Euro on 543,9473 mummonmarkkaa

Anonyymi

Näin ulkomuistista ladeltuna. Tuo on kuitenkin omasta mielestäni väärin. Mutta tuonne päin.

20

317

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      On sinulla todella huono muisti, ei tuo ole sinne päinkään, 5,94573 on lähempänä oikeeta.

      • Anonyymi

        Tuota tarkoitin. Mutta siis mummon markkoja.


    • Anonyymi

      Yksi euro edusti aloitushetkellä 5,97 markkaa. Laskin aina karjeasti kuudella kertomalla mitä maksaa kahvilassa esim "kahvi ja pulla".

      Ennen kahvi ja pulla oli 10 markkaa.

      Nyt pulla on siinä 2,50 euroa ja kahvi 1,70 euroa.

      Tekisi markoissa (2,50 1,70) X 6 = 25 markkaa.

      Jos markkojen aikoina olisi kyseisiä summia kehdattu pyytää olisi kahvilat jääneet tyhjiksi.

      Törkeyden huippu on maksuhuomautusten huomautusmaksut, jotka ennen oli 5 markkaa.

      Nyt maksuhuomautuksista pyydetään 15-25 euroa, eli 90-150 markkaa per huomautus.

      • Onko inflaatio tuttu käsite?


      • Anonyymi

        Millaisen kokoinen se inflaatio on kun 5 markkaa muuttuu 19 vuodessa 150 markkaa kokoiseksi summaksi?

        Onko palkat nousseet samalla tasolla?


    • Anonyymi

      Niin, EU on tuonut korkeat hinnat ja verot jokaiseen jäsenmaahansa.

    • Markka 1963-2002 ei ole "mummonmarkka" vaan Suomen markka. Tästä puhuttiin euroon siirtymisen yhteydessä, kun jotkut tiedotusvälineet käyttivät virheellistä nimitystä. Suurin virhe on se, että "mummojen" oletetaan olevan menneisyyteen takertuvia -- taitaa olla enemmänkin puolue- kuin sukupuolisidonnainen asia.

      • Anonyymi

        Mummon markalla tarkoitan vanhaa markkaa, jota käytimme lapsena.

        T: aloittaja


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mummon markalla tarkoitan vanhaa markkaa, jota käytimme lapsena.

        T: aloittaja

        Todellakin, nyt hiffasin desimaalipilkun paikan kun erikseen mainitset.


    • Anonyymi

      Myös tulotkin on nousseet, vuonna 1975 keskivertopalkansaaja ansaitsi 350 euroa kuussa. Vuonna 1999 perustason hoitoalan hoitaja sai palkkaa euroissa päälle tonnin/kk. Tänään palkka hoitoalalla on minimissään n. 2300 euroa, sairaanhoitajalla n.2600.

      • Anonyymi

        Mutta maksussa olevien työeläkkeiden ostovoima on laskenut vuodesta 1996 alkaen. Samaan aikaan työeläkerahaa on kertynyt jemmaan 200.000.000.000 euroa, siis 200.000 miljoonaa = 200 miljardia euroa. Näiden varojen sijoittaminen ja hallinnointi rikastuttaa yksityisten työeläkeyhtiöiden ylimpiä ja keskiportaan johtajia, niiden tiedottajia, hallitusammattilaisia, kuten ay-johtajia, veroparatiisiyhtiöitä ja niiden työntekijöitä. Suomi on ainoa ns. länsimaa, jossa eläkkeellä köyhtyy.


      • Anonyymi

        Miksihelevetissä sinä ääliö sen vuosiluvun 1975 tähän vedit, eurosta ei edes kuviteltu silloin


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksihelevetissä sinä ääliö sen vuosiluvun 1975 tähän vedit, eurosta ei edes kuviteltu silloin

        Oletko käynyt sen vertaa kouluja, että ymmärtäisit talouden kehittymiseen liittyvien tunnuslukujen esittämistä tilastojen valossa, esim. keskimääräinen palkka, ostovoima, verotus? Esimerkkeinä olivat markka-ajan vuodet 1975 ja 1999.


    • Anonyymi

      Euro oli tulleessan 5.9753 Markkaa.

      Kovasti on kaikki tuotteet kallistuneet sen jälkeen.

      Euro ei ole Markoissa enää yhtä paljon

      Haluan Markan takaisin Suomeen !

    • Anonyymi

      Ennen vanhaan sai omakotitalon 250 000 markalla - nyt se maksaa melkein yhtä paljon euroina..

      • Anonyymi

        Asuntojen hinnoissa on selvästi nähtävissä tämä, että eurosta on tullut markka.
        Markka aikana ei voinut kuvitellakaan, että omakotitalot maksaisivat miljoona markkaa, kuten nyt, sillä 250 000€ on yli miljoona markkaa.
        Autojen hinnat ovat sentään maltilliset, eikä niitä ole korotettu, kuten asuntojen hintoja.
        Muutenhan 100 000 markan auto olisi nyt 100 000€ eli lähes 600 000 markkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asuntojen hinnoissa on selvästi nähtävissä tämä, että eurosta on tullut markka.
        Markka aikana ei voinut kuvitellakaan, että omakotitalot maksaisivat miljoona markkaa, kuten nyt, sillä 250 000€ on yli miljoona markkaa.
        Autojen hinnat ovat sentään maltilliset, eikä niitä ole korotettu, kuten asuntojen hintoja.
        Muutenhan 100 000 markan auto olisi nyt 100 000€ eli lähes 600 000 markkaa.

        Mutta noinhan se menee. Chevrolet Corvette maksoi kaverin kertoman mukaan markkojen aikaan viiden omakotitalon summan rahaa. Nyt Corvette maksaa mallista riippuen 150.000 euroa - 600.000 euroa.
        Linkkejä ei voi laittaa kun ne poistetaan mutta esim Eestissä on myynnissä uusin malli 600.000 eurolla. Noita käytettyjä on 150.000 eurolla, ja karvalakkimalleja tietenkin jo 10.000 ja siitä alkaen verottomina myynnissä.
        Suomi päätyi siitä olut tuopin hinnasta 110 markkaa suomalaiselle Norjassa eroon, kun liittyi euroon.
        Paskempi homma oli että euro olikin vain kommunistinen hyysäysluukku.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Euroon siirtyminen oli pankkiryöstö ja inflaatio suomalaisten tileitä.
      Euroon siirtyminen pienensi ihmisten tilien rahasummat lähes 6X pienemmiksi ja eurosta tuli markka jo aikoja sitten.
      Mikä ennen maksoi markan, niin maksaa nyt euron.
      Euro on suuri huijaus suomalaisille.

      • Anonyymi

        Voittiko edes sellaisetkaan joilla oli tilit velkapuolella?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1586
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      605
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      537
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      158
      486
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      187
      426
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    Aihe