Bipo II ja masennusvaihe

Anonyymi

Viimeistään nyt olen varma, minulla on kaksisuuntainen mielialahäiriö. Keväisin on aina vaarana hypomaaninen kausi ja tänä keväänä se oli epätavallisen voimakas. Muistellessani menneitä, minulla on ollut hulluja tempauksia, olen mm. ryhtynyt kiinteistönvälittäjäksi, josta ei tietenkään tullut mitään. Olen lähtenyt impulsiivisesti paikasta, jossa olen ollut, kassi mukana, kävelemään talvella räntäsateeseen ja yrittänyt yöpyä ladossa, jossa tuli kuitenkin tajuttoman kylmä. Kävelin yhteen taloon ja menin autotalliin nukkumaan autoon, josta isäntä minut löysi. Kerroin että tuli poikaystävän kanssa riitaa ja lähdin kävelemään. Pääsin taloon yöksi ja aamulla veivät minut linja-autoasemalle, josta lähdin kaverin luokse, jossa asustin joitakin viikkoja ja lainasin häneltä rahaa. Sain asunnon ja töitä iltasiivoojana Seppälään. Sieltä sain kenkää kun sovittelin vaatteita enkä saanut töitä tehtyä.
Ollessani opiskelemassa olimme luokkaretkellä ja ensin olin koko yön erään miehen kanssa. Seuraavassa kaupungissa raahasin taas miehen majoituspaikkaani, Lopulta jäin ilman mitään järkevää syytä kaupunkiin, Ruotsiin, jättäydyin sinne ja rahat riittivät juuri laivalippuun Turkuun, josta liftasin kotiin.
Kerran olimme kaverini kanssa Helsingissä diskossa, josta lyöttäydyin yhden tyypin mukaan ja hän asuikin kriminaalihuollon talossa. Kävimme tyypin kanssa kaupassa, josta pöllin takkini alle pizzoja ja ostin kossupullon, jonka nautimme kimpassa hänen kavereidensa kanssa.
Näitä reissuja ravintolasta miehen mukaan oli lukuisia. Hypokausien jälkeen olin masentunut, mutta onnistuin jotenkin rämpimään niiden yli enkä mennyt lääkäriin ennenkuin vuonna 2001, neljäkymppisenä. Silloin sain masennuslääkkeeksi SSRI:n joka tietenkin paukkasi keväällä kahta pahemman hypon. Olin hehkuva, itsevarma ja sillä miehet kiinnostuivat minusta ja oli useita yhden yön suhteita. Syksyllä hiipi taas masennus ja jotenkin selvisin siitä taas kerran.
Elämäni jatkui sitä rataa, kunnes taas erään masennuksen iskettyä menin psykiatrille, joka älysi teettää bipotestin ja totesi että minulla on bipo eikä toistuva masennus. Sain lamictal-reseptin ja ketipinorin unta täydentäväksi lääkkeeksi. Niillä selviydyin kutakuinkin viime kevääseen asti, jolloin hypo iski voimakkaana enkä tajunnut sitä lainkaan. Ajattelin että tämä on normaali olotilani kun en ole masentunut enkä älynnyt hakeutua hoitoon. Hypo kesti lähes kolme kuukautta, jonka jälkeen tuli tietenkin masennus.
Nyt olen sinnitellyt masennuksen kanssa kohta kuukauden, en sentään ole itkeskellyt ja olen pystynyt käymään töissä, kiitos lamictalin. En ollut siivonnut pitkiin aikoihin, tänään sain imuroitua. Kuuntelen Pink Floydin Shine on you crazy diamond, joka jotenkin helpottaa oloani. Ehkä tästäkin vielä selvitään.

2

62

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oletko varma, että kyseessä on tyyppi II eikä I?

      • Anonyymi

        En, pitäisi varmaan kysyä psykiatrilta. Minkäänlaisia psykoottisia oireita ei ole vielä ollut vaikka hypot ovat voimakkaita. En tiedä erotusdiagnoosia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      724
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe