Taksiliitto ajaa taksamittaria pakollisiksi, mutta syyt ovat väärät!

Anonyymi

Aluksi ote ylen jutusta.
------------------------------------

Suomen taksiyrittäjiä edustavasta Taksiliitosta sanotaan, että taksamittarit olisivat rehellisen, kilpailullisen liikenteen ainoa lähtökohta.

Mittaripakkoa perustellaan muun muassa sillä, että ilman taksamittareita autoissa ei ole minkäänlaisia kassakoneita, jotka keräisivät tietoja verotusta varten. Mittarittomien taksien kirjanpito perustuukin lähinnä kuljettajan omaantuntoon.

– On mahdotonta kilpailla tilanteessa, jossa osa yrittäjistä maksaa veronsa ja osa ei, Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen linjaa.

Hän huomauttaa, että samalla kun taksikyytien kysyntä on kasvanut ja asiakkaita on enemmän kuin ennen, ovat alalta saatavat verotulot laskeneet.

– Veronkiertoa näyttäisi jossain määrin tapahtuvan. Esimerkiksi viime joulukuussa taksialan liikevaihto laski 5,6 prosenttia, vaikka kyytien kysyntä on pysynyt ennallaan ellei kasvanut, Koskinen sanoo.
-----------------------------------------

Uudet taksiluvan haltijat, joilla ei ole taksamittaria eivät ole voineet aiheuttaa liikevaihdon laskua kokonaisuudessaan, vaan kyse on vanhojen taksamittarillisten taksien toiminnasta. Uudet toimijat eivät ota riskiä, että menettäisivät toimeentulonsa vippaskonstien tiimoilta. En kiellä, etteikö asiakkaan heittämä 20 euronen ja asiakkaan poistuminen nopeasti autosta houkuttaisi laittamaan 20 eurosta takataskuun, mutta tällaisia kyytejä ei ole oiekasti kuin yksi sadasta. Ja noistakin 20 eurosista vain harva menee kenenkään taskuun. On tietty poikkeuksia henkilöissä, jotka pyrkivät tekemään kaikessa vilunkia, mutta ne korjautuu pois alalta parin kolmen vuoden kuluessa joten no big deal.

Lisäksi asiakkaat maksavat nykyisin reilusti yli 90 % pankkikortilla jolloin kaikki menee kirjanpitoon automaattisesti.

Minusta verot ovat niin pienet tässä toiminnassa, että niitä on ihan turha lähteä kiertämään. Tai siis yrittämään kiertämistä. Koska alvi on vain 10 pinnaa ja isosta osaa ostoista saa 24 pinnaa vähennyksiä, niin varsinkin näin oman yrittämisen alkutaipalaleella alvit ovat jääneet vähäiseksi, mutta nythän ne nousee koko ajan.

Taksamittarista sen verran, että omat tuloni tulevat kasvamaan siinä vaiheessa kun taksamittari tulee pakolliseksi. Nyt ajan 9 euron lähtömaksulla yöllä ja 1,6 egee kilsa. Hinnan ilmoitan automaattisesti heti kun asiakas istuu kyytiin. Tavasta on pidetty ja asiakkaat ovat aidosti ihmetelleet miten kyyti on niin halpa vrt aiempiin toimijoihin. Aikaperusteinen hinta höystettynä kilsoilla ja aloitusmaksulla on kalliimpi kuin käyttämäni.

Niin, taksiliitto haluaa kaikki toimijat samalle viivalle ja määrittämään taksamittarit jollekin haluamalleen tasolle, jotta kilpaileminen on vaikeampaa. Minäkin tulen käyttämään samaa hintaa jatkossa kuin pääkilpailijani ja tiedän, että omat liikevaihtoni tulevat nousemaan keskimäärin 15 prossaa. Sillä korotuksella maksaa mittarin mennen tullen.

Ikävää tässä vain on se, että minun ja monen muun yksityisen toimijan laadukas toiminta on pantu asiakkaissa merkille ja mainoksettomille toimijoille on alkanut tulla kysyntää, koska edullisempi hinta. Jos joskus joku väistää minut jonossa koska en näytä ulkoisesti kuuluvan paikalliseen välityskeskukseen, niin vielä useampi on ottanut autoni koska tietäää saavansa hyvää palvelu halvemmalla hinnalla. Ikävää se, että hintaetuni poistuu koska ei ole jatkossa tarvetta kilpailla hinnalla.

Halvempi hinta ei perustu veronkiertoon, vaan pienempiin kuluihin. Parasta mitä uusi hallitus voisi tehdä tässä kohdassa on, että vetää happea ja antaa markkinan tehdä tehtävänsä. Pari kolme vuotta siihen menee, mutta sitten asiat ovat balanssissa. Maaseudullekin on löytynyt omat toimijat, jotka osaavat hyödyntää syntynyttä markkinarakoa omilla autoillaan jotka tietenkin ovat päivttäneet taksikäyttöön sopiviksi. Monille maaseudun nuorille loisto duuni.

Isoissa kaupungeissahan homma rokkaa ihan kympillä.

Mun kysymys kuuluu seuraavasti. Kuinka vanhan liiton taksimiehet ovat kiertäneet veroja aiemmin ja miten se pimeä kyyti syntyi ennen taksiuudistusta ja uudistuksen jälkeen? Miten taksamittari auttaa asiaan?

11

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Taksamittari mittaa ajettua matkaa riippumatta siitä onko se päällä vai ei. Lisäksi ajoraportteihin merkitään auton matkamittarista kilometrit. Näitten pitää (piti) stemmata, ja kun kaikilla oli samat taksat, verottajan oli helppo ottaa tarkkailuun autoilija, jonka maksetut ja maksamattomat kilometrit olivat väärässä suhteessa kolleegoiden vastaaviin lukuihin nähden. Nykyään taksamittari ei ole pakollinen, ja lisäksi eri yrittäjien tulo vaihtelee suuresti, joten veronkierto on huomattavasti helpompaa.
      80- luvulla asiat kirjattiin paperille, ja matkamittarin sai pimeäksi nykäisemällä vaijerin irti.

    • Anonyymi

      Perustele: miksi tulosi lisääntyy jos taksamittari tulee pakolliseksi? Lähtömaksusi-vaikka mainitset öisin- ei ole merkittävästi halvempi eikä km-maksusi halvempi kuin vanhaankaan aikaan.
      Sanot että halvempi hintasi ei perustu veronkiertoon vaan pienempiin kuluihin. Ymmärtääkseni kulut pienenevät vain jos ammattikilometrit pienenevät.Silloinhan tulotkin pienenevät ja sitä kautta maksut Ainakin auton osalta. Palkkojen (jos on työntekijä) jälkeen auton menot on suurimmat kuluerät sisältäen polttoaine.huolto,vakuutukset,muut korjaukset ja autoon kohdistuvat kulut/ammattikm. Tosin auton vakuutukset eivät pienene niinkuin ei muutkaan vakuutukset. Oikeastaan kaikki muut ei kilometreihin perustuvat taksin yrityskulut pysyvät samana.
      Ns. "vanhan liiton miehet" eivät kiertäneet veroja koska autoissa oli auton matkamittariin kalibroidut taksamittarit mistä saatiin yksityiskohtaiset erittelyt. Myös silloin syntyi kmrekisteröintiä raportteihin vaikka mittari ei olisi ollut edes päällä. Silloin kaikki ajo rekisteröityi yksityisajoihin joista piti yrittäjän maksaa verotuksessaan. Kaikki välityskeskuksen sopimusasiakkaiden ajot meni omilla koodeillaan taksamittariin/laskutukseen, korttikyydit luottokorttiyhtiöihin, käteiskyydit kassaan pankin kautta ym.ym. Kaikki näkyi raporteista. Joka vuorosta tuli erittelyt km/maksetut/tyhjät km/tuotot. Niistä näkyi heti esim. juoksusta tai maksettujen kyytien %-luvuista mitä oltiin puuhattu päivän mittaan. Lisäksi kk-raportit päälle missä samat erittelyt. Painottaisin myös että kirjanpitäjä teki em. raporttien erittelyiden perusteella liikevaihdon kirjanpidon lisäksi tiliotteita käyttäen/verraten. Verottajalla oli myös tarkat määrittelyt kulujen maxmääristä/liiketulo/km ja on varmaan vieläkin. Välityskeskuksiin kuuluvilla autoilla on nykyäänkin samalla tavalla toimivat mittarit. Eli summasummarum-taksamittari näyttää kaiken. Maksettujen kilometrien %-luvusta sen näkee jos ajaa pimeästi-vähintäänkin. Ne taksarit jotka ovat veronkierrosta tuomittuja ovat konkurssin tehneitä yrittäjiä jotka eivät ole alunalkaenkaan olleet rehellisiä tai eivät ole tehneet kirjanpitoa tai mitään ilmoituksia viranomaisille ja siten kärynneet. Oikein niille. Mätämunia on joka alalla ei vain taksissa. Se mitä on ollut vuonna 1ja2 niin niistä ajoista ei kukaan voi enään tietää. Nykyään mittarittomilla autoilla on täysi mahdollisuus jättää vaikka kaikki käteiskyydit ilmoittamatta. Jos "kortinlukulaite ei toimi" voi käteiskyytejä saada runsaastikin. En sano että kaikki mittarittomat tai tunnuksettomat tekevät niin mutta hyvin monet.

    • Anonyymi

      Aloittaja vetää kuluttajille hatusta hintoja. Mittariautot vievät joka kuukausi ajotaportit kirjanpitoon. Ei hyväksyttyä mallia oleva mittari mitään kuluja lisää kuin mittarin ja asennuksen hinnan, senkin saa vähentää verotuksessa. Valtuutettu asennuspaja sinetöi mittarin omalla sinetillä jolloin sinne ei pääse kukaan säveltämään. Kyllä mittari on tärkeä ja tasa-arvoinen kaikille osapuolille.

      • Anonyymi

        Mittarista huolimatta 60% verottajan tarkastamista suomalaisita taksareista on verohuijareita. Suomalaiset taksit vaan ovat epärehellisiä, varsinkin ne vanhat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mittarista huolimatta 60% verottajan tarkastamista suomalaisita taksareista on verohuijareita. Suomalaiset taksit vaan ovat epärehellisiä, varsinkin ne vanhat.

        Tieto v. 2016. Kirjanpidot tarkastettiin 180:lta autoilijalta. Siitä 60%:lla (108 kpl) oli yleensäkin jonkinlaisia kirjaamisvirheitä ja niistä vakavia petosyrityksiä esim. yksityislaskut kirjanpidossa ja tulonsalauksia oli 30%:lla. (54 kpl) Verottaja oli pyytänyt tehotarkastukseen nämä 180 yritykseltä koska niillä oli poikkeuksellisen suuria tilikirjauksia liikevaihtoon nähden. Nämä 54 saivat rikossytteen. Se tekee prosentuaalisesti vähän koko maan taksien määrästä. Silloin taksilupia oli n. 10000 kpl. Toki niitä ei saisi olla ollenkaan. Kirjaamisvirheet eivät ole vakavia. Virheet korjataan silloin vain oikeille kirjanpitotileille. Niiden joukossa ei oltu salattu tuloja eikä tekaistu laskuja eikä maksatettu yrityksen rahoilla yksityislaskuja.


    • Anonyymi

      Mistä tietosi?

    • Anonyymi

      Perustele: miksi tulosi lisääntyy jos taksamittari tulee pakolliseksi?

      -----------------

      Siirryn käyttämään tismalleen samaa hinnoittelua kuin iso kilpailija. Mittarittomuuteni vuoksi olen tarjonnut asiakkaalle hyvän palvelun lisäksi edullisemman asiakaskokemuksen hyvityksenä mittarittomuuden luomasta epävarmuuskuvasta.

      Pienemmät kulut liittyvät jakamistalouteen siinä mielessä, että käytän ajoneuvona omaa, luvanvaraiseen käyttöön rekisteröityä järkihintaista autoa jossa pienet kulut. Taksitoiminta lisää vakuutusmaksujani vain 80 eur kuukaudessa vrt aiempaan.

      Ajan itse, auton huollon lisääntyminen on marginaalista näillä kilometreillä eikä tee paljoakaan extraa suhteessa aiempiin huoltokuluihin.

      Kalibroiduista, sinetöidyistä sun muista mittareista huolimatta isännille kelpasi aina aiemmin 20 euroa käteen jos vain ehdotti. Osannet kertoa miten he hoitivat asiat ja jos sinä et osaa, niin joku muu varmasti osaa. Kilpailun lisääntyminen on ilmeisesti pakottanut vanhat taksiliittolaiset vetämään härskimmin välistä kuin aiemmin, koska ala on syöksynyt niin paljon. Lisää lopettamisia on tulossa, mutta yllätys yllätys, lopettajia ovat vanhan liiton kaverit joiden sielu ei kestä nykyistä huonommin menoa kun kissanpäiviin olivat tottuneet.

      Yhdelläkään taksimiehellä ei ole varaa markkinoida omaa businestaan, että "mun kortin lukija ei toimi. Onks sul käteistä?" Yksi asiakas kymmenestä menisi tuohon shaibaan ja 9 asiakasta kymmenestä jäisi ajamatta.

      Aloittaja ei vedä hatusta hintoja vaan katsoo, paljonko kohteeseen tulee matkaa ja ilmoittaa hinnan sen perusteella. Tässä taksiyrittäjä kärsii riskin mahdollisesta ruuhkasta eikä asiakas. Ja näinhän se on reilua asiakasta kohtaan kun voi luottaa ilmoitettuun hintaan!

      Tää mun kirjoitus ei halua puolustella sen kummemmin uusia toimijoita. Vilunkityypejä sielläkin on aivan varmasti ja kestää hetken, että realiteetit tulevat pintaan, mutta näitä uusia heppuleita on ihan turha syyttää huijareiksi. Sama prosentti niitä on vanhoissakin tyypeissä...

    • Anonyymi

      Aloittajalle.. ihmettelen kyllä miksi sinun pitäisi nostaa asiakkaillesi hintoja taksamittarin käytön myötä mainitsemasi 15%? Ilmeisesti toimintasi on kuitenkin sen verran laajaa että elätät itsesi liiketoiminnallasi. Vaikka ajat yksin niin liikevaihtosi täytyy jo nyt olla sen verran suuri että taksamittarin hankinta ei vaikuta kuluihisi tuota prosenttimäärää minkä aiot siirtää asiakkaittesi maksettavaksi. Senhän saat poistaa kokonaisuudessa vaikkapa kertapoistoisena kalustona. Eli sen kulun vaikutus on kerran. En puolustele Taksiliiton kantaa mutta kyllä tasapuolisen kilpailun vuoksi olen itse sillä kannalla että kaikissa takseissa pitää olla taksamittari ns. kassakoneena mistä ilmenee km/liikevaihto. Lisäksi se myös yrittäjälle yksinkertaisempaa kun se hoitaa kk/laskentaa yhdellä raportilla erittelyineen. Mittarihan huolehtisi sen autosi liikekäytön ja yksityiskäytön km:en erittelynkin näppärästi. Verottajahan vaatii erittelyn niistä kun se tulouttaa sinulle ne yksityiskilometrit.
      Niistä käteis20:tä niinkuin mainitsit, niiden merkitys ja tulo vähäisiä ennen mutta jos tulot on vain paperilla niin helppo on olla laittamatta. Mittarillinen ei ota riskiä pimeästä ajosta koska se näkyy raporteista.Se on myös varmistus yrittäjälle jos ongelmia sattuisi tulemaan verottajan kanssa.

      • Anonyymi

        Ai "sattuisi" tulemaan ongelmia verottajan kanssa? Sehän on pomminvarma asia, että mittarittomiin yrittäjiin tullaan soveltamaan harkintaverotusta.
        Tarinoita 80-luvun lopulta kuulleena en ikinä uskaltaisi lähteä kikkailemaan ilman mittaria. Siksi monta autoilijaa meni nurin harkintaverotuksen takia noina aikoina


    • Anonyymi

      Ei koske säännöt maahanmuuttajia.

    • Anonyymi

      ""Tieto v. 2016. Kirjanpidot tarkastettiin 180:lta autoilijalta. Siitä 60%:lla (108 kpl) oli yleensäkin jonkinlaisia kirjaamisvirheitä ja niistä vakavia petosyrityksiä esim. yksityislaskut kirjanpidossa ja tulonsalauksia oli 30%:lla. (54 kpl) Verottaja oli pyytänyt tehotarkastukseen nämä 180 yritykseltä koska niillä oli poikkeuksellisen suuria tilikirjauksia liikevaihtoon nähden. Nämä 54 saivat rikossytteen. Se tekee prosentuaalisesti vähän koko maan taksien määrästä. Silloin taksilupia oli n. 10000 kpl. Toki niitä ei saisi olla ollenkaan. Kirjaamisvirheet eivät ole vakavia. Virheet korjataan silloin vain oikeille kirjanpitotileille. Niiden joukossa ei oltu salattu tuloja eikä tekaistu laskuja eikä maksatettu yrityksen rahoilla yksityislaskuja.""

      Tuossa on pieni virhe, koska nuo tarkistetut taksit oli valikoitu mittariraporttien poikkeavuuksien vuoksi. Eli erottuivat jollakin tapaa muista samalla markkina-alueella toimineista yrittäjistä ja kohdistettu verotarkastus suunnattiin sinne. Noistakin 40% jäi kuiville, joten seula on aika tiukka.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      1888
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe