Uusia ETEC G2-moottoreita tulossa

Anonyymi

Evinrude näkyy julkaisseen uusia G2 rivi-3 moottoreita kesäkuun alussa:
https://www.boattest.com/engine-review/Evinrude/55000220_e-tec-150-hp
Samasta moottorista otetaan tehoa 115-150 hv - tietenkin suoraruisku-2-tahti-tekniikalla.

Näistä ei taida vielä olla Suomessa paljon tietoa? Tuleekohan nämä Suomeenkin myyntiin?

Mielenkiintoista dataa 2-tahti-väännöstä löytyy moottorien Kalifornian päästöluokitushakemuksesta: https://ww3.arb.ca.gov/msprog/offroad/cert/eo/2019/sime/u-w-008-0337.pdf
Moottorien nimellisvääntö on 210-230 Nm/3750-4250 vähän mallin mukaan. Tuosta voi laskea, että lähes täydet tehot on tarjolla jo ~4000 rpm alkaen.
Voi vene liikahtaa kivasti, kun avaa kaasun?

-xd

22

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olihan se arvattavissa, ettei kehitys lopu. Erikoista se, että noinkin pienellä kierrosluvulla tehoa löytyy. Olispa vain suomen murteella.

    • Anonyymi

      Aikamoinen vääntö, 3 sylinterinen 150hv. ja reippaasti pienempi kulutus nelareihin verrattuna ja 5 vuoden huoltoväli. Ei oo ihmeet vielä loppunu.

      • Anonyymi

        Paitsi että noita ei kukaan Suomessa osta. Täällä porukat ostaa vaan Yamaha ja Hondaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi että noita ei kukaan Suomessa osta. Täällä porukat ostaa vaan Yamaha ja Hondaa!

        Eiköhän pakopäästöjen taatusti kiristyvät vaatimukset rupea mietityttämään useampaakin nelarilla ajelijaa, kun E-tecin G2 moottoreita alkaa tulla myös pienempiin veneisiin. Tuo uusi 3 sylinteristen moottoreiden tulo enteilee taatusti sitä.
        Euroopassahan on aivan valtavat määrät,- rannat täynnä pieniä, alta 50hv koneilla olevia veneitä, joihin joutuvat moottoreita uusimaan pienipäästöisemmiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän pakopäästöjen taatusti kiristyvät vaatimukset rupea mietityttämään useampaakin nelarilla ajelijaa, kun E-tecin G2 moottoreita alkaa tulla myös pienempiin veneisiin. Tuo uusi 3 sylinteristen moottoreiden tulo enteilee taatusti sitä.
        Euroopassahan on aivan valtavat määrät,- rannat täynnä pieniä, alta 50hv koneilla olevia veneitä, joihin joutuvat moottoreita uusimaan pienipäästöisemmiksi.

        Mitä pitäisi miettiä? Sitäkö että miksi minun Hondani kestää vielä 25 vuotta ja en pääse ostamaan jotain marginaali 2-tahti konetta koskaan? Luuletko todellakin on että joku laki tulisi ja kieltäisi ihmisiä käyttämästään perämoottoreitaan mitä omistavat!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä pitäisi miettiä? Sitäkö että miksi minun Hondani kestää vielä 25 vuotta ja en pääse ostamaan jotain marginaali 2-tahti konetta koskaan? Luuletko todellakin on että joku laki tulisi ja kieltäisi ihmisiä käyttämästään perämoottoreitaan mitä omistavat!

        Sinäkö luulet, ettei muut vaihda moottoriaan ilman lakiakin. Pakokaasupäästörajat tulevat taatusti kiristymään lisää. Niinhän kävi nelareidenkin tullessa, ja niin käy kohta E-tec tekniikan puhtauden takia.

        Ja mikä "marginaalimoottori", onko se mielestäsi joku vika, vaiko ominaisuus, kuin sinun nelarissa bensan lupsuttaminen öljyn sekaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinäkö luulet, ettei muut vaihda moottoriaan ilman lakiakin. Pakokaasupäästörajat tulevat taatusti kiristymään lisää. Niinhän kävi nelareidenkin tullessa, ja niin käy kohta E-tec tekniikan puhtauden takia.

        Ja mikä "marginaalimoottori", onko se mielestäsi joku vika, vaiko ominaisuus, kuin sinun nelarissa bensan lupsuttaminen öljyn sekaan.

        En minä mitään luule, tiedän että ihmiset eivät vaihda uusia nelareitaan takaisin johonkin 2-tahti aikaan.

        Ihan turhaa diipdaapa juttuja nämä 2-tahti ihannoinit. Tai jos olet myyjä niin ymmättän yrityksen saada viestisi kuulumaan. Jos olet ihan tavallinen kuluttuja niin höpinäsi ovat lähinna pelle Hermanni tason viihdettä.


      • Anonyymi

        Taas tämä etec/2t talibaani tullut palstalle sekoilemaan,vuosia häiriköinyt täällä ja tuhansia 4t haukkumis spämmejä postannut. Kukaan järkevä ei halua mitään tahti sotaa tänne.Jokainen ajaa sillä mikä on ja markkinat tulee sen mukaan mikä miellyttää. Ihan turha on mt häirikön tulla häiriköimään. Eli häivy hiplaamaan sitä 35 vuotta vanhaa 25 Johnsonias ja pysy pois täältä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas tämä etec/2t talibaani tullut palstalle sekoilemaan,vuosia häiriköinyt täällä ja tuhansia 4t haukkumis spämmejä postannut. Kukaan järkevä ei halua mitään tahti sotaa tänne.Jokainen ajaa sillä mikä on ja markkinat tulee sen mukaan mikä miellyttää. Ihan turha on mt häirikön tulla häiriköimään. Eli häivy hiplaamaan sitä 35 vuotta vanhaa 25 Johnsonias ja pysy pois täältä.

        Kiitos, että olet samaa mieltä,! Etec raivohullu menköön takas sinne bunkkeriinsa häiritsemästä ihmisiä.


      • Anonyymi

        Vaihdatko autoasi tai etecciäsi aina kun tulee pienempipäästöinen malli?
        Tai tietenkin palaat vanhan saastuttamasta!
        No et niin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaihdatko autoasi tai etecciäsi aina kun tulee pienempipäästöinen malli?
        Tai tietenkin palaat vanhan saastuttamasta!
        No et niin.

        Miksi teille pitää kaikki vääntää ratakiskosta, kun ette muuten ymmärrä.
        Sehän on totta hitossa aikaa vievä prosessi. Mutta se muutos on kiihtyvä, kun tieto E-teccien 20 % pienempi kulutus , puhtaammat päästöt ja pitkät huoltovälit nelareihin verrattuna leviää kansojen tietoisuuteen.
        Sehän on väistämätöntä, jos perämoottori veneilyä harrastetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi teille pitää kaikki vääntää ratakiskosta, kun ette muuten ymmärrä.
        Sehän on totta hitossa aikaa vievä prosessi. Mutta se muutos on kiihtyvä, kun tieto E-teccien 20 % pienempi kulutus , puhtaammat päästöt ja pitkät huoltovälit nelareihin verrattuna leviää kansojen tietoisuuteen.
        Sehän on väistämätöntä, jos perämoottori veneilyä harrastetaan.

        Niin joku ostaa uuden koneen tarpeeseensä ja vanha menee kiertoon tai paaliin, riippuen tapauksesta. Ei silloin voi ostaa mitään vanhempaa tekniikkaa kun on kaupan jos ei käytettyä osta! Moni ostaa kylläkin muun kuin evarin!
        Voit tunkea sen kiskon hanuri isi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi teille pitää kaikki vääntää ratakiskosta, kun ette muuten ymmärrä.
        Sehän on totta hitossa aikaa vievä prosessi. Mutta se muutos on kiihtyvä, kun tieto E-teccien 20 % pienempi kulutus , puhtaammat päästöt ja pitkät huoltovälit nelareihin verrattuna leviää kansojen tietoisuuteen.
        Sehän on väistämätöntä, jos perämoottori veneilyä harrastetaan.

        Höpölöpöhöpö! Suomen suvi ja venekausi ovat niin lyhyitä että kukaan ei 30 tunnin ajelun takia ala vaihtamaan uuteen kaksitahti ihmeeseen säästömielessä!
        Perämoottorit käytetään loppuun jonka jälkeen jokainen ostaa minkä ostaa. Haluan vielä tarkentaa että venemoottoreiden iso osuus on alle 10hv perämoottoreita mökkiveneissä, joita myös käytetään uistelussa. Siihen kokoluokkaan ei ole olemassa mitään eteccejä tarjolla ja muutenkin nelari soveltuu paremmin uistelunopeudella pitkään ajettaessa.


    • Anonyymi

      Mielenkiintoisin juttu tuossa hakemuksessa oli kW ja Nm. Ei siis enään hevos- tai aasivoimia eikä paunoja neliökyynärällä :-)

    • Anonyymi

      Markkinaosuus se vaan vähenee.
      Ihmiskunta ei palaa 2-tahtiaikaan.

      • Anonyymi

        Muista ennustuksesi . Lue Vene lehden artikkeli, jossa oli arvio uusimmista E-teceistä.


    • Anonyymi

      Monissa venesatamissa ja laitureilla etec on jo kirosana.

    • Anonyymi

      Sähkö on ainoa oikea "polttoaine", turhakkeita nuo "uutukaiset" muinaismuistot. Sähkö ainoa oikea.

      • Anonyymi

        Sähkö on varmaan tulevaisuudessa hyvä vaihtoehto kunhan saadan Teslan tehoisisa ja sähkömoottoreita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkö on varmaan tulevaisuudessa hyvä vaihtoehto kunhan saadan Teslan tehoisisa ja sähkömoottoreita.

        Pikkulammella sähkömoottori onkin ainoa järkevä laite, jos toinen käsi on poikki. ettei soutamaan pysty.
        Ei siinä Teslakaan auta, jos 200kg veneeseen täytyisi laittaa 300kg akut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pikkulammella sähkömoottori onkin ainoa järkevä laite, jos toinen käsi on poikki. ettei soutamaan pysty.
        Ei siinä Teslakaan auta, jos 200kg veneeseen täytyisi laittaa 300kg akut.

        Mielestäni tässä ketjussa ei keskusteltu soutuveneistä! Aloittaja kertoi 115hv - 150 hv uusista 2 tahti peräprutkuista. Tekniikkaa olisi kyllä tehdä tehokkaita sähköperämoottoreita isoihin veneisiin mutta hinta olisi aivan järjetön (toistaiseksi?) verrattuna polttomoottori vastaaviin.

        Tosin siinä olet oikeassa että monessa pienessä järvessä sähköperämoottori on ainoa vaihtoehto kieltojen takia!


      • Anonyymi

        Ei keskusteltu, ei. Sähkömoottoreista voi vaikka avata oman ketjunsa. Niillä on nähtävissä olevassa tulevaiisuudessa ihan eri käyttötarkoitukset kuin 100 hv -perämoottoreilla.

        IMHO, on ETEC kuitenkin teknisesti kiinnostava laite, nimenomaan kaksitahtisuuden tuoman mekaanisen yksinkertaisuuden vuoksi. Minusta on myös ihan kunnioitettava saavutus, että kunnollisella insinöörityöllä on onnistuttu siirtämään romulavalle tuomittu 2t-teknologia ei vain nykyaikaan vaan kisaamaan kärkipaikoista.

        Käyttäjälle 2-tahtisuuden etu näkyy konkreettisesti huollontarpeessa. Öljyä ei tarvitse vaihtaa, kun moottori käyttää aina tuoretta, ja ainoa suora moottorin huoltokohde on sytytystulpat. Suodattimia tarvitsee toki vaihtaa joskus sekä vesipumppu ja peräöljy kaipaavat huomiota ajoittain. Yhtään hihnaa tai ketjua ei koneesta löydy.

        Toki nykytekniikan riski on, että elektroniikkaa ja antureita löytyy aika läjä. Tämän osalta ei tosin taida olla oleellista eroa kilpailijoihin?

        Ebay:stä bongattua, ei ETECejä kukaan vakavasti otettava käytä :-):
        https://www.ebay.co.uk/itm/333167899963
        "The engines are decommissioned from the US navy."


    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      78
      1423
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1215
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      103
      1072
    4. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      954
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      139
      928
    6. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      163
      853
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      31
      824
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      804
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      796
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      685
    Aihe