Salam aleikum. Onko pakollista muslimille tehdä kutsumistyötä eli dawaa? Olen löytänyt tästä vähän ristiriitaista tietoa. Toisaalta on muslimin velvollisuus jakaa tietoa uskonnosta mutta toisaalta pitäisi olla myöskin varmaa ja oikeellista tietoa jota jakaa. Itse en koe olevani kovin lahjakas ilmaisemaan itseäni ja luonteeltani olen muutenkin enemmän syrjäänvetäytyvä. Lisäksi en koe olevani tarpeeksi pitkällä omissa islamin opinnoissa että osaisin selkeästi jakaa tietoa toisille. Onko jollain antaa tästä asiasta tietoa?
Dawah pakollisuus
5
93
Vastaukset
Minun neuvoni on, että älä ainakaan stressaa sitä nyt. Keskity omiin islamin opinnoissa edistymiseen. En kehota sinua nyt edes erityisesti miettimään tätä dawa asiaa.
Dawaahan voi tehdä monella tavalla; sitä voi olla pelkkä arkinen oleminen, vaikkei edes puhuisi uskonnosta, kun ihmiset tietävät, että olet muslimi ja näkevät, että olet tavallinen, mukava, rehellinen ihminen. (Sivuhuomautuksena sitä, että on muslimi, ei tarvitse heti aluksi kertoa muille.)
Meillä kaikilla on eri ominaisuudet ja vahvuudet, eikä dawaa ole tarvetta tehdä sellaisella tavalla, joka ei tunnu itselle yhtään luontevalta.
Profeetta (rauha hänelle) sanoi, että välittäkää minulta eteenpäin, vaikka vain yksi jaae. Pienet asiat ovat suuria asioita!- Anonyymi
Wa aleikumussalam,
On vakava asia, että ei levitä väärä tieto ja ei tule väärä kuva muille asioista. Siksi parempi vain, että ei hirveästi levitä eteenpäin tieto kun vasta alkuvaihe omissa islamin opinnoissa.
Jos ei se sun oma juttu, kertoa ja selittää muille, ei haittaa. Kaikkien ei tarvitse tehdä kaikkea.- Anonyymi
Moskeijat on suljetuina vääräs uskosilta, tätäkös meinaat jottei kaikea tarkoitusperia piä julkisesti esittää
Anonyymi kirjoitti:
Moskeijat on suljetuina vääräs uskosilta, tätäkös meinaat jottei kaikea tarkoitusperia piä julkisesti esittää
Ikinä en ole kuullut muslimien keskuudessa käytettävän tuota sanaa, "vääräuskoinen", mutta ymmärrykseni mukaan sitä käytetään tarkoittamaan henkilöitä, jotka eivät ole muslimeita.
Moskeijat ovat avoinna kaikille, eikä niissä pidetä kirjaa siitä, ketä siellä käy. Muslimeilla ei ole mitään salattuja asioita, ei ole mitään syytä, että olisi.
- Anonyymi
Ei tarvi kertoa kenellekään, pidä vain omana tietona.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kantaa asetta
Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup584198Mies mitä ajattelet naisista?
Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.1262954Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?
Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua432653Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.652207Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.
Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu4401815Järkyttävä tieto Purrasta
Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.731305- 621287
- 591189
- 2591069
- 45988