Todellinen kirkko on siellä, missä kuuluu hyvän paimenen ääni, totesi Kansanlähetyksen lähetysjohtaja Mika Tuovinen Kansanlähetyspäivien Polttopisteessä-puheessaan.
Mika Tuovinen kertoi Kirkko ja kaupunki -lehden toimittajan kysyneen häneltä tällä viikolla: Ajatteleeko Kansanlähetys, että oikea kirkko on tosiuskovien yhteisö kirkon sisällä?
– Vastasin tähän: Kyllä! Me todella uskomme, että oikea Kristuksen kirkko koostuu kaikista Jeesukseen Kristukseen uskovista. Tämä Kristuksen kirkko tarvitsee kyllä näkyvän muodon, jossa kokoonnutaan Jumalan sanan ja sakramenttien äärelle. Ulkonaiseen kirkkoon kuuluu sekä uskovia että niitä, jotka eivät usko, Tuovinen kertoi.
– Tämä on luterilaisen opin kannalta selvä asia. Kirkkomme opin yhtenä perustana on Augsburgin tunnustuksen puolustus. Siellä todetaan, että Kristuksen todellinen kirkko voi tulla jopa nimellisen kirkon vainoamaksi.
Kun kirkossa menee hengellisesti huonosti, emme saa menettää toivoamme. Tuovinen muistutti, että Jeesus toimii hengellistenkin kriisien keskellä siellä, missä Sanaa julistetaan ja sakramentteja oikein jaetaan. Hän palautti mieleen profeetta Elian ajan, jolloin uskonnonharjoitus oli luisunut epäjumalanpalvelemiseen. Elia luuli, että hän on yksin Jumalale uskollinen, mutta uskollisia oli 7 000.
– Missä oli kirkko, kun Jeesus kuolee ristillä? Opetuslapset olivat paenneet. Yksi tuntematon juuri uskoon tullut on ristillä kuolemassa Jeesuksen oikealla puolella. Jossain salaa oli ainakin Joosef arimatialainen ja Nikodeemos. Kirkko oli katoamassa. Entä missä oli kirkko, kun vakava areiolaisuuden harha 300-luvulla kielsi Jeesuksen jumaluuden ja levisi seurakunnissa? Kerrotaan, että uskolliseksi jäi vain viisi oikeaoppista piispaa ja heitäkin vainottiin ja karkotettiin. Lopulta totuus voitti.
– Kristuksen kirkko – hänen seuraajiensa joukko – on usein ahdistettuna maailmassa. Mutta todellinen kirkko on siellä, missä kuuluu hyvän paimenen ääni.
”Emme häpeä Jeesusta”
Kirkossa myrskyää. Mika Tuoviselta on viime aikoina kysytty, kuinka kauan Kansanlähetys aikoo pysyä kirkossa. Moni kaipaa rajujakin irtiottoja.
– Aiomme kuitenkin toimia vielä luterilaisen kirkon yhteydessä. Etsimme sen uudistumista. Jos emme voi sitä uudistaa, haluamme toisten samanmielisten järjestöjen kanssa tehdä sen minkä voimme ihmisten pelastumiseksi ja heidän tukemisekseen taivaan tiellä. Meidän tehtävämme on antaa hengellisiä koteja, joissa he vahvistuvat Jumalan sanasta ja uskovien yhteydestä.
Kirkossa pysyminen ei tarkoita omasta oppiperustasta tinkimistä.
– Olemme kirkossa, mutta emme voi osallistua kaikkeen, missä kirkko on mukana. Emme voi olla mukana sellaisessa toiminnassa, joka on Raamatun kanssa ristiriidassa. Emme ole mukana pride-marsseilla. Emme tue avioliittokäsityksen muutosta kirkossa. Emme piilottele opetustamme avioliitosta. Emme hyväksy opetusta kaikkien pelastumisesta. Emme pidä oikeana pappisviran avaamista naisille. Emme halua osallistua toimintaan, jossa väheksytään Jumalan sanaa. Emme häpeä Jeesusta ja evankeliumia, Tuovinen linjasi.
Nukutusliike?
Mika Tuovista murehduttaa se, että aikamme julistuksesta puuttuu usein selvä vanhurskauttamisoppi. Miten minä kelpaan Jumalalle ja miten minä pelastun?
– Kaste on tärkeä, mutta sen lisäksi tarvitaan henkilökohtainen usko Jeesukseen. Mutta ilman Jeesuksen antamaa vanhurskautta kukaan ei lennä mihinkään parempaan paikkaan eikä pääse taivaaseen. Ilman uskoa Jeesukseen tie aukeaa kadotukseen, Tuovinen toteaa.
– Jossain on yleisuskonnollista puhetta Jumalan armosta ja rakkaudesta, joka erotetaan Jeesuksesta ja hänen sovituskuolemastaan. Tämä ei ole kristinuskoa.
Toinen uskonvanhurskautta uhkaava vaara tulee Tuovisen mukaan omista herätyskristillisistä ryhmistämme, jossa ei eroteta lakia ja evankeliumia. Seurauksena on se, että julistus ei johda evankeliumin iloon vaan lakihenkisyyteen, joka ajaa uskovat tiukkaan yrittämisen ja jumalallekelpaamisen kierteeseen.
Lähetysjohtaja Tuovisen toiveena ja rukouksena on hengellinen herätys maassamme.
– Jos Kansanlähetys menettää rukouksen herätyksen puolesta ja toiminnan sen hyväksi ja alkaa käpertyä vain oman napansa ympärille, emme halua, että meitä kutsutaan herätysliikkeeksi. Ansaitsemme nukutusliikkeen nimen. Jumala haluaa kaikkien pelastuvan. Ja meidän lähtevän liikkeelle, Tuovinen kannusti.
Uskossa ja uskollisena loppuun asti
Tuovinen kehotti juhlakansaa pitämään huolta uskostaan:
– Pidetään huolta myös itsestämme ja uskostamme. Muistetaan Jeesuksen sanat Ilmestyskirjan seurakunnille. Jeesus näki seurakuntien tilan. Alkuseurakunnassakin oli paljon kriisiä. Jeesus antoi kiitosta ja kutsui parannukseen. Hän antoi myös uskoville lupauksia. Jeesus kutsuu meitä voittajiksi, henkilöiksi, jotka pysyvät uskollisina loppuun asti hänelle ja hänen sanalleen. Siellä on myös lupaus, joka on rippikoulutodistuksessani: ”Ole uskollinen kuolemaan asti, niin minä annan sinulle voitonseppeleeksi elämän” (Ilm. 2:10).
-srklainen-
Todellisessa kirkossa kuuluu paimenen ääni
56
60
Vastaukset
- Anonyymi
Tuovisen puhe oli todella hyvä!
- Anonyymi
Eivät siis hyväksy mitään mitä kirkko tekee. Ovat siis vain hyödyn takia kirkossa. Varsinaisia luikureita ja sitten vielä kuvittelevat harhaisissa aivoissaan, että kirkko muka tarvitsee heitä.
- Anonyymi
Eivät hyväksy kaikkea mitä kirkko tekee. Kirkko on alkanut kieltää oman oppinsa. Lue tarkemmin.
- Anonyymi
Mikä tässä Tuovisen sanassa on Raamatun vastaista?
- Anonyymi
Huvittavinta on se, että sinä nimität lahkoiksi niitä jotka pysyvät kirkon omassa tunnustuksessa ja Raamatussa.
- Anonyymi
Aloituksesta herää kysymys, mitä yhteistä Raamatussa kerrotulla alkuseurakunnalla ja tämän päivän suomalaisella uskonnollisuudella on?
Elivätkö Jeesuksen seuraajat maallisessa yltäkylläisyydessä keskinäistä valtataistelua käyden siitä kuka parhaiten uskoo?
Noudattaako tämän päivän "hyvä paimen" ilmoittamansa "opin" sisältöä kirjaintakaan muuttamatta, vai pyrkiikö hän siihen pelkästään kuten muutkin "paimenet"?
Mihin Jumala on asettanut rajapyykin sille, mikä on riittävä määrä "hyvän paimenen" toimintaa?
Voiko ihmisen vaatia toiselta ihmiseltä täydellisyyttä olematta itse täydellinen?
Me nykyihmiset helpon elämän aateloituina vaikutamme olevan todellisia raadonsyöjiä hengellisessä ruokapöydässämme.
Uskonnollisuuden uskottavuus tavallisen ihmisen silmissä valuu kuin vesi hanhen selästä joka kerta kun uskonnollinen toimija yltyy osoittelemaan toistaan sormellaan.
Totuuden asianhoitajan ei tarvitse ratsastaa toisen silmäkuopista vauhtia ottaen.
Joko olisi aika kyseisten toimijoiden laskeutua alas puusta ja olla omien sanojensa mittainen ensin itselleen ja jos kelpaa itselleen sellaisenaan, liittyy toisten seuraan odottamaan Raamatullisen vaateen täyttävän olennon saapumista paimeneksi. - Anonyymi
En tiedä miten kaunan kansanlähetys voi pysyä kirkon sisällä.Uskovien vainot näkyvät jo valtakirkon sisällä, kun jo piispatkin osallistuvat sateenkaariväen marsseihin.
Nyt kaikki herätyslikkeet lyöttäytykää yhteen ja kirkon erottava verotusoikeudesta. Silloin nähdään kuin paljon jää sateenkaariväkeä kirkon touhuihin?
Itse lähden tänääkin Lähetysshiippakunnan messuun. Ei tulisi mieleenikään lähteä kuuntelemaan joutavia jorinoita liperaalipapin toimittamana- Anonyymi
Hyvää ja siunattua messua!
- Anonyymi
Kaikki uskonnollinen toiminta irrotettava valtiosta ja annettava esim. Maistraatin hoidettavaksi ihmisten hautaamiseen kuuluvat toiminnot.
Diakoniaan liityvä auttaminen Kelan hoidettavaksi...
Kukin maksakoon uskonnollisuutensa harrastamisensa omasta varallisuudestaan.
Uskonnollinen touhuilu jossa kinataan raamatunkohtien tulkintojen oikeellisuudesta ei lisää touhun uskottavuutta tällaisen maallikon näkökulmasta.
"Jeesus kutsuu meitä voittajiksi, henkilöiksi, jotka pysyvät uskollisina loppuun asti hänelle ja hänen sanalleen. "
Jumalassa ei ole kilpailua, on Elämä.
Ihmimen voi yrittää kilpailla Jumalan kanssa, mutta joutuu kuitenkin nöyrtymään elämän edessä ja huomaamaan, että voimat eivät riitä, eikä väenpaljous auta, eikä kukaan elä ikuisesti. Kun tämän hyväksyy, saa sisäisen Rauhan, eikä hötkyile.- Anonyymi
Jumalassa ei ole kilpailua mutta elämässä on. Hyvä ja paha kilpailevat koko ajan ihmisestä.
Vain loppuun asti Jeeuskessa pysyvät pelastuvat ja saavat voittopalkinnon.
Fil 3:13 - - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jumalassa ei ole kilpailua mutta elämässä on. Hyvä ja paha kilpailevat koko ajan ihmisestä.
Vain loppuun asti Jeeuskessa pysyvät pelastuvat ja saavat voittopalkinnon.
Fil 3:13 -Ihmisestä syntynyt ihminenkö yltäkylläisyyden ja helpon elämän keskelläkö kykenisi pysymään Jeesuksessa?
Ajatelma: "Meitä varten on ojennettu käsi jo syntyessämme, kuitenkin olemme valmiita tarttumaan siihen vasta roikkuessamme viimeisillä voimillamme elämän langassa kiinni ja otteemme irrotessa aidosti omana itsenämme huudamme pelastajaa" :) Anonyymi kirjoitti:
Ihmisestä syntynyt ihminenkö yltäkylläisyyden ja helpon elämän keskelläkö kykenisi pysymään Jeesuksessa?
Ajatelma: "Meitä varten on ojennettu käsi jo syntyessämme, kuitenkin olemme valmiita tarttumaan siihen vasta roikkuessamme viimeisillä voimillamme elämän langassa kiinni ja otteemme irrotessa aidosti omana itsenämme huudamme pelastajaa" :)Valitettavasti monet eivät ehdi huutaa yhtään mitään🙁
- Anonyymi
usko.vainen kirjoitti:
Valitettavasti monet eivät ehdi huutaa yhtään mitään🙁
Niin, se lienee sinun tulkintasi.
"...ettei yksikään joka Häneen uskoo hukkuisi..." Anonyymi kirjoitti:
Niin, se lienee sinun tulkintasi.
"...ettei yksikään joka Häneen uskoo hukkuisi..."Ei sitä tarvitse tulkita, mutta lue toki konteksti 🤓
- Anonyymi
usko.vainen kirjoitti:
Ei sitä tarvitse tulkita, mutta lue toki konteksti 🤓
Ajattelin jättää kontekstin väliin, kun Raamatullisia tunnusmerkkejä omaavia uskoviakaan ei ole ilmaantunut Suomeen. Tunnusteoistaan heidät kaiketi tunnistaa, oletko sinä Raamatullinen uskovainen kuten nimimerkkisi antaa ymmärtää olevan.
Anonyymi kirjoitti:
Ajattelin jättää kontekstin väliin, kun Raamatullisia tunnusmerkkejä omaavia uskoviakaan ei ole ilmaantunut Suomeen. Tunnusteoistaan heidät kaiketi tunnistaa, oletko sinä Raamatullinen uskovainen kuten nimimerkkisi antaa ymmärtää olevan.
Avaa hieman mitä tarkoitat Raamatullisella uskovaisella 🤓
Jos sitä tarkoitat, onko minulla Raamattua niin on useitakin.- Anonyymi
usko.vainen kirjoitti:
Avaa hieman mitä tarkoitat Raamatullisella uskovaisella 🤓
Jos sitä tarkoitat, onko minulla Raamattua niin on useitakin.Tokihan sinä varmasti tiedät Raamatussa kerrotut tunnusmerkit mistä tiedetään ketkä ovat uskovia, kun kerran olet uudestisyntynyt.
Missäpä lahkossa (vast) sinä vaikutat ja onko sinulla kyseisten tunnusmerkkien ominaisuudet itselläsi? Anonyymi kirjoitti:
Tokihan sinä varmasti tiedät Raamatussa kerrotut tunnusmerkit mistä tiedetään ketkä ovat uskovia, kun kerran olet uudestisyntynyt.
Missäpä lahkossa (vast) sinä vaikutat ja onko sinulla kyseisten tunnusmerkkien ominaisuudet itselläsi?Minä kysyin sinulta mitä s i n ä tarkoitat Raamatullisilla uskovilla 🤓
- Anonyymi
usko.vainen kirjoitti:
Minä kysyin sinulta mitä s i n ä tarkoitat Raamatullisilla uskovilla 🤓
Pahoittelen vaikeasti ymmärrettävää ilmaisutapaani, en oikein osaa vastata teidän vanhojen paappojen kysymyksiin kun ymmärrykseni ei taho riittää. Osaankohan vieläkään vastata kysymykseesi oikealla tavalla?
Tarkoitan Raamatullisella uskovalla sellaisia uskovia, jotka Jeesus kertoi tunnistettavan luettelemistaan tunnusmerkeistä.
Oletko sinä sellainen uskovainen kuin Mark. 16:ssa on kerrottu? Anonyymi kirjoitti:
Pahoittelen vaikeasti ymmärrettävää ilmaisutapaani, en oikein osaa vastata teidän vanhojen paappojen kysymyksiin kun ymmärrykseni ei taho riittää. Osaankohan vieläkään vastata kysymykseesi oikealla tavalla?
Tarkoitan Raamatullisella uskovalla sellaisia uskovia, jotka Jeesus kertoi tunnistettavan luettelemistaan tunnusmerkeistä.
Oletko sinä sellainen uskovainen kuin Mark. 16:ssa on kerrottu?Älä käytä ilmaisua ja sanoja joiden merkitystä et edes tiedä 😃
Jeesus kyllä tunnistaa minut, ole huoleti.- Anonyymi
usko.vainen kirjoitti:
Älä käytä ilmaisua ja sanoja joiden merkitystä et edes tiedä 😃
Jeesus kyllä tunnistaa minut, ole huoleti.Höpö höpö, oletko sinä eksyttäjä ja harhaanjohtaja ellei sinulla ole Jeesuksen luettelemia ominaisuuksia?
Anonyymi kirjoitti:
Höpö höpö, oletko sinä eksyttäjä ja harhaanjohtaja ellei sinulla ole Jeesuksen luettelemia ominaisuuksia?
Sinä siitä Raamatullisuudesta puhuit 😂 ei sinun tarvitse huolehtia minun ominaisuuksistani eikä Jeesus-suhteestani,
- Anonyymi
usko.vainen kirjoitti:
Sinä siitä Raamatullisuudesta puhuit 😂 ei sinun tarvitse huolehtia minun ominaisuuksistani eikä Jeesus-suhteestani,
Uskonnollisella keskustelupalstalla esiinnyt nimimerkillä, joka viittaa vahvasti uskovaiseen ihmiseen.
Oletko sinä nimimerkkisi mukainen uskonnollinen ihminen, siis Mark.16:ssa kerrotun kaltainen vai jotakin muuta?
Ja please, ei pitäisi olla vaikeaa vastata totuudenmukaisesti ja kiertelemättä jos todellakin olet nimimerkkisi mukainen ihminen. Anonyymi kirjoitti:
Uskonnollisella keskustelupalstalla esiinnyt nimimerkillä, joka viittaa vahvasti uskovaiseen ihmiseen.
Oletko sinä nimimerkkisi mukainen uskonnollinen ihminen, siis Mark.16:ssa kerrotun kaltainen vai jotakin muuta?
Ja please, ei pitäisi olla vaikeaa vastata totuudenmukaisesti ja kiertelemättä jos todellakin olet nimimerkkisi mukainen ihminen.En, minä en ole uskonnollinen ihminen vaan minä olen uskovainen ihminen 😃
- Anonyymi
usko.vainen kirjoitti:
En, minä en ole uskonnollinen ihminen vaan minä olen uskovainen ihminen 😃
Kiitos todella rehellisestä vastauksestasi!
Joskus aiemmin kerroit olevasi uudestisyntynyt, miten sellainen uskovainen eroaa Mark.16:ssa kerrotusta oikeasta uskovasta? Anonyymi kirjoitti:
Kiitos todella rehellisestä vastauksestasi!
Joskus aiemmin kerroit olevasi uudestisyntynyt, miten sellainen uskovainen eroaa Mark.16:ssa kerrotusta oikeasta uskovasta?Aivan, kiitos kiinnostuksestasi, olen uudestisyntynyt mutta miten ihmeessä saat sen olevan uskonnollisuutta 🤔❓
- Anonyymi
usko.vainen kirjoitti:
Aivan, kiitos kiinnostuksestasi, olen uudestisyntynyt mutta miten ihmeessä saat sen olevan uskonnollisuutta 🤔❓
Voi ei, meninkö taas kysymään huolimattomasti, onneksi te vanhat paapat olette tarkkoja sanamuodoista.
Wikipedian mukaan: Uskonnollisuus on käsite, joka viittaa uskontoon perustuvaan tai sille ominaiseen asiaan tai ihmisiin, joiden elämässä uskonto on tärkeässä asemassa, uskovaisiin.
Sanakirjan mukaan: johonkin uskontokuntaan kuuluva; uskova / uskonnollinen henkilö.
Ettei ihan eksyttäisi mieliaiheestasi, niin joko voit kertoa: miten uudestisyntynyt uskovainen eroaa Mark.16:ssa kerrotusta oikeasta uskovasta ihmisestä?
Hirmu pahoillani miten epäselvästi taaskin lähestyin tätäkin asiaan, kyllä sinulla vanhalla miesraukalla on minussa taas kestämistä, onneksi saat nuo hymiösi nauramaan tuollain tosi iloisesti. Anonyymi kirjoitti:
Voi ei, meninkö taas kysymään huolimattomasti, onneksi te vanhat paapat olette tarkkoja sanamuodoista.
Wikipedian mukaan: Uskonnollisuus on käsite, joka viittaa uskontoon perustuvaan tai sille ominaiseen asiaan tai ihmisiin, joiden elämässä uskonto on tärkeässä asemassa, uskovaisiin.
Sanakirjan mukaan: johonkin uskontokuntaan kuuluva; uskova / uskonnollinen henkilö.
Ettei ihan eksyttäisi mieliaiheestasi, niin joko voit kertoa: miten uudestisyntynyt uskovainen eroaa Mark.16:ssa kerrotusta oikeasta uskovasta ihmisestä?
Hirmu pahoillani miten epäselvästi taaskin lähestyin tätäkin asiaan, kyllä sinulla vanhalla miesraukalla on minussa taas kestämistä, onneksi saat nuo hymiösi nauramaan tuollain tosi iloisesti.Sinä et kertakaikkiaan ymmärrä mistä puhut 😃 ei kannata käyttää sanoja joita et ymmärrä.
- Anonyymi
usko.vainen kirjoitti:
Sinä et kertakaikkiaan ymmärrä mistä puhut 😃 ei kannata käyttää sanoja joita et ymmärrä.
Totta, ehdin jo pelästyä hymiölläsi olevan AVH:n oireita, mutta onneksi pistit sen hymyilemään iloisesti ja varmaan tarkistit samalla muidenkin kyseisen oireilun merkkien puuttuvan..
Asiasta kolmanteen, voitko nyt vihdoinkin kertoa tällaiselle maallikolle: miten uudestisyntynyt uskovainen eroaa Mark.16:ssa kerrotusta oikeasta uskovasta ihmisestä ja oletko sinä eksyttäjä? - Anonyymi
usko.vainen kirjoitti:
Sinä et kertakaikkiaan ymmärrä mistä puhut 😃 ei kannata käyttää sanoja joita et ymmärrä.
Maailman meno on aika järkyttävää, uskonnollisuus Suomessakin vaikuttaa olevan aikamoisessa käymistilanteessa ja haluan itselleni muodostaa käsityksen millaiset uskovaisina esiintyvät ihmiset kannattaa tai pitää ottaa vakavasti.
Jotenkin jäänyt kommenttiesi lähestymisideasta sellainen mielikuva, ettei uskovaisuus ole sinulle kovinkaan tärkeä asia ja lähinnä naureskelet tällaisille ihmisille jotka etsivät totuutta elämäänsä.
Käyttämäsi nimimerkki nähdäkseni viittaa joko vilpittömyyteen tai ivallisuuteen uskovaisuutta kohtaan. Anonyymi kirjoitti:
Maailman meno on aika järkyttävää, uskonnollisuus Suomessakin vaikuttaa olevan aikamoisessa käymistilanteessa ja haluan itselleni muodostaa käsityksen millaiset uskovaisina esiintyvät ihmiset kannattaa tai pitää ottaa vakavasti.
Jotenkin jäänyt kommenttiesi lähestymisideasta sellainen mielikuva, ettei uskovaisuus ole sinulle kovinkaan tärkeä asia ja lähinnä naureskelet tällaisille ihmisille jotka etsivät totuutta elämäänsä.
Käyttämäsi nimimerkki nähdäkseni viittaa joko vilpittömyyteen tai ivallisuuteen uskovaisuutta kohtaan.Sinun on ihan turha olla huolissasi minun uskovaisuteni🤓
Miten on itsesi laita ❓- Anonyymi
usko.vainen kirjoitti:
Sinun on ihan turha olla huolissasi minun uskovaisuteni🤓
Miten on itsesi laita ❓Olenkin vain huolissani oletko sinä eksyttämis- ja/tai harhaanjohtamistarkoituksessa uskonnollisella palstalla tuollaisella nimimerkillä.
Tuollaisen nimimerkin antamaan uskonnolliseen informaatioon helposti erehtyy luottamaan, onneksi aivan rehellisesti kerroit oman tilanteesi uskonnollisuuteesi liittyen.
Ai joo siis, mun omassa tilanteessani etsin sanoille ja asioille merkityksiä sekä tarkoituksia löytääkseni totuudesta edes sirpaleita tiedonnälkääni.
Siunausta sinulle kirjoittelussasi ja elämässäsi :) Anonyymi kirjoitti:
Olenkin vain huolissani oletko sinä eksyttämis- ja/tai harhaanjohtamistarkoituksessa uskonnollisella palstalla tuollaisella nimimerkillä.
Tuollaisen nimimerkin antamaan uskonnolliseen informaatioon helposti erehtyy luottamaan, onneksi aivan rehellisesti kerroit oman tilanteesi uskonnollisuuteesi liittyen.
Ai joo siis, mun omassa tilanteessani etsin sanoille ja asioille merkityksiä sekä tarkoituksia löytääkseni totuudesta edes sirpaleita tiedonnälkääni.
Siunausta sinulle kirjoittelussasi ja elämässäsi :)Kuten jo sanoinkin, älä sinä minusta huolehdi😃
Puhutaan vaikka sinusta.- Anonyymi
usko.vainen kirjoitti:
Kuten jo sanoinkin, älä sinä minusta huolehdi😃
Puhutaan vaikka sinusta.Sain jo tietää sinusta ja uskostasi tarvitsemani, ihan oikeastiko sinä pyydät kertomaan itsestäni jotakin sinulle vaikka jätit osoittamatta oletko vai etkö ole eksyttäjä?
Hauskaa illanjatkoa sinulle :)
Hyvää ja pahaa ei ole olemassa, ihminen saa ne aikaan.
- Anonyymi
Mitä meteriaa ne ovat?
Anonyymi kirjoitti:
Mitä meteriaa ne ovat?
Ne ovat kädet ja aivot jotka niitä tuottaa. Fari.g on oikeassa.
- Anonyymi
sage8 kirjoitti:
Mitä ne tuottaa?
sage8 kirjoitti:
Mikä määrittää sen mikä on hyvä ja mikä pahaa?
keskustellaan kirjoitti:
Inhimillinen taju määrittelee sen.
sage8 kirjoitti:
Inhimillinen taju määrittelee sen.
Jokainen määrittelee sen sitten itse. Eli ei ole mitään yhtä hyvää ja pahaa. Sanat ovat täysin merkityksettömät jos niin on.
keskustellaan kirjoitti:
Jokainen määrittelee sen sitten itse. Eli ei ole mitään yhtä hyvää ja pahaa. Sanat ovat täysin merkityksettömät jos niin on.
Jokainen sen määrittelee henkilökohtaisesti. Inhimillinen taju määrittelee esim. homouden täyspäisten ihmisten keskuudessa mikä se on, sukupuolinen suuntaus. Sitä ei tarvitse katsoa Raamatusta eikä natsioppaista.
sage8 kirjoitti:
Jokainen sen määrittelee henkilökohtaisesti. Inhimillinen taju määrittelee esim. homouden täyspäisten ihmisten keskuudessa mikä se on, sukupuolinen suuntaus. Sitä ei tarvitse katsoa Raamatusta eikä natsioppaista.
Homous näyttää hallitsevan koko elämääsi.
keskustellaan kirjoitti:
Homous näyttää hallitsevan koko elämääsi.
Ei ole minun agendani, usko.vainen. Sinä et pysty muuhun kuin vääntelyihin ja kääntelyihin asioissa.
- Anonyymi
sage8 kirjoitti:
Ei ole minun agendani, usko.vainen. Sinä et pysty muuhun kuin vääntelyihin ja kääntelyihin asioissa.
Kyllä se sinun agendasi näyttää olevan kun kaiken käsittelet sen kautta.
sage8 kirjoitti:
Kenen agendaa sitten toistat jos et omaasi?
- Anonyymi
sage8 kirjoitti:
Fundisuskovien.
Sinä toistat heidän agendaansa - onpa erikoista.
- Anonyymi
fari.g kirjoitti:
Tekoja.
Teot eivät ole materiaa.
keskustellaan kirjoitti:
Suklaa on hyvää. Maksa on pahaa.
Materia on niin harvaa, että säteily menee sen läpi.
- Anonyymi
Kirkko on eksyksissä.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku443918Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt351879Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1531326- 1541202
Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti41980- 190975
Sari Multala teki "riikkapurrat"
Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.228954- 80927
- 55800
Jälkiviisauttako
Kun katsot taaksepäin, tekisitkö jotain asioita toisin kaivattusi suhteen? Vai onko kaikki mennyt, niin kuin piti?79799