krassin siemenet

iiris

Keräsin viime syksynä talteen krassin siemenet, ja ne ovat nyt olleet talven ajan kananmunarasiassa tallessa. Olisiko ne hyvä esikasvattaa ensiksi sisällä?
Mihin aikaan keväästä, ja miten ne kannattaa kylvää?

6

2142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anemone

      Olen myös kerännyt aina krassin siemenet talteen ja säilyttänyt niitä kananmunarasiassa :)

      Olen tavannut esikasvattaa osan siemenistä sisällä laittamalla ne suoraan parvekeastiaan, jonka siirrän kesän tultua kokonaan parvekkeelle.

      Toisinaan olen laittanut siemenet omiin pikkuruukkuihin ja siirtänyt niistä kesällä parvekelaatikkoon.

      Osan siemenistä laitan kesäkuun alkupuolella suoraan ulos ruukkuun ja parvekelaatikkoihin. On sitten kesällä vähän eri kokoisia krasseja samassa astiassa.

      Sisällä laitan kasvamaan maaliskuun lopulla eli nyt olen ajatellut aloittaa esikasvatuksen pääsiäisenä.

      • Taimien kasvattaja

        Krassit ovat aika nopeakasvuisia sekä hallan arkoja. Olen kylvänyt ekat siemenet joskus huhtikuun lopulla esikasvatusta varten ja sitten toukokuun loppupuolella suoraan maahan. Esikasvatetut istutan maahan vasta hallojen mentyä, n. kesäkuun 10 päivän(?) jälkeen.


      • iiris
        Taimien kasvattaja kirjoitti:

        Krassit ovat aika nopeakasvuisia sekä hallan arkoja. Olen kylvänyt ekat siemenet joskus huhtikuun lopulla esikasvatusta varten ja sitten toukokuun loppupuolella suoraan maahan. Esikasvatetut istutan maahan vasta hallojen mentyä, n. kesäkuun 10 päivän(?) jälkeen.

        Tulipa vasta mieleeni, mutta olisiko siemenet pitäneet ottaa "siemenkodasta" pois syksyllä?
        Minä kuivatin "siemenkodat" sellaisenaan, ja nyt heräsikin epäilys, voivatko siemenet sittenkään itää niiden sisältä?


      • krassi
        iiris kirjoitti:

        Tulipa vasta mieleeni, mutta olisiko siemenet pitäneet ottaa "siemenkodasta" pois syksyllä?
        Minä kuivatin "siemenkodat" sellaisenaan, ja nyt heräsikin epäilys, voivatko siemenet sittenkään itää niiden sisältä?

        Eihän krassi mitään siemenkotaa tee! Siemenet ovat ihan sellaisenaan, melkein herneen kokoisia palluroita yleensä kolmen rykelmissä, jotka irtoavat toisistaan sitten viimeistään kuivuessaan.


      • iiris
        krassi kirjoitti:

        Eihän krassi mitään siemenkotaa tee! Siemenet ovat ihan sellaisenaan, melkein herneen kokoisia palluroita yleensä kolmen rykelmissä, jotka irtoavat toisistaan sitten viimeistään kuivuessaan.

        Ja minä kun luulin, että ne herneen kokoiset pallerot ovat siemenkotia, joiden sisällä itse siemenet vasta ovat! :D
        Onpas minun peukaloni keskellä kämmentä..toivottavasti se alkaa pian kuitenkin vihertymään.
        Kiitos neuvoista!


    • Juuli

      Mulla on maljakossa kuivatettuja "lyhtykukan"
      oksia. Voiko nuo siemenet mitkä ovat kukkien sisällä kasvattaa jotenkin ? Kertokaa ja neuvokaa
      jos joku tietää, miten se tapahtuu ???

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1275
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1207
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1125
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1060
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      52
      811
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      74
      736
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      672
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      40
      657
    9. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    10. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      349
      625
    Aihe