Oliko ihmisen suurin virhe tulla alas puusta?

Anonyymi

Täällä palstalla kun on paljon ollut puhetta evoluution hienoudesta niin jospa kyseessä olikin ihmislajin historian suurin virhe?

20

89

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei se ollut ihminen joka tuli alas puusta.

      • Anonyymi

        Ei se ihmisapinakaan ollut. Ne jäivät puuhun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ihmisapinakaan ollut. Ne jäivät puuhun.

        Eivät kaikki. Esimerkiksi gorilla ei juurikaan puissa kiipeile ja simpanssitkin viettävät suuren osan ajastaan maassa.
        Voi olla, että vain pystykävelijöiden esi-äiti siirtyi kokonaan tai lähes kokonaan maalle. Australopithecus ja Paranthropus suvut olivat jo pystykävelijöitä, joskin liikkuivat ilmeisesti vielä puissakin.

        Nykyään näistä "puuttuvista renkaista" on suoranainen runsauden pula. Esimerkkinä ardipithecus, jota useimmat tutkijat pitävät varhaisena Homo suvun edustajana, mutta osa tutkijoista sinmanssin esimuotona. Hänpaat ovat kuitenkin lähempänä myöhempiä apinaihmisiä kuin simpansseja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ihmisapinakaan ollut. Ne jäivät puuhun.

        Gorillat taitaa asua enimmäkseen maassa. Tasankogorilla tasangolla, vuorigorilla vuorella.

        Minä sanon että se oli apina joka tuli alas puusta.


    • Kirjoitustaito olisi saanut jäädä keksimättä.

      • Anonyymi

        Tai sitten kirjoitustaito keksittiin liian aikaisin?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tai sitten kirjoitustaito keksittiin liian aikaisin?

        Minusta olisi ollut jännää jos se olisi keksitty vielä huomattavasti aikaisemmin...esim metsästäjä-keräilijöiden aikana, vau


      • Anonyymi
        iowa kirjoitti:

        Minusta olisi ollut jännää jos se olisi keksitty vielä huomattavasti aikaisemmin...esim metsästäjä-keräilijöiden aikana, vau

        Niin. Maailma olisi varmasti aika erilainen jos olisi keksitty.


      • Olisi pitänyt ottaa käyttöön vasta kun oli täydellinen ja selvä äännekirjoitus.
        Eli tuotekehittelyosasto mokasi ja päästi liikkeelle keskeneräisen tuotteen.


      • Anonyymi
        kekek-kekek kirjoitti:

        Olisi pitänyt ottaa käyttöön vasta kun oli täydellinen ja selvä äännekirjoitus.
        Eli tuotekehittelyosasto mokasi ja päästi liikkeelle keskeneräisen tuotteen.

        Onko muita täydellisen ja selvän äännekirjoituksen (sama äänne kirjoitetaan aina samoin ja sama kirjain äännetään aina samoin) kieliä kuin suomi ja kastilianespanja? Miten on volapükin laita?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko muita täydellisen ja selvän äännekirjoituksen (sama äänne kirjoitetaan aina samoin ja sama kirjain äännetään aina samoin) kieliä kuin suomi ja kastilianespanja? Miten on volapükin laita?

        Eiköhän se samoinkuin esperanto ole aika foneettista.
        Koreakin kuuluu olevan vaikka kirjoitusysteemi on erilainen.

        Mutta suomessakin on kaksi erilaista e- ja i-äännettä jotka kuitenkin merkitään samalla kirjaimella, n lausutaan m:nä ennen p:tä, n ängänä ennen k:ta, sitten on vielä katkoäänne jolle ei ole kirjainta ollenkaan. Saattaa olla muutakin epäfoneettista.


      • Anonyymi
        kekek-kekek kirjoitti:

        Olisi pitänyt ottaa käyttöön vasta kun oli täydellinen ja selvä äännekirjoitus.
        Eli tuotekehittelyosasto mokasi ja päästi liikkeelle keskeneräisen tuotteen.

        Autokin olisi pitänyt ottaa käyttöön aikaisintaan kun Porsche Carrera tuli markkinoille, jos vielä silloinkaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Autokin olisi pitänyt ottaa käyttöön aikaisintaan kun Porsche Carrera tuli markkinoille, jos vielä silloinkaan.

        Ranskalaisen keksijän Frankie Zapatan lentovekotin myös on aivan liian prototyyppimäinen joulumarkkinoille. Vaikka todennäköisesti pikkupojat silmät kiiluen Zapata-videoita katselevat.


    • Ihan kiinnostava kysymys, siis onko evoluutiossa joku sisäänrakennettu arvo(järjestelmä).
      Ensinnäkään se ei ollut ihminen vaan hänen esi-isänsä joka asui puissa, mutta se ei tainnut olla pointti.
      Evoluutio on hidasta etenemistä (joskus tai usein myös ns horisontaalisesti, lajit levittäytyvät pensasmaisesti rinnakkain tms) jossa joskus tapahtuu suuriakin harppauksia (siitä keskustellan vissiin edelleen tapahtuvatko ne asteittain).
      Voi olla, ettei lajimme olisi selvinnyt ilman muutosta sellaiseksi kun olemme ja kaikissa suurissa ja muissakin ilmiöissä on useimmiten hyvät ja huonot puolensa, näkökulmakysymys...

      Minusta evoluutioteoria on tosi elegantti ja jännittävä, mutta en osaa sanoa onko se ns hienoa. Moni laji ajautuu umpikujaan ja kuolee koska se ei enää pysty muuttumaan eri syistä.

      • Anonyymi

        Evolutiivinen umpikuja ei välttämättä tarkoita kuolemaa. Esimerkiksi korentoja on lennellyt jo lähes samanmuotoisina jo 250 - 300 miljoonaa vuotta sitten. Pysähtyneisyys voi johtua täydellisestä sopeutumisesta, jolloin mikä tahansa muutos heikentäisi kelpoisuutta.


    • Luonnollisesti on myös ollut apinan edeltäjä joka kiipesi puuhun.

    • Anonyymi

      Esi-isiemme joukossa oli varmasti tyyppejä joiden mielestä puista alas laskeutuminen oli luonnotonta ja jumalan tahdon vastaista.

      • Anonyymi

        Vaan kun metsä muuttui Afrikan ilmaston kuivuessa laajoilla alueilla savanniksi, olivat vaihtoehdot vähissä. Kökötä siinä sitten jossain piikkipensaassa ahteri ruvella kovia marjoja järsien ja kuvittele sillä mielyttäväsi Metsän Jumalaa.
        Samaan aikaan kerettiläiset pinkovat riistan perässä ketarat vilkkuen ja syövät mehevää antilooppia tai varsinaista looppia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaan kun metsä muuttui Afrikan ilmaston kuivuessa laajoilla alueilla savanniksi, olivat vaihtoehdot vähissä. Kökötä siinä sitten jossain piikkipensaassa ahteri ruvella kovia marjoja järsien ja kuvittele sillä mielyttäväsi Metsän Jumalaa.
        Samaan aikaan kerettiläiset pinkovat riistan perässä ketarat vilkkuen ja syövät mehevää antilooppia tai varsinaista looppia.

        "antilooppia tai varsinaista looppia."!!
        Hyvin laitettu!!


    • Kyllä sen puusta laskeutujan olisi vähän pitänyt miettiä ja sen sijaan olisi hänen pitänyt pyrkiä tekemään mahdollisimman pitkiä loikkia puusta puuhun raajansa sivuille levittäen.

      Näin hänen jälkeläisensä olisivat väistämättä kehittäneet etu- ja takaraajojensa väliin käytännölliset ihopoimut, ja jatkojalostuksen jälkeen olisimme voineet todeta:

      Hei, me lennetään!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      78
      2287
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      136
      1464
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      152
      1169
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1003
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      372
      921
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      684
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe