Vanha kone on loppusuoralla, ja uusi hankintalistalla syksyn kalareissuille. Hevosvoimia pitäisi olla 50 ja vene suhteellisen tukeva puoliliukuva-tyylinen lujitemuovivene. Minkä merkkinen moottori ja miksi? Kokemuksia uudehkoista 50hv koneista siis kaipaan, Yamaha, Suzuki, Tohatsu, Mörkö tai muu, hankintapaikka mielellään Turkkusen suunnalla jos takuuasioita ilmenee.
Uusi 50hv hankinnassa
23
1372
Vastaukset
- Anonyymi
Onkohan tekniikassa ja moottorien ominaisuuksissa tapahtunut suuriakin muutoksia viimeisen kymmenen vuoden aikana? Ellei, niin Kippari-lehden suuresta käyttötestistä voi ehkä vieläkin saada ajatuksia:
hakukoneeseen vaikka "50-hevosvoimaisten käyttötestin yhteenveto"
Tarjouksia kysellessä kannattaa kysellä myös huoltohintoja. 300€ huollon hinnalla saisi kumminkin 200 litraa bensaa. Uuteen moottoriin kyselisin myös teräspotkuria.- Anonyymi
Mitä iloa teräspotkurista on tuon kokoisessa moottorissa ?
- Anonyymi
No nyt on loppusuoralle siivilöitynyt Suzuki ja Yamaha. Molemmissa suunnilleen sama kuutiotilavuus, toinen 4syl ja toinen 3. Suizarin etuna ketju jakopäässä, kokemuksia siis kaivataan edelleen, jälleenmyyntihinta ei paina paljoakaan vaakakupissa.
- Anonyymi
Paino on yksi tekijä huoltohintojen lisäksi
Tohatsu MFS50 95kg 5990€
EVINRUDE 50 DSL E-TEC 110kg 6490€
Yamaha F50 114kg 7190€
Honda BF50DK4LRTU 98kg 6990€
Noista E-Tecissä on halvimmat huollot ja Tohatsu taas painaa vähiten, joten aika paljon on myös veneestä kiinni, kuinka paljon haluaa painoa perälaudan ulkopuolelle. - Anonyymi
Mikä uusavuttomuus vaivaa, jos pieni perämoottori pitää liikkeessä huollattaa?
- Anonyymi
Takuu vaatii merkkiliikkeessä huollattamista.
Esim. Hondalla on viiden vuoden takuu.
Vain autot on vapautettu merkkihuollon huolloista, muut (prätkät, mönkijät yms) pitää huollattaa merkkiliikkeessä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Takuu vaatii merkkiliikkeessä huollattamista.
Esim. Hondalla on viiden vuoden takuu.
Vain autot on vapautettu merkkihuollon huolloista, muut (prätkät, mönkijät yms) pitää huollattaa merkkiliikkeessä.Kattaahan kuluttajasuoja myös perämoottorit. Jos huolto-ohjelman mukaan tekee huollot itse ja mooottori hajoaa ennen aikojaan (5 v on varsin lyhyt ikä perämoottorille), on maahantuoja vastuussa. Takuussa voi tietysti määritellä kuluttajasuojaa paremmat ehdot.
Missä sanotaan, että takuu vaatii huoltamisen metkkiliikkeessä? Ei ainakaan käyttöohjekirjassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Takuu vaatii merkkiliikkeessä huollattamista.
Esim. Hondalla on viiden vuoden takuu.
Vain autot on vapautettu merkkihuollon huolloista, muut (prätkät, mönkijät yms) pitää huollattaa merkkiliikkeessä.Perämoottori on huolettava huolto-ohjelman mukaisesti, merkkiliikkeessä sitä ei tarvitse huoltaa. Esim minulla 40 heppaisen peränoottorin lähin merkkihuolto 200 kilsan päässä, en todellakaan kuskaa venettä moottoreineen edestakaisin 400 kilsaa huoltoon. Merkkiliikkeet toki väittävät että heillä huollettava mutta se on pullahittiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Perämoottori on huolettava huolto-ohjelman mukaisesti, merkkiliikkeessä sitä ei tarvitse huoltaa. Esim minulla 40 heppaisen peränoottorin lähin merkkihuolto 200 kilsan päässä, en todellakaan kuskaa venettä moottoreineen edestakaisin 400 kilsaa huoltoon. Merkkiliikkeet toki väittävät että heillä huollettava mutta se on pullahittiä.
Järjetön ajatus olisi laittaa toista tonnia huoltoihin 6 tonnin moottorille 5 vuodessa. Tietysti metkkihuolto sitä kovasti toivoo.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kattaahan kuluttajasuoja myös perämoottorit. Jos huolto-ohjelman mukaan tekee huollot itse ja mooottori hajoaa ennen aikojaan (5 v on varsin lyhyt ikä perämoottorille), on maahantuoja vastuussa. Takuussa voi tietysti määritellä kuluttajasuojaa paremmat ehdot.
Missä sanotaan, että takuu vaatii huoltamisen metkkiliikkeessä? Ei ainakaan käyttöohjekirjassa.Totta toinen puoli.
Jos vika johtuu huollon laiminlyömisestä, niin ei edes tuotevastuu saati takuu korjaa sitä moottoria, vaa omaa kuvetta on kaiveltava. - Anonyymi
On siinä sekin, että "huoltaminen huolto-ohjelman mukaan" on jotenkin näytettävä toteen. Helpoin ja kallein tapa tähän tietenkin on merkkiliikkeen leimat ja kuitit tehdyistä huolloista.
Varsinkin omatoimisen huollon dokumentointi on syytä tehdä huolellisesti. Jotenkin pitäisi pystyä osoittamaan sekin, että on ollut pääsy virallisiin huolto-ohjeisiin. Mutulla huoltaminen ei riitä, vaan pitää osoittaa, että ohjeita on noudatettu.
Vaikka kuluttaja olisi oikeassa, takuukorjauksesta taistelu ottaa aikaa ja energiaa. Riitaisan korjauksen joutuu melko varmasti maksamaan ensin itse ja takaisin saa mitä saa joskus myöhemmin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On siinä sekin, että "huoltaminen huolto-ohjelman mukaan" on jotenkin näytettävä toteen. Helpoin ja kallein tapa tähän tietenkin on merkkiliikkeen leimat ja kuitit tehdyistä huolloista.
Varsinkin omatoimisen huollon dokumentointi on syytä tehdä huolellisesti. Jotenkin pitäisi pystyä osoittamaan sekin, että on ollut pääsy virallisiin huolto-ohjeisiin. Mutulla huoltaminen ei riitä, vaan pitää osoittaa, että ohjeita on noudatettu.
Vaikka kuluttaja olisi oikeassa, takuukorjauksesta taistelu ottaa aikaa ja energiaa. Riitaisan korjauksen joutuu melko varmasti maksamaan ensin itse ja takaisin saa mitä saa joskus myöhemmin.Kannattaako sitten takuun pysymisestä tai riitelyn vähentämisestä maksaa pari tonnia viidessä vuodessa? Aika harvinaista, että koneisiin tulee isompaa vikaa viidessä vuodessa normikäytössä. Tyyppiviat valmistaja korjaa huolloista kyselemättä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaako sitten takuun pysymisestä tai riitelyn vähentämisestä maksaa pari tonnia viidessä vuodessa? Aika harvinaista, että koneisiin tulee isompaa vikaa viidessä vuodessa normikäytössä. Tyyppiviat valmistaja korjaa huolloista kyselemättä.
Tuskin kannattaa. Takuuviat kuitenkin ilmenevät todennäköisesti nopeasti käyttöönoton jälkeen. Pari ensimmäistä kautta ehkä kannattaa pysyä myyjäliikkeen kanssa väleissä ja sen jälkeen keskittyä käyttöön eikä takuuseen.
Jonkinlaista päiväkirjaa huolloista on toki syytä pitää, jos vaikka vene sattuisi joskus menemään myyntiin. Esim. käytetyt öljylaadut on syytä kirjata ylös.
- Anonyymi
Kakstahtiset pudottaisin heti. Loput tasavahvoja - itse tyytyväinen merkkuun mutta ihailen aina tutun Jampin hiljaista käyntiä ja epäilen myös että Jampin painavuus johtuu laadusta .
- Anonyymi
Mikä on syytä 2-tahtisten pudottamiseen? Varsinkin vanhempi vene, jonka edellinen moottori on jo ajettu loppuun, saattaa hyötyä 2-tahtisen väännöstä kiihdytyksessä.
- Anonyymi
Tohatsu on kevein ja halvin, ja itsellä (MFS50) neljän kauden kokemuksella myös täydellisen luotettava, joten ihmettelen miksi joku muu merkki ajaisi ohitse. Tietty jos haluaa brändistä maksaa niin se on eri juttu.
T; Metelino- Anonyymi
Onhan siinä sekin hieno ominaisuus, että pahaäänisin kuulemma.
- Anonyymi
Tohatsun nelarit kieltämättä kiinnostais keveyden ja hinnan puolesta. Nelareista löytyy aika vähän käyttökokemuksia. Ilmeisesti hyvin toimivat, kun kukaan ei hauku.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tohatsun nelarit kieltämättä kiinnostais keveyden ja hinnan puolesta. Nelareista löytyy aika vähän käyttökokemuksia. Ilmeisesti hyvin toimivat, kun kukaan ei hauku.
Ne viedä köpöttää niitä jatkuvasti huoltokorjaamolle, eivätkä ylpeyttään täällä niistä vioista kerro, kun pelkäävät joutuvansa hölmöjen komppaniaan.
- Anonyymi
Ite kans kiinnosti ja täällä kyselinkin Tohatsun 50-60hv koneista, mutta aika vähä tuli mitään kommenttia. Jenkkifoorumeilta löyty kuitenki positiivisia kommentteja sekä tuntuu arvostus Tohatsua kohtaan olevan kohtuu korkealla rapakon takana.
Tosin sitten paikallinen myyjä teki mulle hyvän tarjouksen uudesta Hondan BF60:stä uistelusäätimellä, joten päädyin sitten siihen. Painoakin oli vain 13kg enemmän kuin Tohatsun 50:ssä. - Anonyymi
Kyllä se on varma valinta.Seuraava moottorini tulee olemaan Evarin 50hv E-TEC. Ei tartte tehonpuutetta kitistä, eikä huoltopajoilla roikkua.Sain tutustua sellaiseen pitkällä reissulla, ja olen vakuuttunut.
- Anonyymi
E-TEC on paras valinta, herättää kunnioitusta laituriparlamentissa lisäksi voimakkain,nopein ja kestävin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
E-TEC on paras valinta, herättää kunnioitusta laituriparlamentissa lisäksi voimakkain,nopein ja kestävin.
Vai että voimakkain :)
Jos koneen teho on esim. 50hv, niin kyllä erot moottoreiden välillä on marginaalisia.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1105054Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/744321599- 1931152
Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1111133Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk181064Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna861020Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.47941- 64931
- 64886
Onko se niin
Että meillä molemmilla on niin isot egot ettei voi alentua myöntämään kuin tykkää toisesta64836