Onko asia näin?

Anonyymi

Olen ymmärtänyt, että on hyvinkin erityyppisiä Asperger-lapsia: supervilkkaita ja todella ujoja/hiljaisia. Esim. Saila Seppo on sanonut poikansa olleen todella villi. Meneekö se niin, että puhdaspiirteinen assilapsi on yleensä hiljainen ja vetäytyvä ja niillä vilkkaammilla on lisäksi myös ADHD- tai Tourette-piirteitä? Toisaalta stereotyyppisenä assipiirteenä pidetään myös taipumusta höpöttää jatkuvasti kiinnostuksenkohteistaan. Vai onko kaikki täysin persoonakohtaista?

10

110

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      On täysin persoonakohtaista. Vilkkaasti käyttäytyvät saavat usein helpommin/aikaisemmin diagnoosin. Toisaalta myös ADHD ja ADD voivat oireilla kuin yö ja päivä.

    • Anonyymi

      Monen tyyppisiä toki on. Toisaalta Aspergerissa perusoireena pidetään juuri sosiaalisia vaikeuksia, katsekontaktin välttelyä sekä niukka eleisyyttä.

    • Anonyymi

      Erityislapsista tuodaan julkisuudessa usein esille se puoli, että he ovat vilkkaita ja vaativat jatkuvaa valvontaa ja silmälläpitoa. Valitettavasti ujommat ja hiljaisemmat jäävät helposti varjoon ja pahimmassa tapauksessa jopa ilman diagnoosia. Ja sitten ihmetellään, kun heille tulee teineinä tai parikymppisinä vakavaa masennusta tai ahdistusta.

    • Anonyymi

      Kirjassa Autismikirjo ( 2019, Timonen, Castrén, Ärölä-Dithapo) on s.32 eritelty viisi erilaista aspergertyylistä toimintatapaa

      - impulsiivinen (impulsive)
      - metodinen (methodical)
      - hidastoiminen (sluggish)
      - asioihin paneutuva (studious)
      - naamioituva tai kätkeytyvä (masked)

      Minusta hyvin onnistunut jaottelu. Selitetty toki hieman pidemmästikin. Yleensä annetaan liian stereotyyppisiä kuvauksia.

    • Anonyymi

      Aspergerin diagnoosikriteereihin kuuluvat sosiaalisen kanssakäymisen ja vuorovaikutuksen vaikeudet, mutta käsittääkseni missään ei mainita tai edellytetä, että niiden pitäisi ilmetä juuri tietyllä tavalla. Kyllähän assi voi hyvin olla perusluonteeltaan vilkas ja sosiaalinen, hänellä voi silloin olla esim. vaikeuksia kuunnella muita tai antaa muille puheenvuoroa ja hän saattaa ottaa kontaktia toisiin ihmisiin hieman erikoisella tavalla.

    • Tuolla edellä sanottiin näin:
      "Ja sitten ihmetellään, kun heille tulee teineinä tai parikymppisinä vakavaa masennusta tai ahdistusta."

      Juuri noin kävi mm. minulle. Tunsin erityisesti koulussa olevani hyvin erilainen kuin muut ikäiseni. Olin paitsi kiltti ja hiljainen, myös luokan parhaita, jos todistuksen numeroita katsotaan. Lukiossa sain burnoutin. Erilaisuuteni sai nimen vasta paljon lukioikäni jälkeen. Lukiossa olin aikana, jolloin ei kukaan tiennyt vielä mitään Aspergerin syndroomasta. En voi syyttää ketään siitä, että kaikki koulut jouduin käymään ilman oikeaa tietoa siitä, mitä erilaisuuteni oikein oli. Näin kävi niinä aikoina (50-70-luvuilla) kaikille asseille. Ja assejahan on aina ollut nykytietämyksen mukaan noin 1,7 % väestöstä, Suomessa se tarkoittaa 80 000 ihmistä.

      Assien kohdalla puhutaan usein "sosiaalisista vaikeuksista", vaikka kyse on paremminkin sosiaalisesta yliherkkyydestä, siitä että sosiaaliset tilanteet menevät assin ihon alle kaikessa ärsykerunsaudessaan ja aiheuttavat aivoissa ylikierrostilan. Assit eivät ole niinkään sosiaalisesti huonompia vaan herkempiä. Monien sosiaalisten tilanteiden jälkeen assin on vetäydyttävä lepäämään yksin johonkin tuttuun paikkaan, jossa ei ole muita ihmisiä. Assin aivojen palautuminen normaalitilaan vaatii tämän.

      Keskustelun aihe on assien erilaisuus. Assit ovat todella yksilöllisesti hyvin erilaisia. Varsinkin neurotyypillisen enemmistön mielestä jo ihan tavallaan "keskivertoassi" on niin outo, epätyypillinen ja erilainen, että neurotyypilliset eli "nentit" hämmentyvät täysin ja näkevät assissa lähinnä vain "sairautta", "vaikeuksia", "huonoutta", "oireita", "kehityshäiriötä" jne. Kuitenkin olisi todenmukaisempaa nähdä, että neurotyypilliseen enemmistöön verrattuna assit ovat vain erilaisia, ja se erilaisuus on pysyvää, se pohjautuu erilaisiin geeneihin ja ilmenee erilaisena aivotoimintana, joka tuottaa erilaista aistikokemusta, ajattelua ja käyttäytymistä.

      Ajattelun puutteesta ja tiedon vajaudesta kertova vimma ajaa monet ns. normaalit (eli enemmistön!) kuvittelemaan, että asperger on jotain sellaista, mikä tulisi tavalla tai toisella vääntää normaaliksi eli siis torjua, kitkeä, "eheyttää" jne.
      Monenlaista terapiaa ja hoitoa on asseillekin tarjottu, mutta niiden takana on useimmiten juuri tiedon puute. Ei ymmärretä kylliksi sitä, mistä AS:ssa oikein on kysymys, ei ymmärretä esim. sitä keskeistä totuutta että AS:ssa kyse on pysyvästä synnynnäisestä erilaisuudesta ja että siinä on myös hyviä puolia, ns. vahvuuksia.
      AS kuvitellaan "normaalia huonommaksi", sellaiseksi että assi itsekin muka kaipaa tulevansa normaaliksi tai ainakin normaalimmaksi. Ei kaipaa. Assit kaipaavat vain sitä, että heidän pysyvä synnynnäinen erilaisuutensa saisi enemmistöltä vihdoinkin vähän respektiä, kunnioitusta.

      Kun maallikot (eli ummikot?) eli ns. normaalin enemmistön edustajat yrittävät muodostaa autismikirjosta tolkullista kuvaa niin törmäävät monenlaiseen erilaisuusrunsauden sekamelskaan eivätkä kykene näkemään niitä kaikissa autismikirjolaisissa olevia yhteisiä piirteitä, joita koko ilmiössä kuitenkin todella on. Mm. juuri ilmiön synnynnäisyys ja pysyvyys ovat näitä yhteisiä piirteitä. Juuri niitä peruspiirteitä eräät autismikirjolaisille tarkoitetut "hoitomuodot" loukkaavat. Onko liikaa vaadittu että ns. normaalit ensin ottaisivat selvää, mistä on kysymys. ennen kuin rientävät "hoitamaan" ja "auttamaan"!

      Tulipas bredamainen rönsyily mutta ainakin minusta täyttä asiaa!
      :-)

      • Anonyymi

        Itse luulen että kyllä neurotyypilliset pyrkivät ymmärtämään omalla tavallaan. Valitettava fakta on ettei vähemmistöjä koskaan valtaväestö ymmärrä täysin. Jos hyvin erilaisen ihmisen todellisuudet ovat kuin yö ja päivä ei voi olettaakaan että ymmärrys löytyisi. Hyvin erilaiset ihmiset voivat kuitenkin tulla toimeen keskenään joka on arvokasta. Autismin kirjon henkilöt joutuvat elämään omassa todellisuudessa eikä meitä voi kukaan kunnolla auttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse luulen että kyllä neurotyypilliset pyrkivät ymmärtämään omalla tavallaan. Valitettava fakta on ettei vähemmistöjä koskaan valtaväestö ymmärrä täysin. Jos hyvin erilaisen ihmisen todellisuudet ovat kuin yö ja päivä ei voi olettaakaan että ymmärrys löytyisi. Hyvin erilaiset ihmiset voivat kuitenkin tulla toimeen keskenään joka on arvokasta. Autismin kirjon henkilöt joutuvat elämään omassa todellisuudessa eikä meitä voi kukaan kunnolla auttaa.

        Minua ei ole koskaan erilaisuus haitannut. Oikeastaan olen pitänyt sitä vahvuutena. Kai tästä käy kiittäminen hyvää tuuria, sillä koen saaneeni lähinnä niitä autismikirjon hyviä puolia. Samanlaisia emme ole mekään...

        Toki minullakin on sosiaalisuudessa haasteita, mutta koska en ole kovin paljon sosiaalisuutta vaativa, olen pärjännyt roolileikkimällä neurotyypillistä tarvittaessa. Se on vähän kuin live-roolipelaamista, jonka oppii tarkkailemalla. Uudet ja yllättävät tilanteet ovat vaikeimpia. Tai jos pitää larpata paljon.

        Suurin ongelma on ehkä sitten se, että en saa olla oma itseni. Mutta saako kukaan?

        Se mikä joskus ärsyttää on myös on se, että minua pidetään neurotyypillisenä. Tämä tietysti omaa vikaani, kun en kerro asian todellista laitaa...


      • Anonyymi

        Itsekin olen larpannut koko ikäni sosiaalisissa tilanteissa ja pärjännyt sikäli melko hyvin. Osaan toimia luontevasti neurotyypilliseen tapaan mutta sisäisesti se ei ole "niin luontevaa". Onko autismin kirjon ihminen koskaan oma itsensä sosiaalisissa tilanteissa? Ekstroverttien heiniä taitaa olla se. Itseänikään ei uskota autismin kirjolaiseksi varsinkaan ulkonäön perusteella. Sulaudun massaan turhankin hyvin. Toisaalta massaan sulautuminen ei ole välttämättä huono asia.


    • Anonyymi

      Kiitos Breda oikein hyvästä kirjoituksesta. Itse olen diagnosoinut itseni vasta 60 vuotiaana. Toisaalta helpotti hirveästi kun menneet vaikeudet saivat selityksensä. Olen kuitenkin elänyt suht hyvän elämän. Ehkä minun lähelläni oli enemmän hyväksyntää ja minun annettiin olla ujo ja syrjäänvetäytyvä lapsena 50-luvulla. Uskon että nykynuorilla on paljon enemmän sosiaalisuuden pakkoa.
      Toisaalta oman itsen näkeminen uudella tavalla on aikamoinen prosessi ja kieltämättä työstän sitä joka päivä, positiivisella tavalla. Haluaisin lisätä ymmärrystä asiaan. Luen jatkuvasti asiasta, englanniksi ja saksaksi kun suomeksi ei ole kirjallisuutta vielä.
      Ei se vaadi diagnooseja välttämättä vaan asennemuutosta ja respektiä toista kohtaan vaikka ei kaikkea ymmärräkään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      68
      3119
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2781
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2588
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2568
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2436
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2285
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1713
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1667
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      36
      1525
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1396
    Aihe