Mastiffi raateli lapsen

Anonyymi

"Mastiffi-rotuinen koira kävi pyörätiellä pyöräilevän lapsen kimppuun Hämeenlinnassa eilen iltapäivällä, poliisi tiedottaa.
Lasta vastaan oli tullut kahta koiraa ulkoiluttanut nainen, joka ei kyennyt hallitsemaan toista koiraa. Koira puri lasta, joka sai sairaalahoitoa vaativia vammoja useaan paikkaan ympäri vartaloa.

Poliisi tutkii tapahtunutta vammantuottamuksena.

Mastiffi on erittäin suurikokoinen koirarotu, jota on aikoinaan käytetty myös koiratappeluissa.

Ylikonstaapeli Timo Ojala Hämeen poliisista peräänkuuluttaa omistajan vastuuta. Hänen mukaansa koiraa hankkivan kannattaa miettiä, minkä rotuisen koiran ottaa ja onko se itselle sopiva.

– Että pystyykö kouluttamaan ja hallitsemaan koiraa? Kun tiedetään, minkälainen rotu on ollut kyseessä, niin varsinkin tuollaisen koiran pitäisi olla hanskassa. Niin kuin pitäisi koiran aina olla. Omistajan täytyy katsoa peiliin, jos ei pysty koiraa pitämään hallinnassa."
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006161540.html

Uskomatonta että tuollaisia tappeluelukoisi jalostettuja saa edes kuljettaa ihmisten lähellä.

22

178

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Omistaja on lopettanut kyseisen koiran, joten turha enää meuhkata siitä

      • Anonyymi

        No ei ole turhaa, ei se lopettaminen lapsen vammoja paranna. Kiitos lopettamisesta, se oli selkärankainen teko. Silti korvausvelvollisuus säilyy ja tapausta pitäisi käsitellä samoin kuin jos olisi puukottanut lasta yllättäen.
        Kaikkein eniten tässä nyt kuitenkin on mietittävää tulevaisuuden varalle. Tuollaiset koirat vaan yksinkertaisesti pitäisi kieltää. Ei ole mitään syytä antaa toisten aiheuttaa vaaraa syyttömille ja ulkopuolisille, usein juuri lapsille.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No ei ole turhaa, ei se lopettaminen lapsen vammoja paranna. Kiitos lopettamisesta, se oli selkärankainen teko. Silti korvausvelvollisuus säilyy ja tapausta pitäisi käsitellä samoin kuin jos olisi puukottanut lasta yllättäen.
        Kaikkein eniten tässä nyt kuitenkin on mietittävää tulevaisuuden varalle. Tuollaiset koirat vaan yksinkertaisesti pitäisi kieltää. Ei ole mitään syytä antaa toisten aiheuttaa vaaraa syyttömille ja ulkopuolisille, usein juuri lapsille.

        Samoin tuossa joku vuosi sitten ko.rodun edustaja raateli pentukoiran henkihieveriin. Pentua paikattiin lääkärissä monta tuntia.

        Raatelija oli kyllä hihnassa kävelytiellä mutta repäisi päänsä pannasta ja hyökkäsi pennun kimppuun.

        Pentu kyllä selvisi hengissä mutta jälkensä jätti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei ole turhaa, ei se lopettaminen lapsen vammoja paranna. Kiitos lopettamisesta, se oli selkärankainen teko. Silti korvausvelvollisuus säilyy ja tapausta pitäisi käsitellä samoin kuin jos olisi puukottanut lasta yllättäen.
        Kaikkein eniten tässä nyt kuitenkin on mietittävää tulevaisuuden varalle. Tuollaiset koirat vaan yksinkertaisesti pitäisi kieltää. Ei ole mitään syytä antaa toisten aiheuttaa vaaraa syyttömille ja ulkopuolisille, usein juuri lapsille.

        Mahtava älynväläys .Puukotus on ihan toisella planeetalla vakavuudeltaan. Kielletäänkö nekin sitten? Milläs leikkaat leipäsi? Teet nuotiopuusi jne.
        On todella Paskajuttu et lasta on purtu. Mutta on täysin eria asia koiran ja ihmisen välinen vamman tuottamus. Ihmisen tuottama trauma voi täysin peruuttamaton koiran välttämättä.


      • taruolento kirjoitti:

        Samoin tuossa joku vuosi sitten ko.rodun edustaja raateli pentukoiran henkihieveriin. Pentua paikattiin lääkärissä monta tuntia.

        Raatelija oli kyllä hihnassa kävelytiellä mutta repäisi päänsä pannasta ja hyökkäsi pennun kimppuun.

        Pentu kyllä selvisi hengissä mutta jälkensä jätti.

        Nyt koira on o vainaa. Ei voitu pitää kotonakaan kun kuonokoppa päässä.


    • Anonyymi

      Se että jonkun mastiffi sekoaa ja käy kiinni ei tarkoita että niin käy kaikille.
      Sama jos vertaisi väkivaltarikokseen, joku ihminen hyökkää toisen kimppuun väkivaltaisesti = kaikki ihmiset sekoaa ja tekee niin.
      Surettaa lukea näitä kun aina vaan koiravihaajat syyllistävät sitten ihan kaikkia koiria. Surettaa myös uhrien puolesta koska kukaan ei ansaitse sitä että koira käy kimppuun, varsinkaan lapsi.
      Tuon koiran puolella en ole, vaan sen lapsen on todella kamalaa että noin kävi ja on hyvä että koira on lopetettu kun se sen ansaitsee, mutta yrittäkää muistaa että ei kaikki mastiffit ole tuollaisia.
      Terv Mastiffien kanssa kasvanut ja koko ikänsä elänyt eikä kertaakaan purruksi tai hyökkäyksen kohteeksi joutunut.

      • Anonyymi

        Mitä vittua taas? Ei tietenkään kaikki koirat hyökkää. Kyseessä silti aivan turha ja ylimääräinen riski, minkä koiranomistaja aiheuttaa täysin ulkopuolisille lapsille. Kun ottaisi vaan jonkun chihun tai ei koiraa lainkaan, niin kenellekään koskaan ei sattuisi, ainakaan pahasti.


      • Ainakin mielestäni meidän tapauksessa kyse on siitä että omistaja ei hallitse koiraansa.
        Siinä ei paljon korulauseet auta kun tuolaista tapahtuu. Mitenkähän sen saisi näiden omistajien päähän että esim. tällainen pään veto pois pannasta tulisi huomioiduksi.
        Kyllä tänä päivänä löytyy pantojakin josta eivät koirat niin vain irtisanoudu.
        Vastuu aina omistajan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä vittua taas? Ei tietenkään kaikki koirat hyökkää. Kyseessä silti aivan turha ja ylimääräinen riski, minkä koiranomistaja aiheuttaa täysin ulkopuolisille lapsille. Kun ottaisi vaan jonkun chihun tai ei koiraa lainkaan, niin kenellekään koskaan ei sattuisi, ainakaan pahasti.

        Olen kanssasi samaa mieltä, että omistaja on syyllinen, koska ei hallinnut koiransa koiraansa
        Tappotuomio oli mielestäni väärin.
        On turha vähätellä chihuahuaa, koska sillä on omaa tahtoa, se luulee olevansa mastiffi. Eli on rohkea, peloton, mutta uskomattoman viisas, joita ominaisuuksia se käyttää arkielämässä. Olen useasti ihmetellyt en itsenäistä älykkyyttä, vaikka sillä on niin pieni pää, mihin aivot mahtuvat.
        Vaarallista on, että rodusta on tullut niin suosittu, että koiralla kuin koiralla teetetään pentuja, koska pennut ovat niin kysyttyjä.


    • Anonyymi

      Miksiköhän tuollaisia tappeluun jalostettuja sallitaan yhä pitää, monissa maissa kielletty. Sudet tapetaan heti jos tulevat talojen lähellekin, vaikka eivät ole hyökänneet ihmisten kimppuun yli sataan vuoteen. Ei mitään logiikkaa.

      • Anonyymi

        "Sudet tapetaan heti jos tulevat talojen lähellekin"

        - Herätys!!! Tervetuloa tähän päivään. Anonyymi on tainnut ottaa sadan vuoden torkut. Nuo tuhoeläimet ovat nykyään valtiovallan aivan erityisessä suosiossa norppien ja hanhien ohella.


    • Ei tainnut olla mastiffi, vaan bulmastiffi, joka on aivan eri rotu.

      • kamuttaja,
        onko sinulla tietoa? Itse kun mietin vähän myös, että onkohan rotu todellakaan ollut mastiffi( englanninmastiffi). Mastiffi kun on sen verran leppoisa ja laiskahkohkin, että tuntuu aika oudolta.
        Samaa mietin taruolennon tapauksessa.


      • molossi kirjoitti:

        kamuttaja,
        onko sinulla tietoa? Itse kun mietin vähän myös, että onkohan rotu todellakaan ollut mastiffi( englanninmastiffi). Mastiffi kun on sen verran leppoisa ja laiskahkohkin, että tuntuu aika oudolta.
        Samaa mietin taruolennon tapauksessa.

        Mutkan kautta tullutta tietoa.
        Viime keväänä toinenkin bullmastiffi hyökkäsi, ja puri pientä lasta siitä oli lehdissäkin, ja se oli myös varmasti bull.


    • kamuttaja

      Täydennän vielä vastastani.
      On hieman epätarkka sanoa mastiffi, sillä mastiffeja on useita.
      Englanninmastiffia epäilen vähiten, se on niin rauhallinen.

      • Piti olla vastaustani.


    • Anonyymi

      Olen täysin sama mieltä kommentin antaneen poliisin kanssa. Miksi ihmiset hankkivat rotuja,, joiden kanssa eivät kyvyt riitä.
      Yleensä tietojeni mukaan Mastiffit ovat luonteeltaan kilttejä, ihmisystävällisiä, mutta onneksi nekin harvoin prosoituvat ulkoisista tekijöistä.
      minelan

      • Anonyymi

        Eivät siedä vierasta koiraa,eli vaaratilanne kun kohtaa vieraan koiran.Eihän ne yhteiskuntaan sovellu, jos yrittää vieraan koiran päälle.


    • bullmastiffi vai englanninmastiffi

    • Anonyymi

      Jos nuo kaikki raakkien hyökkäykset kerrottaisiinkin lehdessä, vuodessa n. 800 ilmoitettua mikä tekee enemmän kuin 2 joka päivä. Saman perheenjäsenistä ei edes kerrota ellei ole niin vakavia että lääkäri ilmoittaa poliisille.

    • Anonyymi

      Mihinkähän se tonttu tjsp nimimerkki on hävinnyt, oli hauskoja kommentteja. Nykyään ei tietysti näkyisikään ellei kirjaudu.

    • Anonyymi

      Ei ole koiran vika että hyökkää, jos lapsi provosoi koiraa esimerkiksi katsomalla silmiin tai hymyilemällä siten, että hampaat näkyvät. Myös äkkinäiset liikkeet ja meluisa äännähtely, kuten nauraminen, provosoivat koiraa. Jos lapsi kaatuu maahan, koira pyrkii vaistonvaraisesti herättämään loukkaantuneeksi katsomansa lapsen ja auttamaan lapsen pystyyn ottamalla hampuleilla tukevan otteen niskasta, ravistamalla ja vetämällä.

    Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2392
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      142
      1538
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      158
      1234
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      109
      1033
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      386
      965
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe