Wanha lieksalainen tukkilaiskisoista

Suomen ensimmäiset tukkilaiskisat pidettiin Lieksassa 6.8.1933 kirkkorannassa, eli silloisen laivalaiturin, rykin kohdalla. Kisoja nimitettiin alkuun savottalaiskilpailuiksi. Kisojen alkuunpanijana toimi Veitsiluoto Oy:n ylimetsänhoitaja Ilmari Karvonen. Kilpailulajeina olivat ensimmäisissä kisoissa uinti, keluveneellä soutu, köyden veto ja tukilla ajo.

Tukkilaiskisoja pidettiin alkuun vuosittain sotavuosiin saakka ja myös sotien jälkeen. Kisoja pidettiin kirkkorannan jälkeen Puunjalostustehtaan ja rautatiesillan välisellä alueella, niin sanotulla ”sähkökentällä”. 1950-luvulla oli Esa Pakarinen soittamassa ja laulamassa proomun kannella. Täällä minäkin olin mukana ensimmäisen kerran kisoja seuraamassa.

1960-luvulla kisat pidettiin kauppalan silloisen leirintäalueen kohdalla Riikolanlampea vastapäätä.

Lieksankoskella kisat pidettiin ensimmäisen kerran vuonna 1968, jolloin yleisöä kerrottiin olleen noin 5000. Viimeiset kisat Lieksankoskella pidettiin vuonna 2002.

Viihdyttäjinä ovat toimineet ainakin seuraavat kuuluisuudet: Esa Pakarisen lisäksi Eugen Malmsten, Tapio Rautavaara, Irwin Goodman, Eero Aven ja Leo Lastumäki. Suurimman osan kisojen kuulutustehtävistä vuosikymmenien aikana hoiti Pohjois-Karjalan Uittoyhdistyksen piiripäällikkö Teuvo Vänskä eli Ves-Vänskä. Hänet muistetaan todellisena huumorimiehenä.

Lähteet: "Uittoa ja urheilua", Ilmari Karvonen/Asko Saarelainen sekä kisoja
läheltä seuranneena wanha lieksalainen

34

98

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Joidenkin niska rupeaa välittömästi punoittamaan, kun kirjoittajina ovat Kamuttaja tai Wanha lieksalainen. Huumorikin on palstalla sallittua, mutta pitää vain tietää, mikä on huumoria!

    • Anonyymi

      Äsken taisi olla eräässä viestissä maininta, että aloituksiin ja viesteihin voi suhtautua kriittisesti, mutta vastaväitteiden pitää myös perustua todennetavissa oleviin tietoihin eikä pelkästään asiattomiin heittoihin. Viestin sisältö oli jotensakin tällainen. Asiallinen viesti on kuitenkin poistettu jostakin syystä.

      • Anonyymi

        Tuo poistettu asiallinen viesti? Olikohan siinä jotain kohinasta, kun en oikein päässyt jyvälle tuosta saletin väärän tiedon väittämisviestistä. Poistot sotkevat joskus pahasti keskusteluketjua, kun ei ole sitten päätä ei häntää, ja häntä jos jää, niin se on mahdoton tulkittava. Todella harmillisia ovat nuo turhat poistot. Ei luulisi tuota poistopolitiikkaa olla mahdotonta laittaa asiallisempaan kuntoon.


    • Muistan hyvin monia tukkilaiskisoja, ja tunsin joitain pitkänlinjan tukkilaisia.
      Tapio Rautavaara tuli kerran laulamaan aika huonossa kunnossa.
      Ne oli mukavia kisoja, ja ei voi kuin ihmetellä sitä tukkilaisten taitoa.

      Minä en pysy tyynessäkään tukilla kymmentä sekuntia kauemmin, olen kyllä kokeillut.

      Omalta kohdalta kisat oli aina työn täyteisiä, mutta sain siitä kyllä hyvän korvauksen.
      Kisoissa käyneet kyllä ovat nähneet minut, mutta eivät varmaan muista, eikä osaa yhdistää, olin lähinnä 60- luvulla..

      • En ollut sinua vielä tuolloin katsomassa;)
        60-luvulla vasta muutin Pielisjärvelle vanhempieni kyydissä kansakouluikäisenä.

        On mukavaa saada tällä palstalla aloittajan tarjoamaa tietoa Lieksan
        aikaisempiin vuosikymmeniin liittyen. Meitä on monta ikäluokkaa vielä viriilisti elossa. Harvaan käyvät 20-luvun loppupuolellakin syntyneet ystävät sukulaiset ja tutut. 30- luvulla syntyneitä on jo enemmän. Itse olen heihin verrattuna vielä ”nuori”. Syntynyt kun olen 50-luvulla. Eniten elossa olevia suomalaisia ihmisiä on varmaa juuri 50-90 luvulla syntyneissä. Heitä ilmeisesti voidaan pääsääntöisesti kutsua suureksi ikäluokaksi esimerkiksi eläkelaskelmien taloushallinnossa. Pieni notkahdus tapahtui välillä tuossa 80-luvun tietämillä. Ikäluokkien määrä on vaihdellut. Sotien jälkeen lienee ollut usko tulevaan suuri, ja naimahalut sen myötä sitä mukaan. Tätä voi kiertokulkua voi siis kutsutaan elämäksi.
        Näin ollen aiheeseen liittyen, puu Suomessa, ja sen taloudellinen merkitys oli aikoinaan tuolloin suuressa merkityksessä. Puu kulki eri tavoin pienissäkin jokipahaisissa teollisuutta ja jatkojalostusta kohti.

        Suomen Filmiteollisuus, ennen Markku Pölösen ja vaimonsa oikeuksien ostoa (2005), ovat suomalaisten elokuvien katsojien sydämissä monin eri tavoin.
        Paljon olisi siitäkin kerrottavaa, muta kiinnostuneet osaavatien kohdistaa nykyisin hakunsa muuten kuin minun pitkillä kerronnoilla.
        Mainittakoon kuitenkin asiayhteyteen liittyen, että elokuva Lieksa on uuden samannimisen yhtiön tuotantoa. Tukkijoella taas on sitä vanhan tuotantoa.
        Jo 1928 on tukinuitosta tehty elokuvia.

        Lopuksi valitsen näytteen meidän ikäluokille tutuimmasta.
        Olkaapa hyvällä päällä siellä elämänne palstoilla;)

        https://www.youtube.com/watch?v=EgSzQK7TUQw


    • Olen näköjään kierrellyt Kamuttajan kanssa samoja kohteita ja työpaikkoja Lieksassa ja Pielisjärvellä. Minä olin myös 60-luvun lopulla parina kesänä töissä tukkilaiskisoissa Lieksankoskella. Palkkaani ei maksanut tukkilaiskisatoimikunta, vaan Enso-Gutzeit Osakeyhtiö.

      Olen usein Lieksan palstalla maininnut, että olin parina kesänä kyseisessä yhtiössä työharjoittelussa opintojani varten 60-luvulla. Silloinhan vesivoimalaitosten omistaja oli Enso-Gutzeit.

      Linkistä avautuu Lieksankosken ensimmäisten tukkilaiskisojen ohjelmalehtinen.

      http://www.tukkilaiset.com/historia/lieksa-1968

      • Vai on me Wanhan kanssa oltu sielläkin yhtä aikaa töissä.
        Tuo oli yllättävä tieto.
        Luulen meidän olleen jotenkin eri tehtävissä, sillä uskon, että olisin tunnistanut hänet sieltä "Puujalkatehtaan ajoilta", tai asfalttihommissa nähneenä.

        Tehtäväni oli pitää huolta, ettei kellään tule mitään ongelmia, vaan kaikki voivat siellä hyvin, ja siihen liittyvä työni (kun minua tarvittiin) oli täysin fyysistä.


      • Esimieheni Pankakosken tehtaalla oli tuolloin 60-luvun loppupuolella sähköteknikko Lennart Kurittu ja hän asui Heittopellontien varrella kaksikerroksisessa omakotitalossa. Kävin jonkin kerran hänen luonaan kyläilemässä. Kurittu oli tuolloin jo vanhemmanpuoleinen herrasmies. Talo on vieläkin pystyssä, mutta asukkaat ovat vaihtuneet. Varmaan joku vanhempi pankakoskelainen muistaa vielä Kuritun.

        Lieksanjoen vesivoimalaitokset kuuluivat tuolloin tehtaan organisaatioon ja sain Kuritulta ”komennuksen” osallistua veden juoksutukseen Lieksankosken vanhaan uomaan koskenlaskunäytöstä varten.

        Kun koskenlasku alkoi puolelta päivin, aloitettiin veden juoksutus aamulla kahdeksan aikaan, jotta tyhjä koskiuoma täyttyi ja vettä oli riittävästi laskijoille. Kahdeksalta nostettiin myös Lieksankosken salkoon Suomen lippu juhlistamaan tilaisuutta. Ohijuoksutusluukku suljettiin iltapäivällä kahden tienoilla.

        Joissakin lukemissani lähteissä on kerrottu, että koskenlaskua varten tukkilaistoimikunnan oli ostettava vesi voimayhtiöltä, eli maksettava voimayhtiön menettämä sähkön hinta. Myöhemmin sain tietää, että Enso-Gutzeit Osakeyhtiön ainoa kirjallinen ehto veden juoksutukselle vanhaan uomaan koskenlaskua varten oli, että kyseinen toimikunta kustantaa kaikki Ruunaan metsätyömieskodin asukkaat seuraamaan kisoja. Sähkön menetyksen korvaaminen olisi tullut toimikunnalle huomattavasti kalliimmaksi.


      • wanha_lieksalainen kirjoitti:

        Esimieheni Pankakosken tehtaalla oli tuolloin 60-luvun loppupuolella sähköteknikko Lennart Kurittu ja hän asui Heittopellontien varrella kaksikerroksisessa omakotitalossa. Kävin jonkin kerran hänen luonaan kyläilemässä. Kurittu oli tuolloin jo vanhemmanpuoleinen herrasmies. Talo on vieläkin pystyssä, mutta asukkaat ovat vaihtuneet. Varmaan joku vanhempi pankakoskelainen muistaa vielä Kuritun.

        Lieksanjoen vesivoimalaitokset kuuluivat tuolloin tehtaan organisaatioon ja sain Kuritulta ”komennuksen” osallistua veden juoksutukseen Lieksankosken vanhaan uomaan koskenlaskunäytöstä varten.

        Kun koskenlasku alkoi puolelta päivin, aloitettiin veden juoksutus aamulla kahdeksan aikaan, jotta tyhjä koskiuoma täyttyi ja vettä oli riittävästi laskijoille. Kahdeksalta nostettiin myös Lieksankosken salkoon Suomen lippu juhlistamaan tilaisuutta. Ohijuoksutusluukku suljettiin iltapäivällä kahden tienoilla.

        Joissakin lukemissani lähteissä on kerrottu, että koskenlaskua varten tukkilaistoimikunnan oli ostettava vesi voimayhtiöltä, eli maksettava voimayhtiön menettämä sähkön hinta. Myöhemmin sain tietää, että Enso-Gutzeit Osakeyhtiön ainoa kirjallinen ehto veden juoksutukselle vanhaan uomaan koskenlaskua varten oli, että kyseinen toimikunta kustantaa kaikki Ruunaan metsätyömieskodin asukkaat seuraamaan kisoja. Sähkön menetyksen korvaaminen olisi tullut toimikunnalle huomattavasti kalliimmaksi.

        En tuota tiennyt, millä ehdoilla vettä tuli.

        Minun hommani oli aina siellä missä yleisöä oli eniten.


    • Anonyymi

      Oletko hissa? Hissa yleensä kommentoi järjettömyyksiä!

      • Anonyymi

        Hissa ei ole kommentoinut palstalla viime aikoina. Lienee ollut sienestämässä ja sienimuhennosta valmistamassa.


      • Anonyymi

        Onko Wanhalieksalainen sama kuin Hissa eipä ole ennen tullut mieleen mutta taidat olla oikeassa.


    • On suuri loukkaus hissanmaikkaa kohtaan pitää minua ja hissanmaikkaa samana henkilönä. En todellakaan ole hissanmaikk, mutta arvostan hänen kielinerouttaan. Olen hieman tutkinutkin hänen käyttämäänsä kieltä.

      Kieli, jota hissanmaikk ansiokkaasti käyttää, on hyvin rikas. Siinä ei säästellä vokaaleja eikä konsonanttejakaan. Niitä voidaan laittaa kolme tai neljäkin peräkkäin. Tällöin tekstistä saadaan ilmavaa ja sen sisältö saa hymynkareita lukijoiden huulille. Joskus jopa hampaitakin naurattaa oivat sanavalinnat kuten, kakakztuu” tai ”perrauskouluuttnn”.

      Hissanmaikk hallitsee kirjoituksissaan myös rivien välien käytön. Esimerkiksi hienoista sanoista otan esille nominatiivin ”näköööiknee”, joka on kyseisen nominatiivin semanttisesti neutraalein muoto, tarkoittaa suomeksi valokuvaa.

      Kuopion yliopiston tutkimusryhmä on todennut hissan kielen olevan läheistä sukua itäslaavilaisen ruteenin kielen kanssa, jota tutki aikoinaan venäläinen Pjotr Smirnov kyytipoikanaan aatteenpunainen herra Stolishnaja. Mainitsen vielä, että Hissan kielikorva yltää jopa AA-duuriin saakka, mutta tämä koskee vain kuivankauden antia. Hissanmaikk on tämän palstan helmi isolla H:lla.

      • Kyllä oli niin valtavan hyvä tutkielma palstan "Helmestä", että tuo oli jo tohtorin väitöskirjan arvoinen syväluotaus, hänen psyykensä syövereistä.
        Harmi kun hän on joutunut erityisvalvontaan valvojien taholta.

        Minä en kyllä ymmärtänyt koskaan mitään hänen suuresta hengentuotannostaan.
        Olen huomannut hänen kirjoituksiaan aivan viime aikoinakin toisinaan, mutta ne katoavat hyvin nopeasti, tuskin ehtii vastaamaan.


    • Anonyymi

      Onkohan hissanmaikk lieksalainen vai Nurmeksesta ja onko vapaana vai hoidossa.

      • Anonyymi

        Olisit lukenut aikaisemman. Sienessä se on. Hyvä, taitavasti juonnettu ja kirjoitettu huumori analyysi oli wanhalta. Vahinko kun on tuo ”helmi” otettu nyt erityissyyniin, että poistavat erityisosaamisen vaativia kielikirjoituksia, kielen, jota niin hyvin monipuolisesti on tulkittu. Ymmärrän kyllä hammasta purren nuo säännötkin. Suomi ja ruotsi ovat sallittuja kieliä. Sääntöihin pitäisi sallia tämä poikkeus. Sanontakin kuuluu, että poikkeus vahvistaa säännön.

        Hissanmaikka ei ole lieksalainen, ei Nurmeksestakaan. Hän asuu viimeisimmän tiedon mukaan Grammatica nimisessä kylässä.


    • Anonyymi

      Voipippaan olla, jotta hissan tekstejä on nollunna, mutta ne on poistettu. Ja ei moni niitä sitten ehdi lukemaan.

      Mutta tukkilaisista nyt hiukka lipsuu off. Ei ollut offia pöllimetässä aikonnaan, sano.

      • Anonyymi

        Ei ollut ohvia muinoin, mutta silloin oli terventuoksuista pikiöljyä, joka sopi sekä hyttysten karkottamiseen että monien sairausten hoitoon.


    • Anonyymi

      Oikein hyvä ja tarpeellinen aloitus shakaalista, mutta se on näkyy poistettu, siksi vastaan tänne.
      Shakaali on jo keväällä nähty Lieksan alueella Nurmijärven alueella kaksikin kertaa. Oli ollut haaskalla syömässä kahtena päivänä peräkkäin. Se on mielestäni ammuttava heti kun näkee. Näkijä on ikävä kyllä kiihkoluonnonsuojelija. Näkijällä on kuviakin shakaalista, mutta ei näytä monelle, minulle näytti kun olen sukulainen.

    • Anonyymi

      En tiedä miten nuo nokkelat jalat shakaalilla tai sakaalilla liikkuvat. Satuin aikani ajoituksessa huomaamaan tuon em. aloituksen. Ihmettelen todella suuresti, miksi se poistettiin. Moderointi taitaa olla poliittinen itsetyydytyksen taitolaji.

      Mielenkiinnolla seuraan tuleeko aamulla uutta sakaalia.

    • Tuli mieleen kun katselee noita rullalautapoikia tuolla rampissa että ne muuten pysyisivät tukin päälläkin koskessakin. Sen verran tasapainoa ja taitoa löytyy.

      • Anonyymi

        Rullalautailijat uisi siinä missä toisetkin, koska vesielementti on ihan eri mitä kadulla rullaaminen! Tuli mieleen ettei ne niin mestareita ole!


      • Minä en uskaltaisi nousta rullalaudalle, olisi kohta kallo halki.


    • Anonyymi

      Totta turisette. Hurjan näköistä touhua. Minulta happi loppuisi ja huutaisin vähintäänkin apua, AAPUVA! Voitaneen ajatella, että nuo rullalautailijat, skeittilautailijat ja lainelautailijat ym. ovat niitä nykyajan koskenlaskijoita. Se ei sitten aivan täysin pidä paikkaansa se kahden tukkijätkän tuumailu...” nyt ei ne nuoret nyt ei ne nuoret, kestä lautallakaan.”

      • Anonyymi

        Voiko tuota enää selvemmin kertoa. Hissanmaikk on saanut sienimuhennoksen valmiiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voiko tuota enää selvemmin kertoa. Hissanmaikk on saanut sienimuhennoksen valmiiksi.

        Muhennoksen keittäjä onkin häipynyt jo nautiskelemaan keitostaan. Eipä viipynyt pitkään palstalla. Sanoma oli kuitenkin ihan selvä: "Mmmiiknäääö lssasdkiiooin lkodkkiikjfddaja ytyiuukkilööääa mmmmpkntaaasw vvvkiiottas".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muhennoksen keittäjä onkin häipynyt jo nautiskelemaan keitostaan. Eipä viipynyt pitkään palstalla. Sanoma oli kuitenkin ihan selvä: "Mmmiiknäääö lssasdkiiooin lkodkkiikjfddaja ytyiuukkilööääa mmmmpkntaaasw vvvkiiottas".

        Ikkunan mkiiinn llä älä tyuunurn kuluja rtrtuutnvsittan thtgelää kkaiikkkjlia tyjkjurpöpasankoooghhtaaa heilllasysaa rrloiiyloyt


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ikkunan mkiiinn llä älä tyuunurn kuluja rtrtuutnvsittan thtgelää kkaiikkkjlia tyjkjurpöpasankoooghhtaaa heilllasysaa rrloiiyloyt

        Jaa nomikäänsserihvi taas sekoilee mitä tukin rfaapustus muka tarkoiiitaa


    • Anonyymi

      Hissa voipi olla saturnuksesta kotoisin oleva vakoilija ja sillä on vielä suomenkielen opettelu aluillaan!

      • Tai on tullut sieltä kuun pimeältä puolelta.


    • Anonyymi

      Mitä Kamuttaja muka teit tukkilais kisoissa ruumiillista. Ainoat jotka tekee on kilpaijat taidat taas puhua satuja.

      • Et näköjään ole koskaan ollut kisoissa, kun noin selvää asiaa kyselet.


    Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      119
      1858
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1620
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe