Asunto-osakeyhtiö ( rivitalo ) maksaa tieyksikkömaksuja. Isännöitsijän mukaan nämä maksut tulee jakaa osakkaiden kesken jyvitysperusteen mukaan eli mitä isompi asunto, sitä suurempi maksu. Eräs hallituksen jäsen on toista mieltä tästä asiasta.
Mikä on oikea jakoperuste näihin tieyksikkömaksuihin ?
Tieyksikkömaksujen jakoperuste asunto-osakeyhtiössä
5
93
Vastaukset
- Anonyymi
AsOy lain mukaan kaikki yhtiön kulut maksetaan osakeluvun mukaisesti, ellei muusta ole yhtiöjärjestyksessä sovittu.
- Anonyymi
Tieyksikkömaksut eivät ole varsinaisia asunnon kunnossapitokustannuksia. Kuuluvatko ne kuitenkin AsOy laissa määriteltyihin kuluihin ?
- Anonyymi
As oy lain
3 luku
Yhtiövastike
Maksuvelvollisuus ja yhtiövastikkeen maksuperuste
1 §
Maksuvelvollisuus
Osakkeenomistaja on velvollinen maksamaan yhtiön menojen kattamiseksi yhtiövastiketta yhtiöjärjestyksessä määrättyjen perusteiden mukaan.
2 §
Yhtiövastikkeella katettavat menot
Yhtiövastikkeella voidaan kattaa yhtiön menot, jotka aiheutuvat:
1) kiinteistön hankinnasta ja rakentamisesta;
2) kiinteistön ja rakennusten käytöstä ja kunnossapidosta;
3) kiinteistön ja rakennuksen perusparannuksesta, lisärakentamisesta ja lisäalueen hankkimisesta (uudistus);
4) yhtiön toimintaan taikka kiinteistön tai rakennuksen käyttöön liittyvän hyödykkeen yhteishankinnasta; sekä
5) muista yhtiölle kuuluvista velvoitteista.
Yhtiöjärjestyksessä voidaan määrätä, että osakkeen uuden omistajan vastuuta koskevia 7 §:n säännöksiä ja yhtiövastikkeen perintää koskevia 8 luvun säännöksiä sovelletaan myös silloin, kun osakkeenomistajan maksuvelvollisuus perustuu sopimukseen, joka koskee tiettyä kiinteistön tai rakennuksen käyttöön liittyvää käyttömaksua tai osakehuoneistoissa käytettävien tiettyjen laitteiden tai muiden hyödykkeiden yhteishankintaa.
---------
Ei tuossa rajata vastuuta pelkästään asunnon kunnossapitokustannuksiin. Vaan ensisijaisesti kaikki kulut osakkeen mukaan ja jos muuta on yhtiöjärjestyksessä, niin sitten sen mukaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
As oy lain
3 luku
Yhtiövastike
Maksuvelvollisuus ja yhtiövastikkeen maksuperuste
1 §
Maksuvelvollisuus
Osakkeenomistaja on velvollinen maksamaan yhtiön menojen kattamiseksi yhtiövastiketta yhtiöjärjestyksessä määrättyjen perusteiden mukaan.
2 §
Yhtiövastikkeella katettavat menot
Yhtiövastikkeella voidaan kattaa yhtiön menot, jotka aiheutuvat:
1) kiinteistön hankinnasta ja rakentamisesta;
2) kiinteistön ja rakennusten käytöstä ja kunnossapidosta;
3) kiinteistön ja rakennuksen perusparannuksesta, lisärakentamisesta ja lisäalueen hankkimisesta (uudistus);
4) yhtiön toimintaan taikka kiinteistön tai rakennuksen käyttöön liittyvän hyödykkeen yhteishankinnasta; sekä
5) muista yhtiölle kuuluvista velvoitteista.
Yhtiöjärjestyksessä voidaan määrätä, että osakkeen uuden omistajan vastuuta koskevia 7 §:n säännöksiä ja yhtiövastikkeen perintää koskevia 8 luvun säännöksiä sovelletaan myös silloin, kun osakkeenomistajan maksuvelvollisuus perustuu sopimukseen, joka koskee tiettyä kiinteistön tai rakennuksen käyttöön liittyvää käyttömaksua tai osakehuoneistoissa käytettävien tiettyjen laitteiden tai muiden hyödykkeiden yhteishankintaa.
---------
Ei tuossa rajata vastuuta pelkästään asunnon kunnossapitokustannuksiin. Vaan ensisijaisesti kaikki kulut osakkeen mukaan ja jos muuta on yhtiöjärjestyksessä, niin sitten sen mukaan."ensisijaisesti kaikki kulut osakkeen mukaan ja jos muuta on yhtiöjärjestyksessä, niin sitten sen mukaan"
Yleisempi maksuperuste on huoneiston pinta-alan mukaan. Anonyymi kirjoitti:
"ensisijaisesti kaikki kulut osakkeen mukaan ja jos muuta on yhtiöjärjestyksessä, niin sitten sen mukaan"
Yleisempi maksuperuste on huoneiston pinta-alan mukaan.Tuo pinta-ala on tosiaan se yleisin, sitten varmaan tulee jyvitetty pinta-ala ja kolmantena yleisimpänä osakkeiden lukumäärä (joka voi periaatteessa olla sama 20 m2 yksiössä ja 200 m2 perheasunnossa).
Joku tuossa aiemmnin eitti näkemyksen siitä, että tiemaksu ei olisi yhtiön hoitokuluihin verrattava menoerä. Tästä olen täysin eri mieltä. Se on maksu, jonka yhtiö on lakisääteisesti velvollinen maksamaan silloin kun kyseessä on tienhoitokunnan ylläpitämän tien varrella sijaitseva yhtiö, eli täysin verranollinen esimerkiksi kiinteistöveroon ja jätehuollon maksuihin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä722104- 1291416
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1321403- 1431092
- 105967
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten364893Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82754Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55704Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67674Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50673