https://yle.fi/uutiset/3-10786073
Kalevala toki kertoo samanlaisista uskomuksista ennen kristinuskon saapumista mutta sen sisältö on pääosin kerätty Vienan Karjalasta karjalan kielellä.
Uusin tutkimus kyseenalaistaa Kalevalan suomalaisten kansalliseepoksena.
Kalevala karjalaisten kansaneepos
52
630
Vastaukset
- Anonyymi
Kalevalan runot on vienankarjalaisen rahvaan kansanrunoutta monien vuosisatojen kuluessa syntyneitä.
Karjalaisuus ei tee kenestäkään vielä suomalaista.
Nämä ovat faktoja, eivät mielipiteitä.
Nationalistinen yhtenäiskulttuuri on valheellinen näkemys.
Suomalaisilla, mm. Lönnrotilla on suuri ansio pelastaa itärajan takaisen karjalaisväestön kansanrunouden. Se ei tee siitä suomalaista runoutta.
Lönnrot lisäili tiettyjä kristillisiä säkeitä luonnonuskomusten sekaan ja jotka ovat selvästi nähtävissä. Samassa runo-osassa voidaan alussa lausua luonnonhenkien nimiin ja lopettaa osuus kristillisen jumalan ylistämiseen. Kalevala tulisi perkata vieraasta (kristillisestä) aineksesta puhtaasti ihmisen ja luonnon väliseksi suhteeksi.
Valkoinen Suomi käytti Kalevalan runoutta osittain väärin suursuomalaisuuden aatteen tukemiseksi.
On vihdoinkin havahduttu oikeaan näkemykseen. Vienan Karjalan runous on maatalouden alkuaikojen ja käsityöläisaikojen kuvaamista ennen monijumalaisten uskontojen syntymistä siten kuin ne esiintyivät antiikin maailmassa.
Kaikki kansat ovat käyneet ennen monijumalaisuutta luonnonhenkien kehitysvaiheen. Kalevalassa luonnonhenget ovat uskomuksissa pääosassa mutta samalla kehitystrendissä näkyy jumaluuksien syntymätrendi. Pääsankari Väinämöinen on jo eräänlaisena tarusankarina enemmän kuin ihminen.- Anonyymi
Karjalaisten, inkeriläisten ja suomalaisten kansanrunojen verkkopalvelu
Kannattaa tutustua skvr (Suomen kirjallisuusseura) tietokantaan, runot on kerätty kaikkialta Suomesta.
- Anonyymi
Joskus luotiin Suomen kulttuuriaelämässä Kalevalasta neliosainen sarja televisioon nimella "Rauta-aika".
Rauta kuvaa hyvin tiettyä kehitysvaihetta ihmiskunnan elämässä. Pohjolan metsiin rauta-aika saapui noin 500 jaa.
Rauta oli erikoinen keksintö ja hyödyllinen ihmiskunnalle. Kalevalassa seppä Seppo Ilmarinen nousee arvoon arvaamattomaan. Jopa yli-ihminen Väinämöinen kumartuu sepän puoleen: " Tao Sampo niin Kalevan kansa alias vienalainen rahvas nousee korkealle."
Todellisesta historiasta tiedämme, että rautaa taottiin Pohjolassa alkuajaan suomalmista. Rauta ja seppä saa Kalevalassa lähes jumaluuden arvon. Reaalielämssä sepän ammattia ja työtä korostettiin. Silloinen seppä ja nykyaikainen tietokoneosaaja voidaan rinnastaa. Molemmat olivat teknologian taitepisteessä alansa huippuosaajia. - Anonyymi
Vuosikymmeniä sitten luin eepoksen.
Yksi kränä aivoihin jäi niiden jumalasäkeiden lisäksi. Heti alussahan on kristinuskosta poikkeva luomiskertomus, jossa lopulta rautamunasta sikiää tarusankari Väinämöinen. Runoelma maailman syntymisestä on silti fantastinen.
Viimeisessä 50. runossa on selvästi katolisen kirkon kyhäelmän pohjalta kristillisen neitsytsyntymän muunnelma kun alussa Ilmatar keikuttaa Sotka lintua ja se synnyttää rautamunia.
Neitsytsyntymäruno päättyy Väinämöisen huudattamamiseksi Karjalan kuninkaaksi.
Lönnrot lienee laatinut runon omasta päästään. Se poikkeaa kuin yö päivästä muusta Kalevalan ihmisten ja luonnon ykseydestä. Tuomo Kondie, alunperin Salonen, esiintyy samalla tavalla kuin Otto Wille Kuusinen tutkimuksessaan "Kalevala ja sen luojat" (1956).
Kuusinen toteaa, että runot on kerätty itärajan molemmin puolin ortodoksiuskonnon vaikutusalueelta ja suurin runolähde löytyi Vienasta, joka ei koskaan ole kuulunut Suomeen. Kuusinen vihjaa, että nimeksi Kalevalan runot ovat suomalaistenkin runoutta. Tuomo Kondie esittää runojen olevan puhtaasti karjalaisten runoutta ja on siten Kuusista jyrkempi.
Kuusinen runojen luonteesta:
"Runot, joista Kalevala on kokoonpantu, ovat aitoa kansanrunoutta ensiksikin siinä merkityksessä, että runojen laulajat eivät olleet mitään ammattilaulajia, vaan tavallisia kansan miehiä ja naisia, jotka sukupolvesta toiseen ovat laulaneet runoja raskaan työn joutohetkinä......
Runot kertovat yhteiskunnasta, jossa ei ollut olemassa ylimystöä, sankareista, jotka kuuluivat työtätekevään kansaan.. Täten Kalevalassa runous on todellista kansanrunoutta sekä sisällöltään että muodoltaan."
Näkemys on oikea. Puoliksi jumalhenkisankarit Väinämöinen, Seppo Ilmarinen, Joukahainen, Pellervoinen ym. olivat kaikki työssään ammattinsa taitajia. Orastava varallisuuden kertyminen tulee esiin Pohjolan, Pohjan akan, talossa Ilmarisen takoessa heille ihmekone Sammon. Luonnollinen kehitys olisi johtanut monijumalaisen uskonnon syntymiseen. Se ei toteutunut siksi, koska ympärillä oli jo monijumalaisuus (kristinuskossa on useita jumalia ja puolijumalia vaikka papisto toisin väittää).
Itä-Karjalaan kristinusko saapui Novgorodin toimesta ortodoksisuuntauksena noin 1400 luvulla ja sen jälkeen. Kalevalaan siirrettyjä runoja on synnyttetty luultavasti jo aikaisemmin, matkalla ne ovat muuttuneet, laulajat ovat unohtaessaan muuttaneet ja lopputulos on nähtävissä 1800 luvulla kerätyistä runoista.
O-W. Kuusisen tutkimus kannattaa lukea kunhan sivuuttaa Neuvostoliittoa mainostavat lauseet, jotka eivät suoraan liity Kalevalan sisältöön.
Netistä ei löydy Kuusisen tutkimusta.
Kirjastosta teos löytyy kaukolainauksella "O.W.Kuusinen, Valitut teokset".
ps. Itä-karjalaisten ei tulisi toistaa valkoisen Suomen virhettä käyttää Kalevalaa poliittisten päämäärien puolesta. Se on osaltaan ihmiskunnan yhteistä omaisuutta, menneisyyden aikojen "viestiä" tulevaisuudelle.- Anonyymi
Kalevalan harrastelija Otto Ville Kuusinen sai kommunistidiktatuurin pääpukari Vladimir Leniniltä lisänimen "Suomensyöjä", paasatessaan pienten kansojen, kuten suomalaisten, kohtalosta hävitä historiasta.
Saattaa se vähän Kuusisen haamua kyrsiä kun Suomi on edelleen itsenäinen valtio, mutta kas kummaa, Neuvostoliiton kommunismikyhäelmä sen sijaan kaivoi itse oman hautamonttunsa johon rojahtaa.
Kuusinen oli kommunismidiktatuurin aulis pönkkäpuu, eikä hänen elämästään tai teoistaan ole itsenäisen Suomen kansalaisilla mitään muuta opittavaa kuin pysyvä varoitus kommunismin tuhoisuudesta.- Anonyymi
Otto Ville Kuusinen suomisyöjä maanpetturi punafasisti, Stalinin uskollinen kätyri ja kannattaja elämänsä loppuun asti. Ainut suomalainen joka on haudattu Kremlin muurin vieressä olevaan nekropolikseen kommunistien hautausmaahan.
- Anonyymi
Suvakki mamut koittaa säveltää suomen historiaa uudestaan..
- Anonyymi
Eikö nuoriso tunne kansalliskirjaamme?
Kalevala ei ole maanpetturi. Se on kokoelma muinaista kirjallisuuttamme. Se on siis muinaissuomalaisuuden eepos.
Kalevalan runot ovat etupäässä Vienan puolelta kerättyjä sekä itärajan kahta puolta. Syvemmällä Suomen puolella niitä lauluja ei ole havaittu. Vieläkään ei ole löydetty jotain pettureita ellei etsitä niitä runojen sisältä.
Itärajan takana on samalla lailla arvostettu Kalevalan runoja kuin Suomenkin puolella.
Miten Kalevala voi olla maanpetturi. Sehän on vain henkinen eepos korpien keskeltä ja johon laitettiin maanalaisia ja - ylisiä olentoja - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö nuoriso tunne kansalliskirjaamme?
Kalevala ei ole maanpetturi. Se on kokoelma muinaista kirjallisuuttamme. Se on siis muinaissuomalaisuuden eepos.
Kalevalan runot ovat etupäässä Vienan puolelta kerättyjä sekä itärajan kahta puolta. Syvemmällä Suomen puolella niitä lauluja ei ole havaittu. Vieläkään ei ole löydetty jotain pettureita ellei etsitä niitä runojen sisältä.
Itärajan takana on samalla lailla arvostettu Kalevalan runoja kuin Suomenkin puolella.
Miten Kalevala voi olla maanpetturi. Sehän on vain henkinen eepos korpien keskeltä ja johon laitettiin maanalaisia ja - ylisiä olentojaVarmaankin sinimustat fasistit ovat asentaneet Kalevalaan kaikenlaista räärismistä lukematta teosta.
Esitän alkurunon:
Mieleni minun tekevi. aivoni ajattelevi,
lähteäni laulamahan, saa`ani sanelemahan.
sukuvirttä suoltamahan , lajivirttä laulamahan.
Sanat suussani sulavat, puhe`et putoelevat,
kielelleni kerkiävät, hampahilleni hajoovat.
Veli kulta veikkoseni, kaunis kasvinkumppalini!
Lähe nyt kanssa laulamahan, saa kera sanelemahan,
yhtehen yhyttyämme, kahta`alta käytyämme!
Harvoin yhtehen yhymme, saamme toinen toisihimme,
näillä raukoilla rajoilla, poloisilla Pohjan mailla.
Sinimustien fasismia runot eivät edusta. Se kertoo Vienan metsien suomalaissukuisista ihmisistä työssä, eräretkillä, pienoissodissa, vaimon hankinnassa ja suurista urotöistä keskeisten sankareiden tekemänä.
Sana virsi ei tarkoita kristinuskon virttä. Se edustaa sanaa laulu tai laulamalla esitettyä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varmaankin sinimustat fasistit ovat asentaneet Kalevalaan kaikenlaista räärismistä lukematta teosta.
Esitän alkurunon:
Mieleni minun tekevi. aivoni ajattelevi,
lähteäni laulamahan, saa`ani sanelemahan.
sukuvirttä suoltamahan , lajivirttä laulamahan.
Sanat suussani sulavat, puhe`et putoelevat,
kielelleni kerkiävät, hampahilleni hajoovat.
Veli kulta veikkoseni, kaunis kasvinkumppalini!
Lähe nyt kanssa laulamahan, saa kera sanelemahan,
yhtehen yhyttyämme, kahta`alta käytyämme!
Harvoin yhtehen yhymme, saamme toinen toisihimme,
näillä raukoilla rajoilla, poloisilla Pohjan mailla.
Sinimustien fasismia runot eivät edusta. Se kertoo Vienan metsien suomalaissukuisista ihmisistä työssä, eräretkillä, pienoissodissa, vaimon hankinnassa ja suurista urotöistä keskeisten sankareiden tekemänä.
Sana virsi ei tarkoita kristinuskon virttä. Se edustaa sanaa laulu tai laulamalla esitettyä.On totta, että Elias Lönnrot lisäsi kalevalaan sinne tänne ripauksen jotain kristinuskosta varmaan raamatusta, sehän on juuri sitä miten kansanrunous elää ajassamme.
Runoniekat sepitteli omiaan jos eivät muistaneet tai osanneet jotain kohtaa, antoivat mennä laulaa pajattivat ja Elias kirjasi ylös.
Näin sitä mentiin vuosisatoja ja ristinkiesuksen vaikutus on myös kalevalassa nähtävissä ukko ylijumala joka sinkoo salamoita kuten vanhan testamentin jumala.
- Anonyymi
Kalevalan uskomukset ovat kansanuskomuksia ja joilla ei ole mitään yhteyttä kristinuskoon. Lönnrotin oli pakko kirjata sinne joitakin jeesuksia sanalla jumala, jonka yhteys viittaa jeesusoppiin.
Ikivanhat kansanuskomukset näkyvät selvästi jopa maailman syntytarinasta lähtien.
Kalevalan pääsankarit ovat puhtaita jumalolentoja itsekin, puhdasta kansanrunoutta.- Anonyymi
Kaikilla maailman uskomuksilla tarinoilla on yhteyttä toisiin, niin myös kalevala on saanut vaikutteita.
Laulajilla oli selviä vaikutteita tänne Suomeen rantautuneesta kristinuskosta.
Väinämöinen oli suuri viisas tietäjä ja taikojen tekijä oli jo sellaisenaan muinaissuomalaisten jumalhahmo joka ulkonäöltäänkin vastaa kristinuskon jumalaa ja joka on selvää vaikutusta kristinuskosta yliluonnollisesta miesjumalasta.
Elias ei ole voinut keksiä näin selvää yhteyttä kalevalan väinämöisen ja raamatun jehovan välille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikilla maailman uskomuksilla tarinoilla on yhteyttä toisiin, niin myös kalevala on saanut vaikutteita.
Laulajilla oli selviä vaikutteita tänne Suomeen rantautuneesta kristinuskosta.
Väinämöinen oli suuri viisas tietäjä ja taikojen tekijä oli jo sellaisenaan muinaissuomalaisten jumalhahmo joka ulkonäöltäänkin vastaa kristinuskon jumalaa ja joka on selvää vaikutusta kristinuskosta yliluonnollisesta miesjumalasta.
Elias ei ole voinut keksiä näin selvää yhteyttä kalevalan väinämöisen ja raamatun jehovan välille.Ukkosen jumala oli mahtijumala jolla oli samanlaisia piirteitä kuin jehovajumalalla, asuu ylhäällä pilvissä hallitsee pilviä, pyydetään apua erillaisiin tilanteisiin ja salamoita pelättiin.
Ennen kristinuskoa kotka liiteli taivaalla7000 vuotta sitten. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ukkosen jumala oli mahtijumala jolla oli samanlaisia piirteitä kuin jehovajumalalla, asuu ylhäällä pilvissä hallitsee pilviä, pyydetään apua erillaisiin tilanteisiin ja salamoita pelättiin.
Ennen kristinuskoa kotka liiteli taivaalla7000 vuotta sitten.Kristinusko on ollut voimakas vaikuttaja maailmalla ja tuo vielä tänäkin päivänä monille pelastuksen ja lohdutuksen sanomaa kun maailma näyttää vajoavan yhä syvemmälle pimeyden alhoon.
- Anonyymi
Mitä tekemistä tällä on palstan aiheen, kommunismin kanssa?
- Anonyymi
Tässä aloituksessa aiheena on Kalevala, erittäin tärkeä eepos suomalaisille sekä rajantakaiselle Karjalalle.
Kansalliseepokset ovat yleisiä kansantaruja ympäri maailmaa.
Taitaa niuhottaja olla sininatsi kun kulttuuri ei kelpaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä aloituksessa aiheena on Kalevala, erittäin tärkeä eepos suomalaisille sekä rajantakaiselle Karjalalle.
Kansalliseepokset ovat yleisiä kansantaruja ympäri maailmaa.
Taitaa niuhottaja olla sininatsi kun kulttuuri ei kelpaa.Hyvä raamatun tuntemus ei ole kenellekkään pahitteeksi, se sijoittuu maailmaan jossa sikisi ja syntyi kulttuurimme tietyt yhtymäkohdat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä raamatun tuntemus ei ole kenellekkään pahitteeksi, se sijoittuu maailmaan jossa sikisi ja syntyi kulttuurimme tietyt yhtymäkohdat.
Mitä kalevalaan tulee niin Eliaksen värkkäämä kokoomateos noudattaa meidän kristillistä ajattelumaailmaa olihan Elias Lönnrot itse kristitty
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä kalevalaan tulee niin Eliaksen värkkäämä kokoomateos noudattaa meidän kristillistä ajattelumaailmaa olihan Elias Lönnrot itse kristitty
Ette ole lainkaan tutustunut Kalevala-eepokseen.
Kalevala ei lainkaan noudata kristillistä maailmankatsomusta.
Kristillinen mystiikka perustuu pelotukseen, ihmisten pelotteluun.
Kalevalan viimeinen 50. luku perustuu katolisen kirjon neitsyt Marian olemukseen.
Se poikkeaa täysin Kalevalan olemuksesta. Lönnrotille kirkko luultavasti asetti pakotuksen väsätä jotain jeesususkonnollisuuta, joka kumoaisi luonnonuskomukset. Mutta ei kumonnut. Se vain häpäisi luonnonrikasta ihmisyhteisöä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ette ole lainkaan tutustunut Kalevala-eepokseen.
Kalevala ei lainkaan noudata kristillistä maailmankatsomusta.
Kristillinen mystiikka perustuu pelotukseen, ihmisten pelotteluun.
Kalevalan viimeinen 50. luku perustuu katolisen kirjon neitsyt Marian olemukseen.
Se poikkeaa täysin Kalevalan olemuksesta. Lönnrotille kirkko luultavasti asetti pakotuksen väsätä jotain jeesususkonnollisuuta, joka kumoaisi luonnonuskomukset. Mutta ei kumonnut. Se vain häpäisi luonnonrikasta ihmisyhteisöä.Kansanrunous pitää nähdä myös osana ihmiskunnan kehittämiä runoja, saagoja, taruja, uskontoja, kaikilla on jotain yhteneväistä, saaneet vaikutteita toinen toisiltaan tuhansien vuosien ajoilta.
Mitä epäkunnioittavaa se on kalevalaa kohtaan jos siinä on vaikutteita kristinuskosta.? Runous elää uskonnot elää kaikki elää sekoitusta tapahtuu.
Kommunisteilla on niin vahva ylireagointi kristinuskoa kohtaan. Luonnon uskontoja muka ymmärretään. ?
Karl Marx opettaa heittämään halveksuen pois kristinuskon.? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kansanrunous pitää nähdä myös osana ihmiskunnan kehittämiä runoja, saagoja, taruja, uskontoja, kaikilla on jotain yhteneväistä, saaneet vaikutteita toinen toisiltaan tuhansien vuosien ajoilta.
Mitä epäkunnioittavaa se on kalevalaa kohtaan jos siinä on vaikutteita kristinuskosta.? Runous elää uskonnot elää kaikki elää sekoitusta tapahtuu.
Kommunisteilla on niin vahva ylireagointi kristinuskoa kohtaan. Luonnon uskontoja muka ymmärretään. ?
Karl Marx opettaa heittämään halveksuen pois kristinuskon.?Kuinkahan aitoa se ateismi on palstan kommunisteilla,,,?
Partacus on kyllä epäuskottava.
Ateistiksi ei voi tulla Karl Marxia lukemalla.
Kalevala on hieno runoteos lukekoon sitä kuka viitsii.
Laulettavaksihan se on tarkoitettu.
Politiikka pois kalevalasta.
- Anonyymi
"Politiikka pois kalevalasta."
Oikein. Kalevala on kansalliseepos Vienan korpien keskeltä. Ihmiset olivat puoleksi satumaisia sankareita. Varsinkin Väinämöinen ja ja Ilmarinen olivat, ei jumalia mutta ylimaallisia sankareita.
Maallinen manala sijaitsi Tuonen virran varrella.. Väinämöin ja muutkin saattoivat käydä tapaamassa kuolleita läheisiään. Kristinuskoa ei näy mailla eikä halmeilla.
Kalevan kansalla kuva maailmasta oli yhtä maan läheinen kuin muillakin vanhoilla luonnonuskomuksilla. Ei Jeesuksia, kristuksia eikä Joosuan kaltaisia tappajat surmaamassa vieraita kansoja.
Kalevala runot eivät olisi saaneet sensuurilta vapautusta, Jos Lönnrot olisi kieltäytynyt kokonaan siihen kuuluvasta kansanuskomuksista.
Väinämöinen ja Ilmarinen olivat ilman jeesuksia ihmeiden tekijöitä
On sääli, että Lönnrot pakotettiin liittämään sinne tänne jeesuksia, jotka eivät sovi mitenkään runokokoelman.
Lukija voi heittää jeesukset rapakkoon ja Kalevala on aito kansaneepos . Hyvää luettavaa ja oleellisilta osin myös Suomen ei kristillisen aikakauden kirjaamista.
Hellurei tarusankareille.- Anonyymi
Kansanrunouteen sopii juuri se mikä sinne kunakin ajankohtana tarttuu.
Kalevalan iso tammi on kuin raamatusta lainattu hyvän ja pahantiedon puu joka kasvoi keskellä paratiisia ja hallitsi olemisellaan ympäristöä aivan erityisesti.
Samoin hallitsi kalevalan suuri tammi joka pimensi koko kalevalan.
Kalevalan manala on kolkko paikka ei kuuma, kun taas raamatun helvetti on kuuma, molemmat epämiellyttäviä paikkoja.
Kalevalan oloasu on yhtä epäyhtenäinen kuin raamatussa ei mitään loogisuutta pala sieltä toinen täältä, sekava laulukokoelma jonka Lönnrot kasasi mieleisekseen karjalaisista lauluista kirjaksi.
Raamattu ollaan koottu vastaavasti vanhoista eri aikakaudella syntyneistä papyryskääreistä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kansanrunouteen sopii juuri se mikä sinne kunakin ajankohtana tarttuu.
Kalevalan iso tammi on kuin raamatusta lainattu hyvän ja pahantiedon puu joka kasvoi keskellä paratiisia ja hallitsi olemisellaan ympäristöä aivan erityisesti.
Samoin hallitsi kalevalan suuri tammi joka pimensi koko kalevalan.
Kalevalan manala on kolkko paikka ei kuuma, kun taas raamatun helvetti on kuuma, molemmat epämiellyttäviä paikkoja.
Kalevalan oloasu on yhtä epäyhtenäinen kuin raamatussa ei mitään loogisuutta pala sieltä toinen täältä, sekava laulukokoelma jonka Lönnrot kasasi mieleisekseen karjalaisista lauluista kirjaksi.
Raamattu ollaan koottu vastaavasti vanhoista eri aikakaudella syntyneistä papyryskääreistäKalevala on karjalaissuomalainen kansaneepos.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kansanrunouteen sopii juuri se mikä sinne kunakin ajankohtana tarttuu.
Kalevalan iso tammi on kuin raamatusta lainattu hyvän ja pahantiedon puu joka kasvoi keskellä paratiisia ja hallitsi olemisellaan ympäristöä aivan erityisesti.
Samoin hallitsi kalevalan suuri tammi joka pimensi koko kalevalan.
Kalevalan manala on kolkko paikka ei kuuma, kun taas raamatun helvetti on kuuma, molemmat epämiellyttäviä paikkoja.
Kalevalan oloasu on yhtä epäyhtenäinen kuin raamatussa ei mitään loogisuutta pala sieltä toinen täältä, sekava laulukokoelma jonka Lönnrot kasasi mieleisekseen karjalaisista lauluista kirjaksi.
Raamattu ollaan koottu vastaavasti vanhoista eri aikakaudella syntyneistä papyryskääreistäkuvittele partacus lukemassa kalevalaa,,,,,,,mahtaaako lukea vai laulaa,,,,?
onhan tuohon oma helppo sävelkin jonka kaikki osaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kuvittele partacus lukemassa kalevalaa,,,,,,,mahtaaako lukea vai laulaa,,,,?
onhan tuohon oma helppo sävelkin jonka kaikki osaa.Vienan karjalaiset lauloivat kaikenlaista iltapuhteilla. Suomen itärajan kahta puolen kristinusko levisi satoja vuosia myöhemmin kuin Turun seuduilla, Ruotsin valtaamilla suomalaisalueilla, pakkoluterilaistamisella.
Lönnrot keräsi runoja pitkin Vienaa ja itärajan tältäkin puolelta jonkun verran. Sitten hän yhdisti niitä jonkinlaiseksi kokonaisuudeksi. Kalevalaan tuli 50 runoa, joista viimeinen ei ole lainkaan kansanrunoutta vaan katolinen runo neitsyt Mariasta. Runoja on siis 49 kansanrunoa.
Runo 26, ensimmäinen kappale:
"Ahti oli saarella asuva, Kaukoniemen kainalossa.
Oli pellon kynnännässä, vainion vakoannannassa.
Korvalta ylen korea, kovin tarkka kuulennalta,
Kuulevi kumun kylältä, järin järvien takoa,
jalan iskon iljeneltä, reen kapinan kankahalta.
Juohtui juoni mielehensä,tuuma aivoihin osasi;
häitä Pohjola pitävi, salajoukko juominki!
Kokeilkaapa lukea ääneen runoa, niin rytmi muuntaa sitä laulannaksi tai puheeksi.
Siellä esiintyy muutaman kerran Herraa tai luojaa, jotka voi sivuuttaa.
Papit pakottivat laittamaan sekaan kristillisiä sanoja, jotka osin pilasivat Kalevalan kansan yhteyttä luontoon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vienan karjalaiset lauloivat kaikenlaista iltapuhteilla. Suomen itärajan kahta puolen kristinusko levisi satoja vuosia myöhemmin kuin Turun seuduilla, Ruotsin valtaamilla suomalaisalueilla, pakkoluterilaistamisella.
Lönnrot keräsi runoja pitkin Vienaa ja itärajan tältäkin puolelta jonkun verran. Sitten hän yhdisti niitä jonkinlaiseksi kokonaisuudeksi. Kalevalaan tuli 50 runoa, joista viimeinen ei ole lainkaan kansanrunoutta vaan katolinen runo neitsyt Mariasta. Runoja on siis 49 kansanrunoa.
Runo 26, ensimmäinen kappale:
"Ahti oli saarella asuva, Kaukoniemen kainalossa.
Oli pellon kynnännässä, vainion vakoannannassa.
Korvalta ylen korea, kovin tarkka kuulennalta,
Kuulevi kumun kylältä, järin järvien takoa,
jalan iskon iljeneltä, reen kapinan kankahalta.
Juohtui juoni mielehensä,tuuma aivoihin osasi;
häitä Pohjola pitävi, salajoukko juominki!
Kokeilkaapa lukea ääneen runoa, niin rytmi muuntaa sitä laulannaksi tai puheeksi.
Siellä esiintyy muutaman kerran Herraa tai luojaa, jotka voi sivuuttaa.
Papit pakottivat laittamaan sekaan kristillisiä sanoja, jotka osin pilasivat Kalevalan kansan yhteyttä luontoon.Elias hartaana kristittynä itse lisäsi kristinuskosta täydennystä vaikeisiin sekaviin kohtiin joka vain elävöitti kalevalaa kuten kansanrunouteen kuuluukin.
Kuinka samankaltainen onkaan kalevalan kokko ilmanlintu joka lentää ylhäällä kaiken meren yllä ja laskeutuu sitten mereen ilmattaren povelle ja munii munan.
Raamatussa jumalan henki liikkui samaan tapaan veden päällä josta sitten jumala aloitti luomistyönsä.
Kansan runot ja uskomukset uskontoineen ovat aina sukua toisilleen. Mitään ei pidä väheksyä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Elias hartaana kristittynä itse lisäsi kristinuskosta täydennystä vaikeisiin sekaviin kohtiin joka vain elävöitti kalevalaa kuten kansanrunouteen kuuluukin.
Kuinka samankaltainen onkaan kalevalan kokko ilmanlintu joka lentää ylhäällä kaiken meren yllä ja laskeutuu sitten mereen ilmattaren povelle ja munii munan.
Raamatussa jumalan henki liikkui samaan tapaan veden päällä josta sitten jumala aloitti luomistyönsä.
Kansan runot ja uskomukset uskontoineen ovat aina sukua toisilleen. Mitään ei pidä väheksyä.Olen samaa mieltä.
Mikään runous ei voi syntyä olematta yhteydessä muuhun ympäröivään tarustoon kuten Väinämöisen veneen veisto yhdistettynä Nooan arkin rakentamiseen.
- Anonyymi
Kalevalassa ei ole jumalia paitsi, mitä Lönnrot pappien pakottamana sinne laittoi.
Kalevalan väestö eli maasta, vedestä ja ilmasta. Ukko ylijumala ei ollut oikeasti vielä mielletty jumaluudeksi mutta oli matkalla sinne.
Jumalopit ovat tietty välivaihe ihmiskunnan sivistymisessä. Kun ei tiedetty miten luonto ja avaruus toimii, se selitettiin henkisuskomuksina. Jumalopit esiintyvät vieläkin ihmisen päässä mutta pääosin tottumuksen voimalla.
Kristillinen jumaluusoppi on väkivaltainen oppi. Veri tirskuu vähän päästä.
Luonnonjumaluudet ovat kelpo veikkosia eivätkä tahallaan kiusaa ketään.- Anonyymi
Eivät ne tienneet ennen kristinuskoa eläneet paremmin maailman kehityksestä mitään.
Kulttuurien sekoitusta on tapahtunut kaikkina aikoina varhaisempina ja myöhempinä aikoina, se on aivan luonnollista ja kulttuureja vain rikastuttavaa.
Ukko ylijumala kristittyjen jahve saman arvoisia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eivät ne tienneet ennen kristinuskoa eläneet paremmin maailman kehityksestä mitään.
Kulttuurien sekoitusta on tapahtunut kaikkina aikoina varhaisempina ja myöhempinä aikoina, se on aivan luonnollista ja kulttuureja vain rikastuttavaa.
Ukko ylijumala kristittyjen jahve saman arvoisia.Kommunisteilla on erityisen katkeraa suhtautua kristinuskoon. Sehän on vain yksi usko muiden joukossa.
Eivät huomaa omaa uskonnollista suhtautumista omaan uskoon.
Vahva usko vie näön ja kaikki ympärillä olevat ovat tietämättömiä pakanoita. (porvareita) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kommunisteilla on erityisen katkeraa suhtautua kristinuskoon. Sehän on vain yksi usko muiden joukossa.
Eivät huomaa omaa uskonnollista suhtautumista omaan uskoon.
Vahva usko vie näön ja kaikki ympärillä olevat ovat tietämättömiä pakanoita. (porvareita)Miksi katkeroitua uskonnoista. Niitä on ollut tuhansia maailman historiassa ja vieläkin satoja erilaisia, Kun ihminen ei tiennyt, miten maailma, avaruus ja muut seikat toimivat niin asetettiin henki hoitamaan asioita.
Tietty arvostelun sija on luku- ja kirjoitustaidon keksimisen jälkeen syntyneille uskonnoille.
Kristinusko ja monet muut olivat ja ovat paljon väkivaltaisempia kun aikaisemmat luonnonuskonnot.
Kalevalan jumalat ja henget ovat kilttejä siihen nähden kuin kristinusko murhineen.
Ne kristityt, joita kristilliset papit raahasivat polttorovioille tai käyttivät jopa nuoria seksuaalisesti Jeesusta huutaen,, eivät varmaan olleet rikoksia pienimmästä päästä.
Kristinusko on täällä päin valtauskonto mutta toki kuoleutumassa. Hindulaisuus on huomattavasti siveellisempi kuin kristinusko.
Uskonnot syntyivät siellä, siksi ja silloin kun ihmiset halusivat tietää kuin olevainen toimii mutta eivät olleet kypsiä oppimaan tiedon jyväsistä kokonaisuutta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi katkeroitua uskonnoista. Niitä on ollut tuhansia maailman historiassa ja vieläkin satoja erilaisia, Kun ihminen ei tiennyt, miten maailma, avaruus ja muut seikat toimivat niin asetettiin henki hoitamaan asioita.
Tietty arvostelun sija on luku- ja kirjoitustaidon keksimisen jälkeen syntyneille uskonnoille.
Kristinusko ja monet muut olivat ja ovat paljon väkivaltaisempia kun aikaisemmat luonnonuskonnot.
Kalevalan jumalat ja henget ovat kilttejä siihen nähden kuin kristinusko murhineen.
Ne kristityt, joita kristilliset papit raahasivat polttorovioille tai käyttivät jopa nuoria seksuaalisesti Jeesusta huutaen,, eivät varmaan olleet rikoksia pienimmästä päästä.
Kristinusko on täällä päin valtauskonto mutta toki kuoleutumassa. Hindulaisuus on huomattavasti siveellisempi kuin kristinusko.
Uskonnot syntyivät siellä, siksi ja silloin kun ihmiset halusivat tietää kuin olevainen toimii mutta eivät olleet kypsiä oppimaan tiedon jyväsistä kokonaisuutta.Luonnonkansat sotivat keskenään eri heimoilla oli jatkuvasti riitoja reviireistä ja ravinnosta. Soturikultti toimi vahvana, uskonnot ja uskonnolliset rituaalit olivat tavanomaisia. Luonnonkansat olivat hyvin sotaisia kun piti taistella ravinnosta. Uskonnot olivat aivan keskeisiä kun pyydettiin apua hengiltä ja hyvää taisteluonnea.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi katkeroitua uskonnoista. Niitä on ollut tuhansia maailman historiassa ja vieläkin satoja erilaisia, Kun ihminen ei tiennyt, miten maailma, avaruus ja muut seikat toimivat niin asetettiin henki hoitamaan asioita.
Tietty arvostelun sija on luku- ja kirjoitustaidon keksimisen jälkeen syntyneille uskonnoille.
Kristinusko ja monet muut olivat ja ovat paljon väkivaltaisempia kun aikaisemmat luonnonuskonnot.
Kalevalan jumalat ja henget ovat kilttejä siihen nähden kuin kristinusko murhineen.
Ne kristityt, joita kristilliset papit raahasivat polttorovioille tai käyttivät jopa nuoria seksuaalisesti Jeesusta huutaen,, eivät varmaan olleet rikoksia pienimmästä päästä.
Kristinusko on täällä päin valtauskonto mutta toki kuoleutumassa. Hindulaisuus on huomattavasti siveellisempi kuin kristinusko.
Uskonnot syntyivät siellä, siksi ja silloin kun ihmiset halusivat tietää kuin olevainen toimii mutta eivät olleet kypsiä oppimaan tiedon jyväsistä kokonaisuutta.Eivät jumalat ole kilttejä olleet missään uskonnoissa, sotaan lähtiessä pannaan toimeen liikekannellepano kuten samporunon liikekannallepano :
Oho seppo Ilmarinen lähde sammon noudantahan, kirjokannen kannantahan tai Ahdin ja Teurinkaan sotaretken liikekannallepanojulistus jossa Ahti pyytää Teuria itselleen sodan avuksi :
Teuri suorikkoh sotahan Ahdille soan avuksi liioin voivalle lisäksi.
Kyllä muinainen suomalainen kirveskansa hyvin tiesi mitä sota on.
- Anonyymi
Skandinavia Suomi mukaan luettuna on asutettu etelästä pohjoiseen. Väestön kasvu etelässä lisäsi siirtymistä yhä enemmän pohjoiseen. Suomeen tultiin Ruotsin läpi tai Kannaksen kautta. Kristinuskon kulkeutuminen pohjoiseen ajoi outona kulttuurina osittain pakotti pakenemaan pohjoista kohti vaalimaan omia maailman katsomuksiaan.
Kannakselta ei ole montakaan kalevalaista runoa löydetty mutta jo Vienassa siirtolaiset saattoivat vaalia omin näkemyksiään. Lönnrot tallensi ne 1800 luvun molemmin puolin. Muutoin Kalevalan runous olisi voinut kadota.
Kalevala on 99 prosenttisesti luonnonkansan runoutta ja seassa muutama viittaus kristinuskoon. Siinä on epäilty Lönnrotia painostetun kirjaamaan sekaan raamatullisia viittauksia.
Joku tutkija voisi etsiä arkistoista oikeat viittaukset. Kalevalan runous on täysin luonnonkansan runoutta ja arvokasta sellaista.- Anonyymi
Kukaan ei palstalla ole kieltämässä Kalevalan arvoa. Raamattu taas on juutalaisten kansalliseepos sellaisenaan, molemmista löytyy hienoa tekstiä mutta ohjekirjaksi raamattu ei kelpaa.
Niille jotka aikanaan uskoivat oikeasti ukko ylijumalaan, eiköhän siinä ole samanlainen yhteys jumaluuteen kuin raamatun jahvessakin.
- Anonyymi
Kalevalan tarinat heijastavat silloista kulttuuria ja jossa ei syytetä ketään kutenn esim. raamatussa.
- Anonyymi
Kalevalassa tehdään kaikkia asioita joita silloin tehtiin, riideltiin, sodittiin himoittiin tehtiin ilkeyksiä, paha ja hyvä vastakkain, ihminen on sellainen.
Kuten raamatussakin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kalevalassa tehdään kaikkia asioita joita silloin tehtiin, riideltiin, sodittiin himoittiin tehtiin ilkeyksiä, paha ja hyvä vastakkain, ihminen on sellainen.
Kuten raamatussakin.Totta.
Raamatun jumala Jahve apulaisinaan, Jeesus ja taivaalliset sotajoukot, olivat erittäin vihamielisiä kaikkiin muihin nähden kuin itsensä palvojiin.
Jahve tapatti kymmenien valtioiden asukkaita ja naureskeli vain polven reunalla.
Sittemmin kun Jeesus tulee ja määrää aloittamaan maailmanlopun sodan, se vasta raaka sota on.
Kalevalan kansa on raamatun rinnalla kaunis satukirja, jossa on ohessa paljon karjalaisasutuksen historiaa.
Lähde: Jahven, Jeesuksen ja Allahin ihmisoikeusrikokset löytyy Raamatusta ja Koraanista.
Heikkohermoisille se voi olla liian raaka sisältöineen. Kannattaa aloittaa Koraanista, jossa vähiten veri roiskuaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta.
Raamatun jumala Jahve apulaisinaan, Jeesus ja taivaalliset sotajoukot, olivat erittäin vihamielisiä kaikkiin muihin nähden kuin itsensä palvojiin.
Jahve tapatti kymmenien valtioiden asukkaita ja naureskeli vain polven reunalla.
Sittemmin kun Jeesus tulee ja määrää aloittamaan maailmanlopun sodan, se vasta raaka sota on.
Kalevalan kansa on raamatun rinnalla kaunis satukirja, jossa on ohessa paljon karjalaisasutuksen historiaa.
Lähde: Jahven, Jeesuksen ja Allahin ihmisoikeusrikokset löytyy Raamatusta ja Koraanista.
Heikkohermoisille se voi olla liian raaka sisältöineen. Kannattaa aloittaa Koraanista, jossa vähiten veri roiskuaa.Ei jahve ole tapattanut ketään eikä jeesus määrää mitään maailmanlopun sotia.
Kaikki sodat ovat ihmisten keskinäistä taistelua reviireistä ravinnosta ja muusta.
Uskonnot ovat siinä vain sivuosassa.
Uskontoja pitää tarkastella vain puhtaasti osana ihmisen kykyä tuottaa tarinaa uskonnollista tai uskonnotonta.
Kalevala ajan ihmiset uskoivat aikanaan noihin kalevalan jumaluuksiin jotka eivät merkitse meille mitään.
Raamattu/Koraani sopivat hyvin juutalaisille ja arabeille oikeiksi kansalliseepoksiksi.
Kaikista löytyy hienoa tekstiä, mutta ei niistä ohjekirjoiksi ole. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei jahve ole tapattanut ketään eikä jeesus määrää mitään maailmanlopun sotia.
Kaikki sodat ovat ihmisten keskinäistä taistelua reviireistä ravinnosta ja muusta.
Uskonnot ovat siinä vain sivuosassa.
Uskontoja pitää tarkastella vain puhtaasti osana ihmisen kykyä tuottaa tarinaa uskonnollista tai uskonnotonta.
Kalevala ajan ihmiset uskoivat aikanaan noihin kalevalan jumaluuksiin jotka eivät merkitse meille mitään.
Raamattu/Koraani sopivat hyvin juutalaisille ja arabeille oikeiksi kansalliseepoksiksi.
Kaikista löytyy hienoa tekstiä, mutta ei niistä ohjekirjoiksi ole.Lisään vielä, että arabeilla on rikas kirjallinen perinne monelle tuttu Tuhannen ja yhden yön tarinat. Ilmeisesti lähtöisin Persiasta.
- Anonyymi
"Ei jahve ole tapattanut ketään eikä jeesus määrää mitään maailmanlopun sotia.
Kaikki sodat ovat ihmisten keskinäistä taistelua reviireistä ravinnosta ja muusta."
Täsmälleen samaa mieltä.
Siitä riippumatta raamattu on maailman sotaisin kirja. Sodilla perustellaan jumalien syntisyyttä.
Raamatun viimeinen kirja "Johanneksen ilmestys" on raaka tappokirja. Jahve asettaa Jeesuksen maailmanlopun sodan sotapäälliköksi. Jeesus tapattaa ihmiskuntaa niin kauan, että vain pieni joukko juutalaisia jää henkiin. Kakki muu kuolee. Ihmisten lisäksi kasvit, eläimet ja kaikki.
Miljoonat ihmiset tunnustavat raamatun jumalan Jeesuksen ja hänen alaistensa paholaisen olemassaolon ja samalla hyväksyvät miljardien ihmisten tulevan joukkosurmaamisen.
Missään muussa uskonnossa ei ole niin julmaa oppia kuin Raamatussa. Lähes jokaisessa osassa Jahve kiihottaa uskovia sotaan uskonnottomia kohtaan.
Jeesus on raamatussa Jahven alainen henkiolento ja sai paikan taivaassa maailman verisen tuhoamisen palkaksi.
Tietenkin tämä kaikki on soopaa, rumaa, ihmisyyden vastaista, rikollista kirjallisuutta ja täysin perätöntä. Mutta uskovat uskovat samaan oikeuteen kuin Jeesus, että ihmiskunnan saa hävittää noin vain.- Anonyymi
Raamatussa on paljon sotia se on totta, mutta se ympäristökin oli tuolloin hyvin sotaista ja kansat ja valtiot kävivät sotia keskenään.
Jumalatkin kävivät keskenään sotia.
Oli luonnon katastrofeja nälänhätää valtiot olivat usein vihollisia keskenään.
Jumalat taistelivat ihmisten puolesta tai vastaan milloin rankaisivat tuulella sateella rakeilla taudeilla.
Tämähän näkyy kaikkialla maailmassa uskonnollisissa tarínoissa ja eepoksissa.
Kalevalan kankahilla näkyy tuo sama tarinoiden kulku ja jana.
Eliaksen aikana niihin ei enää uskottu, maassa oli jo kristinusko niitä runoja vain vielä jotkut taitajat osasivat.
Turhaa asetta vastakkain Kalevalaa ja juutalaisten kansalliseeposta Raamattua. Jos Raamattua aletaan tulkita meille laki ja ohjekirjana silloin tämän kirjoittajakin voitaisiin tuomita kivitettäväksi.
- Anonyymi
Kalevalainen runous on arvioitu n.700 ja kehittyneen 1800 luvulle saakka.
Sen karjalainen väestö saapui Laatokan yläpuolelle umpikorpeen sivuten jonkin verran Suoman itärajaa Vienaan ja ylemmäksikin. Kristinusko saapui sinne Turun seutua paljon myöhemmin. Kansanrunous oli syntynyt katsomalla puita, metsiä. eläimiä,
Väestö asui suurissa pirteissä sisältäen monta sukupolvea.
Kalevalan jumalolennot eli taruolennot lähtevät luonnon asioiden selvittämisen tarpeista, sateet, vuodenajat, luonnosta saatavat tarpeet, paimenpoikien laulut yms.
Kalevalassa ei nousta taivaaseen vaan elolliset kävivät manalassa juttelemassa esivanhempien kanssa.
Väinämöisen ja Ilmarisen yllä ei esiinny jumalkaapu. He olivat joskus esikuvana taitavina ammattimiehinä ja aikojen saatossa nousivat hyväntahtoisiksi yliolennoiksi.
Kalevan onni on siinä ettei sen aikana keksitty tappavia jumalolentoja. Siinä on paljon laulurunouden sisällä silloisten työtehtävien esittelyä.
Sen sijaan Kanteletar sisältää lähes täysin kristinuskoista väkivaltaa.
Lönnrot löysi pääosan siitä mikä on Kalevalassa, syvemmältä pohjoisesta mm. Vienasta jossa runonlaulanta oli jo kuoleutumassa. Yksittäisiä runonlaulajia löytyy vieläkin Vienasta Ja itärajan Suomen puolelta. Ainakin n. 30 vuotta sitten muutama laulaja eli.- Anonyymi
Kalevala ei ole mikään uskontokirja kun taas raamattu on, mikä olisi meidän uskontokirja joka olisi lähtöisin suomalaisista kansanjuurista ajoittuen vaikka pronssikauteen. sitä ei tietenkään ole.
Ihmiskunnaan uskonnot ovat kaikkialla tunteneet sodan ja rauhan, uhrit ja julmatkin riitit.
Jahve on Assurin kaupungin nimenomaan sodan jumala jolla ei ole vaimoa ja joka on ankara jumala.
Valinta juutalaisille ottaa jahve lukuisten muden jumalien joukosta oli pakkosiirrettyjen juutalaisten omaksuma jumaluus Assurista,
Raamattuun on sitten vuosisatojen aikana eri aikakausina liimaantuneista tarinoista veisuista sananlaskuista ym koostui rikas ja sekava kokoelma kirjallisuutta jota kutsutaan jumalan sanaksi.
Raamattua voi lukea vain rikkaana kirja-kokoelmana osan ihmiskunnan kirjallista kulttuuriperintönä kuten Kalevalakin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kalevala ei ole mikään uskontokirja kun taas raamattu on, mikä olisi meidän uskontokirja joka olisi lähtöisin suomalaisista kansanjuurista ajoittuen vaikka pronssikauteen. sitä ei tietenkään ole.
Ihmiskunnaan uskonnot ovat kaikkialla tunteneet sodan ja rauhan, uhrit ja julmatkin riitit.
Jahve on Assurin kaupungin nimenomaan sodan jumala jolla ei ole vaimoa ja joka on ankara jumala.
Valinta juutalaisille ottaa jahve lukuisten muden jumalien joukosta oli pakkosiirrettyjen juutalaisten omaksuma jumaluus Assurista,
Raamattuun on sitten vuosisatojen aikana eri aikakausina liimaantuneista tarinoista veisuista sananlaskuista ym koostui rikas ja sekava kokoelma kirjallisuutta jota kutsutaan jumalan sanaksi.
Raamattua voi lukea vain rikkaana kirja-kokoelmana osan ihmiskunnan kirjallista kulttuuriperintönä kuten Kalevalakin.Korjaan tuon muinaisen Assyrian pääkaupunki oli Niinive. Jahven sanotaan olleen tuon kaupungin kaupunki-jumala
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Korjaan tuon muinaisen Assyrian pääkaupunki oli Niinive. Jahven sanotaan olleen tuon kaupungin kaupunki-jumala
Kalevala on tylsää luettavaa, ei mikään miellyttävä lukukokemus.
Sehän on laulettavaksi tarkoitettu kuten :
Lyökäämme käsi kätehen sormet sormien lomahan,
lauloaksemme hyviä parahia pannaksemme,
kuulla noien kultaisien, tietä mielitehtoisien,,,,jne,,jne.
Raamatusssa on jännittäviä kertomuksia luettavaksi tarkoitettuja.
Molempia voi kuka tahansa lukea avoimin silmin ilman ideologian tuomaa väritystä sotkemaan lukukokemusta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kalevala on tylsää luettavaa, ei mikään miellyttävä lukukokemus.
Sehän on laulettavaksi tarkoitettu kuten :
Lyökäämme käsi kätehen sormet sormien lomahan,
lauloaksemme hyviä parahia pannaksemme,
kuulla noien kultaisien, tietä mielitehtoisien,,,,jne,,jne.
Raamatusssa on jännittäviä kertomuksia luettavaksi tarkoitettuja.
Molempia voi kuka tahansa lukea avoimin silmin ilman ideologian tuomaa väritystä sotkemaan lukukokemusta.Kalevalan tarinat tulee lukea rivi riviltä. Jokaisen sivun lopussa pikku tauko ja myös keskellä pieni tauko. lauluääntä ei tarvita.
Runo 26, ensimmäinen kappale:
"Ahti oli saarella asuva, Kaukoniemen kainalossa.
Oli pellon kynnännässä, vainion vakoannannassa.
Korvalta ylen korea, kovin tarkka kuulennalta,
Kuulevi kumun kylältä, järin järvien takoa,
jalan iskon iljeneltä, reen kapinan kankahalta.
Juohtui juoni mielehensä,tuuma aivoihin osasi;
häitä Pohjola pitävi, salajoukko juominki!
....................
"Ahti oli saarella asuva, Kaukoniemen kainalossa."
Hönkäise ensin pilkkuun asti, pieni hetki ja loppuun ja sama uudella rivillå.
Opettele riimitys, Normaali lukeminen muuttuu laulettavaksi omassa päässä.
Kun opit lukemaan, se muuttuu laulettavaksi olipa lauluäänesi mikä tahansa.
Normali kaunokirjallisuus luetaan sana sanalta. Siinä ero.
Ole hyvä. Vastaa jos opit riimityksen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kalevalan tarinat tulee lukea rivi riviltä. Jokaisen sivun lopussa pikku tauko ja myös keskellä pieni tauko. lauluääntä ei tarvita.
Runo 26, ensimmäinen kappale:
"Ahti oli saarella asuva, Kaukoniemen kainalossa.
Oli pellon kynnännässä, vainion vakoannannassa.
Korvalta ylen korea, kovin tarkka kuulennalta,
Kuulevi kumun kylältä, järin järvien takoa,
jalan iskon iljeneltä, reen kapinan kankahalta.
Juohtui juoni mielehensä,tuuma aivoihin osasi;
häitä Pohjola pitävi, salajoukko juominki!
....................
"Ahti oli saarella asuva, Kaukoniemen kainalossa."
Hönkäise ensin pilkkuun asti, pieni hetki ja loppuun ja sama uudella rivillå.
Opettele riimitys, Normaali lukeminen muuttuu laulettavaksi omassa päässä.
Kun opit lukemaan, se muuttuu laulettavaksi olipa lauluäänesi mikä tahansa.
Normali kaunokirjallisuus luetaan sana sanalta. Siinä ero.
Ole hyvä. Vastaa jos opit riimityksen.Kalevala ja raamattu molemmissa on ne omat viehätyksensä. Tässä korkeasta veisusta :
Morsian puhuu rakkaudestaan :
Hän suudelkoon minua suunsa suudelmilla.
Sillä sinun rakkautesi on suloisempi kuin viini.
Suloinen on voiteittesi tuoksu,
vuodatettu öljy on sinun nimesi,
sentähden sinua nuoret naiset rakastavat.
Vedä minut mukaasi, rientäkäämme !
Kuningas on tuonut minut kammioihinsa.
Me riemuitsemme ja iloitsemme sinusta,
me ylistämme sinun rakkauttasi
ememmän kuin viiniä :
syystä he sinua rakastavat..
Minä olen musta, mutta ihana,
te Jerusalemin tyttäret,
kuin Keedaan teltat, kuin Salomon seinäverhot.
Älkää katsoko sitä,
että minä olen musta ja päivän paahtama.
Raamattu sisältää valtavan rikasta sanallista tekstiä jota voi kuka tahansa lukea ilman juutalaista uskoa Kalevalaa mitenkään väheksymättä.
Kehotan sinua lukemaan raamattua sieltä löytyy oikea uskonnollisten tarujen laulujen sananlaskujen ja kertomusten rikas maailma. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kalevala ja raamattu molemmissa on ne omat viehätyksensä. Tässä korkeasta veisusta :
Morsian puhuu rakkaudestaan :
Hän suudelkoon minua suunsa suudelmilla.
Sillä sinun rakkautesi on suloisempi kuin viini.
Suloinen on voiteittesi tuoksu,
vuodatettu öljy on sinun nimesi,
sentähden sinua nuoret naiset rakastavat.
Vedä minut mukaasi, rientäkäämme !
Kuningas on tuonut minut kammioihinsa.
Me riemuitsemme ja iloitsemme sinusta,
me ylistämme sinun rakkauttasi
ememmän kuin viiniä :
syystä he sinua rakastavat..
Minä olen musta, mutta ihana,
te Jerusalemin tyttäret,
kuin Keedaan teltat, kuin Salomon seinäverhot.
Älkää katsoko sitä,
että minä olen musta ja päivän paahtama.
Raamattu sisältää valtavan rikasta sanallista tekstiä jota voi kuka tahansa lukea ilman juutalaista uskoa Kalevalaa mitenkään väheksymättä.
Kehotan sinua lukemaan raamattua sieltä löytyy oikea uskonnollisten tarujen laulujen sananlaskujen ja kertomusten rikas maailma.Korkea Veisu raamatussa ei olekaan uskontoa. Se on kansankertomus nuorista, jotka nousevat työhön ja toimeen. Korkeassa Veisussa ei tapeta Jahvelle yhtäkään ihmistä.
Oikeissa Jahve-jumalan tarinoissa veri roiskuu. Kokonaisia kansoja kehotetaan tappamaan ylistyksenä Jahvelle.
Kalevala on enemmän veijaritarinoiden koostumus ja jossa ei päällimmäisenä ole ihmisviha.
Keskiaikaisella sivistystasolla oleva Kalevan kansa opettelee runoilemaan ja tulos Kalevalassa on loistava.
Kalevan kansa syntyi sotkan munasta. Miksi tämäkin on raamattua tuhat kertaa korkeampi lausuma! Siinä yhdistyy elollinen ja eloton luonto. Sotka ei muninut munaansa ihmisten teurastamiseksi. Se kuvaa vain ihmisen ja luonnon ykseyttä.
Onneksi papit eivät ehtineet tuhota kalevalaista runoutta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Korkea Veisu raamatussa ei olekaan uskontoa. Se on kansankertomus nuorista, jotka nousevat työhön ja toimeen. Korkeassa Veisussa ei tapeta Jahvelle yhtäkään ihmistä.
Oikeissa Jahve-jumalan tarinoissa veri roiskuu. Kokonaisia kansoja kehotetaan tappamaan ylistyksenä Jahvelle.
Kalevala on enemmän veijaritarinoiden koostumus ja jossa ei päällimmäisenä ole ihmisviha.
Keskiaikaisella sivistystasolla oleva Kalevan kansa opettelee runoilemaan ja tulos Kalevalassa on loistava.
Kalevan kansa syntyi sotkan munasta. Miksi tämäkin on raamattua tuhat kertaa korkeampi lausuma! Siinä yhdistyy elollinen ja eloton luonto. Sotka ei muninut munaansa ihmisten teurastamiseksi. Se kuvaa vain ihmisen ja luonnon ykseyttä.
Onneksi papit eivät ehtineet tuhota kalevalaista runoutta.Oikeissa jahve-jumalan tarinoissa veri roiskuu. Kokonaisia kansoja kehotetaan tappamaan ylistyksensä jahvelle.
Ei pidä lukea raamatun kirjoituksia kirjaimellisina totuuksina tai vakavasti otettavina.
Ne ovat syntyneet aikana jossa taisteltiin jumalat siinä mukana, heijastelevat omaa
aikaansa. Millainen olisi sana jos nyt kirjoitettaisiin "jumalan sanaa" israelin alueella.,,?
Kalevala ja raamattu samaa kansanrunoa tarinaa laulua ihmisten luomaa kummatkin jolla on oma arvonsa kummallakin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1212642Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J691094Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2101054- 39982
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va38931- 47894
- 36876
Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke123853- 4829
Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.35812