen millään tavoin. Ei ole katkeruutta minnekään päin. Jumala kyllä tarvitsee minua.Tarkoitin esim. esikoislaestadiolaiset, heränneet on yksi kpl. En edes tiedä minkä lain alla kukin ryhmittymä on.
- Anonyymi
Avartaahan se näköalaa, karauttaa eri seurakuntien kirkkopihoille ja käydä tuvassa.
Sen siitä ainakin saa, että ei ole niin ahdas, kunhan näkee, että kaikissa taitaa olla aika pitkälle samat sytykkeet hapatteiden nimissä.
Tosin harvassa on itse sanaa siten, että kirjoitukset olisi läsnä, vakavoimassa tietä perille. Niihin on paljon sisällytetty ihmispäätelmiä, toisaalta ok, siten, että ei anna niille sitä pyhyyttä, että se alkaisi jumalaksi.
Hyväntiedonpuulla on paljon kävijöitä ja sen puun äärellä on viestiläinen "Onko Jumala sanonut", kysymyksellään ja kun sitä sitten pohditaan, niin vanhurskaskin voi langeta. On se niin veijari tuo kysyjä, siksipä sille on annettu Sanassa "kärrmeen" olemuskuvaus.
Ja sitä "hyväntiedon" puun hedelmää, sitä on sitten korittain maisteltavana eri kirkkokunnissa ylenmäärin. Ja siinä sitten nyökytellään, että hyvää on, sekä niin tuoretta, sekä oikianmakuista.
Hmm. tätä vertausta voisi viedä tuonne tiedepuolellekin.
Sama meno se on sielläkin ja lahkonsa, sekä vahtikoirat, tietenkin leivän takia, että määrätty "oppi" on riittävästi esissä.
Ja siinä ollaan sitten niin viisaan näköisiä ja sen hedemistä sitten nauttii omat lahkonsa, ateismista lähtien. Ja niin ylippineitten tohtorilakituksia on odotettavissa, että oikein voisi sanoa, "kaiken tämän saat, kun kumarrat minua"... Maailma kiiltää, sanohäntä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj262545- 1421905
- 661817
Onkohan tämä jotain elämää suurempaa
Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m351453KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa
Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.561386Nainen sä olet
arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r771249- 1171184
Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa
että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet581177Voi kun pian voisi varmuudella sanoa
mitä tämä on. Suuri, suuri rakkaustarina vai pelkästään pitkä ja kipeä oppitunti. :(591122Jos olisin
Ollut ns. pelimies olisin myös käyttänyt tilaisuutta hyväksi. Välillä vain tuntuu että olisit itse nimenomaan halunnut p571117