Purjeveneet voivat halutessaan mennä piihin myrskyn niin vaatiessa. Kuinkahan on on meidän moottoriveneilijöiden. Kuinka reagoida äkilliseen kelin muutokseen, myrskyn alle jäämiseen. Edellyttäen, ettei mahdollisuutta ole hakeutua esim. suojasatamaan.
Mitkä ovat moottoriveneilijän piihin hakeutumisen keinot ?
Moottoriveneellä piihin
6
93
Vastaukset
- Anonyymi
Jos tarve on pysyä suunnilleen paikalla ja kunnossa, esimerkiksi ukkoskuuron ajan: Siksak-ajo kohti aaltoja/tuulta, tai passiivisemmin ajoankkuri keulasta. Jälkimmäistä ei ole tullut kokeiltua, ja toivon että ei tarvitse. Ei varmasti ole mukavaa.
- Anonyymi
En suosittele avaamaan tuota edellisen jutun linkkiä.
- Anonyymi
Kuinkahan suuren aallon pitää olla, että keulasta hörppää ja sen kautta kaataa veneen oli vene sitten ankkurin nokassa tai pienellä vauhdilla sivuvastaiseen ajettaessa.
- Anonyymi
Umpikantinen vene niin ei hörppää. Ja kansilta kaikkialta muutenkin nopea veden pois pääsy. Jos autopilotti ja riittävästi tilaa ympärillä ( niin kun nyt tuossa tilanteessa oletettavasti on...) niin kytkee sen pitämään suunnan vastatuuleen ja kaasua juuri sen verran että suunta pysyy ja tarvittaessa kokka sopivasti koholla.
- Anonyymi
Entäpä jos vene ei ole umpikantinen vaan siinä on iso avotila?
Valmistaja lupaa, että 6-metrinen vene on suunniteltu sietämään enintään 3,4-metrisiä aaltoja. Tämä vastaa 2-metristä aallokkoa merkitsevänä aallonkorkeutena. - Anonyymi
Ensinnäkin aalto ei ole vaarallinen vaikka se olisi kuinka korkea jos se ei ole riittävän jyrkkä tai murtuva. Sanotaan että sivulta tuleva murtuva aalto joka on 1/3 osa veneen pituudesta kaataa veneen. Tämä nyt perustuu varmastikkin monenlaisiin yleistyksiin ja ei varmasti ole yleispätevä mutta joteensakkin käy silti järkeen. Iso murtuva aalto pitäisi ottaa mahdollisimman suoraan keula edellä ohjailunopeus säilyttäen. Riskitilanne syntyy jos ojausnopeutta ei kyetä säilyttämään ja aalto kääntää veneen poikittain. Allon murtuminen veneen sisään avoveneenkeulasta riippuu paitsi allon jyrkkyydestä niin myös keulan lastauksesta/painosta ja keulan muodosta/kantavuudesta. Oikein lastatulla avoveneellä en pitäisi tätä riskiä niin suurena kuin kaatumista mutta jos vene ottaa vettä on seuraukset huonot sillä vene menettää tällöin vakavuutensa seurauksena on kaatuminen jo pienenkin kallistusmomentin seurauksena. Voi tientenkin varotoimena miettiä voiko keulan peittääjo ennakkoon riittävän tukevalla pressulla riskin pienentämiseksi.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten suomalaiset miehet
On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää2562657puukkotappelu-keskella-tieta
https://www.paivanlehti.fi/puukkotappelu-keskella-tieta-kohta-toinen-miehista-makasi-elottomana-maassa/ Poliisi sai klo302348Missä Martina miehineen?
Onko tämä v. 2009 Turhin julkkis unohdettu nyt vallan? Mistä nyt tulee rahaa, kun ketään ei kiinnosta? Tähänkö päättyi M2581650Eräs läheinen sanoi
Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.571591- 711518
- 771324
- 701133
Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul431105Miten pääsisin vielä tutustumaan sinuun?
Tekisi mieli etsiä sinut facebookista ja laittaa viestiä, se vaan olisi vähän noloa mutta silti haluaisin kokeilla. Siel391105Skandaali on persujen vaaliromahdus, ei jonkun metsän kaataminen
Huvittaa kuinka persut yrittävät saada heidän omasta skandaalistaan huomion aivan toisaalle. Persut ovat huonoja häviäm3201075