Tieyksikkömaksujen jakoperuste asunto-osakeyhtiössä

Anonyymi

Asunto-osakeyhtiö ( rivitalo ) maksaa tieyksikkömaksuja. Isännöitsijän mukaan nämä maksut tulee jakaa osakkaiden kesken jyvitysperusteen mukaan eli mitä isompi asunto, sitä suurempi maksu. Eräs hallituksen jäsen on toista mieltä tästä asiasta.

Mikä on oikea jakoperuste näihin tieyksikkömaksuihin ?

5

93

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      AsOy lain mukaan kaikki yhtiön kulut maksetaan osakeluvun mukaisesti, ellei muusta ole yhtiöjärjestyksessä sovittu.

    • Anonyymi

      Tieyksikkömaksut eivät ole varsinaisia asunnon kunnossapitokustannuksia. Kuuluvatko ne kuitenkin AsOy laissa määriteltyihin kuluihin ?

      • Anonyymi

        As oy lain
        3 luku
        Yhtiövastike
        Maksuvelvollisuus ja yhtiövastikkeen maksuperuste
        1 §
        Maksuvelvollisuus

        Osakkeenomistaja on velvollinen maksamaan yhtiön menojen kattamiseksi yhtiövastiketta yhtiöjärjestyksessä määrättyjen perusteiden mukaan.
        2 §
        Yhtiövastikkeella katettavat menot

        Yhtiövastikkeella voidaan kattaa yhtiön menot, jotka aiheutuvat:

        1) kiinteistön hankinnasta ja rakentamisesta;

        2) kiinteistön ja rakennusten käytöstä ja kunnossapidosta;

        3) kiinteistön ja rakennuksen perusparannuksesta, lisärakentamisesta ja lisäalueen hankkimisesta (uudistus);

        4) yhtiön toimintaan taikka kiinteistön tai rakennuksen käyttöön liittyvän hyödykkeen yhteishankinnasta; sekä

        5) muista yhtiölle kuuluvista velvoitteista.

        Yhtiöjärjestyksessä voidaan määrätä, että osakkeen uuden omistajan vastuuta koskevia 7 §:n säännöksiä ja yhtiövastikkeen perintää koskevia 8 luvun säännöksiä sovelletaan myös silloin, kun osakkeenomistajan maksuvelvollisuus perustuu sopimukseen, joka koskee tiettyä kiinteistön tai rakennuksen käyttöön liittyvää käyttömaksua tai osakehuoneistoissa käytettävien tiettyjen laitteiden tai muiden hyödykkeiden yhteishankintaa.
        ---------
        Ei tuossa rajata vastuuta pelkästään asunnon kunnossapitokustannuksiin. Vaan ensisijaisesti kaikki kulut osakkeen mukaan ja jos muuta on yhtiöjärjestyksessä, niin sitten sen mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        As oy lain
        3 luku
        Yhtiövastike
        Maksuvelvollisuus ja yhtiövastikkeen maksuperuste
        1 §
        Maksuvelvollisuus

        Osakkeenomistaja on velvollinen maksamaan yhtiön menojen kattamiseksi yhtiövastiketta yhtiöjärjestyksessä määrättyjen perusteiden mukaan.
        2 §
        Yhtiövastikkeella katettavat menot

        Yhtiövastikkeella voidaan kattaa yhtiön menot, jotka aiheutuvat:

        1) kiinteistön hankinnasta ja rakentamisesta;

        2) kiinteistön ja rakennusten käytöstä ja kunnossapidosta;

        3) kiinteistön ja rakennuksen perusparannuksesta, lisärakentamisesta ja lisäalueen hankkimisesta (uudistus);

        4) yhtiön toimintaan taikka kiinteistön tai rakennuksen käyttöön liittyvän hyödykkeen yhteishankinnasta; sekä

        5) muista yhtiölle kuuluvista velvoitteista.

        Yhtiöjärjestyksessä voidaan määrätä, että osakkeen uuden omistajan vastuuta koskevia 7 §:n säännöksiä ja yhtiövastikkeen perintää koskevia 8 luvun säännöksiä sovelletaan myös silloin, kun osakkeenomistajan maksuvelvollisuus perustuu sopimukseen, joka koskee tiettyä kiinteistön tai rakennuksen käyttöön liittyvää käyttömaksua tai osakehuoneistoissa käytettävien tiettyjen laitteiden tai muiden hyödykkeiden yhteishankintaa.
        ---------
        Ei tuossa rajata vastuuta pelkästään asunnon kunnossapitokustannuksiin. Vaan ensisijaisesti kaikki kulut osakkeen mukaan ja jos muuta on yhtiöjärjestyksessä, niin sitten sen mukaan.

        "ensisijaisesti kaikki kulut osakkeen mukaan ja jos muuta on yhtiöjärjestyksessä, niin sitten sen mukaan"

        Yleisempi maksuperuste on huoneiston pinta-alan mukaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "ensisijaisesti kaikki kulut osakkeen mukaan ja jos muuta on yhtiöjärjestyksessä, niin sitten sen mukaan"

        Yleisempi maksuperuste on huoneiston pinta-alan mukaan.

        Tuo pinta-ala on tosiaan se yleisin, sitten varmaan tulee jyvitetty pinta-ala ja kolmantena yleisimpänä osakkeiden lukumäärä (joka voi periaatteessa olla sama 20 m2 yksiössä ja 200 m2 perheasunnossa).

        Joku tuossa aiemmnin eitti näkemyksen siitä, että tiemaksu ei olisi yhtiön hoitokuluihin verrattava menoerä. Tästä olen täysin eri mieltä. Se on maksu, jonka yhtiö on lakisääteisesti velvollinen maksamaan silloin kun kyseessä on tienhoitokunnan ylläpitämän tien varrella sijaitseva yhtiö, eli täysin verranollinen esimerkiksi kiinteistöveroon ja jätehuollon maksuihin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      72
      2104
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      129
      1416
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1403
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1092
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      967
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      364
      893
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      704
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    Aihe