Kissojen evoluutio

Kissat jaetaan tieteessä kissoihin ja isoihin kissoihin.

Montako kantamuotoa näillä lajeilla on ollut?

Kuinka nopeasti kissalajit ovat kehittyneet kantamuodoistaan?

Kreationistit?

Ateistit?

Muut kädelliset?

21

126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onko tarkoitus käydä ensin kotieläimet ja sitten siirtyä villieläimiin ja kaikista tietenkin samat kysymykset. Niinkö?

      • Voit käsitellä asiaa ihan vapaasti siinä järjestyksessä kuin tahdot.

        Vain totuus kiinnostaa ja vaikka emme sitä tiedä ihan tarkasti, niin likiarvotkin käyvät hyvinä perusteluina esitetyille väitteille.


      • Anonyymi
        G4G kirjoitti:

        Voit käsitellä asiaa ihan vapaasti siinä järjestyksessä kuin tahdot.

        Vain totuus kiinnostaa ja vaikka emme sitä tiedä ihan tarkasti, niin likiarvotkin käyvät hyvinä perusteluina esitetyille väitteille.

        Totuus on Raamatussa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Totuus on Raamatussa.

        Niin on. Raamatun mukaan Jumala ei pärjännyt tasankoheimojen raudoitetuille sotavaunuille.


      • Anonyymi

        Tavalliset kissat ovat ihania,toivottavasti eivät jalosta pilalle!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tavalliset kissat ovat ihania,toivottavasti eivät jalosta pilalle!

        Kyllä jalostetut kissat on jo jalostettu piloille.

        Koko tuo kissojen/koirien jalostustoiminta joutaisi kieltää vahingollisena.

        Eurooppan lyhytkarvainen onkin paras kissa"rotu" juuri siksi kun sitä ei ole juurikaan tietoisesti jalostettu.


    • Varioituminen isoista kissoista (leijonat, tiikerit) esim. kotikissoihin ei ole kestänyt kuin seitsemän varioitumisaskelmaa. Kuinka kauan tähän on kulunut aikaa? Muutama tuhat vuotta.

      • Anonyymi

        "Varioituminen isoista kissoista (leijonat, tiikerit) esim. kotikissoihin ei ole kestänyt kuin seitsemän varioitumisaskelmaa. "
        Jospa tälle väitteelle saisi vaikka vertaisarvioidun lähteen.

        Kuinka kauan tähän on kulunut aikaa? Muutama tuhat vuotta."
        Tälle väitteelle voisit eritoten antaa vertaisarvioidun lähteen.

        Huom! Sinun blogisi ei ole vertaisarviotu lähde! Äläkä liitä tähän googletettavia hakusanoja, sillä ne eivät ole linkki vertaisarvioituihin lähteisiin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Varioituminen isoista kissoista (leijonat, tiikerit) esim. kotikissoihin ei ole kestänyt kuin seitsemän varioitumisaskelmaa. "
        Jospa tälle väitteelle saisi vaikka vertaisarvioidun lähteen.

        Kuinka kauan tähän on kulunut aikaa? Muutama tuhat vuotta."
        Tälle väitteelle voisit eritoten antaa vertaisarvioidun lähteen.

        Huom! Sinun blogisi ei ole vertaisarviotu lähde! Äläkä liitä tähän googletettavia hakusanoja, sillä ne eivät ole linkki vertaisarvioituihin lähteisiin.

        Joo, päteviä perusteluja kaivataan.


      • Sinulla on varmaan osoittaa luulöytöjä runsaasti todistamaan väitteesi oikeaksi?



      • Vau. Taas tuli kyllä naurettava aivopieru ROTilta. Samaa luokkaa kuin se jossa väitit vuorten olevan suurimmaksi osaksi jäätynyttä ja kuivunutta mutaa.

        Ihan vaan viihteen vuoksi muutama kysymys:

        1. Mitkä ovat nämä varioitumisaskeleet? Mitä geneettisiä muutoksia kussakin askeleessa tapahtui?
        2. Miksi fossiiliaineisto ei tue millään tavalla esittämääsi huuhaata?
        3. Miksi esimerkiksi melkein 5000 vuotta sitten egyptissä tunnettiin kissa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Varioituminen isoista kissoista (leijonat, tiikerit) esim. kotikissoihin ei ole kestänyt kuin seitsemän varioitumisaskelmaa. "
        Jospa tälle väitteelle saisi vaikka vertaisarvioidun lähteen.

        Kuinka kauan tähän on kulunut aikaa? Muutama tuhat vuotta."
        Tälle väitteelle voisit eritoten antaa vertaisarvioidun lähteen.

        Huom! Sinun blogisi ei ole vertaisarviotu lähde! Äläkä liitä tähän googletettavia hakusanoja, sillä ne eivät ole linkki vertaisarvioituihin lähteisiin.

        Kas tässä ole hyvä.

        https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Felidae_phylogeny_(eng).png


      • kreationismi_on_sairaus kirjoitti:

        Vau. Taas tuli kyllä naurettava aivopieru ROTilta. Samaa luokkaa kuin se jossa väitit vuorten olevan suurimmaksi osaksi jäätynyttä ja kuivunutta mutaa.

        Ihan vaan viihteen vuoksi muutama kysymys:

        1. Mitkä ovat nämä varioitumisaskeleet? Mitä geneettisiä muutoksia kussakin askeleessa tapahtui?
        2. Miksi fossiiliaineisto ei tue millään tavalla esittämääsi huuhaata?
        3. Miksi esimerkiksi melkein 5000 vuotta sitten egyptissä tunnettiin kissa?

        //3. Miksi esimerkiksi melkein 5000 vuotta sitten egyptissä tunnettiin kissa?//

        Koska egyptiläiset osasivat jalostaa kissoja. Lukisit historiaa, niin tajuaisit jotain.


      • RaamattuOnTotuus kirjoitti:

        //3. Miksi esimerkiksi melkein 5000 vuotta sitten egyptissä tunnettiin kissa?//

        Koska egyptiläiset osasivat jalostaa kissoja. Lukisit historiaa, niin tajuaisit jotain.

        Kissa oli näköjään kesy jo runsaasti ennen maailman luomista ja ukko Nooaa...

        https://en.wikipedia.org/wiki/Cat

        "It was long thought that cat domestication was initiated in Egypt, because cats in ancient Egypt were venerated since around 3100 BC.[11][12] However, the earliest indication for the taming of an African wildcat (F. lybica) was found in Cyprus, where a cat skeleton was excavated close by a human Neolithic grave dating to around 7500 BC.[13] African wildcats were probably first domesticated in the Near East."



      • kreationismi_on_sairaus kirjoitti:

        Vau. Taas tuli kyllä naurettava aivopieru ROTilta. Samaa luokkaa kuin se jossa väitit vuorten olevan suurimmaksi osaksi jäätynyttä ja kuivunutta mutaa.

        Ihan vaan viihteen vuoksi muutama kysymys:

        1. Mitkä ovat nämä varioitumisaskeleet? Mitä geneettisiä muutoksia kussakin askeleessa tapahtui?
        2. Miksi fossiiliaineisto ei tue millään tavalla esittämääsi huuhaata?
        3. Miksi esimerkiksi melkein 5000 vuotta sitten egyptissä tunnettiin kissa?

        "Varioitumisaskel" taitaa olla ihka uusi kreationistinen termi.


      • RaamattuOnTotuus kirjoitti:

        Kas tässä ole hyvä.

        https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Felidae_phylogeny_(eng).png

        Eihän tuossa ole mitään aikajanaa, hyvä ROT. Samaisen wikipedian mukaan kissaeläinten kantamuoto eli eoseenikaudella (57 - 35 milj v sitten) ja modernit kissaeläinlajit ovat kehittyneet 60 prosenttisesti viimeisten parin milj vuoden aikana.
        Mistä te noita omia vuosilukuja oikein vedätte?


      • RaamattuOnTotuus kirjoitti:

        //3. Miksi esimerkiksi melkein 5000 vuotta sitten egyptissä tunnettiin kissa?//

        Koska egyptiläiset osasivat jalostaa kissoja. Lukisit historiaa, niin tajuaisit jotain.

        "Koska egyptiläiset osasivat jalostaa kissoja. Lukisit historiaa, niin tajuaisit jotain."

        Itsehän satuilit että nykyisten eläinlajien, kuten kissan, lajiutumiseen meni muutama tuhat vuotta ja se lajiutuminenkin tapahtui väittämäsi mukaan vasta taikatulvan jälkeen. Kuitenkin kissa on dokumentoidusti tunnettu muinaisessa Egyptissä ainakin 5000 vuotta sitten. Ei taida matematiikkakaan olla sinulla hallussa jeesuksenmorsian. Milloinkas se taikatulva tapahtuikaan?

        Vaikka yrittäisit jotain lukea niin et silti ymmärrä. Eikä alkeismatematiikkaan näytä olevan hallussasi. Toivottavasti et ole ammatiltasi peruskoulun opettaja.

        Niin ja miksei fossiiliaineisto tue väitteitäsi?

        Ja mitäs ne varioitumisaskeleet olivatkaan? (Toki tiedämme että ne ovat vain Raamatun satuja selittävää pseudotieteellistä huuhaata)


      • RaamattuOnTotuus kirjoitti:

        Kas tässä ole hyvä.

        https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Felidae_phylogeny_(eng).png

        Tuohan on ateistis-evolutionistista tiedettä ja lisäksi lähtöisin halveksimastasi Wikipediasta. Oletko vahvistanut sen Raamatulla?

        Kaksoisvirranmaassa muuten tunnettiin ainakin leijona, tiikeri ja karakali. Leijona tosin laskettiin koiraksi kuten hyeenakin, mutta kumminkin.


      • PuhuvaKärmes kirjoitti:

        Tuohan on ateistis-evolutionistista tiedettä ja lisäksi lähtöisin halveksimastasi Wikipediasta. Oletko vahvistanut sen Raamatulla?

        Kaksoisvirranmaassa muuten tunnettiin ainakin leijona, tiikeri ja karakali. Leijona tosin laskettiin koiraksi kuten hyeenakin, mutta kumminkin.

        Myös viidakkokissa (Felis chaus) kuului mesopotaialaisten repertuaariin. Raamattu ei puhu siitä tai karakalista halaistua sanaa - eikä taida mainita edes kesykissaa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      68
      1969
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      128
      1394
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1353
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1082
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      103
      932
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      654
    Aihe