10 vuoden työttömyydestä opiskelijaksi

Anonyymi

Olen koko elämäni ollut työttömänä. Suoraan lukiosta työttömäksi. 10 vuoden työttömyyden jälkeen pääsin Helsingin yliopistoon. Kymmenessä ryyppäysvuodessa ihminen juurtuu henkisesti aloilleen niin pahasti, että väitän tämän olleen ihme. Oletin, että työkkäri ja Kela hihkuisivat riemusta kun näyttää vihdoin siltä, etten jää valtion riesaksi koko loppuelämäkseni. Pääsisin opintojen jälkeen korkeakoulutettuna akateemikkona hyviin töihin ja luuserivuoteni olisivat pelkkä muisto vain.
Toisin kävi.
Sanottiin "aha" ja pistettiin työmarkkinatuki poikki. Tilalle viisi kertaa pienempi opintotuki. Itsensä Sipilän suunnittelema ja siunaama. Tilanne on siis se, ettei ole mitään mahdollisuutta asua nykyisessä asunnossani. Suurin osa irtaimistosta lähtee huutonetin renkaanpotkijoille puoli-ilmaiseksi. Alan katselemaan pienimpiä yksiöluukkuja susirajalta. Ei riitä tuet. Ainut vaihtoehto on ilmeisesti päästä soluasuntoon itseäni 10 vuotta nuorempien juhlijoiden ja seksinharrastajien pariin, mikä ei kieltämättä näillä sosiaalitaidoilla ole hyvä ajatus.

"Ota laina", sanoo yhteiskunta tähän. 200 euron opintotukeni nousisi sinne 800 euron paikkeille jos otan erotuksen velkana, jota kertyy opintojen aikana siis kymmeniä tuhansia. Vitsi hommassa on se, ettei se 800 euroakaan riitä pk-seudulla opiskeluun. En näissä olosuhteissa todennäköisesti edes valmistu koulusta, eli todennäköinen lopputulos on se, että muutan takaisin kehä kolmosen ulkopuolelle kymppitonnin velan kanssa ja entistä stressaantuneempana. Jatkan ryyppäämistä ja minut palkitaan tästä päätöksestä antamalla työmarkkinatuki ja toimeentulotuki takaisin. Istun pian taas TE-toimistossa ja pyöritellään käsittelijän kanssa peukkuja pohtien minulle sopivaa kuntouttavaa työtoimintaa, johon en kuitenkaan suostu menemään, koska olisin ollut täysin pätevä opiskelemaan yliopistossa jos rahat olisivat riittäneet.

On se kumma, että en voi opiskella sillä täsmälleen samalla työttömyystuella, millä olen 10 vuotta jo luuseroinutkin. Mitä yhteiskunta muka menettää siinä?
Minkä ihmeen takia minua halutaan rangaista siitä, että pääsin vihdoin kouluun? Eikö yhteiskunnan nimenomaan pitäisi tukea minua kahta kovemmin nyt, kun olen kiipeämässä vuorelle? En ymmärrä tätä. 10 vuotta ryypännyt, erakoitunut hullu lähtee yliopistoon ja reaktio on heittää hänet suoraan syvään päähän ilman mitään turvavaljaita ja sanotaan, että valmistua on sitten pakko tai olet veloissa loppuelämäsi.
Suomessa on "ilmainen opiskelu", mutta joillekin se on liian kallis.

27

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onkohan yhteiskunta itse tajunnut tilanteen ironian. Yhteiskunnan oikeat tulevaisuuden toivot ovat ne ihmiset, jotka lähtevät opiskelemaan jotakin hyödyllistä alaa. Mutta näille ihmisille, joista yhteiskunta kaikista eniten hyötyisi, ei anneta mitään palkkiota. Päinvastoin, pienemmät tuet.
      Ja ne ihmiset joista ei näillä näkymin ole mitään muuta kuin haittaa, saavat täydet, vastikkeettomat tuet.

      Jos mietitään miksi Suomella menee nykyään niin huonosti, olisikohan tässä yksi syy. Ketään ei kiinnosta enää lähteä teinivuosien jälkeen opiskelemaan kun tietää että elintaso romahtaa suoraan helvettiin samantien, vaikka opiskelusta hyötyy sekä ihminen itse että koko valtio.
      Varsinkin lukiokoulutus ja yliopiston käyminen on ollut pelkässä laskussa 90-luvulta lähtien. Vieläkin huudellaan että Suomi on teknologian ja tieteen kärkimaa mutta mistäs ne tiedemiehet kohta enää löytyy? Nykyään on suositumpaa käydä amis ja mennä siitä suoraan töihin. Ja sitten tietysti kasvavana trendinä se väliinputoaminen ettei mene lukion jälkeen yhtään mihinkään, kun töitä ei saa ja yliopisto on liian kallis paukku.

    • Anonyymi

      Minulla oli päinvastainen ongelma.

      Lukion jälkeen menin yliopistoon, opiskelin yliopistossa, mutta masennuksen takia en valmistunut määräajassa. Opintotukikuukauden loppuivat, jäljellä oli gradu ja pari kurssia. Kelassa sanottiin, että minun pitää ilmoittautua työttömäksi. Toimeentulotukea en voi saada, kun se on viimesijainen tuki, ja minun pitää hakea työttömyysrahaa. Työvoimatoimistossa sanottiin, että en voin ilmoittautua työttömäksi, ennen kuin eroan yliopistosta. Joten piti keskeyttää opinnot ja erota yliopistosta.

      Viimeiset 7 vuotta olen ollut työttömänä. Päiväkään en ollut palkkatöissä. Kun kukaan ei ota melkein valmistunutta maisteria töihin edes lehdenjakajaksi.

      Mitä järkeä? Saan täsmälleen samat rahat jos opiskelisin toimeentulotuella. Ja näiden 7 vuoden aikana olisin ihan varmasti saanut opinnot kasaan ja minulla olisi ollut tutkinto ja mahdollisesti oman alan töitä.

      Nyt minulla ei ole työtä eikä tutkintoa. Eikä toivoakaan työllistämisestä 7 vuoden työttömyysjakson jälkeen.

      Suomessa tahallaan tehdään ihmisistä pitkäaikaistyöttömiä.

      • Anonyymi

        Suomessa tuntuu olevan käsittämätön hinku saada kaikki heti töihin, eli ei saa käydä koulussa.
        18-vuotiaana pitää olla jo työvalmis amis, tai mikä parempaa, valmis perustamaan firman koska työpaikkoja ei edes ole.
        Samasta syystä työkkäri tarjoaa työuraan johtavien palveluiden sijaan kuntouttavaa ja työkokeiluja. Kaikki on saatava johonkin ruohonjuuritason perusduuniin samantien.
        Ongelmana on siis korkeakoulutettujen ihmisten ja osaajien katoaminen maasta kokonaan.
        Onko tämä sitten jonkun mielestä hyvä juttu? Samaan aikaan hehkutetaan huippunopeaa 5G nettiyhteyttä ja toisaalta sanotaan että täällä tarvitaan nyt raksamiehiä ja lähihoitajia ja yliopisto-huuhailut tehdään sitten omalla rahalla.

        Suomi tulee vajoamaan jos ei panosta heihin joissa on potentiaalia yliopistoon.


    • Anonyymi

      "Toimeentulotukea en voi saada, kun se on viimesijainen tuki"

      Voi saada täydentävänä jos kriteerit täyttyy.

    • Anonyymi

      Sun pitää kuule varmaan kokeilla muuttaa hetkeks ulkomaille , tulla takas ja anoo pakolaiseks .Jos sitte tulis asunto, kolutus ja sympatiat. Mitä luulet onnistusko toi?

    • Anonyymi

      Kolutuspa hyvinkin joo.

    • Anonyymi

      Aloituksesta voi kyllä lukea työttömyysturvan tason olevan varsin passivoivalla tasolla.
      Mitä pahaa opintovelassa? Jos on tarkoitus valmistua yliopistosta hyväpalkkaiseen ammattiin. Huonopalkkaisia ammatteja varten on muut opinahjot. Sen verran pitää olla riskinottokykyä, että uskaltaa ottaa muutaman kymppitonnin opintolainaa 50-100 tonnin vuosipalkkatasoa tavoitellessa.
      Yliopisto-opiskelijoista pääosa tekee töitä opiskelun ohella, joko opiskelualallaan tai useammin kaupassa, siivoustöissä tai sekalaisissa keikkatöissä. Tuloja tahtoo silloin kertyä lähelle maksimia mitä saa tienata ilman opintotuen menetystä. Näitä opiskeluaikaisia töitä on ihan erilaista hakea opiskelijana kuin pitkäaikaistyöttömänä, vain aivan idiootti jää ilman työpaikkaa yliopisto-opiskelun rinnalla.

      • Anonyymi

        Niimpä niin, mitäpä pahaa sitä on ottaa muutama kymppitonni lainaa... ei tarvitse tätä lukiessa ihmetellä miksi suomalaiset on niin ylivelkaantuneita. Todella harva yliopistostakaan valmistuneena todellakaan pääsee 50-100 tonnin vuosipalkoille.


      • Anonyymi

        Niin...ja tuo sama paska pitäiskin sitten olla kaikilla muillakin jutuista päätellen. EI se työpaikka silläkään tule että kerrot työantajalle että sulla on vitusti velkaa vaan ne menee ulosottoon. Mites sitten. Putoatkin toimentulotuille etkä pääse sieltä enää koskaan yhtään mihinkään.


      • Anonyymi

        Otan lainan, jos annat takuun että koulun jälkeen saan oman alan työtä, jolla pystyn tämän lainan maksamaan. Enkä joudu 9€/päivä kulukorvausta vastaan kierrätyskeskukseen työkokeiluun.

        Valtion lainatakuu pitäisi ollakin sellainen, että jos opiskelija ei saa koulustaan vastaava työtä 6kk sisällä valmistumisesta, niin valtio maksaa opintolainan.

        Nykyään on kun ihan samaa, vaikka olisi kaksi korkeakoulututkintoa, niin et vältämättä saa edes lehdenjakajan työtä.

        T: Työtön maisteri.


    • Anonyymi

      Juuri opintotuen alhainen taso on syy siihen, että ongelmaa on vaikea korjata. Tulisi näet yhteiskunnalle hyvin kalliiksi, jos kaikki opiskelijat päästettäisiin nostamaan työttömyystukea.

      Nykyjärjestelmä toimii jotenkuten, koska suuri osa nuorista on valmis investoimaan omaan tulevaisuuteensa ottamalla lainaa ja painamalla kesätöitä, niin kuin opiskelijan toimeentulo nykyään käytännössä vaatinee.

    • Anonyymi

      "On se kumma, että en voi opiskella sillä täsmälleen samalla työttömyystuella, millä olen 10 vuotta jo luuseroinutkin. Mitä yhteiskunta muka menettää siinä?
      Minkä ihmeen takia minua halutaan rangaista siitä, että pääsin vihdoin kouluun? "

      Suuria yllätyksiä tämä yhteiskunta tosiaan tarjoaa lukion jälkeen 10 vuotta työttömänä ryypänneelle tulevalle "opintojen jälkeen korkeakoulutettuna akateemikkona hyviin töihin pääsevälle" aloittajalle.

      Ehkä nuo aloittajan valmiudet eivät kuitenkaan ihan riitä noinkin monimutkaisen systeemin ymmärtämiseen kuin että korkeakouluopintoja rahoitetaan valtion takaamalla opintolainalla, ilmaisella opintorahalla ja asumistuella. Jotkut reippaat käyvät vielä lisäksi vähän töissäkin opintojensa ohessa.

      Voi voi kun on vaikea ymmärtää..

      • Anonyymi

        Ehkä 50 vuotta sitten, jos on saanut ylioppilaskin, niin oli kylän fiksuin jätkä, ja kelpaisi vaikka tehtaan johtajaksi. Mutta nykyään, vaikka sinulla on kaksi korkeakoulututkintoa, niin tämä ei takaa, että pääset edes Alepaan kassalle.

        Joten tämä lainalla investointi tulevaisuuteen on yhtä varma kuin lottoarvan ostaaminen, sillä vaikka valmistut, niin ei ole mitään takuuta, että saat työtä, etkä joudu samaan kortistoon muiden työttömien kanssa, joilla on pelkää peruskoulu takanaan. Ainoa ero, että sinulla on niskassa 20 000€ opintolaina. Ja se pelkästään peruskoulun käynyt pääsee jopa todennäköisemmin Alepaan kassaan töihin, koska sinä olet ylikoulutettu siihen hommaan.

        Ajat ovat muuttuneet, kolutus ei takaa työpaikkaa. Korkeastikoulutettuja työttömiä on enemmän kuin koskaan. Joten tämä opiskelijan sijoittaminen tulevaisuuteen ei enää toimi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä 50 vuotta sitten, jos on saanut ylioppilaskin, niin oli kylän fiksuin jätkä, ja kelpaisi vaikka tehtaan johtajaksi. Mutta nykyään, vaikka sinulla on kaksi korkeakoulututkintoa, niin tämä ei takaa, että pääset edes Alepaan kassalle.

        Joten tämä lainalla investointi tulevaisuuteen on yhtä varma kuin lottoarvan ostaaminen, sillä vaikka valmistut, niin ei ole mitään takuuta, että saat työtä, etkä joudu samaan kortistoon muiden työttömien kanssa, joilla on pelkää peruskoulu takanaan. Ainoa ero, että sinulla on niskassa 20 000€ opintolaina. Ja se pelkästään peruskoulun käynyt pääsee jopa todennäköisemmin Alepaan kassaan töihin, koska sinä olet ylikoulutettu siihen hommaan.

        Ajat ovat muuttuneet, kolutus ei takaa työpaikkaa. Korkeastikoulutettuja työttömiä on enemmän kuin koskaan. Joten tämä opiskelijan sijoittaminen tulevaisuuteen ei enää toimi.

        Ylioppilastutkinto on nykyään alimman tässä yhteiskunnassa vaadittavan yleissivistävän koulutuksen taso.

        Aloittaja ei kirjoittanut ylioppilastutkinnosta, vaan sen jälkeisistä korkeakouluopinnoista.

        Tätä mantraa täällä jotkut jaksaa toistaa. Tämä on valetta: "Mutta nykyään, vaikka sinulla on kaksi korkeakoulututkintoa, niin tämä ei takaa, että pääset edes Alepaan kassalle."

        Sen verran pitää ihmiseltä vaatia järkeä, että selvittää, mitä kannattaa lähteä opiskelemaan. Yleensä normaalia ihmistä kiinnostaa monikin ala. Työllistymistilanteen selvittämisen jälkeen niistä joutuu todennäköisesti karsimaan jokusen pois. Jäljelle jääneitä aloja kannattaa opiskella.

        Itselläni on kaksi korkeakoulututkintoa, toinen kandin tasoinen ja toinen maisterin. Molemmilla aloilla on tarjolla runsaasti töitä. Kandin tutkinnolla olin töissä monta vuotta itseäni kiinnostavalla alalla. Opiskelin kuitenkin toista alaa maisterin tasolle, koska olin myös siitä kiinnostunut. Suurimman osan näistä viimeisistä opinnoista suoritin työn ohessa enkä tarvinnut niihin opintolainaa. Ensimmäisen tutkinnon opintolaina on ajat sitten maksettu. Töitä on riittänyt hyvin.

        Peruspalkkani on tällä hetkellä 3 600 ja päälle kokemuslisät noin 300. Liukuva virka-aika. 38 päivää vuosilomapäivää. Taloudellinen tilanne sellainen, että voin halutessani ottaa myös palkatonta vapaata. Harvemmin siihen on tarvetta, sillä viihdyn työssäni ja lomapäivät riittävät yleensä hyvin.

        Opiskelu kannattaa aina, jos sen tekee suunnitellusti ja harkiten!


      • Anonyymi

        Minullakin on korkeakoulututkinto. Kun aloitin opinnon, niin sanottiin että työllistyn 100% varmasti kun valmistun. Veli joka on minua 5 vuotta vanhempi opiskeli samaa alaa ja hänet revittiin koulupenkiltä työelämään, ennen kuin hän edes ehti valmistua. Miksi opiskella kun oli jo vakituinen työpaikka ja palkka melkein 5000€/kk..

        Kun itse 6 vuoden päästä valmistui, niin Nokiat oli myyty ja koko teollisuus siirrettyy Kiinaan ja Intiaan. Työttömiä, joilla on sama koulutus kuin minulla, mutta myös 10v työkokemus oli tuhansia. Miksi joku palkkaisi minut koulupenkiltä, kun on työttöminä huomattavasti kokeneimpia kuin minä? En päässyt edes palkattomaan työharjoitteluun. Kaupan kassalle olin ylikoulutettu ja oman alan töitä en saanut, kun ei ollut työkokemusta, eikä ollut työpaikkoja. Joten heti koulupenkiltä jouduin kortistoon.

        Veli taas menetti työnsä, oli lainalla ostettu talo, auto, mutta kun työ meni, niin ei pystynyt maksamaan velat. Taloa ei saanut myytyä, kun silloin kaikki menettivät työnsä eikä kukaan halunnut ostaa vaan myivät. Ja vaikka löytäisi ostaajan, niin ei olisi saanut maksettua edes velat takaisin, sillä talojen hinnat romahtivat, kun kenelläkään ollut työtä. Joten kun vaimo jätti ja vei lapset, veli hirtäytyi siinä talossa.

        Itse en ole tehnyt päiväkään koulutustani vastaava työtä. Ja nyt kaikki opitut tiedot ovat vanhentuneet ja pitäisi kaikki opiskella alusta.


      • Anonyymi

        Joten jos tällä hetkellä on pula jostain työntekijoista, niin 6 vuoden päästä kun valmistut, niin voi olla ettei sellaista ammattia enää edes ole olemassa. Tai työntekijoista on ylitarjontaa tai teollisuus on siirretty ulkomaille.

        Kuinka paljon oli että ennen ennen huudeltiin, että on pula jostain media työntekijoista ja muutaman vuoden päästä niitä oli eniten työttöminä. Ei ole ensimmäin eikä viimeinen kerta.

        Itse en ainakaan enää ottaisi 20 000€ riskiä, että otan lainan ja opislelen ammattiin ja kun valmistun, niin joudun kortistoon.

        Jos valtio tarvitsee työntekijoita, niin ottakoon valtio tämän riskin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minullakin on korkeakoulututkinto. Kun aloitin opinnon, niin sanottiin että työllistyn 100% varmasti kun valmistun. Veli joka on minua 5 vuotta vanhempi opiskeli samaa alaa ja hänet revittiin koulupenkiltä työelämään, ennen kuin hän edes ehti valmistua. Miksi opiskella kun oli jo vakituinen työpaikka ja palkka melkein 5000€/kk..

        Kun itse 6 vuoden päästä valmistui, niin Nokiat oli myyty ja koko teollisuus siirrettyy Kiinaan ja Intiaan. Työttömiä, joilla on sama koulutus kuin minulla, mutta myös 10v työkokemus oli tuhansia. Miksi joku palkkaisi minut koulupenkiltä, kun on työttöminä huomattavasti kokeneimpia kuin minä? En päässyt edes palkattomaan työharjoitteluun. Kaupan kassalle olin ylikoulutettu ja oman alan töitä en saanut, kun ei ollut työkokemusta, eikä ollut työpaikkoja. Joten heti koulupenkiltä jouduin kortistoon.

        Veli taas menetti työnsä, oli lainalla ostettu talo, auto, mutta kun työ meni, niin ei pystynyt maksamaan velat. Taloa ei saanut myytyä, kun silloin kaikki menettivät työnsä eikä kukaan halunnut ostaa vaan myivät. Ja vaikka löytäisi ostaajan, niin ei olisi saanut maksettua edes velat takaisin, sillä talojen hinnat romahtivat, kun kenelläkään ollut työtä. Joten kun vaimo jätti ja vei lapset, veli hirtäytyi siinä talossa.

        Itse en ole tehnyt päiväkään koulutustani vastaava työtä. Ja nyt kaikki opitut tiedot ovat vanhentuneet ja pitäisi kaikki opiskella alusta.

        "Kun itse 6 vuoden päästä valmistui, niin Nokiat oli myyty ja koko teollisuus siirrettyy Kiinaan ja Intiaan. Työttömiä, joilla on sama koulutus kuin minulla, mutta myös 10v työkokemus oli tuhansia. "

        Sulla on ollut melkein pari vuosikymmentä aikaa kouluttautua uuteen ammattiin, kun ensimmäinen yrityksesi meni noin pieleen.

        "Taloa ei saanut myytyä, kun silloin kaikki menettivät työnsä eikä kukaan halunnut ostaa vaan myivät. Ja vaikka löytäisi ostaajan, niin ei olisi saanut maksettua edes velat takaisin, sillä talojen hinnat romahtivat, kun kenelläkään ollut työtä. "

        Niin, siellä Salossa rakennettiin komeita taloja ja kun Nokia lähti, osa jäi aikaa työttömäksi. Vaan eivät suinkaan kaikki. Salossa kiinteistöjen hinnat laskivat, mutta tilanne ei ollut se, että kaikki olisivat menettäneet työnsä ja kukaan ei enää olisi ostanut talojakaan. Lehdissäkin on ollut vuosien varrella monta juttua siitä, mitä kaikkea Saloon on tullut tilalle Nokian lähdettyä.

        Olen pahoillasi veljesi itsemurhan takia. Saanko arvata, että hänen vaimonsa lähti sen takia, että veljesi käytti alkoholia väärin?


      • Anonyymi

        Kouluttautua lisää? Ottaa toinen 20 000€ opintolaina vanhan lisäksi? Ja sitten kun valmistut, niin joudut taas kortistoon, kun ei sitäkään ammattia enää tarvita?

        Lisäksi toiseen korkeakoulututkintoon ei saa edes opintotukea, eli pitäisi mennä amikseen. Ei taida korkeastikoulutettu siivoja olla sen paremmassa asemassa kuin työtön maisteri Alepaan kassassa. Kukaan työnantaaja ei halua ottaa ylikoulutettua töihin, koska ajattelee, että hän lähtee heti, kun löytää paremman työpaikan.

        Mutta jos valtio haluaa, että kouluttaudun toiseen ammattiin, niin ottakkoon itse riskin. Minä en toisa opintolaina ota.

        PS: Ja veljeni oli absolutisti, ei juonut, ei poltanut eikä käyttänyt huummeita. Nörtti, joka ei kestänyt että vaimo jätti ja että on jäänyt kodittomaksi (pankki oli viemässä talon) velkojen kanssa, jotka tuskin ikinä pystyisi takaisin maksamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kouluttautua lisää? Ottaa toinen 20 000€ opintolaina vanhan lisäksi? Ja sitten kun valmistut, niin joudut taas kortistoon, kun ei sitäkään ammattia enää tarvita?

        Lisäksi toiseen korkeakoulututkintoon ei saa edes opintotukea, eli pitäisi mennä amikseen. Ei taida korkeastikoulutettu siivoja olla sen paremmassa asemassa kuin työtön maisteri Alepaan kassassa. Kukaan työnantaaja ei halua ottaa ylikoulutettua töihin, koska ajattelee, että hän lähtee heti, kun löytää paremman työpaikan.

        Mutta jos valtio haluaa, että kouluttaudun toiseen ammattiin, niin ottakkoon itse riskin. Minä en toisa opintolaina ota.

        PS: Ja veljeni oli absolutisti, ei juonut, ei poltanut eikä käyttänyt huummeita. Nörtti, joka ei kestänyt että vaimo jätti ja että on jäänyt kodittomaksi (pankki oli viemässä talon) velkojen kanssa, jotka tuskin ikinä pystyisi takaisin maksamaan.

        Eikös naimisissa olevan pariskunnan yhteinen talo ollutkaan yhteisessä omistuksessa? Silloinhan myös velat ovat yhteiset.

        Valituslaulusi ontuu.

        Järkevä ihminen tekee tuossa tilanteessa niin, että myy talon siihen hintaan kuin saa myytyä ja maksaa ne velat pois mitä pystyy. Jos kauppojen jälkeenkin jää velkaa, niin se on sitten voi voi, oli siis tullut tehtyä huono taloudellinen sijoitus. Näiden riskien takia taloja ei pitäisi rakennella ilman, että on ensin säästössä esim. 20% kokonaishinnasta.


      • Anonyymi

        Laina oli veljeni nimissä, sillä hänen vaimonsa oli opiskelija, eikä hänellä ollut mitään tuloja.

        Siinä se ongelma onkin, kun teollisuus siirrettään ulkomaille, niin taloa ei saa enää myytyä samaan hintaan, mitä siitä on maksanut. Sillä kukaan ei halua ostaa taloa, paikkakunnalla missä ei ole työpaikkoja. Ja kun kaikki muutkin työttömiksi jääneet myyvät talonsa, niin hinnat romahtavat entisestään.

        Ja kun talo on seissut pari vuotta rakentamatta, kun ei ollut rahaa saada sitä valmiiksi, niin sen arvo on käytännössä nolla.

        Ja silloin myös sanottiin, ettei kannata asua vuokralla ja lainan pankissa sai vaikka ei ollut säästöjä ollenkaan, riitti että on vakituinen työpaikka.


    • Anonyymi

      Mielestäni se on valtio joka sijoittaa kansalaisiin, eikä päin vastoin.

      Jos valtio sijoittaa nuoreen, antaa koulutukseen, niin henkilö saa työpaikan, alkaa maksamaan veroa ja tuottamaan voittoa valtiolle.

      Jos valtio ei sijoita nuoriin, niin niistä tulee työttömiä, joille on pakko maksaa työttömyysrahaa, ja jotka eivät tuottaa mitään voittoa valtiolle, ainoastaan tappiota.

      Joten on fiksumpaa antaa koulutus ihmisille, kuin pitää niitä työttöminä. Niin ihmiset alkavat tuottamaan voittoa valtiolle.

      • Anonyymi

        Eihän aloittaja väittänyt, ettei hän koulutusta olisi saamassa. Aloittaja haluaa vain eri säännöt itselleen kuin muille. Hänen elämisensä pitäisi kustantaa kokonaan opiskelujen aikana, kun taas muut saavat kustantaa osan elämisestään opintolainalla.


      • Anonyymi

        Tämä koske sitten kaikkea muutakin.

        Miksi toinen saa työstä palkkaa, mutta työtön joutuu tekemän sama työtä ilmaiseksi 9€/päivä kulukorvausta vastaan? Missä on tasa-arvo?

        Miksi toinen yritys joutuu maksamaan työntekijalle kokonaisen palkan, mutta toinen saa ilmaisen harjoitelijan/työkokeilijan? Tai palkkatukityöllistetyn, jonka 50% palkasta maksaa valtio?

        Miksi yrittäjää pakotetaan lopettamaan yritys, jos se ei elätä häntä, ennen kuin hän voi saada toimeentulotukea. Mutta työtöntä pakotetaan töihin, vaikka hän ei tule palkalla toimeen ja tarvitsee asumistukea ja toimeentulotukea selviäkseen? Eikö kelan pitäisi silloin vaatia myös, että henkilö lopettaa työn, jonka palkalla ei tule toimeen, ennen kuin sille maksetaan toimeentulotukea? Eikö tämä olisi sitä tasa-arvoa?

        Mutta olen samaa mieltä, kaikille pitää saman säännöt ja opiskilijoiden pitäisi saada opiskella ilman opintolainaa. Kansallispalkalla tai toimeentulotuella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän aloittaja väittänyt, ettei hän koulutusta olisi saamassa. Aloittaja haluaa vain eri säännöt itselleen kuin muille. Hänen elämisensä pitäisi kustantaa kokonaan opiskelujen aikana, kun taas muut saavat kustantaa osan elämisestään opintolainalla.

        Miten niin eri säännöt?

        Voit itsekin lopettaa opinnot ja ryhtyä työttömäksi. Ja sitten opiskella työttömyysrahalla. Kuka kieltää?

        Jos työttömänä on niin kivaa, niin mikset lopeta työnteon ja meet leipäjonoon?


    • Anonyymi

      Öh, opiskelijana voit hakea opintotukea n.200€ ja asumistukea ja opintolainaa. Itse laskin että tulen saamaan yli tonnin kuussa opiskellessa, koska asumistuki n.300€ ja opintolaina 650€. Olin aiemmin työttömänä ja rahat ei riittäny edes kaikkiin laskuihin eli tilanne paranee kun menee opiskelemaan. Opintolaina on halpa laina ja jos olet opiskelemaan menossa alalle jolla töitä niin kannattaahan se.

      • Anonyymi

        Et voi hakea opitotukea, jos opintotukikuukaudet on jo käytetty. Korkeakouluissa opintotukikuukauden kun on rajoitettu. Ja jos ne on käytetty yhteen tutkintoon, niin toiseen ne eivät riitä. Harvoin ne riittävät edes yhteen tutkintoon. Ja jos et saa opintotukea, niin et voi nosta opintolainakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et voi hakea opitotukea, jos opintotukikuukaudet on jo käytetty. Korkeakouluissa opintotukikuukauden kun on rajoitettu. Ja jos ne on käytetty yhteen tutkintoon, niin toiseen ne eivät riitä. Harvoin ne riittävät edes yhteen tutkintoon. Ja jos et saa opintotukea, niin et voi nosta opintolainakaan.

        Niinpä. Outo järjestelmä pakottaa, kuten aikaisemmissa viesteissä todettiin keskeyttämään opinnot ja hakeutumaan oleilemaan, jos tulee mutkia matkaan. Tätä en oikeasti ymmärrä. Miksi ilmaisen koulutuksen maassa ei saa opiskella ja valmistua, ilman työttömyysturvapakotusta illuusio työhakuineen.
        Tokihan aina voi pistää ranttaliksi ja päätyä työkyvyttömyyseläkkeelle, jos oikein osaa asiansa pelata, mutta sitten on koekaniinina lääkefirmoille.
        Erikoinen valtio tämä Suomi.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe