Isäni on juonut jo vuosikausia. Hänellä on selvät maksakirroosin oireet: Vatsa on pöhöttynyt vatsaonteloon kertyneestä nesteestä valtavasti, jalat turvonneet pökkelöiksi. Hän ei lähde lääkäriin, kun ei uskalla lopettaa juomista.
Onko kellään kokemusta miten hoito sairaalassa toteutetaan? kauanko kuusikymppinen voisi elää, jos voisi lopettaa juomisen ja saisi hoitoa?
maksakirroosi
6
9261
Vastaukset
- apua tarvitaan
Näissä linkeissä tietoa
http://www.a-klinikka.fi/
http://www.apua.info/paihteet_ja_riippuvuudet - oma kokemus
Sukulaiseni kuoli maksakirroosiin. Tauti todettiin kun jalat ja nilkat alkoivat turvota ja hän meni sen takia lääkäriin. Kun nämä näkyvät oiret ilmaantuvat, on tauti jo parantumaton eli kuolemaan johtava. Viinanjuomisen lopettaminen ei tässä vaiheessa enää merkitse mitään. Ikävä kyllä.
Ainoa mikä ehkä voisi vielä isäsi pelastaa on maksansiirto. Kun maksa ei toimi, se ei pysty poistamaan myrkkyjä vaan ne kertyvät elimistöön. Nesteiden vatsaontelosta imeminen helpottaa hetkeksi mutta on vain väliaikainen apu. Lopulta ihminen tukahtuu omiin myrkkyihinsä, muuttuu sekavaksi ja viimein kuolee. Loppu ei ole kaunista katseltavaa läheisille.
60-vuotiaalla on periaatteessa vielä ihan hyvät mahdollisuudet elää vaikka kuinka kauan mikäli saa uuden maksan ja tajuaa jättää juomisen siihen paikkaan ja hoitaa itseään niinkuin ns normaali ihminen. Muuten pelkään että voit alkaa valmistautua väistämättömään.
Olen pahoillani.- Al-anon
Alkoholismi on hoitamattomana kuolemaan johtava sairaus. Isäsi on itse vapaa valitsemaan, haluaako apua alkoholismiinsa vai ei. Lääkärit on hyviä, joten apua maksakirroosiin on saatavissa, jos hän suostuu hoitoon. Hän tarvitsee hoitoa joka tapauksessa, vaikka maksa ei ehkä olisikaan enää pelastettavissa, kivunlievitystä ja muuta.
Sinä itse tarvitset myös tukea ja kaikki isäsi läheiset tärkeät ihmiset. Läheisen on raskasta katsoa alkoholistin sairauden pahenemista, kun ei mitään voi toisen puolesta tehdä. Alkoholismi on koko perheen sairaus ja se vahingoittaa vakavasti paitsi juomaria myös läheisiä.
Itse olen saanut apua Al-anonista, joka on alkoholistien läheisten vertaistukiryhmä. Yhdellä läheiselläni on laajentunut maksa ja takana jo yksi vakava haimatulehdus, toinen läheiseni on juonut pikkuaivonsa niin että ei pysy enää pystyssä ilman rollaattoria.
Voimia sinulle ja muille isäsi läheisille. Hakekaa apua myös itsellenne A-klinikalta, mielenterveystoimistosta, Al-anonista... - varmaa tietoa
Tilanne on isälläsi kokolailla vakava. Usein tilaan liitty ripuli, ihon keltaisuus, ihon kutina ja ehdottomasti myös laihtuminen.Myöskin epämääräinen yhteen paikkaan rinnassa kohdistuva kipu. Ko. kipu johtuu laskimo vuodosta ruoansulatuskanavaan. Tilanne on tosi vakava. Siitä on mahdotonta selvitä.
Ainoastaan yksi lääkitys voi auttaa diureetit.
Yli 25v- alkoholia käyttänyt ja jo kirroosiasteelle edennyt tauti eteenee vääjä'ämättömästi kohti loppua, eli hautaa. IKÄVÄ KYLLÄ. Spesifiä hoitoa ei ole.
- minä
Käsittääkseni muuta hoitoa ei ole, kuin juomisen lopettaminen. Lääkäriltä voi saada lähetteen kuntoutukseen joka on tarkoitettu juuri alkoholisteille. Omakohtaisen kokemuksen perusteella voin sanoa, että lopettamispäätös on tultava itseltä, on itse oltava siihen valmis,saarnaaminen ei auta juomisen lopettamispäätöksen teossa. Menetin toisen vanhemmistani muutama vuosi sitten . Tultuaan niin huonoon kuntoon, että hän itse tajusi juomisensa seuraukset ja lopetti, niin se oli jo myöhäistä hänen kohdallaan. Puolen vuoden kuluttua juomisen lopettamisesta hän menehtyi ja voin sanoa, että helpompiakin tapoja on sairastaa ja kuolla, loppu ei ollut helppo. Tästä asiasta en koskaan tule toipumaan...
- o-k
Dufalacia käytetään myös maksakoomassa ja bilirubiinin poistossa. Diureetit ovat toinen lääke ja maksatulehdukseen kortisoni, maksakirroosissahan on melkein koko ajan päällä tulehdus. Sano isällesi, että menee heti lääkäriin, ei se välttämättä ole akuutti kuolemantuomio, eläähän juice leskinenkin, vaikka hänellä on kirroosi. Sano isällesi, että syö paljon hiilihydraattista ruokaa. Siirtokin on mahdollinen, jos hän on todistettavasti ollut juomatta puoli vuotta so. todistetaan säännöllisin verikokein. Preppaa isääsi; kysy häneltä, kumpi on hänelle tärkeämpi, sinä vaiko viina. Tsemppiä!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937748
- 403722
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021876- 241160
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321013Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,28973Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53827Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31772Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60739TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.
Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o268703