Yritin tässä saada ohjelman laskemaan... Ja onnistuinkin...
Sain ohjelman muuntamaan tekstiä kelvollisiksi luvuiksi käyttämällä Val funktiota... Se toimii sinänsä ihan hyvin, mutta se hyväksyy desimaalierottimeksi vain ja ainoastaan pisteen, ei siis pilkkua...
ohjeista kaivoin tälläisen pätkän:
"Note The Val function recognizes only the period (.) as a valid decimal separator. When different decimal separators are used, as in international applications, use CDbl or CInt instead to convert a string to a number."
Tuossa todetaankin, että Val tunnistaan vain pisteen (.) desimaalierottimeksi... ja jos tarvitaan erilaisia desimaalierottimia, niin sitten pitäisi string -> numero muunnoksiin käyttää CDbl tai CInt ... Mutta jostain syystä tuo ei vain toimi...
Siis jos yritän käyttää vaikka tuota CDbl samaan tapaan kuin sitä Val systeemiä, niin kone vain tuuttaa erroria.
"An unhandled exception of type 'System.InvalidCastException' occurred in microsoft.visualbasic.dll
Additional information: Cast from string "TextBox1" to type 'Double' is not valid."
Miten saisin koneen ymmärtämään pilkkua? Val ei ilmeisesti sitä ymmärrä, ja CDbl ei näytä toimivan, vaikka ohjeet antavat ymmärtää, että sen pitäisi pystyä juuri tuohon.
desimaaleja...
6
572
Vastaukset
- juport
No tuosta virheilmotuksesta päätellen koitat castaa merkkijonon "TextBox1" joksikin luvuksi. Missähän numerojärjestelmässä tuollaisen pitäisi toimia?!?!?
- ...
Pilkkua voi käyttää textboxissa desimaaliosan erottamiseen, jos esim. tekee aliohjelman, jolla tutkii textboxin sisällön merkki merkiltä. Aliohjelmassa desimaalipilkku pisteeksi ja muunnetun merkkijonon palautus.Val-funktiota voi käyttää aliohjelmaa kutsuvassa funktiossa tekstin muuttamiseksi luvuksi.
- -jk-
Jos TextBox1:n sisältö on numeroita:
Dim a As String
Dim b As Double
a = TextBox1.Text
b = Convert.ToDouble(a) - Petri_Petri
Voithan myös ennen val-muutosta muuttaa tekstissä olevan pilkun pisteeksi.
Tai ehkä kätevämpää, että teet funktion, joka tekee tuon muutoksen ja palauttaa numeron.
Function Palautanro#(byval NroTekstinä$)
dim i
i=instr(1,NroTekstinä$,",") ' Onko tekstissä pilkkua
if i then mid$(NroTekstinä$,i,1)="." ' jos tekstissä on pilkku, muutetaan se pisteeksi
Palautanro#=val(NroTekstinä$)
End Function - .net
Kiitokset neuvoista.
Tällä kertaa vain satuin jo keksimään ratkaisun itsekin...
If IsNumeric(TextBox1.Text) = True Then
Luku1 = TextBox1.Text
End if
Tuollaisella koodilla sain textboxin sisällön luettua numeroina... - pitkonen
CDbl ymmärtää pilkun desimaalierottimena jos se on määritelty maa-asetuksissa erottimeksi.
Tämä pilkku/piste -erotinsysteemi on kyllä yksi riesa ms:n kehittimissä. Osa funktioista käyttää aina pistettä ja osa käyttää maa-asetuksissa määrättyä erotinta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1942035
- 1331128
- 1131063
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa21795- 58786
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä34711ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42628Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m175574Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45538- 9522