Kamuttaja kysyy perinteistä.

Juhannus oli aikoinaan Pielisjärvellä jotenkin sanomattoman tunteikas, ja mieliinpainuva.
Aattona haettiin metsästä koivut rapun pieliin.
Jos jossain oli "lehtimaja", niin siellä syötiin ja juotiin aattona ja varsinaisena Juhannuksena.
Minulla oli oma perinne näiden päivien väliselle yölle.
En nukkunut yhtään, vaan vaelsin pitkin metsiä aamuun asti ja vasta kuuden jälkeen tulin nukkumaan.
Tietysti kävin ensin vaellustani kokolla, mutta sitten halusin vain nauttia pitkästä valoisasta yöstä.

16

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itse kysymys unohtui.
      Miten teillä vietettiin, tai kotikylälläsi?
      Mitä muita viettotapoja tulit tietämään?

• Anonyymi

Kaikki pöhnässä, kokko kotirannalla, piti leipoa jotain, koivut ovenpielissä, masentunut elämätragedioiden rasittama äiti. Sama ahdistus valtaa minut edelleen niin juhannuksena kuin joulunakin. Elämä olisi tasaisempaa, jos näitä keskikesän saati keskitalven "juhlia" ei vietettäisi ollenkaan. t. ahdistunut mummo 59v.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaikki pöhnässä, kokko kotirannalla, piti leipoa jotain, koivut ovenpielissä, masentunut elämätragedioiden rasittama äiti. Sama ahdistus valtaa minut edelleen niin juhannuksena kuin joulunakin. Elämä olisi tasaisempaa, jos näitä keskikesän saati keskitalven "juhlia" ei vietettäisi ollenkaan. t. ahdistunut mummo 59v.

Voi olkoon kanssasi sinun mummo parka! Harvat ihmiset ajattelevat tavoillasi, mummo parka. Kansainvälinen tuuletus on ajattelua enemmän kuin muutama ajatuksen hajautus vuodessa tai parissa.

Voi olkoon kanssasi, mummo parka.

• No, kotikyläni on myös Pielisjärvellä. Jos sen nyt kakarasta lähtien voi luokitella siten. Olen syntynyt aivan toisella puolella Suomea. Koivut rapun ja oven pielessä ovat juuri se muisto juhannuksesta. Lippu nostettiin salkoon ja rappujen pieleen tuotiin rautakankireikiin vähintään neljä koivua. Eli pitkät ja korkeat raput. Sisäänkäyntiä ilmeisesti juhlistettiin näin. Tämä perinne ilmeisesti hieman unohtumassa!
      Tästäpä mieleeni. Kokeilen huomenna mitä tulee mieleeni kun muutaman sopivan metsäni reunasta hakenen. Mitähän rakkaani siihen tuuma;) Laulellaan varmaan, Sua Lähde Kaunis Katselen Likellä vettäsi.
      Koivun reikiä kasteltiin, tietty. Metsätaloudellisesti nyttemmin myös Lieksassa olen huolehtinut harvennustyylikkyydestä kaikin tavoin.

https://vahvike.fi/sites/default/files/laulujen_sanat/Sua lähde kaunis katselen.pdf

• Yövaellukset ovat olleet harvassa. Vain maanpuolustusharrastukseen liittyen ovat olleet tietyillä jotoksilla.
        Toki, jos täysrehellinen olen. On eri tyypin yövaelluksia joskus ollut. Mutta ei niistä edes kannata supista Supossa.
        Voi olla, kunhan kypsyn, teen jotain juhannuksen yövaellusta tyylilläsi.

• Anonyymi

Aito herrasmies ei kerro alastonta totuutta koskaan juhannuksen vietosta.

Jatkakaa!

• Anonyymi
    • Anonyymi

Olet sinä Kamuttaja ollut erikoinen jo nuoresta asti juhannusyön vaeltanut pitkin metsiä en tunne ketään muuta samanlaista hiippailijaa. Olet tosi "Karjalan kontio".

• Kyllähän minä vähän outo olen, joskus ihmetellyt itsekin kuinka tuo luonto/metsä viehättää, ja vetää puoleensa.

• Anonyymi

Ei milläään pahalla mutta tuskin mikään kamun avauksessa tai vastauksessa on totta. Kamun tyylin tuntien niin ...no uskoo ken tahtoo. Juovuksissa lie maannut ja rinnuksilleen oksentanut.

• Anonyymi

Niin eihän Kamuttajaa ole olemassakaan vain kävelevä aave Piiroislouhilta jonka varjoakin pelkäät. Miksi pelkäät Kamuttajaa?

• Anonyymi

Ja taas jonkun pahin mahdollinen painajainen Kamuttaja vedettiin pakasta.

• Anonyymi

Kyllä Kamuttaja ansaitsee patsaan jos kuka. Taitaa olla tunnetuin ulkolieksalainen. Patsas laitettava keskelle kaupunkia.

• Anonyymi

Mitä se on tehnyt Lieksan hyväksi ja millon.

• Anonyymi

On varmasti tehnyt Suomen hyväksi enemmän kuin sinä Lieksan hyväksi.

• Anonyymi

Missä on kaikki tietäjät ei niistä kenestäkään ole kuulunut pitkiin aikoihin mitään. Tähänkö pyrittiin sillä asiallisten kirjoitusten poistolla 😂🦍🐷 Onneksi Olkoon

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      94
      4666
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      140
      3153
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3125
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      403
      2212
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      235
      1368
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1223
    7. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1207
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      69
      1122
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1084
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      114
      1002
    Aihe