Tos funtsin, että miksi Juhannusta kutsutaan kaikkialla keskikesän juhlaksi? Vastahan kesä alkoi. Virhe. Kutsutaanko talvipäivänseisausta, 21. joulukuuta, keskitalveksi? Ei.
Kesäpäivänseisaus ei ole sama asia kuin keskikesä.
Mun laskujeni mukaan keskikesä on sydänkesän kuukauden, heinäkuun, loppupuolella. Sen jälkeen alkaa loppukesä.
Keskikesän juhla?
4
592
Vastaukset
- Anonyymi
Juontuisiko sanonta siitä, että on vuoden pisin päivä, valoisin aika. Toki kesäsäät jatkuvat pitkälle, monesti syyskuulle.
- Anonyymi
Mökkinaapuri on kuullut että polttopuut pitää tehdä ENNEN juhannusta ja myös tontti trimmattava. SIKSI hän huudatti koko juhannuksen trimmeriä - todella dorka ukko.
- Anonyymi
Juhannusta tulisi kutsua Ukon juhlaksi. Sanotaanhan jouluakin jouluksi, eikä kristusmessuksi kuten englannissa. Ukon juhlasta puhuttiin vielä 1800-luvulla, kunnes tilalle tuli juutalaistaustainen, heprealainen nimi juhannus.
2000-luvulla voisi taas ryhtyä puhumaan Ukon juhlasta, koska Ukko on suomalainen jumala.
Johannes sen sijaan tarkoittaa "Jahve on armollinen", ja juhannus on juutalaisen Jahve-jumalan juhla jota täällä ei haluta juhlia. - Anonyymi
Eiköhän se tule ruotsinkielestä. Siellä juhannus on midsommaren. Ennen vanhaan juhannusta sanottiin minttumaariaksi.
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 795397
- 824351
Sanna Marin ja lähestymiskielto
No just joo. Kaikella sitä pitää saada lööppejä. Taas on joku ohimennen hipaissut pyhää Mariinia.3824328Ero 68-vuotiaana
Minkälaisen keskustelun saan aikaiseksi, kun minä 68-vuotias nainen haluan erota 70-vuotiaasta miehestäni. Olemme kumpi5103933- 1523418
- 533079
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.603063- 232748
Haluaisin niin paljon että
Tapahtuu jotain mutta siihen mitä toivot niin en vielä pysty. Täytyy tietää enemmän. Olen myös väsynyt tähän vaikka sydä192326- 522221