Onko muita joilla on vaikeuksia neste- ja suolotasapainon säilyttämisessä? Kun on yöhikoiluja ja sen päälle harrastaa liikuntaa on vaikea arvioida hikoiltua määrää. Tilanne on tietysti vielä pahempi helteellä.
Urheilujuoma ei riitä minulle (liian vähän suolaa) jos olen hikoillut muutamana yönä peräkkäin. Olenkin alkanut tehdä suolasokeriliuosta ja se auttoi.
1 L vettä, 1 tl mineraalisuolaa, 8 tl sokeria.
Pahimmat oireet ovat olleet pahoinvointi, heikotus, väsymys, tunnottomuus ennen kuin tajusin kokeilla suolasokerinestettä.
Ihmettelin kyllä että miksi minulle tulee mielestäni niin nopeasti ja helposti tämä suolavaje.
Vastaus löytyi, täällä puhutaan esivaihdevuosista. Naisilla joilla on esivaihdevuodet, on tuntemattomasta syystä vähemmän tehokas osmoottinen sopeutuminen. Tämä lisää heidän herkkyyttään vakavalle hyponatremialle ja nopealle etenemiselle lievistä oireista (päänsärky, pahoinvointi) hengityksen pysähtymiseen. Ruumiinavauksessa on löydetty aivoödeema ja "herniation".
For unknown reasons, premenopausal women seem to have a less efficient osmotic adaptation. This increases their susceptibility to severe hyponatremia and rapid progression from minimal symptoms (eg, headache, nausea) to respiratory arrest. Cerebral edema and herniation have been found at autopsy.
https://www.medscape.com/answers/242166-153347/how-does-hyponatremia-affect-premenopausal-women
Yöhikoilu, liikunta ja suolojen menetys
3
254
Vastaukset
- Anonyymi
En hallitse englantia niin hyvin että pystyisin lukemaan linkin tekstit.
Onko neste-suolatasapaino ihan uusi asia sinulle ja tullut nyt vaihdevuosi-iän myötä? Itsellä on alhainen verenpaine ja koska syön aika suolatonta ruokaa, rapsautan joskus kielelle purkista suolaa. Helpottaa tai luulen ainakin niin.
Urheilen myös ja nyt olen rampannut metsässä helteessä marjanpoiminnassa. Kyllä huimaa, mutta menee ohi kun lepää ja syö vähän suolaista. Käyn myös salilla ja liikun muutenkin paljon. Syön lihaa, kalaa, kasviksia, öljyä, kokohyväleipää, yritän hallita että ne olisivat oikeassa suhteessa toisiinsa. Kun liikkuu, niin yllättävän paljon pitää syödä, jos ei paljon syö rasvaa ja sokeria. Itse en käytä urheilujuomia.
Syötkö riittävästi valkuaista ja proteiinia verrattuna liikuntasi määrään? Ettet vaan vältä leipää tai muita viljatuotteita, vain hiilihydraateilla jaksaa. Ihan vaan kyselen arjesta. Tietenkin jos uskot syöväsi oikein ja oireet ovat uusia, niin ehkä lääkärintarkastus on paikallaan.- Anonyymi
En ole ehtinyt aikaisemmin vastaamaan, pahoittelut. Leipää, perunaa, pastaa ja lihaa syön kyllä mielestäni riittävästi kasvisten ja hedelmien ohessa.
Käsittääkseni hyponatremia ei koskaan johdu siitä, että ruuasta saisi liian vähän natriumia.
Natriumia joko menetetään liikaa (oksentelu, ripuli, voimakas hikoilu) tai elimistöön kertyy liikaa vettä.
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00858
Ennen yöhikoiluja minulla ei ollut mitään ongelmia neste-suolatasapainon kanssa. Paitsi kun oli se hellekesä 2018, niin oli lieviä oireita, koska korvasin hikoilut vain vedellä.
Mutta selvästi esivaihdevuosien alettua on ollut paljon hankalampaa kuin ennen suolatasapainon kanssa. Olen hiukan alle 45 v.
Kesällä kun urheilee, lenkkarit ovat tietysti aika kuumat ja niiden takia hikoilee enemmän. Kylmään vuodenaikaan olen ollutkin paljon terveempi.
- Anonyymi
Huom. tästä jäi mainitsematta se että minulla oli vielä raudanpuuteanemiakin. Sehän aiheuttaa lisähikoilua hoitamattomana jos on päässyt pahaksi. Saa nähdä miten paljon se auttaa kun saan sen hoidettua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .844531Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503115Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631363109Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4032192Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2201308Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111213- 761197
- 651082
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301074Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että111983