Oon miettinyt paljon rikosrekisterin vanhentumisasiaa.
Lakihan sanoo;
Henkilöä koskevat tiedot poistetaan rekisteristä eri aikoina rangaistuksen ankaruuden mukaan.
5 vuoden kuluttua lainvoiman saaneen tuomion antopäivästä poistetaan tiedot henkilön
- ehdollisesta vankeudesta
- ehdollisen vankeuden ohessa tuomitusta sakosta (oheissakko), yhdyskuntapalvelusta tai valvonnasta
- nuorisorangaistuksesta ja sen sijasta tuomitusta sakosta
- viraltapanosta
- yhteisösakosta
10 vuoden kuluttua lainvoiman saaneen tuomion antopäivästä poistetaan tiedot
- enintään kahden vuoden ehdottomasta vankeusrangaistuksesta
- ehdottoman rangaistuksen sijasta tuomitusta yhdyskuntapalvelusta
20 vuoden kuluttua lainvoiman saaneen tuomion antopäivästä poistetaan tiedot
- yli kahden ja enintään viiden vuoden vankeusrangaistuksesta
- syyntakeettomana tuomitsematta jättämisestä
Tiedot poistetaan henkilön kuoltua tai täytettyä 90 vuotta yli viiden vuoden vankeusrangaistuksesta. Viimeistään tällöin poistetaan myös kaikki muut henkilöä koskevat merkinnät.
Mutta kuitenkin esimerkiksi viime vaalien aikana luin juttuja että se ja se oli tuomittu siitä ja siitä x vuotta sitten. Yhdessä tapauksessa luku oli jotain n. 15 vuotta sitten mutta rikos sellainen josta on saanut sakkoja eli tiedot olisi pitänyt poistaa 5 vuotta sen jälkeen. Miten on mahdollista että lehdistö kuitenkin löytää ne tiedot jos ne muka ovat poistettuja? Ja joo, tiedän että kuka tahansa voi lehdistöön soittaa ja kertoa asiasta mutta kai siitä pitää olla mustaa valkoisella ennenkuin lehdistöt voivat niitä faktoina esittää.
Rikosrekisteri ja sen vanhentuminen
Anonyymi
0
566
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723023
- 552675
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322275- 792168
- 951976
- 351775
- 121556
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171507Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301350Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291329