Epäpuhtaat murteet.

lumipallukka

Tere!

Useinhan murteet luokitellaan puhtaisiin ja epäpuhtaisiin. Puhtaat murteet ovat siis sellaisia, joihin ei ole tarttunut muiden murrealueiden piirteitä. Epäpuhtaat murteet taas ovat kahden tai useamman murteen sekoitus.

Miten suhtaudutte epäpuhtaisiin murteisiin? Tiedän, että monia ärsyttävät ihmiset, jotka puhuvat montaa murretta sekaisin. Jos itse puhut epäpuhdasta murretta, niin varotko murteesi käyttämistä esimerkiksi siksi, ettet halua kenenkään luulevan, että yrität matkia jotain murretta? Käytätkö erilaista murretta eri tilanteissa?

Oma murteeni (jota en siis tässä tekstissä käytä), on sekoitus Vihdin, Turun, Savon ja Karjalan murteita sekä yleiskieltä ja Stadin slangia. Voitte siis kuvitella, että murteeni kuulostaa oudolta ja monien mielestä aivan luonnottomalta. Käytän murrettani harvemmin jo aivan siitä syystä, etteivät ihmiset usein ymmärrä sitä. Toisaalta otan herkästi vaikutteita muiden puheesta, joten oma murteeni mukautuu sen mukaan, keiden kanssa olen tekemisissä. Erilaiset tunteet kuitenkin nostavat murteeni pintaan. Esimerkiksi mitä enemmän jokin asia minua ujostuttaa, sitä murteellisemmin puhun.

Loppujen lopuksi ainakin minä olen aika ylpeä murteestani. Onhan se ainakin ainutlaatuinen, tuskinpa kukaan muu puhuu samalla tavalla!

12

1522

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juro V

      Jonkin murrealueen sydämessä asuvien ihmisten puheesta pystyy harjaantunut korva erottamaan naapurikylissä asuvienkin puheesta, että kummasta puhuja on kotoisin. Vähän etäämmällä olevien kylien puhe eroaa jo melkoisesti toisistaan, puhumattakan sitten murrealueiden rajoilla asuvisten ihmisten murteet.

      Näin ollen voi hyvin kysyä, mitä on puhdas murre?

      Itsekin 5:llä eri paikkakunnalla asuneena puhun aikamoista sekakieltä. Mutta hyvinhän tuota on tullut ymmärretyksi :)

      PS. Nykyään asun Keski-Suomessa. Täkäläiset ovat ylpeitä puhumastaan ns. kirjakielestä tai olisko se muka jotain yleiskieltä olevinaan. Junan tuomana se kuulostaa enemmän savon ja pohjanmaan sekoitukselta, etelämpänä myös hämettä. Suuttuvat nämä alkuasukkaat perskules laitanaan, kun rohkenee tällaisen ajatuksen ääneen sanoa...

      • lumipallukka

        Olen minä itsekin tuota puhtaan murteen olemusta pohtinut. Murre muuttuu aina hieman aikojen saatossa, vaikkeivät paikkakuntalaiset edes saisi kieleensä runsaasti vaikutteita muualta. Uusi sukupolvi taitaa käytellä kieltä lähes aina hieman eri tavoin kuin edellinen. Joten tosiaan, täysin puhtaita murteita ei taida olla ei ole ehkä ikinä ollutkaan. Onkin vain enemmän ja vähemmän sekoittuneita murteita. Ehkä siis pitäisikin alkaa puhua vain jollekin alueelle tyypillisestä murteesta puhtaan murteen sijaan. Mutta noh.. Jätän asian pohtimisin kielitieteilijöille :)


    • murrefriikki

      Käyttäisin ilmiöstä, jota kuvailet, mielummin nimitystä henkilökohtainen puhetapa kuin murre -
      tämä ole mitään termeillä kikkailua, sillä jokaisella ihmisellä on periaatteessa oma puhetapa, johon lapsuus, paikkakunnan vaihdokset ym. lyövät leimansa, kun taas murteilla (Suomen) tarkoitetaan enemmänkin niitä 1800-luvun lopun melko tarkoin määritellyillä alueilla puhuttuja kielimuotoja, jotka tosin aikaan, jolloin ihmiset eivät paljon liikkuneet eikä ollut nykyisenlaista viestinvälitystä, muodostivat pitkälti sellaisinaan ihmisten oman puhetavan.

      Käsite "epäpuhtaat murteet" eli virallisesti törmäys- ja siirtymämurteet on silti olemassa, eli
      siinä mielessä olet oikeassa. Murteethan periaatteessa muodostavat jatkumon, johon on vaikea vedellä tiukkoja rajoja; on aivan normaalia, että esimerkiksi paikassa, joka on ollut lähellä sekä hämäläismurteiden että lounaismurteiden vaikutuspiiriä, on puhuttu kieltä, jossa on piirteitä näistä molemmista perusmurteista. Niinpä esimerkiksi Huittisissa puhuttu kieli (Huittinen on aika tasan Tampereen ja Turun puolivälissä) on luokiteltu lounaiseksi välimurteeksi. Eri kulttuuripiirien vaikutus tässä siis on taustalla, aivan samoin kuin siinä kielimuodossa, jota sinä puhut.

      "Onhan se ainakin ainutlaatuinen, tuskinpa kukaan muu puhuu samalla tavalla!"

      Nykymaailmassa, jossa ihmiset muuttelevat paljon ja toimivat erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa,
      käytännössä lähes jokaisella suomalaisella on oma kieli, saattaapa olla jopa useita - esimerkiksi Kemistä Tampereelle muuttaneen ja Kuopiosta Turkuun muuttaneen puhetavan lähtökohdat ovat huomattavan erilaiset. Mutta... itsestään kannattaa olla ylpeä, ja siis myös puhetavastaan :-)

    • vanhaan

      Ennen vanhaan oltiin sitä mieltä, ettei missään puhuta niin selvää ja kaunista suomenkieltä kuin omalla kotiseudulla.

      • niin selevee suomee

        ku Kyröh, Karkuh,Kankoompeeh ja Ikoolihih.


    • Itse sorrun usein siihen että alan puhua "talon tavalla", eli vanhempieni luona puhun Länsi-Lapin murteella enemmän kuin muuten, kotona pääasiassa nykytamperelaisittain, appilassa yleiskieltä uudenmaan aksentilla jne. Vaimo on tässä vähän erikoinen tapaus, aina oman sukunsa kanssa keskustellessaan tulee hänen vanhempiensa syntymäalueen murre esiin hyvin selväsi, muuten käyttää pääasiassa yleiskieltä.

      Virallisemmissa puhetilanteissa otan käyttöön alkuperäisen kotipaikkani murteen/kielen, koska hallitsen sen parhaiten. Jätän siitä tosin pois sellaiset sanat ja sanonnat jotka voisivat olla kuulijoille vieraampia, vaikka tietysti sanonkin esim. "saunavasta" "saunavihdan" sijasta ja lisään tuimaan ruokaan suolaa. Oma kieli ja puhe on kuitenkin luonnollisin olotila ja helpottaa puhetilannetta. Vapaamuotoisemmissa puhetilanteissa on sitten helpompi kokeilla.

      • k:n lähetti

        Tuttu ilmiö tuo kielen vaihtuminen. Äitini oli kotoisin Härmän murrealueelta Etelä-Pohjanmaalta. Kun hänen sukulaisensa soittivat, keräännyimme sisarusteni kanssa puhelimen ääreen kuuntelemaan, kun äiti alkoi puhua härmää.


      • Simo

        Kun vaimo vastaa meillä puhelimeen, niin heti ensimmäisestä lauseesta kuulee kumman sukulaiset soittaa. Omille sukulaisilleen vastaa savoksi ja minun sukulaisilleni yleiskielellä, jossa ei savoa juuri tunnista.

        Lasten mukaan minun kieleni puhelimessa ei niin selkeästi paljasta vastapuolta. Mutta kyllä harjaantunut korva tunnistaa helposti, mistäpäin Suomea olen kotoisin, ei niinkään murresanoista vaan aksentista. Esikoisena opin vanhimman veljeni kanssa omien vanhempieni murteen, vaikka synnyimmekin toisella murrealueella. Nuoremmat sisaruksemme omaksuivat taas asuinseutumme murteen kavereiltaan. Kaikki omat lapseni taas puhuvat nykyisen asuinseutumme murretta. Olemme siis murteiden suhteen aika sekakielinen perhe.

        Lukuisat muutot ympäri Suomen ovat häivyttäneet oman murteeni aika kehnoksi, mikä kyllä harmittaa.


    • Evergreen

      sekaisin useaa murretta ja se johtuu siitä, että asun kahden eri murteen kohtaamiserajalla.

      Sitten asuin lapissa välillä josta tarttui paikallista murretta.. Samoin opiskelu pirkanmaalla..

      En varo, vaan puhun sitä murretta mitä minä olen oppinut.

      Kuitenkin, koska kirjoitan paljon, pyrin jättämään murteen minimiin kirjoittaessa, mutta joskus antaudun puhuessa kotikontujen ääntämyksiin.. :)

    • J@zz

      musta sellasissa ei ole mitään vikaa. Tunnen yhen ku asuu tuolla vähän matkan päässä ja käy poris töissä, niin sillä ne menee välillä sitte sekasin. Ei siinä mitää!

    • Arul

      Mun murre on voimakkaasti etelähämäläist (Sanomati = sanomatta, meitin = meidän (oma), tiärä = tiedä mutta vesen = veden, mettä(n) jne.) mut samas on myäski kainulaissii ja karjalaissii sanoi sukulaisilt (marhata, parrain, allaal, äpöstellä) ja piirteit (tavarasa = tavaransa, hättyyttellee = hätyyttelemään)

    • Anonyymi

      Siintä on hieno ja helppo sana jonka vosiin kaapata jostain kymen tahi eteläkarjalan murteesta. Ankiä tää oilulaine siittä. Myöski koillismaan minähi ja sinäki, viime vuonnahi ovat mukavamman kuulosia ku määki ja sääki

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6689
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4330
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2760
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2080
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1633
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1437
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1131
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1114
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1071
    Aihe