Yöhikoilu, liikunta ja suolojen menetys

Anonyymi

Onko muita joilla on vaikeuksia neste- ja suolotasapainon säilyttämisessä? Kun on yöhikoiluja ja sen päälle harrastaa liikuntaa on vaikea arvioida hikoiltua määrää. Tilanne on tietysti vielä pahempi helteellä.

Urheilujuoma ei riitä minulle (liian vähän suolaa) jos olen hikoillut muutamana yönä peräkkäin. Olenkin alkanut tehdä suolasokeriliuosta ja se auttoi.
1 L vettä, 1 tl mineraalisuolaa, 8 tl sokeria.

Pahimmat oireet ovat olleet pahoinvointi, heikotus, väsymys, tunnottomuus ennen kuin tajusin kokeilla suolasokerinestettä.

Ihmettelin kyllä että miksi minulle tulee mielestäni niin nopeasti ja helposti tämä suolavaje.
Vastaus löytyi, täällä puhutaan esivaihdevuosista. Naisilla joilla on esivaihdevuodet, on tuntemattomasta syystä vähemmän tehokas osmoottinen sopeutuminen. Tämä lisää heidän herkkyyttään vakavalle hyponatremialle ja nopealle etenemiselle lievistä oireista (päänsärky, pahoinvointi) hengityksen pysähtymiseen. Ruumiinavauksessa on löydetty aivoödeema ja "herniation".
For unknown reasons, premenopausal women seem to have a less efficient osmotic adaptation. This increases their susceptibility to severe hyponatremia and rapid progression from minimal symptoms (eg, headache, nausea) to respiratory arrest. Cerebral edema and herniation have been found at autopsy.
https://www.medscape.com/answers/242166-153347/how-does-hyponatremia-affect-premenopausal-women

3

153

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En hallitse englantia niin hyvin että pystyisin lukemaan linkin tekstit.
      Onko neste-suolatasapaino ihan uusi asia sinulle ja tullut nyt vaihdevuosi-iän myötä? Itsellä on alhainen verenpaine ja koska syön aika suolatonta ruokaa, rapsautan joskus kielelle purkista suolaa. Helpottaa tai luulen ainakin niin.
      Urheilen myös ja nyt olen rampannut metsässä helteessä marjanpoiminnassa. Kyllä huimaa, mutta menee ohi kun lepää ja syö vähän suolaista. Käyn myös salilla ja liikun muutenkin paljon. Syön lihaa, kalaa, kasviksia, öljyä, kokohyväleipää, yritän hallita että ne olisivat oikeassa suhteessa toisiinsa. Kun liikkuu, niin yllättävän paljon pitää syödä, jos ei paljon syö rasvaa ja sokeria. Itse en käytä urheilujuomia.
      Syötkö riittävästi valkuaista ja proteiinia verrattuna liikuntasi määrään? Ettet vaan vältä leipää tai muita viljatuotteita, vain hiilihydraateilla jaksaa. Ihan vaan kyselen arjesta. Tietenkin jos uskot syöväsi oikein ja oireet ovat uusia, niin ehkä lääkärintarkastus on paikallaan.

      • Anonyymi

        En ole ehtinyt aikaisemmin vastaamaan, pahoittelut. Leipää, perunaa, pastaa ja lihaa syön kyllä mielestäni riittävästi kasvisten ja hedelmien ohessa.

        Käsittääkseni hyponatremia ei koskaan johdu siitä, että ruuasta saisi liian vähän natriumia.
        Natriumia joko menetetään liikaa (oksentelu, ripuli, voimakas hikoilu) tai elimistöön kertyy liikaa vettä.
        https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00858

        Ennen yöhikoiluja minulla ei ollut mitään ongelmia neste-suolatasapainon kanssa. Paitsi kun oli se hellekesä 2018, niin oli lieviä oireita, koska korvasin hikoilut vain vedellä.

        Mutta selvästi esivaihdevuosien alettua on ollut paljon hankalampaa kuin ennen suolatasapainon kanssa. Olen hiukan alle 45 v.
        Kesällä kun urheilee, lenkkarit ovat tietysti aika kuumat ja niiden takia hikoilee enemmän. Kylmään vuodenaikaan olen ollutkin paljon terveempi.


    • Anonyymi

      Huom. tästä jäi mainitsematta se että minulla oli vielä raudanpuuteanemiakin. Sehän aiheuttaa lisähikoilua hoitamattomana jos on päässyt pahaksi. Saa nähdä miten paljon se auttaa kun saan sen hoidettua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1495
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1301
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1292
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1237
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      30
      1211
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1116
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1096
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1086
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1074
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe