Bipo II ja masennusvaihe

Anonyymi

Viimeistään nyt olen varma, minulla on kaksisuuntainen mielialahäiriö. Keväisin on aina vaarana hypomaaninen kausi ja tänä keväänä se oli epätavallisen voimakas. Muistellessani menneitä, minulla on ollut hulluja tempauksia, olen mm. ryhtynyt kiinteistönvälittäjäksi, josta ei tietenkään tullut mitään. Olen lähtenyt impulsiivisesti paikasta, jossa olen ollut, kassi mukana, kävelemään talvella räntäsateeseen ja yrittänyt yöpyä ladossa, jossa tuli kuitenkin tajuttoman kylmä. Kävelin yhteen taloon ja menin autotalliin nukkumaan autoon, josta isäntä minut löysi. Kerroin että tuli poikaystävän kanssa riitaa ja lähdin kävelemään. Pääsin taloon yöksi ja aamulla veivät minut linja-autoasemalle, josta lähdin kaverin luokse, jossa asustin joitakin viikkoja ja lainasin häneltä rahaa. Sain asunnon ja töitä iltasiivoojana Seppälään. Sieltä sain kenkää kun sovittelin vaatteita enkä saanut töitä tehtyä.
Ollessani opiskelemassa olimme luokkaretkellä ja ensin olin koko yön erään miehen kanssa. Seuraavassa kaupungissa raahasin taas miehen majoituspaikkaani, Lopulta jäin ilman mitään järkevää syytä kaupunkiin, Ruotsiin, jättäydyin sinne ja rahat riittivät juuri laivalippuun Turkuun, josta liftasin kotiin.
Kerran olimme kaverini kanssa Helsingissä diskossa, josta lyöttäydyin yhden tyypin mukaan ja hän asuikin kriminaalihuollon talossa. Kävimme tyypin kanssa kaupassa, josta pöllin takkini alle pizzoja ja ostin kossupullon, jonka nautimme kimpassa hänen kavereidensa kanssa.
Näitä reissuja ravintolasta miehen mukaan oli lukuisia. Hypokausien jälkeen olin masentunut, mutta onnistuin jotenkin rämpimään niiden yli enkä mennyt lääkäriin ennenkuin vuonna 2001, neljäkymppisenä. Silloin sain masennuslääkkeeksi SSRI:n joka tietenkin paukkasi keväällä kahta pahemman hypon. Olin hehkuva, itsevarma ja sillä miehet kiinnostuivat minusta ja oli useita yhden yön suhteita. Syksyllä hiipi taas masennus ja jotenkin selvisin siitä taas kerran.
Elämäni jatkui sitä rataa, kunnes taas erään masennuksen iskettyä menin psykiatrille, joka älysi teettää bipotestin ja totesi että minulla on bipo eikä toistuva masennus. Sain lamictal-reseptin ja ketipinorin unta täydentäväksi lääkkeeksi. Niillä selviydyin kutakuinkin viime kevääseen asti, jolloin hypo iski voimakkaana enkä tajunnut sitä lainkaan. Ajattelin että tämä on normaali olotilani kun en ole masentunut enkä älynnyt hakeutua hoitoon. Hypo kesti lähes kolme kuukautta, jonka jälkeen tuli tietenkin masennus.
Nyt olen sinnitellyt masennuksen kanssa kohta kuukauden, en sentään ole itkeskellyt ja olen pystynyt käymään töissä, kiitos lamictalin. En ollut siivonnut pitkiin aikoihin, tänään sain imuroitua. Kuuntelen Pink Floydin Shine on you crazy diamond, joka jotenkin helpottaa oloani. Ehkä tästäkin vielä selvitään.

2

121

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oletko varma, että kyseessä on tyyppi II eikä I?

• Anonyymi

En, pitäisi varmaan kysyä psykiatrilta. Minkäänlaisia psykoottisia oireita ei ole vielä ollut vaikka hypot ovat voimakkaita. En tiedä erotusdiagnoosia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      4926
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      214
      2649
    3. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      34
      1715
    4. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1697
    5. Minä häviän tämän taistelun

Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      28
      1634
    6. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      30
      1528
    7. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1227
    8. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      150
      1143
    9. Sydän karrella

Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      8
      1134
    10. Toivoisin etten jännittäisi

niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti
      Ikävä
      42
      962
    Aihe