Menkääpä valtatielle katselemaan

Anonyymi

Ajakaa valtatielle , menkää vaikka linja-autopysäkille seisoskelemaan ja seuraamaan liikennettä.

Miltä tuntuu , pystyttekö hallitsemaan autoanne 80-100 km/h nopeudesta jos tulee jotain yllättävää. Vaikkapa edessä oleva autonne ajaa kolarin vastaantulijan kansssa. Tai vastaantulija alkaa heittelehtimään 300 m päässä.

16

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Itselläni on pari hurjaa tapausta, näin yli 50 vuotta ajaneena.

      Molemmissa oli onneksi nopeutta 60-70 km/h vaikka oli 100 km/h nopeusalue, pystyin väistämään oikeasti pellolle. Suomessahan ei paljoa ole mahdollisuutta väistää pellolle, tie on korkealla ja/tai on valaisinpylväitä tai puita.

    • Kokeilepa ajaa 20 km/h ja yritä väistää, kun vastaantulija 10 metriä edessäsi kääntää suoraan päällesi 100 km/h nopeudella.

      Aivan kaikkeen ei vaan voi varautua. Nopeus kannattaa sovittaa siten, että ennalta-arvattavissa oleviin tilanteisiin voi varautua. Tämä sisältää mm. metsästä tulevat eläimet ja edellämenijän äkkijarrutukset. Tämä ei sisällä taivaalta tippuvia lentokoneita tai vastaantulijoiden itsemurhayrityksiä.

      Vastauksena: kyllä. Kykenen hallitsemaan ajoneuvoni kaikissa merkittävissä liikennetilanteissa. Käytettävä nopeus ei ole missään nimessä vakio, vaan riippuu olosuhteista, kuten tiestä, kanssaliikkujista, kelistä, omasta vireystilasta, ... Useimmiten rajoitus on ihan hyvä nopeus. Joskus mennään huomattavasti alle.

      • Anonyymi

        Liikenteessä pitää pystyä olettamaan, että sääntöjä ja rajoituksia noudatetaan. Jos ei näitä noudata, niin muiden varautuminen ja ennalta-arvattavuus alkaa kärsä.


    • Anonyymi

      Näin juuri.
      Jos liikenteessä pelottaa niin paljon että yrittää ajaa niin ettei mitään kolaria missään tilanteessa sattuisi, ei tielle voi mennä lainkaan.
      Kyllä se reilusti alle suurimman sallitunkin ajaminen lisää omaa turvattomuutta kun pitkän ohituskieltoalueen jälkeen tai jopa sen aikana takana tulijoilla alkaa hermo kiristyä, ja vaikka kuinka sanoisit ettei saa hermo kiristyä, niin se ei muuta sitä tosiasiaa että tien tukkeena oleminen käy useimpien hermoille, ja sitten mennään ohi sitä täpärämmässä välissä mitä kauemmin on jumissa oltu.

      • Anonyymi

        Olen kanssasi liikuttavan yksimielinen koskien tuota reilusti alle rajoituksen ajamista.
        Vaikka taantuneilla ajokyvyillään liikuvat ikäkuskit, joille hitaus on valttia, kuinka toimintaansa liikenneturvallisuudella perustelevat niin tosiasia on, että ovat liikenteen vaarantajia.
        Joten on aivan asiallista kysyä, jos/kun ajokyvyt ei rajoitusten mukaisilla nopeuksilla ajamiseen enää riitä, niin miksi sinne liikenteeseen pitää muita häiritsemään/hidastamaan/vaarantamaan ylipäätään mennä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen kanssasi liikuttavan yksimielinen koskien tuota reilusti alle rajoituksen ajamista.
        Vaikka taantuneilla ajokyvyillään liikuvat ikäkuskit, joille hitaus on valttia, kuinka toimintaansa liikenneturvallisuudella perustelevat niin tosiasia on, että ovat liikenteen vaarantajia.
        Joten on aivan asiallista kysyä, jos/kun ajokyvyt ei rajoitusten mukaisilla nopeuksilla ajamiseen enää riitä, niin miksi sinne liikenteeseen pitää muita häiritsemään/hidastamaan/vaarantamaan ylipäätään mennä?

        Jokaisella on oikeus ajaa itselleen sopivaa vauhtia ja yleensä voi ohittaa, pahimpia ovatkin ne hermohullut, joiden pitää saada nuolla edelläajavan puskuria ja on muka kiire, vaikkei olisikaan.
        Ei se nopeusrajoitus ole mikään pakkonopeus.
        Ja pimeällä, liukkaalla ja pyryssä on usein viisasta ajaa hyvinkin paljon esim 80:n alle, koska olosuhteet ovat petollisia - ne "tunnollisesti" rajoitusten mukaan ajavat ovatkin juuri vaarallisia kuskeja , kun eivät osaa varautua tilanteisiin ja ennakoida.

        Jäitä hattuun!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokaisella on oikeus ajaa itselleen sopivaa vauhtia ja yleensä voi ohittaa, pahimpia ovatkin ne hermohullut, joiden pitää saada nuolla edelläajavan puskuria ja on muka kiire, vaikkei olisikaan.
        Ei se nopeusrajoitus ole mikään pakkonopeus.
        Ja pimeällä, liukkaalla ja pyryssä on usein viisasta ajaa hyvinkin paljon esim 80:n alle, koska olosuhteet ovat petollisia - ne "tunnollisesti" rajoitusten mukaan ajavat ovatkin juuri vaarallisia kuskeja , kun eivät osaa varautua tilanteisiin ja ennakoida.

        Jäitä hattuun!

        "Jokaisella on oikeus ajaa itselleen sopivaa vauhtia"
        Aivan oikein. Silti voi asillisesti kysyä, että miksi sitä salittua nopeutta ei voi/pysty ajamaamaan hyvissä olosutteissa?
        On ajokykyiselle luonnollista, että mainitsemissasi äärimmäisissä olosuhteissa ajetaan rajoitusta hitaammin. Joten terveitä kuskeja loukkaava mainintasi ei voi koskea. Joten edelleen ne liikenteenvaarantajat löytyvät siitä ajokyvyittään rajoittuneiden, jo aeimin mainituista, ryhmästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen kanssasi liikuttavan yksimielinen koskien tuota reilusti alle rajoituksen ajamista.
        Vaikka taantuneilla ajokyvyillään liikuvat ikäkuskit, joille hitaus on valttia, kuinka toimintaansa liikenneturvallisuudella perustelevat niin tosiasia on, että ovat liikenteen vaarantajia.
        Joten on aivan asiallista kysyä, jos/kun ajokyvyt ei rajoitusten mukaisilla nopeuksilla ajamiseen enää riitä, niin miksi sinne liikenteeseen pitää muita häiritsemään/hidastamaan/vaarantamaan ylipäätään mennä?

        Tilatojen mukaan noin 30 miehet ajavat eniten kolareita. Siinä sen näkee kun istuu sardiinipurkkiinsa niin kuvittelee olevansa Teuvo teiden kuningas. Kiire korvien välissä vaikka todellisuudessa sitä kiirettä ei ole. Kiire on vain ja ainoastaan Itse aiheutettua. Lähtemällä ajoissa ei ole kiirettä. Ohittelutarve tulee vain edellämainitusta syystä ja on tarpeeton. Aina ehtii kyllä ihan noudattaen rajoituksia. Korkein sallittu nopeus ei ole nopeus jota on pakko ajaa.. Hyvä esimerkki kiireestä. Työpaikalla yksi juoksee joka aamu 10 min myöhässä.
        Kysyin kerran sit kun itse valitti kiirettä. Miksi et lähde 15 min aiemmin aamulla? Ei saa nukkua tarpeeksi! no mene aiemmin nukkumaan: Ei ehdi kattoo tv.tä. Eli kiireelle on aina tosi typerät selitykset. Ja sit ne ohittajat jotka tunkee väkisin ohi, kääntyy kotipihaan 100-300 m.n päässä. Kysyisinpähän vain että mitä sillä ohituksella voitatte. Miten käytätte ne 2-3 sekuntia jotka mahdollisesti voitatte moisella touhotuksella vai onko se ohitus vain siksi että Ehdinpäs vielä yhden ohittaa? 10 km.n matkalla ei ajassa todella voita juurikaan näkyvästi jos vaikka koettaa ajaa 10-15 km yli rajoituksen. Laskekaas touhottajat itse. Mitä merkitystä sillä on jos olet kotona 1 minuutin aiemmin?
        Olet vain ottanut riskejä, polttanut enemmän soppaa. Pahimmassa tapauksessa olet vaarantanut vielä kanssakulkijoiden turvallisuuden. Jossain 500 km.n matkalla voi hiukan aikaa säästyä mutta onko mahdollinen 0.5 tunnin ajan säästö sen arvoinen? Ajan usein noin 350-550km.n matkoja.
        Siinä näkee kaikenlaista. Olen joskus huomannut et sama auto ohittaa ja kurillaan olen laskenut et jo 350 km.n matkalla olen tullut saman auton ohittamaksi 5 kertaa. Itse ajan suht tarkoin rajoitusten mukaan gps nopeutta.
        Sitten vielä joskus kun alkaa tulla perille on sama auto samoissa liikennevaloissa. Arvioni mukaan ohittelijan nopeus 10-20 km kovempi kuin omani. Mikä lienee moisne menon tavoite tai ajan säästö? Kertokaas te jotka ajelette yläkanttiin noiden rajoitusten puitteissa eli sen 10-20 yli?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tilatojen mukaan noin 30 miehet ajavat eniten kolareita. Siinä sen näkee kun istuu sardiinipurkkiinsa niin kuvittelee olevansa Teuvo teiden kuningas. Kiire korvien välissä vaikka todellisuudessa sitä kiirettä ei ole. Kiire on vain ja ainoastaan Itse aiheutettua. Lähtemällä ajoissa ei ole kiirettä. Ohittelutarve tulee vain edellämainitusta syystä ja on tarpeeton. Aina ehtii kyllä ihan noudattaen rajoituksia. Korkein sallittu nopeus ei ole nopeus jota on pakko ajaa.. Hyvä esimerkki kiireestä. Työpaikalla yksi juoksee joka aamu 10 min myöhässä.
        Kysyin kerran sit kun itse valitti kiirettä. Miksi et lähde 15 min aiemmin aamulla? Ei saa nukkua tarpeeksi! no mene aiemmin nukkumaan: Ei ehdi kattoo tv.tä. Eli kiireelle on aina tosi typerät selitykset. Ja sit ne ohittajat jotka tunkee väkisin ohi, kääntyy kotipihaan 100-300 m.n päässä. Kysyisinpähän vain että mitä sillä ohituksella voitatte. Miten käytätte ne 2-3 sekuntia jotka mahdollisesti voitatte moisella touhotuksella vai onko se ohitus vain siksi että Ehdinpäs vielä yhden ohittaa? 10 km.n matkalla ei ajassa todella voita juurikaan näkyvästi jos vaikka koettaa ajaa 10-15 km yli rajoituksen. Laskekaas touhottajat itse. Mitä merkitystä sillä on jos olet kotona 1 minuutin aiemmin?
        Olet vain ottanut riskejä, polttanut enemmän soppaa. Pahimmassa tapauksessa olet vaarantanut vielä kanssakulkijoiden turvallisuuden. Jossain 500 km.n matkalla voi hiukan aikaa säästyä mutta onko mahdollinen 0.5 tunnin ajan säästö sen arvoinen? Ajan usein noin 350-550km.n matkoja.
        Siinä näkee kaikenlaista. Olen joskus huomannut et sama auto ohittaa ja kurillaan olen laskenut et jo 350 km.n matkalla olen tullut saman auton ohittamaksi 5 kertaa. Itse ajan suht tarkoin rajoitusten mukaan gps nopeutta.
        Sitten vielä joskus kun alkaa tulla perille on sama auto samoissa liikennevaloissa. Arvioni mukaan ohittelijan nopeus 10-20 km kovempi kuin omani. Mikä lienee moisne menon tavoite tai ajan säästö? Kertokaas te jotka ajelette yläkanttiin noiden rajoitusten puitteissa eli sen 10-20 yli?

        En oikei sisäistänyt, tuota tuskaasi mielestäsi ylinopetta ajavia kohtaan, jotenkin liittyväksi ajokyvyltään vahvasti rajoittuneiden kuskien ajoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokaisella on oikeus ajaa itselleen sopivaa vauhtia ja yleensä voi ohittaa, pahimpia ovatkin ne hermohullut, joiden pitää saada nuolla edelläajavan puskuria ja on muka kiire, vaikkei olisikaan.
        Ei se nopeusrajoitus ole mikään pakkonopeus.
        Ja pimeällä, liukkaalla ja pyryssä on usein viisasta ajaa hyvinkin paljon esim 80:n alle, koska olosuhteet ovat petollisia - ne "tunnollisesti" rajoitusten mukaan ajavat ovatkin juuri vaarallisia kuskeja , kun eivät osaa varautua tilanteisiin ja ennakoida.

        Jäitä hattuun!

        Ei nopeus tarkoita kiirettä, miten senkin takoisi kalloon


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tilatojen mukaan noin 30 miehet ajavat eniten kolareita. Siinä sen näkee kun istuu sardiinipurkkiinsa niin kuvittelee olevansa Teuvo teiden kuningas. Kiire korvien välissä vaikka todellisuudessa sitä kiirettä ei ole. Kiire on vain ja ainoastaan Itse aiheutettua. Lähtemällä ajoissa ei ole kiirettä. Ohittelutarve tulee vain edellämainitusta syystä ja on tarpeeton. Aina ehtii kyllä ihan noudattaen rajoituksia. Korkein sallittu nopeus ei ole nopeus jota on pakko ajaa.. Hyvä esimerkki kiireestä. Työpaikalla yksi juoksee joka aamu 10 min myöhässä.
        Kysyin kerran sit kun itse valitti kiirettä. Miksi et lähde 15 min aiemmin aamulla? Ei saa nukkua tarpeeksi! no mene aiemmin nukkumaan: Ei ehdi kattoo tv.tä. Eli kiireelle on aina tosi typerät selitykset. Ja sit ne ohittajat jotka tunkee väkisin ohi, kääntyy kotipihaan 100-300 m.n päässä. Kysyisinpähän vain että mitä sillä ohituksella voitatte. Miten käytätte ne 2-3 sekuntia jotka mahdollisesti voitatte moisella touhotuksella vai onko se ohitus vain siksi että Ehdinpäs vielä yhden ohittaa? 10 km.n matkalla ei ajassa todella voita juurikaan näkyvästi jos vaikka koettaa ajaa 10-15 km yli rajoituksen. Laskekaas touhottajat itse. Mitä merkitystä sillä on jos olet kotona 1 minuutin aiemmin?
        Olet vain ottanut riskejä, polttanut enemmän soppaa. Pahimmassa tapauksessa olet vaarantanut vielä kanssakulkijoiden turvallisuuden. Jossain 500 km.n matkalla voi hiukan aikaa säästyä mutta onko mahdollinen 0.5 tunnin ajan säästö sen arvoinen? Ajan usein noin 350-550km.n matkoja.
        Siinä näkee kaikenlaista. Olen joskus huomannut et sama auto ohittaa ja kurillaan olen laskenut et jo 350 km.n matkalla olen tullut saman auton ohittamaksi 5 kertaa. Itse ajan suht tarkoin rajoitusten mukaan gps nopeutta.
        Sitten vielä joskus kun alkaa tulla perille on sama auto samoissa liikennevaloissa. Arvioni mukaan ohittelijan nopeus 10-20 km kovempi kuin omani. Mikä lienee moisne menon tavoite tai ajan säästö? Kertokaas te jotka ajelette yläkanttiin noiden rajoitusten puitteissa eli sen 10-20 yli?

        Jos tilastot kolareista ottaisi huomioon myös ajomäärän, eil esim. Niin että laskettaisiin eri ikäryhmien kolarit / miljoona kilometriä, vanhukset varmasti voittaisi suurimmalla kolarimäärällään. He vaan ajavat vähän, kolmekymppiset paljon.

        Jos kolarien määrää ei suhteuteta ajettuihin kilometreihin, tilasto ei kerro koko totuutta.

        Ohittelusta vielä.
        Jos ajat pääkaupunkiseudulla tai lapissa, en pysty kommentoimaan kun en itse kummassakaan juurikaan liiku, mutta muualla kyllä.

        Itsekin ajan aina kun mahdollista suurinta sallittua 2-3 km/h päälle todellista, ei auton mittarinopeutta vakkarilla tasaisesti.
        On melko harvoin kun minua ohitetaan, ja joskus kun ohitetaan niin kyllä ne "häviää taivaanrantaan" eikä enää tavata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei nopeus tarkoita kiirettä, miten senkin takoisi kalloon

        Mitä se sitten tarkoittaa? Yleensä jos ei ole kiire, niin ei tarvitse ajaa ylinopeutta. Ylinopeutta ajavat he, jotka luulevat, että heillä on kiire jonnekin. Kiire on tyhmyyden ystävä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä se sitten tarkoittaa? Yleensä jos ei ole kiire, niin ei tarvitse ajaa ylinopeutta. Ylinopeutta ajavat he, jotka luulevat, että heillä on kiire jonnekin. Kiire on tyhmyyden ystävä.

        En minä ainakaan kävele hitaasti laahustaen vaikkei kiire olisikaan, ihan samoin en aja autollakaan hiljempaa kuin alimitoitetut rajoituksemme sallii vaikkei kiire olisikaan.
        Matelu on vaan niin turhaa.


    • Anonyymi

      Olen kokeillut ja myös muutama kaveri kokeillut hätäjarrutusta 70 km/h nopeudesta niin että pitää yhdellä kädellä ratista, emme todella pysty väistämään hallitusti. kaksi kättä ratissa niin homma onnistuu jo 100 km/h jos hieman ennakoi tukevampaan istuma-asentoon varautumalla.

      ja nuo kokeet teemme lentokoneiden varalaskupaikalla joilla kujemme joka päivä, autot on välillä uusia ja korkeintaa 3 v ikäisiä.

      180 km7 ja yli 200 on turvallisempaa ajaa kuin jarruttaa 1 kädellä viidestäkympistä yllättäen.

    • Anonyymi

      Yhdellä kädellä ei pysty suorittamaan hätäjarrutusta tai väistöä hallitusti.
      Molemmissa tapauksissa pitää olla hyvä istuma-asento ja kaksi kättä ratissa.

      Itse aiheutettuja luistoja asfaltillakin on helppo hallita yhdellä kädellä, mutta se on aivan eri asia kun tilanne yllättää.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      375
      4819
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1924
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1662
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1576
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      257
      1510
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1420
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1396
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1387
    9. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1274
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    Aihe