Purjeveneet voivat halutessaan mennä piihin myrskyn niin vaatiessa. Kuinkahan on on meidän moottoriveneilijöiden. Kuinka reagoida äkilliseen kelin muutokseen, myrskyn alle jäämiseen. Edellyttäen, ettei mahdollisuutta ole hakeutua esim. suojasatamaan.
Mitkä ovat moottoriveneilijän piihin hakeutumisen keinot ?
Moottoriveneellä piihin
6
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Jos tarve on pysyä suunnilleen paikalla ja kunnossa, esimerkiksi ukkoskuuron ajan: Siksak-ajo kohti aaltoja/tuulta, tai passiivisemmin ajoankkuri keulasta. Jälkimmäistä ei ole tullut kokeiltua, ja toivon että ei tarvitse. Ei varmasti ole mukavaa.
- Anonyymi
En suosittele avaamaan tuota edellisen jutun linkkiä.
- Anonyymi
Kuinkahan suuren aallon pitää olla, että keulasta hörppää ja sen kautta kaataa veneen oli vene sitten ankkurin nokassa tai pienellä vauhdilla sivuvastaiseen ajettaessa.
- Anonyymi
Umpikantinen vene niin ei hörppää. Ja kansilta kaikkialta muutenkin nopea veden pois pääsy. Jos autopilotti ja riittävästi tilaa ympärillä ( niin kun nyt tuossa tilanteessa oletettavasti on...) niin kytkee sen pitämään suunnan vastatuuleen ja kaasua juuri sen verran että suunta pysyy ja tarvittaessa kokka sopivasti koholla.
- Anonyymi
Entäpä jos vene ei ole umpikantinen vaan siinä on iso avotila?
Valmistaja lupaa, että 6-metrinen vene on suunniteltu sietämään enintään 3,4-metrisiä aaltoja. Tämä vastaa 2-metristä aallokkoa merkitsevänä aallonkorkeutena. - Anonyymi
Ensinnäkin aalto ei ole vaarallinen vaikka se olisi kuinka korkea jos se ei ole riittävän jyrkkä tai murtuva. Sanotaan että sivulta tuleva murtuva aalto joka on 1/3 osa veneen pituudesta kaataa veneen. Tämä nyt perustuu varmastikkin monenlaisiin yleistyksiin ja ei varmasti ole yleispätevä mutta joteensakkin käy silti järkeen. Iso murtuva aalto pitäisi ottaa mahdollisimman suoraan keula edellä ohjailunopeus säilyttäen. Riskitilanne syntyy jos ojausnopeutta ei kyetä säilyttämään ja aalto kääntää veneen poikittain. Allon murtuminen veneen sisään avoveneenkeulasta riippuu paitsi allon jyrkkyydestä niin myös keulan lastauksesta/painosta ja keulan muodosta/kantavuudesta. Oikein lastatulla avoveneellä en pitäisi tätä riskiä niin suurena kuin kaatumista mutta jos vene ottaa vettä on seuraukset huonot sillä vene menettää tällöin vakavuutensa seurauksena on kaatuminen jo pienenkin kallistusmomentin seurauksena. Voi tientenkin varotoimena miettiä voiko keulan peittääjo ennakkoon riittävän tukevalla pressulla riskin pienentämiseksi.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Cynthia Woods
😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 Nymfomaani -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�07877- 1741705
- 771104
- 1131103
Nainen, millainen tilanne oli
kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin55968Persut petti duunarit
Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,186906Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus
https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet181888Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!
Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin271876Mitä ajattelen sinusta
Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu35793Mitä vastaat jos
Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍36704