herpes....

apuaa......

sain herpeksen n.2vuotta sitten.se oireilee lähes kolmen viikon välein.onko mitään keinoa jotta se pysyis kurissa?t:jaska

39

7821

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Johanna

      Herpekseni on oireillut kerran tai kaksi kertaa kuussa jo yli seitsemän vuoden ajan, joten tämä tieto tuskin lohduttaa sinua. On kuitenkin olemassa estolääkkeitä, joita otetaan välittömästi oireiden ilmaannuttua tai vaikka vuoden ajan yhtäjaksoisesti. Olen käyttänyt molempia ja olen ollut tyytyväinen niihin, mutta niiden hinta on törkeän kallis (3 kk:n yhtäjaksoinen estolääkitys n. 1.200 mk). Noin viiden vuoden kuluessa tartunnasta oireilun pitäisi vähentyä, mitä minulle ei kyllä ole tapahtunut. Herpes vaikuttaa yksilöllisesti kuhunkin ihmiseen ja terveitä elintapoja kannattaa noudattaa. Voimia sinulle herpeksen kanssa, ja jos yhtään lohduttaa meitä kanssakärsijöitä on todella paljon.

      • Pelimiehen vaiva

        Toistakymmentä vuotta sitten sain herpeksen suihinotossa.En tietenkään voi yleistää mutta ei se hirveästi ole elämää haitannut,nykyään on monilla aivan eri luokan vaivat ristinään.
        Aurinko ja mekaaninen hankaus eli paljon panoa tai käteenvetoa aktivoi sen kyllä silloin tällöin,pari kolme kertaa vuodessa.


      • reetta
        Pelimiehen vaiva kirjoitti:

        Toistakymmentä vuotta sitten sain herpeksen suihinotossa.En tietenkään voi yleistää mutta ei se hirveästi ole elämää haitannut,nykyään on monilla aivan eri luokan vaivat ristinään.
        Aurinko ja mekaaninen hankaus eli paljon panoa tai käteenvetoa aktivoi sen kyllä silloin tällöin,pari kolme kertaa vuodessa.

        sain herpes tartunnan kaks vuotta sitten kun entinen poikakaverini petti minua! ja sille herpes tarttu suuhun ja sitä kautta myös minuun. se seurustelu kyllä loppui sitten siihen mutta oli kyllä tosi vittumainen juttu... asiasta en juuri ole kertonut kellekään kun häpeän sitä tosi paljon mutta minkä sille voin ja herpeksen kanssa voi kyllä elää... mulla herpes on ollut puhjenneena vain kaks kertaa että se on ihan hyvä se.... mistä te olette saaneet tartuntoja ja tiesikö sänkykaveri taudista ja kertoiko jos tiesi?...ja miten olette itse kertoneet taudista eteenpäin ja miten esim. sukupuolikumppani on sen ottanut vastaan...?


      • Herbamare

        Ei tarvi maksaa hunajaa estolääkityksestä, halvempiakin asikloviirivalmisteita löytyy. Markkinoiden halvin taitaa olla tällä hetkellä nimeltään Acyclostad Stada, joka on sitä samaa ainetta kuin esim. Zovirax. Pyydä lääkäriltä halvin vaihtoehto, jos ei kirjoita sitä, vaihda lääkäriä. Apteekit ei yleensä pidä halvimpia vaihtoehtoja myynnissä, niistä kun ei saa samaa voittoa! Apteekki on kuitenkin velvollinen tilaamaan juuri sen lääkkeen, jonka lääkäri kirjoittaa. Ja kun vielä pyytää 400 mg tabletteja, ei tarvi ottaa kuin 2 päivässä. Itse käytän vain silloin kun herpukka ilmoittaa tulostaan. Otan silloin muutamana päivänä ja oireet häipyy. Tehokasta ja paljon kätsympää kuin voiteen kanssa pelaaminen.


      • apuaaaa
        Herbamare kirjoitti:

        Ei tarvi maksaa hunajaa estolääkityksestä, halvempiakin asikloviirivalmisteita löytyy. Markkinoiden halvin taitaa olla tällä hetkellä nimeltään Acyclostad Stada, joka on sitä samaa ainetta kuin esim. Zovirax. Pyydä lääkäriltä halvin vaihtoehto, jos ei kirjoita sitä, vaihda lääkäriä. Apteekit ei yleensä pidä halvimpia vaihtoehtoja myynnissä, niistä kun ei saa samaa voittoa! Apteekki on kuitenkin velvollinen tilaamaan juuri sen lääkkeen, jonka lääkäri kirjoittaa. Ja kun vielä pyytää 400 mg tabletteja, ei tarvi ottaa kuin 2 päivässä. Itse käytän vain silloin kun herpukka ilmoittaa tulostaan. Otan silloin muutamana päivänä ja oireet häipyy. Tehokasta ja paljon kätsympää kuin voiteen kanssa pelaaminen.

        minä hintaisia mainitsemasi estolääkkeet mahtaa olla? t:apuaaa


      • Herbamare
        apuaaaa kirjoitti:

        minä hintaisia mainitsemasi estolääkkeet mahtaa olla? t:apuaaa

        ...mutta muutaman satasen (?) kuussa (siis markkaa!)taisi olla. En saa tarkistettua hintaa nyt, kun Pharmaca Fennica ei ole käsillä tällä hetkellä.

        Voit ihan apteekista kysyä halvimman suun kautta otettavan asikloviirihoidon hintaa, kyllä siellä kerrotaan. Ota lääkkeen nimi ylös ja pyydä lääkäriltä.

        Voiteet ovat tehottomampia ja tulevat ajan myötä mielestäni kalliiksi, sillä ei yhdestä 2 gramman tuubista kauan alapäähänsä pursottele. Lisäksi se on äärettömän työlästä.


    • moonman

      mutta vanhempi, vaimolta saatu lahja joskus 80- luvun alussa. Oireet n. kerran kuussa, viikon paranemisaika, uusiutuminen vaihteli pienissä rajoissa kunnes 97 alkoi yhtäkkiä tihenemään niin että kun edellinen parani, uusi oli jo tulossa.

      Paikallishoito välittömästi ensioireiden tuntuessa;

      Katkaise valkosipulin kynsi, purista siitä mehua kaksi-kuusi kertaa vuorokaudessa koko sille alueelle johon vesikulaarit ilmaantuvat kunnes kohtaus on ohi.

      Minä olen ollut tasan täysin oireeton sen kuurin jälkeen, eikä maksanut kuin muutaman markan.

      Asikloviirivoide (Zovirax) on todettu tehottomaksi useissa kliinisissä kokeissa jo 83 alkaen, joten siihen ei kannata rahojaan haaskata. Asikloviiri ei imeydy soluihin ihon läpi samoin kuin ruoansulatuskanavasta.

      Parempia ovat Vira Derm ja Docosanol 10%.

      Asikloviiritabletit (Zovirax geneeriset valmisteet) auttavat vaihtelevassa määrin n. 30% tapauksista (asiasta on kymmeniä tutkimuksia).

      Glaxo-Wellcome oli asikloviirin patentinhaltija ja sen valmisteet maksoivat viime talvena reilut 200$/kk, kun geneeristä valmistetta sai n. 20$/kk.

      Valtrex on tehokkaammin imeytyvä versio asikloviirista mutta myös kalliimpi.

      Famvir pitäisi olla teholtaan ja hinnaltaan samaa luokkaa kuin Valtrexin.

      Lääkkeitä joutuu todennäköisesti syömään koko ikänsä ja niillä on sivuvaikutuksensa. On havaittu lääkityksen lopettamisen joissakin tapauksissa aiheuttavan taudin rajun pahenemisen.

      • hiillos

        Sama juttu mutta miesystävä antoi aikoinaan ton pysyvän muiston. Ovatko nuo Vira Derm ja Docosanol voiteita ja reseptillä ostettavia?

        Miten herpes on vaikuttanut sun seksielämääsi?
        Miten ihmeessä sitä uskaltaa yrittääkään olla kenenkään kanssa kun pitää kertoa tilanne..?
        Itsellä suhteet ihan platonisella tasolla nykyään.


      • moonman
        hiillos kirjoitti:

        Sama juttu mutta miesystävä antoi aikoinaan ton pysyvän muiston. Ovatko nuo Vira Derm ja Docosanol voiteita ja reseptillä ostettavia?

        Miten herpes on vaikuttanut sun seksielämääsi?
        Miten ihmeessä sitä uskaltaa yrittääkään olla kenenkään kanssa kun pitää kertoa tilanne..?
        Itsellä suhteet ihan platonisella tasolla nykyään.

        noista voiteista kovinkaan paljoa, Vira Derm on minulle tuiki tuntematon mutta suosiossa amerikassa. Docosanolista tiedän sen kemiallisen koostumuksen ja olen lukenut sen lyhentävän paranemisaikaa merkittävästi.

        Saatavuutta suomessa en tiedä.

        Silloin kun minulla vielä ilmaantui niitä näppylöitä, pidin viikon tauon seksissä. 97 valkosipulikäsittelyn jälkeen ei ole näkynyt pienintäkään iho-oiretta, joten tauti ei vaikuta elämääni enää millään tavalla.

        Ottaa päähän että tuli kärsittyä yli 15 vuotta kuukausittaisista vaivoista vaikka valkosipulin virusidinen vaikutus on tunnettu jo 5000 vuotta ja siitä on runsaasti tietoa saatavilla.

        Ainoa vika siinä on että mitään sen ainesosia ei pysty patentoimaan ja siksi siitä ei kaiketi koskaan valmisteta lääkettä.

        Toinen syy on sen tehokkuus, miksi parantaa kun voi myydä kallista lääkettä oireisiin koko loppuiän?

        Ei elämä herpekseen lopu, tiedän että kertominen pelottaa ... olenhan itse käynyt läpi saman ... kuitenkin, ihmiseenhän sitä rakastutaan ja silloin herpeksen kaltainen pikkujuttu ei paljoa paina.

        95 prosentilla aikuisväestöstä on HSV1 tai 2 elimistössään mutta vain n. 10prosentille se aiheuttaa iho- tai muita oireita.

        Se, että on saanut pöpön intiimissä tilanteessa tai intiimiin paikkaan, ei ole millään tavalla hävettävä asia. Flunssan voi saada samassa tilanteessa.


      • jaska

        oliko tuo valkosipulijuttu vitsi vai oletko tosissasi?t:ei naurata


      • Herbamare
        moonman kirjoitti:

        noista voiteista kovinkaan paljoa, Vira Derm on minulle tuiki tuntematon mutta suosiossa amerikassa. Docosanolista tiedän sen kemiallisen koostumuksen ja olen lukenut sen lyhentävän paranemisaikaa merkittävästi.

        Saatavuutta suomessa en tiedä.

        Silloin kun minulla vielä ilmaantui niitä näppylöitä, pidin viikon tauon seksissä. 97 valkosipulikäsittelyn jälkeen ei ole näkynyt pienintäkään iho-oiretta, joten tauti ei vaikuta elämääni enää millään tavalla.

        Ottaa päähän että tuli kärsittyä yli 15 vuotta kuukausittaisista vaivoista vaikka valkosipulin virusidinen vaikutus on tunnettu jo 5000 vuotta ja siitä on runsaasti tietoa saatavilla.

        Ainoa vika siinä on että mitään sen ainesosia ei pysty patentoimaan ja siksi siitä ei kaiketi koskaan valmisteta lääkettä.

        Toinen syy on sen tehokkuus, miksi parantaa kun voi myydä kallista lääkettä oireisiin koko loppuiän?

        Ei elämä herpekseen lopu, tiedän että kertominen pelottaa ... olenhan itse käynyt läpi saman ... kuitenkin, ihmiseenhän sitä rakastutaan ja silloin herpeksen kaltainen pikkujuttu ei paljoa paina.

        95 prosentilla aikuisväestöstä on HSV1 tai 2 elimistössään mutta vain n. 10prosentille se aiheuttaa iho- tai muita oireita.

        Se, että on saanut pöpön intiimissä tilanteessa tai intiimiin paikkaan, ei ole millään tavalla hävettävä asia. Flunssan voi saada samassa tilanteessa.

        ...toi herpes todella on. Valkosipulihoito on varmaan tehokas, mutta hiveän hankala naisihmiselle. Varsinkin, kun se iskee kunnolla ulkosynnyttimiin esim. kolmeen eri paikkaan ja sen lisäksi vielä emättimeen (oireilee kuukautiskipujen tavoin munasarjoissa asti). Silloin on tosi vaikea kohdistaa minkäänlaista ulkoista hoitoa oikeaan paikkaan.

        Minulle ja miehelleni on asikloviiristä tablettihoitona ollut paljon apua. Mieheni käyttää hoitoa jatkuvasti, minä taas oireiden ilmaantuessa. Tämä on riitttänyt meille hyvin. Ennen jompikumpi meistä tai hyvässä lykyssä molemmat kärsimme samanaikaisesti herpeksestä. Nykyään se on harvinainen vieras.

        Halvimmatkin tabut kyllä maksavat jonkin verran, mutta ilmankaan ei voi olla. Sitä paitsi tulee hoideltua samalla huuliherpeskin, sekin kun oli meillä kummallakin aika raju ja usein toistuva vaiva.

        Täytyypä ehdotta miehelleni valkosipulin käyttöä, se kun miehelle on vähän enemmän "täsmähoitoa" kuin naisen genitaaleille.


      • moonman
        Herbamare kirjoitti:

        ...toi herpes todella on. Valkosipulihoito on varmaan tehokas, mutta hiveän hankala naisihmiselle. Varsinkin, kun se iskee kunnolla ulkosynnyttimiin esim. kolmeen eri paikkaan ja sen lisäksi vielä emättimeen (oireilee kuukautiskipujen tavoin munasarjoissa asti). Silloin on tosi vaikea kohdistaa minkäänlaista ulkoista hoitoa oikeaan paikkaan.

        Minulle ja miehelleni on asikloviiristä tablettihoitona ollut paljon apua. Mieheni käyttää hoitoa jatkuvasti, minä taas oireiden ilmaantuessa. Tämä on riitttänyt meille hyvin. Ennen jompikumpi meistä tai hyvässä lykyssä molemmat kärsimme samanaikaisesti herpeksestä. Nykyään se on harvinainen vieras.

        Halvimmatkin tabut kyllä maksavat jonkin verran, mutta ilmankaan ei voi olla. Sitä paitsi tulee hoideltua samalla huuliherpeskin, sekin kun oli meillä kummallakin aika raju ja usein toistuva vaiva.

        Täytyypä ehdotta miehelleni valkosipulin käyttöä, se kun miehelle on vähän enemmän "täsmähoitoa" kuin naisen genitaaleille.

        Pöpöhän asustaa hermoratojen soluissa josta ne sitten ärsykkeen saatuaan lähtevät lisääntymään ja kulkeutuvat hermoratoja pitkin alkuperäiseen tartuntakohtaan ihon pinnalle aiheuttaen nuo jokaiselle herpeetikolle tutut iho-oireet.

        Valkosipulin teho virusta vastaan perustuu alliinin ja allinasen hapettumistuotokseen, allisiiniin.

        Sen on todettu tappavan sekä bakteereja, sieniä (mm. candida albicans), että useita viruksia.

        Se imeytyy erittäin nopeasti kudokseen (jopa punaisiin verisoluihin asti) molekyylirakenteen muuttumatta.

        Imeytymisen nopeudesta saa jonkinlaisen kuvan siitä että kun mehua sivellään iholle, tuntuu sen maku miltei samantien suussa.

        Naiset ovat käyttäneet valkosipulimehua vedellä laimennettuna tuhansia vuosia esim. emättimen hiivasienitulehdusten hoitoon.

        Eräs amerikkalainen nainen kertoi minulle laittaneensa valkosipulin kynnen emättimeensä yön ajaksi herpes-oireitten alettua jo vuosikausien ajan. Hän kertoi sen pysäyttävän oireitten tulon suraavaan päivään mennessä.

        En tosin suosittele itse tuota menetelmää vaikka sekin on ollut yleisesti käytössä tuhansia vuosia. Valkosipuli aiheuttaa useimmille ihmisille palovamman tapaisia reaktioita liian pitkän altistuksen seurauksena. Jotkut ihmiset ovat yliherkkiä ja saavat oireita hyvinkin nopeasti.

        Voit kokeilla murskaamalla 40g espanjalaista valkosipulia (kiinalainen on n. 6 kertaa voimakkaampaa) 200 millilitraan vettä ja penslaamalla tällä liuoksella oirehtivaa aluetta.

        Emättimen voi huuhdella myös kunhan keksii jonkin hyvän menetelmän.

        Tökötin voi pestä pois muutaman minuutin kuluttua, eikä se jätä suurempia hajuhaittoja.

        Oli herpes missä tahansa, sen aiheuttaa HSV1 tai HSV2 ja tämä vanha konsti tepsii siihen paremmin kuin kallis purkillinen uusia.


      • moonman
        jaska kirjoitti:

        oliko tuo valkosipulijuttu vitsi vai oletko tosissasi?t:ei naurata

        kun muija ehdotti sitä 97 kyllästyttyään jokakuiseen viikon selibaattiin.

        Sen jälkeen ei todellakaan ole ollut oireita ... ei ole tarvinnut ajatella koko perhanan pöpöä ... tuntui kuin olisi saanut elämänsä takaisin.

        Ei tätä tarvitse uskoa ... se on minulle aivan samantekevää mitä kukin itselleen valitsee.


      • hiillos
        moonman kirjoitti:

        kun muija ehdotti sitä 97 kyllästyttyään jokakuiseen viikon selibaattiin.

        Sen jälkeen ei todellakaan ole ollut oireita ... ei ole tarvinnut ajatella koko perhanan pöpöä ... tuntui kuin olisi saanut elämänsä takaisin.

        Ei tätä tarvitse uskoa ... se on minulle aivan samantekevää mitä kukin itselleen valitsee.

        Että oletteko sitten ilman kondomia yhdynnässä silloin kun teillä ei ole oireita??
        Itse en uskalla enää mitenkään kun luin, että se voi tarttua myös oireettomassa vaiheessa. Minullehan sillä ei ole enää merkitystä, mutta pelkään koko ajan että tarttuttaisin sen johonkin mieheen, enkä siksi uskalla olla kenenkään kanssa.
        Yhden miehen vihat sain aikoinaan ja se riitti.
        Seksikokemukset rajoittuvat nykyisin suukottelu ja hyväilyasteelle. Leikin että ollaan vaan ystäviä, vaikka totisesti haluaisin olla enemmän.


      • moonman
        hiillos kirjoitti:

        Että oletteko sitten ilman kondomia yhdynnässä silloin kun teillä ei ole oireita??
        Itse en uskalla enää mitenkään kun luin, että se voi tarttua myös oireettomassa vaiheessa. Minullehan sillä ei ole enää merkitystä, mutta pelkään koko ajan että tarttuttaisin sen johonkin mieheen, enkä siksi uskalla olla kenenkään kanssa.
        Yhden miehen vihat sain aikoinaan ja se riitti.
        Seksikokemukset rajoittuvat nykyisin suukottelu ja hyväilyasteelle. Leikin että ollaan vaan ystäviä, vaikka totisesti haluaisin olla enemmän.

        suojausta ... yksikään tuon ajan partnereista ei ole parhaan tietoni mukaan saanut tartuntaa.

        Arvelen että tuo oireitten välisen tartunnan riski on lähinnä teoreettinen.

        Väitetään että viruslääkityksen jatkuva käyttö vähentää tartuntavaaraa mutta itse suhtaudun tuohon hieman skeptisesti. Asikloviiri muut viruslääkkeethän pelkästään hidastavat hieman viruksen lisääntymistä joissakin tapauksissa.

        Sen sijaan jos virus aktivoituu ajoittain aiheuttamatta iho-oireita voisi kuvitella tartuntavaaran olevan ilmeisempi. Viruksethan hakeutuvat ihon pinnalle juuri aktivoitumisvaiheessa.

        Kondomia käyttämällähän tartuntavaara vähenee kunhan muistaa että tartunta voi tapahtua alueella jota kondomi ei suojaa.

        Oraalista seksiäkin voi harjoittaa käyttämällä esim. muovikelmua tai halkaistua kondomia suojana ... hiukka hankalaa mutta parempi kuin selibaatti.

        Kannattaa jutella asiasta avoimesti ja etsiä jokin molemmille käypä ratkaisu ... ei seksistä tarvitse välttämättä luopua herpeksen takia.

        Poikkeuksen muodostavat tapaukset joissa vesikulaarit ilmaantuvat tiheästi ja kestävät niin kauan parantua että uusi kohtaus alkaa heti edellisen loputtua, sellaisiakin tapauksia tunnen.


      • jaska
        hiillos kirjoitti:

        Että oletteko sitten ilman kondomia yhdynnässä silloin kun teillä ei ole oireita??
        Itse en uskalla enää mitenkään kun luin, että se voi tarttua myös oireettomassa vaiheessa. Minullehan sillä ei ole enää merkitystä, mutta pelkään koko ajan että tarttuttaisin sen johonkin mieheen, enkä siksi uskalla olla kenenkään kanssa.
        Yhden miehen vihat sain aikoinaan ja se riitti.
        Seksikokemukset rajoittuvat nykyisin suukottelu ja hyväilyasteelle. Leikin että ollaan vaan ystäviä, vaikka totisesti haluaisin olla enemmän.

        oon ollut yhdynnässä kun ei ole ollut oireita ilman kondomia,kuten moonman sanoi ei minunkaan tietooni ole tullut että olisi tullut tartuntoja.....:))kerran kyllä otti päähän kun oli halukas kaunis nainen,oireet oli päällä ja sillä hetkellä ei ollut kondomia...heh...leikin siveyden sipulia ja sanoin että en harrasta seksiä muuta kuin seurustellessani:)))....arvaa harmittiko?t:jaska


      • hiillos
        jaska kirjoitti:

        oon ollut yhdynnässä kun ei ole ollut oireita ilman kondomia,kuten moonman sanoi ei minunkaan tietooni ole tullut että olisi tullut tartuntoja.....:))kerran kyllä otti päähän kun oli halukas kaunis nainen,oireet oli päällä ja sillä hetkellä ei ollut kondomia...heh...leikin siveyden sipulia ja sanoin että en harrasta seksiä muuta kuin seurustellessani:)))....arvaa harmittiko?t:jaska

        No sehän mua naisena keljuttaa, että aluetta johon naisella rakkuloita tulee ei voi vetää suojaan mihinkään kortsuun. Tai jos oireileva alue sijaitsee emättimen sisällä ei siitä itsekkään ole silloin välttämättä tietoinen kun pimpsan alue on ok.
        No jospa se tästä.
        Mutta eikö ihmisiä jotka seikkailee ja harrastaa yhden illan juttuja, jopa ilman kortsua, tosiaankaan arveluta et saa jonkun taudin??


      • moonman
        hiillos kirjoitti:

        No sehän mua naisena keljuttaa, että aluetta johon naisella rakkuloita tulee ei voi vetää suojaan mihinkään kortsuun. Tai jos oireileva alue sijaitsee emättimen sisällä ei siitä itsekkään ole silloin välttämättä tietoinen kun pimpsan alue on ok.
        No jospa se tästä.
        Mutta eikö ihmisiä jotka seikkailee ja harrastaa yhden illan juttuja, jopa ilman kortsua, tosiaankaan arveluta et saa jonkun taudin??

        herpeksen kanssa. Vesikulaarit peittävät usein huomattavasti laajemman alueen kuin miehillä ja saattavat vaatia viikkojen paranemisajan.

        Värkkihän on rakkulavaiheessa sen verran arka että sitä ei juurikaan voi käyttää mihinkään mukavaan. Tunnen jopa tapauksia joissa nainen joutuu virtsaamaan kylpyammeessa vedessä istuen kipujen takia.

        Itselläni tartuntakohta oli puolivälissä vartta aika pienellä alueella mutta rakkulavaiheen aikana koko vehje oli sen verran kipeä ettei sillä olisi juuri mitään voinut tehdä vaikka olisi käyttänyt suojaustakin.

        Pili tuntui siltä kuin se olisi nielaissut purematta kokonaisen banaanin.


        Miehen asennetta riskeihin kuvaa hyvin eräs juttu.

        Mies ja nainen olivat tavanneet kapakissa ja mies saattoi naisen kotiin. Perillä kumpikin totesi halua löytyvän ja nainen kysyi onko miehellä kondomeja.

        Mies totesi ettei ole, eikä niitä enää mistään saisikaan. Nainen kertoi sairastavansa harvinaista sukupuolitautia ja että jos he ryhtysivät seksipuuhiin miehen pili näivettyisi ja putoaisi 20 minuutin kuluttua.

        Mies mietti pitkään ja kysyi sitten. "Lasketaanko se 20 minuuttia siitä kun aloitan vai siitä kun lopetan?"


    • viallineN

      ..saman riesan jo vuosia sitten ensimmäiseltä seksipartnerilta. Tuosta saakka olen tuntenut itseni sekundakansalaiseksi. Tuntuu kuin oireilisi jatkuvasti vaikkei mitään näy. Auttaakohan valkosipulicoktailit myös tuollaiseen oireiluun?

      • moonman

        Kuvaamasi kaltaiset tunteet ovat yleisiä sellaisten ihmisten keskuudessa jotka ovat saaneet pöpön seksin yhteydessa.

        Huuliherpeksen aiheuttaa sama pöpö mutta sitä ei lasketa miksikään, yli 90 prosentilla aikuisväestöstä on herpesvirus elimistössään.

        Ihmeellistä .... häpeäntunne johtuu yhteiskuntamme suhtautumisesta seksuaalisuuteen yleensä, juutalais/kristilliseen moraalikäsitykseen perustuva normisto pane meidät häpeämään kaikkea seksuaalisuuteen liittyvää.

        Herpesinfektioon liittyy usein hermostollisisa oireita viruksen aiheuttaessa hermoissa virhesignaaleja aktiivisuudellaan. Esim allodynia on tavanomainen herpeetikoilla. Pakaroiden ja alaraajojen iho tuntuu ikäänkuin se olisi palanut pahemman kerran auringossa eikä siedä mitään kosketusta.

        Minulle alkoi ilmetä fibromyalgian oireita vähän sen jälkeen kun sain herpestartunnan. Lihassärkyä, lihasten kramppausta, nivelsärkyjä, imusolmukkeet nivusissa olivat turvoksissa ja arat lähes 20 vuotta vaikeuttaen liikkumista.

        Arvelin oireiden johtuvan herpesviruksesta joka oli asettunut majailemaan alaruumiin hermoratojen solmukohtaan ristiluussa ja sovelsin valkosipulikäsittelyä siihenkin.

        Murskasin n. 40grammaa valkosipulia 200 millilitraan vettä ja sivelin tököttiä koko alaruumiiseeni kahdesti päivässä 5päivän ajan.

        1½ vurokauden kuluttua käsittelyn aloittamisesta imusolmukkeiden turvotus laski ja pystyin laittamaan kädet taskuun satuttamatta itseäni sekä kyykistymään ja muutenkin liikkumaan normaalisti. Se oli outo tunne liki 20 vuoden varomisen jälkeen.

        Parin päivän sisällä lihas- ja nivelkivut katosivat. Jatkoin 5 päivää saadakseni selville onko käsittelystä mitään haittoja. Ainoat epämiellyttävät seuraumukset olivat voimakas rikin maku suussa ja imusolmukkeiden turpoaminen kaulassa sekä outo pakottava tunne alaraajojen imusuonistossa.

        Rikin maku ja kaulan imusolmukkeiden tupoaminen helpottivat parissa päivässä mutta alaraajojen imusuonten oudot tuntemukset kestivät lähes pari kuukautta. Sen jälkeen mitkään oireet eivät ole palanneet.

        Siis ... 97 käytin valkosipulia paikallisesti suoraan rakkula-alueelle ja pääsin eroon iho-oireista täysin.

        Vuonna 2000 toukokuussa tein tuon toisen kokeilun ja pääsin eroon herpeksen neurologisista oireista.

        Kumpaakaan käsittelyä en ole uusinut enkä muutenkaan ole muuttanut elämäntapojani millään tavalla mutta kaikki oireet ovat pysyneet poissa.


      • hiillos
        moonman kirjoitti:

        Kuvaamasi kaltaiset tunteet ovat yleisiä sellaisten ihmisten keskuudessa jotka ovat saaneet pöpön seksin yhteydessa.

        Huuliherpeksen aiheuttaa sama pöpö mutta sitä ei lasketa miksikään, yli 90 prosentilla aikuisväestöstä on herpesvirus elimistössään.

        Ihmeellistä .... häpeäntunne johtuu yhteiskuntamme suhtautumisesta seksuaalisuuteen yleensä, juutalais/kristilliseen moraalikäsitykseen perustuva normisto pane meidät häpeämään kaikkea seksuaalisuuteen liittyvää.

        Herpesinfektioon liittyy usein hermostollisisa oireita viruksen aiheuttaessa hermoissa virhesignaaleja aktiivisuudellaan. Esim allodynia on tavanomainen herpeetikoilla. Pakaroiden ja alaraajojen iho tuntuu ikäänkuin se olisi palanut pahemman kerran auringossa eikä siedä mitään kosketusta.

        Minulle alkoi ilmetä fibromyalgian oireita vähän sen jälkeen kun sain herpestartunnan. Lihassärkyä, lihasten kramppausta, nivelsärkyjä, imusolmukkeet nivusissa olivat turvoksissa ja arat lähes 20 vuotta vaikeuttaen liikkumista.

        Arvelin oireiden johtuvan herpesviruksesta joka oli asettunut majailemaan alaruumiin hermoratojen solmukohtaan ristiluussa ja sovelsin valkosipulikäsittelyä siihenkin.

        Murskasin n. 40grammaa valkosipulia 200 millilitraan vettä ja sivelin tököttiä koko alaruumiiseeni kahdesti päivässä 5päivän ajan.

        1½ vurokauden kuluttua käsittelyn aloittamisesta imusolmukkeiden turvotus laski ja pystyin laittamaan kädet taskuun satuttamatta itseäni sekä kyykistymään ja muutenkin liikkumaan normaalisti. Se oli outo tunne liki 20 vuoden varomisen jälkeen.

        Parin päivän sisällä lihas- ja nivelkivut katosivat. Jatkoin 5 päivää saadakseni selville onko käsittelystä mitään haittoja. Ainoat epämiellyttävät seuraumukset olivat voimakas rikin maku suussa ja imusolmukkeiden turpoaminen kaulassa sekä outo pakottava tunne alaraajojen imusuonistossa.

        Rikin maku ja kaulan imusolmukkeiden tupoaminen helpottivat parissa päivässä mutta alaraajojen imusuonten oudot tuntemukset kestivät lähes pari kuukautta. Sen jälkeen mitkään oireet eivät ole palanneet.

        Siis ... 97 käytin valkosipulia paikallisesti suoraan rakkula-alueelle ja pääsin eroon iho-oireista täysin.

        Vuonna 2000 toukokuussa tein tuon toisen kokeilun ja pääsin eroon herpeksen neurologisista oireista.

        Kumpaakaan käsittelyä en ole uusinut enkä muutenkaan ole muuttanut elämäntapojani millään tavalla mutta kaikki oireet ovat pysyneet poissa.

        Sinä tunnut tietävän mistä puhut ja myötätuntoinen suhtautumisesi muihin kohtalotovereihin on mielestäni ihailtavaa.
        Itsellä tuntuu tuota ihon aristusta silloin tällöin reisissä vaikkei rakkuloita tulisikaan.

        Yskänrokko huulessahan nyt näkyy olevan yhdellä jos toisella, mut kun herpes on alapäässä niin se on jo häpeällinen juttu.


      • moonman
        hiillos kirjoitti:

        Sinä tunnut tietävän mistä puhut ja myötätuntoinen suhtautumisesi muihin kohtalotovereihin on mielestäni ihailtavaa.
        Itsellä tuntuu tuota ihon aristusta silloin tällöin reisissä vaikkei rakkuloita tulisikaan.

        Yskänrokko huulessahan nyt näkyy olevan yhdellä jos toisella, mut kun herpes on alapäässä niin se on jo häpeällinen juttu.

        ollut tarpeeksi kauan niin tietää suunnilleen miten raskaita mielialat joskus ovat ...

        Ihon aristus = allodynia, ilmenee iskias kipunakin. Nuo herpeksen neurologiset oireet esiintyvät juuri viruksen aktivoituessa. Ensin ne häiritsevät tuntohermojen toimintaa aiheuttaen juuri tuota allodyniaa sekä sisäisiä kipu- ja särkytila-aistimuksia (naisilla joskus emättimen sisäistä kipua).

        Arvelisin että hermoston häiriintyminen saa aikaan jännitystiloja lihaksissa jotka saattavat kouristella hermoärsytyksen "feedback" ilmiön takia.

        Näiden "etiäisten" perusteella voi yleensä ennustaa iho-oireiden tulon aika tarkkaan jos sellaisia yleensä esiintyy.

        Onkohan minun tartuntani moraalisesti yhtään hyväksyttävämpi kun sain sen vaimon huulesta pilin varteen :)))


      • Herbamare
        moonman kirjoitti:

        Kuvaamasi kaltaiset tunteet ovat yleisiä sellaisten ihmisten keskuudessa jotka ovat saaneet pöpön seksin yhteydessa.

        Huuliherpeksen aiheuttaa sama pöpö mutta sitä ei lasketa miksikään, yli 90 prosentilla aikuisväestöstä on herpesvirus elimistössään.

        Ihmeellistä .... häpeäntunne johtuu yhteiskuntamme suhtautumisesta seksuaalisuuteen yleensä, juutalais/kristilliseen moraalikäsitykseen perustuva normisto pane meidät häpeämään kaikkea seksuaalisuuteen liittyvää.

        Herpesinfektioon liittyy usein hermostollisisa oireita viruksen aiheuttaessa hermoissa virhesignaaleja aktiivisuudellaan. Esim allodynia on tavanomainen herpeetikoilla. Pakaroiden ja alaraajojen iho tuntuu ikäänkuin se olisi palanut pahemman kerran auringossa eikä siedä mitään kosketusta.

        Minulle alkoi ilmetä fibromyalgian oireita vähän sen jälkeen kun sain herpestartunnan. Lihassärkyä, lihasten kramppausta, nivelsärkyjä, imusolmukkeet nivusissa olivat turvoksissa ja arat lähes 20 vuotta vaikeuttaen liikkumista.

        Arvelin oireiden johtuvan herpesviruksesta joka oli asettunut majailemaan alaruumiin hermoratojen solmukohtaan ristiluussa ja sovelsin valkosipulikäsittelyä siihenkin.

        Murskasin n. 40grammaa valkosipulia 200 millilitraan vettä ja sivelin tököttiä koko alaruumiiseeni kahdesti päivässä 5päivän ajan.

        1½ vurokauden kuluttua käsittelyn aloittamisesta imusolmukkeiden turvotus laski ja pystyin laittamaan kädet taskuun satuttamatta itseäni sekä kyykistymään ja muutenkin liikkumaan normaalisti. Se oli outo tunne liki 20 vuoden varomisen jälkeen.

        Parin päivän sisällä lihas- ja nivelkivut katosivat. Jatkoin 5 päivää saadakseni selville onko käsittelystä mitään haittoja. Ainoat epämiellyttävät seuraumukset olivat voimakas rikin maku suussa ja imusolmukkeiden turpoaminen kaulassa sekä outo pakottava tunne alaraajojen imusuonistossa.

        Rikin maku ja kaulan imusolmukkeiden tupoaminen helpottivat parissa päivässä mutta alaraajojen imusuonten oudot tuntemukset kestivät lähes pari kuukautta. Sen jälkeen mitkään oireet eivät ole palanneet.

        Siis ... 97 käytin valkosipulia paikallisesti suoraan rakkula-alueelle ja pääsin eroon iho-oireista täysin.

        Vuonna 2000 toukokuussa tein tuon toisen kokeilun ja pääsin eroon herpeksen neurologisista oireista.

        Kumpaakaan käsittelyä en ole uusinut enkä muutenkaan ole muuttanut elämäntapojani millään tavalla mutta kaikki oireet ovat pysyneet poissa.

        En ole koskaan hävennyt saamaani herpes simplex tartuntaa, päinvastoin olen hyvinkin avoimesti harmitellut sitä tutuilleni ja vähemmän tutuilleni. En ole nimittäin milloinkaan mieltänyt sitä sukupuolitaudiksi. Näkisin taudin olevan samalla lähtöviivalla kuin minkä muun tahansa kiusallisen vaivan, josta on vaikea päästä eroon. Esim. vyöruusu, eli herpes zoster on saman viruksen aikaansaama. Eipä siitäkään kukaan piittaamatonta sukupuolikäyttäytymistä syytä.

        Allodynia-oireet ovat minulle hyvin tavallisia. Puolet nykyelämästä tuhraantuu aristeluun, kipuiluun ja ennusteluun seuraavasta rakkulavaiheesta.(asikloviirilääkitys on kuitenkin helpottanut valtavasti)

        Fibromyalgian oireita en omalla kohdallani kylläkään allekirjoita. hermosto-oireet liityvät aina tulevaan aktiivivaiheeseen. rakkuloita on välillä genitaalien ulkopuolellakin, kuten reisien takapuolella, näin varsinkin miehelläni (mieheni on muuten saanut tartunnan minulta, mutta ei ole asiasta sen kummemmin järkyttynyt, emme kumpikaan miellä herpestä sukupuolitaudiksi).

        Alavatsaoireita olen potenut pitkän aikaa kylläkin, diagnoosi: suolikaasuja tarkemmin määrittelemättömistä syistä. Useimmiten olen kuitenkin syyttänyt herpestä. Lääkäri on ollut jotain toista mieltä.

        Minun on kuitenkin hyvin vaikea kokeilla valkosipulikuuria, sillä olen yrittäjä ja töissä kaiken aikaa. Asiakkat eivät pidä valkosipulin tuoksusta välttämättä. Osaksi on tietysti mukana oma mukavuudenhalu,en ehkä viitsi aloittaa valkosipulikarkoituksia. Rahasta ei ole kohdallani kysymys, valitsen vain mukavimman vaihtoehdon, eli lääkkeet, mikä kuitenkin kiitettävästi toimii.


      • viallineN
        moonman kirjoitti:

        Kuvaamasi kaltaiset tunteet ovat yleisiä sellaisten ihmisten keskuudessa jotka ovat saaneet pöpön seksin yhteydessa.

        Huuliherpeksen aiheuttaa sama pöpö mutta sitä ei lasketa miksikään, yli 90 prosentilla aikuisväestöstä on herpesvirus elimistössään.

        Ihmeellistä .... häpeäntunne johtuu yhteiskuntamme suhtautumisesta seksuaalisuuteen yleensä, juutalais/kristilliseen moraalikäsitykseen perustuva normisto pane meidät häpeämään kaikkea seksuaalisuuteen liittyvää.

        Herpesinfektioon liittyy usein hermostollisisa oireita viruksen aiheuttaessa hermoissa virhesignaaleja aktiivisuudellaan. Esim allodynia on tavanomainen herpeetikoilla. Pakaroiden ja alaraajojen iho tuntuu ikäänkuin se olisi palanut pahemman kerran auringossa eikä siedä mitään kosketusta.

        Minulle alkoi ilmetä fibromyalgian oireita vähän sen jälkeen kun sain herpestartunnan. Lihassärkyä, lihasten kramppausta, nivelsärkyjä, imusolmukkeet nivusissa olivat turvoksissa ja arat lähes 20 vuotta vaikeuttaen liikkumista.

        Arvelin oireiden johtuvan herpesviruksesta joka oli asettunut majailemaan alaruumiin hermoratojen solmukohtaan ristiluussa ja sovelsin valkosipulikäsittelyä siihenkin.

        Murskasin n. 40grammaa valkosipulia 200 millilitraan vettä ja sivelin tököttiä koko alaruumiiseeni kahdesti päivässä 5päivän ajan.

        1½ vurokauden kuluttua käsittelyn aloittamisesta imusolmukkeiden turvotus laski ja pystyin laittamaan kädet taskuun satuttamatta itseäni sekä kyykistymään ja muutenkin liikkumaan normaalisti. Se oli outo tunne liki 20 vuoden varomisen jälkeen.

        Parin päivän sisällä lihas- ja nivelkivut katosivat. Jatkoin 5 päivää saadakseni selville onko käsittelystä mitään haittoja. Ainoat epämiellyttävät seuraumukset olivat voimakas rikin maku suussa ja imusolmukkeiden turpoaminen kaulassa sekä outo pakottava tunne alaraajojen imusuonistossa.

        Rikin maku ja kaulan imusolmukkeiden tupoaminen helpottivat parissa päivässä mutta alaraajojen imusuonten oudot tuntemukset kestivät lähes pari kuukautta. Sen jälkeen mitkään oireet eivät ole palanneet.

        Siis ... 97 käytin valkosipulia paikallisesti suoraan rakkula-alueelle ja pääsin eroon iho-oireista täysin.

        Vuonna 2000 toukokuussa tein tuon toisen kokeilun ja pääsin eroon herpeksen neurologisista oireista.

        Kumpaakaan käsittelyä en ole uusinut enkä muutenkaan ole muuttanut elämäntapojani millään tavalla mutta kaikki oireet ovat pysyneet poissa.

        ..miellä häpeäntunnetta juutalais-kristillisestä perimästä syntyneeksi seksuaalikielteiseksi reaktioksi.

        Häpeää aiheuttaa ehkä juuri taudin leviämistapa ja sijainti kehossa sekä sen pysyvyys. Eniten arveluttaa asian kertominen mahdolliselle partnerille. Jopa valistus, niin hyvä asia kuin onkin, tekee taudista pelottavan peikon. Kun vielä nykyiset suositukset ovat sellaiset, että kondomia tulisi käyttää myös silloin, kun tauti ei ole nk. "päällä", voi melkeinpä heittää hyvästit uudelle, pitkäaikaiselle ja kestävälle seksisuhteelle.

        Toinen mahdollisuus olisi löytää kumppani, jolla tämä kiusallinen tauti jo on, mutta mistäpä sellaisen nappaa; eikäpä tuo olisi edes ensisijainen asia mitä suhteeltaan odottaa.


    • tautinen

      kokeile Aclovir 400. Se on reseptilääke. Hinta n. 500 euroa/vuosi. Itse sain tartunnan n. 12 vuotta sitten. Alussa taudin uusiutuminen oli sellaista, että uudet rakkulat tulivat ennenkuin entiset ehti parantua. Tuo lääke on estolääke ja mulle se ainakin tepsii. Ne on tabuja, joita napataan pari päivässä. Olen itse tässä vuosien kokemuksella oppinut käyttää niitä siten, että otan 3-4 kpl päivässä, kun tunnen, että tauti uusiutuu. Sitten saattaa mennä parikin viikkoa, että ei tarvii ottaa yhtään. Olen laskenut, että keskimäärin menee yksi tabu päivässä.
      Täytyy kuitenkin kokeilla tuota valkosipulihoitoa.!!

    • tyttönen vielä..

      mulla on kanssa herpes.. se on kaiketi huuliherpeksen muoto, joka esiintyy häpyalueellani, koska mistään en ole voinut tartuntaa saada. Rakkula/haavauma on tullut kerran... en voi ymmärtää, miten jaksan tästä eteenpäi.. olen vasta 15 vuotias ja muutenkin on vaikeaa, koulu ja muut vaikeudet päälle.. joskus kun masentaa, tuntuisi helpoimmalta jättää kaikki. En sitä ole yrittänyt, enkä yritäkkään koska rakastan elämää niin paljon. Kukaan ei ole saanut tietää, edes parhaalle ystävälleni en ole voinut kertoa.. Toisen sukupuolen edustajia en voi enää edes miettiä, kun tuntuu etten koskaa voi saada hyväksyntää. Pelottaa ihanstua, ja vaikka vastatunteita saisi niin minun on pakko sulkea ihmiset ulos elämästäni.. tuntuu, etten koskaan voisi kelvata hänelle kun olen tälläinen.Tuntuu, ettei kukaan voisi koskaan haluta koskettaa minua. Te olette sentään joskus saaneet kokea, nauttia seksistä ja toisen ihmisen kosketuksesta ihollanne.. itse en ole edes ensisuudelmaani saanut..

      • moonman

        Ensiksi; oletko varma että kysymyksessä on herpes ? Herpes todetaan varmimmin verikokeella, jonka voi antaa terveyskeskuksessa, vastaus tulee n. viikossa.

        Olet varmasti lukenut ylläolevat viestit, joten sinulla lienee jonkinlainen kuva taudin hoitomahdollisuuksista.

        Suurimmalla osalla viruksen kantajista (muistaakseni yli 90%) ei esiinny minkäänlaisia oireita ja vakavia oireita jotka vaikuttavat käytännön elämään merkittävästi esiintyy aniharvalla.

        Paras mitä voit tehdä on jutella esim. koulukuraattorin, jonkun ystäväsi tai kenen tahansa luotettavan ja ymmärtävän ihmisen kanssa, asia paisuu helposti suuremmaksi kuin todellisuudessa onkaan jos sitä hautoo itsekseen.

        Se, että jokin virus aiheuttaa sinulle iho-oireita intiimille alueelle, ei tee sinua millään tavalla huonommaksi tai arvottomammaksi kuin parempionnisia viruksen kantajia joilla oireita ei esiinny.

        Älä anna viruksesta muodostua identiteettisi määräävää tekijää.

        Todellinen rakkaus ei huomioi tuollaisia asioita, jos et "kelpaa" jollekulle herpeksen takia, ei hän ole sinun arvoisesi.

        Tiedän toki itse miten vaikealta tuntuu ajatella ihmissuhteen aloittamista kun on oireilevan viruksen isäntä, olenhan itse kantanut samaa taakkaa 20 vuotta.

        Avoimuus, rehellisyys ja rohkeus ovat ainoa rakentava tapa suhtautua tilanteeseen.

        Sinä, ja ainoastaan sinä, voit suhtautumisellasi estää tuota pöpöä määräilemästä elämääsi.

        Sinulla on kaikki mahdollisuudet elää täysin normaali elämä tuntien toisen ihmisen rakkaudenilmaisut sekä fyysisellä, että henkisellä tasolla.

        tsemppiä ...

        moonman


      • tyttönen
        moonman kirjoitti:

        Ensiksi; oletko varma että kysymyksessä on herpes ? Herpes todetaan varmimmin verikokeella, jonka voi antaa terveyskeskuksessa, vastaus tulee n. viikossa.

        Olet varmasti lukenut ylläolevat viestit, joten sinulla lienee jonkinlainen kuva taudin hoitomahdollisuuksista.

        Suurimmalla osalla viruksen kantajista (muistaakseni yli 90%) ei esiinny minkäänlaisia oireita ja vakavia oireita jotka vaikuttavat käytännön elämään merkittävästi esiintyy aniharvalla.

        Paras mitä voit tehdä on jutella esim. koulukuraattorin, jonkun ystäväsi tai kenen tahansa luotettavan ja ymmärtävän ihmisen kanssa, asia paisuu helposti suuremmaksi kuin todellisuudessa onkaan jos sitä hautoo itsekseen.

        Se, että jokin virus aiheuttaa sinulle iho-oireita intiimille alueelle, ei tee sinua millään tavalla huonommaksi tai arvottomammaksi kuin parempionnisia viruksen kantajia joilla oireita ei esiinny.

        Älä anna viruksesta muodostua identiteettisi määräävää tekijää.

        Todellinen rakkaus ei huomioi tuollaisia asioita, jos et "kelpaa" jollekulle herpeksen takia, ei hän ole sinun arvoisesi.

        Tiedän toki itse miten vaikealta tuntuu ajatella ihmissuhteen aloittamista kun on oireilevan viruksen isäntä, olenhan itse kantanut samaa taakkaa 20 vuotta.

        Avoimuus, rehellisyys ja rohkeus ovat ainoa rakentava tapa suhtautua tilanteeseen.

        Sinä, ja ainoastaan sinä, voit suhtautumisellasi estää tuota pöpöä määräilemästä elämääsi.

        Sinulla on kaikki mahdollisuudet elää täysin normaali elämä tuntien toisen ihmisen rakkaudenilmaisut sekä fyysisellä, että henkisellä tasolla.

        tsemppiä ...

        moonman

        Kyllä kysymyksessä on herpes.. lääkärillä varmistettu..
        on rohkasevaa ajatella... et joku välittää. Onhan tää niin vaikeeta, mutta vielä vaikeempaa on puhua jollekkin kaverille.. tässä iässä tollasen kertominen parhaalle ystävälle... se varmaan tuntee mut muutenkin paremmin kun edes itse.. silti pelottavaa.
        Mulla on niin surkee olo, mutta jos olet sitä mieltä etten ole arvottomampi..
        Joo, mä pärjään.. ehkäpä mun todella pitäis mennä puhuu jollekkin kuraatorille.. tää ei kaada mun maailmaa..
        On oikeesti vaikeeta lukee teijän kokemuksia ja ongelmia, toi kaikkiko on edssä.. (?)
        No, mutta kiitos Sulle moonman, sä valoit muhun ainakin tipan rohkeutta ja itsevarmuutta... :)


      • Henni

        Siis sinullako herpes tuli alapäähän vaikka et oo ollut yhdynnässä tai kukaan ei ole sinua sinne suudellut????
        Jos tuo on totta niin mua olet auttanut aika paljon, kun pääni puhki oon miettinyt että mistä...


      • moonman
        Henni kirjoitti:

        Siis sinullako herpes tuli alapäähän vaikka et oo ollut yhdynnässä tai kukaan ei ole sinua sinne suudellut????
        Jos tuo on totta niin mua olet auttanut aika paljon, kun pääni puhki oon miettinyt että mistä...

        kun ottaa huomioon että n. 90 prosentilla aikuisväestöstä on elimistössään HSV1 ja/tai HSV2 ja näistäkin yli 90 prosentilla ilman vakavia iho-oireita.

        Virus saattaa pysytellä passivisena vuosikymmeniä antamatta mitään iho-oireita, joissakin tapauksissa vaihtelevan asteisisa iho-oireita alkaa esiintymään.

        Neurologisia vaivoja esiintyy sekä iho-oireiden kanssa, että ilman niitä.

        Viruksen toimintamekanismi on selvitetty aika tarkkaan mutta syytä viruksen odottamattomaan aktivoitumiseen ei liene löytynyt vielä.

        Ainakin tiedetään varmasti että esim. alapään herpeksessä hankausärsytyksen aiheuttama toistuva viesti alaruumiin hermoradoissa aktivoi viruksen.

        Mitä lähemmäksi tartuntakohtaa hankausärsytys kohdistuu, sitä varmemmin virus aktivoituu.

        Viruksen aktivoi myös pitkäaikainen stressi, kun taas lyhytkestoisella stressillä ei ole osoitettu olevan yhteyttä aktivoitumiseen.

        Aktivoituessaan, virus alkaa lisääntyä ja kulkeutuu hermoratoja pitkin ihon pinnalle alkuperäiseen tartuntakohtaan aiheuttaen joillekin iho-oireita, jotka ovat selvä merkki tartuntavaarasta.

        Myös oireettomissa tapauksissa ihon pinnalta on löydetty aktiivista viruskantaa.

        Asiaa on tutkittu jonkin verran ja puhutaan "asymptomatic shedding" ilmiöstä suomeksi suunnilleen "oireeton tartutuskyky".

        Virus voi siirtyä esim. huulesta sormen välityksellä mihin tahansa kohtaan kehosta kiireestä kantapäähän.

        Herpes pesiytyy jopa silmiin, joka on erittäin vakava tilanne.

        Sukuelimiin viruksen voi saada vaikka vauvaiässä keneltä tahansa lasta hoitaneelta henkilöltä esim. vaipan vaihdon yhteydessä, siihen ei tarvita kuin hipaisu sormen päällä nuha-aikaan jos hoitajalla on huuliherpes ja hän on epähuomiossa hipaissut huultaan niistäessään nenäänsä.

        Muitakin tartuntatapoja löytyy takuulla pilvin pimein jos asiaa ryhtyy ajattelemaan tarkemmin.


      • Henni
        moonman kirjoitti:

        kun ottaa huomioon että n. 90 prosentilla aikuisväestöstä on elimistössään HSV1 ja/tai HSV2 ja näistäkin yli 90 prosentilla ilman vakavia iho-oireita.

        Virus saattaa pysytellä passivisena vuosikymmeniä antamatta mitään iho-oireita, joissakin tapauksissa vaihtelevan asteisisa iho-oireita alkaa esiintymään.

        Neurologisia vaivoja esiintyy sekä iho-oireiden kanssa, että ilman niitä.

        Viruksen toimintamekanismi on selvitetty aika tarkkaan mutta syytä viruksen odottamattomaan aktivoitumiseen ei liene löytynyt vielä.

        Ainakin tiedetään varmasti että esim. alapään herpeksessä hankausärsytyksen aiheuttama toistuva viesti alaruumiin hermoradoissa aktivoi viruksen.

        Mitä lähemmäksi tartuntakohtaa hankausärsytys kohdistuu, sitä varmemmin virus aktivoituu.

        Viruksen aktivoi myös pitkäaikainen stressi, kun taas lyhytkestoisella stressillä ei ole osoitettu olevan yhteyttä aktivoitumiseen.

        Aktivoituessaan, virus alkaa lisääntyä ja kulkeutuu hermoratoja pitkin ihon pinnalle alkuperäiseen tartuntakohtaan aiheuttaen joillekin iho-oireita, jotka ovat selvä merkki tartuntavaarasta.

        Myös oireettomissa tapauksissa ihon pinnalta on löydetty aktiivista viruskantaa.

        Asiaa on tutkittu jonkin verran ja puhutaan "asymptomatic shedding" ilmiöstä suomeksi suunnilleen "oireeton tartutuskyky".

        Virus voi siirtyä esim. huulesta sormen välityksellä mihin tahansa kohtaan kehosta kiireestä kantapäähän.

        Herpes pesiytyy jopa silmiin, joka on erittäin vakava tilanne.

        Sukuelimiin viruksen voi saada vaikka vauvaiässä keneltä tahansa lasta hoitaneelta henkilöltä esim. vaipan vaihdon yhteydessä, siihen ei tarvita kuin hipaisu sormen päällä nuha-aikaan jos hoitajalla on huuliherpes ja hän on epähuomiossa hipaissut huultaan niistäessään nenäänsä.

        Muitakin tartuntatapoja löytyy takuulla pilvin pimein jos asiaa ryhtyy ajattelemaan tarkemmin.

        Et kuin se voi olla noin suurella osalla porukkaa.
        Mulle tää on tuottanu vaikeuksii suhtautua itteeni kun oon pelänny alottaa seurustelujuttuu, kun mies vois saada sellasen kuvan et mikä holtiton mä oon.
        Mutta toi mitä kerroit, et voi vaikka vaippaa vaihtaessa tartuttaa oman lapsen. Empä oo tullu ajatelleeks!
        Yks kysymys vielä. Et jos mulla on alapäässä herpes ja mä kokeilen tuota valkosipulihoitoo(!!)niin voiks siinä käydä niin et se pukkaa sit ittensä läpi jostakin toisesta kohdasta. Vaik huulesta tai silmänurkasta.?


      • moonman
        Henni kirjoitti:

        Et kuin se voi olla noin suurella osalla porukkaa.
        Mulle tää on tuottanu vaikeuksii suhtautua itteeni kun oon pelänny alottaa seurustelujuttuu, kun mies vois saada sellasen kuvan et mikä holtiton mä oon.
        Mutta toi mitä kerroit, et voi vaikka vaippaa vaihtaessa tartuttaa oman lapsen. Empä oo tullu ajatelleeks!
        Yks kysymys vielä. Et jos mulla on alapäässä herpes ja mä kokeilen tuota valkosipulihoitoo(!!)niin voiks siinä käydä niin et se pukkaa sit ittensä läpi jostakin toisesta kohdasta. Vaik huulesta tai silmänurkasta.?

        kertominen on yksi suurimpia psyykkisiä vaikeuksia viruksenkantajalle.
        Sukuelimien kautta tarttunut herpes ei todista ihmisen luonteesta tai "kunnollisuudesta" yhtään mitään, jotkut saavat sen ilman seksiä, jotkut ensimmäisellä kerralla.
        Jos iho-oireita aiheuttava virus on tärkeämpi kuin ihminen niin silloin kyllä on kysymys jostain aivan muusta kuin rakkaudesta.

        Virus pesiytyy tartuntakohdasta lähtevien tuntohermoratojen solmukkeisiin ritiselässä, kaikki alaruumiista lähtevät tuntohermoradat päätyvät samaan paikkaan.

        Aktivoituessaan lisääntymään ja vaeltamaan ihon pinnalle virus käyttää samaa hermorataa kuin tullessaan.

        Tunnetaan tapauksia joissa iho-oireita alkaa ilmetä muuallekin kuin ensimmäiseen, oletettuun tartuntakohtaan mutta ei ole olemassa selvitystä ilmiön aiheuttajasta.

        Virus on saattanut alunperin tarttua useampaan paikka esim. käsien välityksellä tai henkilö on saattanut itse koskea tartuntakohtaan ja heti tämän jälkeen johonkin muuhun kohtaan kehossaan "siirtäen" viruksia.

        Että virus voisi pintautua johonkin muuhun kuin alkuperäiseen tartuntapaikkaan, sen pitäisi voida siirtyä hermoradasta toiseen ristiluun sisällä, tästä ei ole ainakaan minun tietooni tullutta tutkimusmateriaalia.

        "Tukkiiko" valkosipulikäsittely hermoradat viruksilta ... sitä ei tiedä kukaan ... tappaako valkosipuli hermoratojen soluissa asustavat virukset ... sitäkään ei tiedä kukaan.

        On tietysti mahdollista että tauti voi ilmetä muuaalla valkosipulikäsittelyn jälkeen mutta arvelisin sen olevan lähinnä teoreettista, itselläni ei ole vuoden -97 jälkeen esiintynyt pienintäkään taudin merkkiä missään päin kehoani.

        Henkilökohtaisesti pidän luultavimpana että valkosipuli tappaa virukset hermoradoista ja että sen kummempaa "vaeltelun" vaaraa ei ole.


      • viallineN
        moonman kirjoitti:

        kertominen on yksi suurimpia psyykkisiä vaikeuksia viruksenkantajalle.
        Sukuelimien kautta tarttunut herpes ei todista ihmisen luonteesta tai "kunnollisuudesta" yhtään mitään, jotkut saavat sen ilman seksiä, jotkut ensimmäisellä kerralla.
        Jos iho-oireita aiheuttava virus on tärkeämpi kuin ihminen niin silloin kyllä on kysymys jostain aivan muusta kuin rakkaudesta.

        Virus pesiytyy tartuntakohdasta lähtevien tuntohermoratojen solmukkeisiin ritiselässä, kaikki alaruumiista lähtevät tuntohermoradat päätyvät samaan paikkaan.

        Aktivoituessaan lisääntymään ja vaeltamaan ihon pinnalle virus käyttää samaa hermorataa kuin tullessaan.

        Tunnetaan tapauksia joissa iho-oireita alkaa ilmetä muuallekin kuin ensimmäiseen, oletettuun tartuntakohtaan mutta ei ole olemassa selvitystä ilmiön aiheuttajasta.

        Virus on saattanut alunperin tarttua useampaan paikka esim. käsien välityksellä tai henkilö on saattanut itse koskea tartuntakohtaan ja heti tämän jälkeen johonkin muuhun kohtaan kehossaan "siirtäen" viruksia.

        Että virus voisi pintautua johonkin muuhun kuin alkuperäiseen tartuntapaikkaan, sen pitäisi voida siirtyä hermoradasta toiseen ristiluun sisällä, tästä ei ole ainakaan minun tietooni tullutta tutkimusmateriaalia.

        "Tukkiiko" valkosipulikäsittely hermoradat viruksilta ... sitä ei tiedä kukaan ... tappaako valkosipuli hermoratojen soluissa asustavat virukset ... sitäkään ei tiedä kukaan.

        On tietysti mahdollista että tauti voi ilmetä muuaalla valkosipulikäsittelyn jälkeen mutta arvelisin sen olevan lähinnä teoreettista, itselläni ei ole vuoden -97 jälkeen esiintynyt pienintäkään taudin merkkiä missään päin kehoani.

        Henkilökohtaisesti pidän luultavimpana että valkosipuli tappaa virukset hermoradoista ja että sen kummempaa "vaeltelun" vaaraa ei ole.

        Tuo kuulostaa jo siltä, että pitäisiköhän sittenkin kokeilla sitä valkosipulia..Miten minä siis läträän sen kanssa alaosastossani?


      • viallineN
        moonman kirjoitti:

        kertominen on yksi suurimpia psyykkisiä vaikeuksia viruksenkantajalle.
        Sukuelimien kautta tarttunut herpes ei todista ihmisen luonteesta tai "kunnollisuudesta" yhtään mitään, jotkut saavat sen ilman seksiä, jotkut ensimmäisellä kerralla.
        Jos iho-oireita aiheuttava virus on tärkeämpi kuin ihminen niin silloin kyllä on kysymys jostain aivan muusta kuin rakkaudesta.

        Virus pesiytyy tartuntakohdasta lähtevien tuntohermoratojen solmukkeisiin ritiselässä, kaikki alaruumiista lähtevät tuntohermoradat päätyvät samaan paikkaan.

        Aktivoituessaan lisääntymään ja vaeltamaan ihon pinnalle virus käyttää samaa hermorataa kuin tullessaan.

        Tunnetaan tapauksia joissa iho-oireita alkaa ilmetä muuallekin kuin ensimmäiseen, oletettuun tartuntakohtaan mutta ei ole olemassa selvitystä ilmiön aiheuttajasta.

        Virus on saattanut alunperin tarttua useampaan paikka esim. käsien välityksellä tai henkilö on saattanut itse koskea tartuntakohtaan ja heti tämän jälkeen johonkin muuhun kohtaan kehossaan "siirtäen" viruksia.

        Että virus voisi pintautua johonkin muuhun kuin alkuperäiseen tartuntapaikkaan, sen pitäisi voida siirtyä hermoradasta toiseen ristiluun sisällä, tästä ei ole ainakaan minun tietooni tullutta tutkimusmateriaalia.

        "Tukkiiko" valkosipulikäsittely hermoradat viruksilta ... sitä ei tiedä kukaan ... tappaako valkosipuli hermoratojen soluissa asustavat virukset ... sitäkään ei tiedä kukaan.

        On tietysti mahdollista että tauti voi ilmetä muuaalla valkosipulikäsittelyn jälkeen mutta arvelisin sen olevan lähinnä teoreettista, itselläni ei ole vuoden -97 jälkeen esiintynyt pienintäkään taudin merkkiä missään päin kehoani.

        Henkilökohtaisesti pidän luultavimpana että valkosipuli tappaa virukset hermoradoista ja että sen kummempaa "vaeltelun" vaaraa ei ole.

        Tuo kuulostaa jo siltä, että pitäisiköhän sittenkin kokeilla sitä valkosipulia..Miten minä siis läträän sen kanssa alaosastossani?


    • Eevi

      Sain herpeksen yli 20 vuotta sitten, ja ainakin 10 vuotta se oireili lähes kerran kuussa. Siitä lähtien oon harrastanut lähes pelkästään turvaseksiä. Olen kertonut siitä kaikille partnereilleni ennen sänkyyn menoa. Kertominen oli kyllä tosi vaikeaa, varsinkin nuorena, mutta minusta se on vain pakko tehdä. Miehet ovat suhtautuneet hyvin, kukaan ei ole juossut karkuun. (Eivät taida tajuta mikä riesa siitä voi tulla.)

      Mulla muuten auttoi, kun lopetin e-pillerien käytön. Nykyään saan oireita ehkä kerran tai kahdesti vuodessa. Suuseksiä en ole antanut kenenkään tehdä mulle vuosiin, kun kuulin että se voi tarttua myös oireettomana!

      Olen kyllä harrastanut seksiä myös silloin kun mulla on ollut herpes, mutta silloin pitää olla tosi varovainen. Siis miehelle kortsu ja itselle laastaria herpesrakkuloiden päälle. Ja sitten kädet on pestävä hyvin seksin jälkeen, eikä missään vaiheessa saa mennä sormet suuhun, tai silmiin.

      Kyllä herpeksen kanssa voi elää. Maailmassa on paljon pahempiakin juttuja. Parempaa onnea tulevaisuudessa!

      • tyttönen

        kiiän teitä.. myöhässä. en ole oleillut täällä paljoakaan.. ehkä mä sit jaksan tästä todella.


    • Häntäheikki

      Hei!
      Mulla todettiin herpes -92 ja olin saanut sen ½ vuoden seurustelun jälkeen. Tyttöystävä ei tiennyt moisesta eikä lääkräikään löytänyt mitään merkkejä siitä.
      Itselläni se oli sen yhden kerrane eikä ole uusinut. Stressiä on matkan varrelle mahtunut, avioero ja iso leikkaus mutta virus ei ole nostanut päätään. Onneksi. Hurjaa luettavaa joillain teillä.

    • kaikesta tiedosta kiitollinen

      voikohan sitä käyttää myös huuliherpekseen..? miten se käytännösä toimii?

    • tatiyana

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1876
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe