kielilläpuhuminen

puhumaton kristitty

Olen käynyt muutaman kerran hellareiden kokouksissa ja ne ovat olleet erittäin lämminhenkisiä tapahtumia,MUTTA miksi kielilläpuhumista esiintyy ns.holtittomasti?Kukaan ei tulkinnut,tms.

27

1352

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • king-david

On hieman hankalaa lähteä tulkitsemaan kun vähintään joka toinen hellari puhuu kielillä kokouksessa. Lisäksi suurin osa puhuu "itsekseen" aika hiljaa ja joskus epäselvästikin. Mielestäni vain jos joku selkeästi korottaa äänensä profetian hengessä ja profetoi kielillä niin se pitää tulkata - joko profeetan itsensä tai jonkun toisen.

Armolahjoista on ollut paljon opetusta viime aikoina useassakin helluntaiseurakunnassa jossa olen käynyt - esim. Tuusulassa oli noin kuukasi sitten erinomainen koko päivän kestävä seminaari jossa oli aiheesta useita puhujia mm. Tauno Rantala.

• ReaStr

Tauno Rantala oli pappina täällä Göteborgissa ja olin muutaman kerran kuulemassa häntä.Kuuluu näihin kaatajapappeihin ja eksyttäjiin.Kerran hän puhui näin: Nyt täällä on pyhä henki läsnä ja hän kulkee lahjakoppa kädessään ja jakaa armolahjoja.Nyt juuri ( ja sitten hän osoitti kädellään jotakin henkilöä päin) sinne hän antaa profetoimisen lahjan.Ja sitten hän jatkoi "armolahjojen" jakamista.

Kyllä minä siitä ajattelin että mitä ihmeen pelleilyä tämä on?
        Nyt ymmärrän paremmin ja tiedän että pellen touhua oli ja on.
        Eipä hänen opetuksiaan kannata ottaa vastaan.

• suoritti?
        ReaStr kirjoitti:

Tauno Rantala oli pappina täällä Göteborgissa ja olin muutaman kerran kuulemassa häntä.Kuuluu näihin kaatajapappeihin ja eksyttäjiin.Kerran hän puhui näin: Nyt täällä on pyhä henki läsnä ja hän kulkee lahjakoppa kädessään ja jakaa armolahjoja.Nyt juuri ( ja sitten hän osoitti kädellään jotakin henkilöä päin) sinne hän antaa profetoimisen lahjan.Ja sitten hän jatkoi "armolahjojen" jakamista.

Oliko niin voimallinen, että riisui takin päältään ja heilutti sitä suuressa kaaressa kaadettavien edessä niinkuin hänen amerikkalaiset uskonveljensä?
        Vai oliko hillitympää käsillä kaatoa vain?
        Entä missä vaiheessa kolehtimiehet lähtivät keräämään uhrilahjoja, ennen kaatamisia vai niiden jälkeen?
        Huuteliko Rantala itse, että iloista antajaa jumala rakastaa ja muita ei lainkaan?

• ReaStr
        suoritti? kirjoitti:

Oliko niin voimallinen, että riisui takin päältään ja heilutti sitä suuressa kaaressa kaadettavien edessä niinkuin hänen amerikkalaiset uskonveljensä?
        Vai oliko hillitympää käsillä kaatoa vain?
        Entä missä vaiheessa kolehtimiehet lähtivät keräämään uhrilahjoja, ennen kaatamisia vai niiden jälkeen?
        Huuteliko Rantala itse, että iloista antajaa jumala rakastaa ja muita ei lainkaan?

Tämä Rantala kuuluu niihin hiljaisiin miehiin.Sellainen "nöyrä" kuten siskot sanoi.Kun ei huuda ja on kilttikin.

Ei hän heitellyt takkiaan ja huutanut hurjana, kuten Benny Hinn eräällä videolla huitoi ja hillui.
        Oli siis sellainen hillitympi, mutta hurmoksessa kuitenkin kaateli kun laittoi kätensä rukoiltavan päälle.

• king-david
        ReaStr kirjoitti:

Tämä Rantala kuuluu niihin hiljaisiin miehiin.Sellainen "nöyrä" kuten siskot sanoi.Kun ei huuda ja on kilttikin.

Ei hän heitellyt takkiaan ja huutanut hurjana, kuten Benny Hinn eräällä videolla huitoi ja hillui.
        Oli siis sellainen hillitympi, mutta hurmoksessa kuitenkin kaateli kun laittoi kätensä rukoiltavan päälle.

Olen yli kymmenen vuoden ajan kuunnellut Taunoa aina silloin tällöin, eikä hän ole koskaan saarnoissaan puhunut rahasta. Tauno on todellakin hiljainen ja nöyrä Jumalan palvelija jolla on armolahjoja. Etenkin profetian lahja hänellä toimii hyvin. Ota Raimo ja K-mies kimppaan ja menkää arvuuttelemaan ja arvostelemaan häntä hänen kokouksiin kun kerran eksyttäjäksi häntä haukutte. Minä ainakin olen saanut paljon hänen saarnoistansa!
        Tauno pitää esirukouspalvelua kokouksen lopuksi ja ihmiset menevät hänen luokseen. Jotkut kaatuvat ja jotkut eivät. Mutta jos se kaatuminen olisi "se juttu" niin kaipa me kamppaisemme kaikki tulijat jo heti helluntaiseurakunnan ovella!!!

Siunausta.

• palautan mieliin
        king-david kirjoitti:

Olen yli kymmenen vuoden ajan kuunnellut Taunoa aina silloin tällöin, eikä hän ole koskaan saarnoissaan puhunut rahasta. Tauno on todellakin hiljainen ja nöyrä Jumalan palvelija jolla on armolahjoja. Etenkin profetian lahja hänellä toimii hyvin. Ota Raimo ja K-mies kimppaan ja menkää arvuuttelemaan ja arvostelemaan häntä hänen kokouksiin kun kerran eksyttäjäksi häntä haukutte. Minä ainakin olen saanut paljon hänen saarnoistansa!
        Tauno pitää esirukouspalvelua kokouksen lopuksi ja ihmiset menevät hänen luokseen. Jotkut kaatuvat ja jotkut eivät. Mutta jos se kaatuminen olisi "se juttu" niin kaipa me kamppaisemme kaikki tulijat jo heti helluntaiseurakunnan ovella!!!

Siunausta.

Alkuseurakunnan aikan ei ketään kaadettu eikä kampattu nurin selälleen lattialle.

Kaatopeijaiset ovat niitä myöhempien pyhien hurmahenkien aikaansaannoksia. Eksytystä suomeksi sanottuna.

• B-mies
        king-david kirjoitti:

Siunausta.

Siellä eelimissä se T.Rantalakin oli saarnamiehenä tässä joku aika sitten ja lähti.

Samassa paikassa ne naikkoset kävelivät miesten yli "lihan" himoja koetellessaan.
        Aivan sama paikka.
        Aikaahan siitä on jo kulunut.

• ReaStr
        ReaStr kirjoitti:

Rantala on kutsuttu puhumaan tänne Göteborgin suomalaiseen helluntaiseurakuntaan piakkoin.
        No, eipä niitä raittiita puhujia tänne kutsutakaan, kun heitä saa etsiä kuin nuppineulaa heinäsuovasta!
        Ainoa raitis puhuja ketä täällä on käynyt vuosikausiin , oli Syväntö.

• mamabeard
        ReaStr kirjoitti:

> Kyllä minä sitä ajattelin että mitä ihmeen pelleilyä tämä on? <
        Anna tuon kovuuden ja itsetietoisuuden hengen murtua itsessäsi! Älä luule että kaikki ne uskovat, jotka eivät tahdo olla tekemisissä kanssasi julistamiesi "totuuksien" tähden, ovat välttämättä suuttuneet totuuteen - mietipä, että omassa asennoitumisessasi voi myös olla korjaamisen varaa?
        Jumalalla on varmasti sinulle paljon annettavaa, mutta se paikka jossa Hän hyvyyttään jakaa, on ristin juurella.
        Ei se ole sinun mitätöimistä tai mollaamista!

Älä loukkaannu kun saat arvostelua. Ota se vastaan ja kysele Herran edessä kuinka on.
        Jeesus sinua rakastaa!

Sinun ei myöskään aina tarvitse ymmärtää kaikkea.
        Minäkin nuorena uskovana vierastin erästä henkilöä joka usein suureen ääneen profetoi käyttäen tiettyjä ilmauksia, ja ajattelin mitähän sielullisuutta tuokin on, mutta sen sijaan että olisin itse lähtenyt häntä arvioimaan ja leimaamaan menin asian kanssa rukouksessa Jumalan eteen ja pyysin Häneltä valoa.
        Myöhemmin sitten tulin tietämään että sekin mies oli ihan aito uskova.
        Ehkä sielullisuuden pelkokin voi joskus olla sielullista, perustuen oman sielun lukkiutuneisuuteen ja ylireagointiin?

Tästä kuvaamastasi kokouksesta Göteborgissa:
        Toteat että Tauno Rantala "jatkoi 'armolahjojen' jakamista".
        Ehkä sinua ärsytti/hämmästytti/oudoksutti hänen tapansa puhua Pyhän Hengen lahjakopasta?
        No, etkö voi ajatella että se on yksi ilmaus, tuollainen kielikuva?
        Jos kyse todella oli Pyhästä Hengestä - huomaa, sanon JOS - niin kyllä hän, joka lahjoja lahjakopastaan - Jumalan mittaamattomasta aarreaitasta - jakoi, oli totisesti Pyhä Henki, ei Tauno Rantala! Kuten Tauno itse sanoikin:
        - Nyt täällä on Pyhä Henki läsnä ja HÄN kulkee ja jakaa.

Kyllä Pyhä Henki jakaa armolahjoja ja voipi jakaa tuollakin tavalla kuin kokoustoimintaa esimerkissäsi kuvaat.
        Uskotko että Henki jakaa lahjoja?
        Ja jos uskot, miksi Hän ei voisi jakaa juuri tuolla tavalla?

Siunausta sinulle sisko!
        Viihdytään ristin juurella? Kyllä Jumalalla työstämistä on, jokaisessa omassaan.

• Kaapali
        ReaStr kirjoitti:

Minäkin haluaisin olla niin väkevä saarnamies kuin esim. Tauno Rantala. Täytyy olla itsessä jotain pielessä hänen arvostelijoillaan..kehottaisin hiljentymään rukoukseen ja kertaamaan raamatun perusasiat.

• henkeä
      • Raamatun lukija

se ole koeteltu. Ei tarvitse joka kertakoetella jos se on kerran tehty. Jos ihmisessä on pyhähenki niin ei hän voi joutua vieraan hengen riivaamaksi.

• faktaa,
        Raamatun lukija kirjoitti:

se ole koeteltu. Ei tarvitse joka kertakoetella jos se on kerran tehty. Jos ihmisessä on pyhähenki niin ei hän voi joutua vieraan hengen riivaamaksi.

...henkilö, joka vastustelee tai vähättelee henkien koettelua, on väärän hengen vallassa...

Johannes kehotti juuri seurakuntalaisia koettelemaan henget aina: "Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa, ovatko ne Jumalasta"...(1.Joh.4:1-3)

Jos kukaan ei koettele henkiä ja kellään ei ole toimivaa henkien erottelun armolahjaa, on ilmeistä, että kaikki ovat väärien henkien vallassa.

• fri
        faktaa, kirjoitti:

...henkilö, joka vastustelee tai vähättelee henkien koettelua, on väärän hengen vallassa...

Johannes kehotti juuri seurakuntalaisia koettelemaan henget aina: "Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa, ovatko ne Jumalasta"...(1.Joh.4:1-3)

Jos kukaan ei koettele henkiä ja kellään ei ole toimivaa henkien erottelun armolahjaa, on ilmeistä, että kaikki ovat väärien henkien vallassa.

NIIN KAUAN KUIN HENKI PIHISEE ON TOIVOA.
        Palomiehiä on ollut jo kauan ja kalustokin on toiminut.
        Eiköhän olis aika antaa palaa kun tulta on saatavilla.
        Tuntuu hiukka siltä että näilläkin sivuilla palomiehiä riittää ja ehkäisy-välineetkin on lähes varmoja.

• ReaStr
        fri kirjoitti:

NIIN KAUAN KUIN HENKI PIHISEE ON TOIVOA.
        Palomiehiä on ollut jo kauan ja kalustokin on toiminut.
        Eiköhän olis aika antaa palaa kun tulta on saatavilla.
        Tuntuu hiukka siltä että näilläkin sivuilla palomiehiä riittää ja ehkäisy-välineetkin on lähes varmoja.

Mitä ihmeen palomiehiä? Kuinka Jumalan Hengen joku ihminen voisi sammuttaa?
        Niinkö pieneksi luulet Kaikkivaltiasta?
        Mutta syytä on vastustaa väärää toimintaa.Ei kaikki kielilläpuhuminen ole Jumalan Hengestä.

Henget pitää koetella eikä ottaa vastaan mitä tahansa.Joku olikin laittanut hyvän linkin aiheesta.

http://www.niksula.cs.hut.fi/~ahuima/toronto/trust.html

• fri
        ReaStr kirjoitti:

Mitä ihmeen palomiehiä? Kuinka Jumalan Hengen joku ihminen voisi sammuttaa?
        Niinkö pieneksi luulet Kaikkivaltiasta?
        Mutta syytä on vastustaa väärää toimintaa.Ei kaikki kielilläpuhuminen ole Jumalan Hengestä.

Henget pitää koetella eikä ottaa vastaan mitä tahansa.Joku olikin laittanut hyvän linkin aiheesta.

http://www.niksula.cs.hut.fi/~ahuima/toronto/trust.html

sinun oma elämäsi voi sammuttaa tulen.
        Tutki tarkemmin.
        Et kait tarkoittanut ettei ihmiset voi sammutta Jumalan Hengen toimintaa.
        Sen kuule on joskus sammuttanut yksikin ihminen pitkäksi aikaa.
        Jos vielä saatana saa käyttää uskovia sammutus töissä suuremmalti nii kyllä vilu tulee,kun lämpö katoaa.
        Oletko siinä luulossa ,että Jumala pakoittaa ihmiset vastaan ottamaan PYHÄN HENKENSÄ?ja voitelunsa?

• ilmassa

Aika epäraamatullista touhua tuo hellareiden kielillähöpöttelyt seurakunnassa. Sekasotkuista älämölöä. Pyhä Henki pysynee kaukana noista tilaisuuksista.

• fri

mites teillä hurmostellaan.
        Toisinaan lämmitetään saunaa niin kovin sisäänpäin,ettet arvaakaan.
        Sä olet kuitenkin lähteny vähä happi hyppelylle.
        Sitä tulee niin pulleeksi olo jos vain sisään hengittää.
        Voipi tuolta takalistosta pahan hajuiset henget ryntäillä jos oikein pidättää.
        Eikö oleki kummaa ,kun tuo samanen PYHÄ HENKI jakaa nuo kieletkin Jumalan lapsille.

• Pyhä Henki joka pikkuisen kosketti anania ja safira ja ne oli kuolleita? Että vois sammutta? hiiiiiiiiiiiiiii Epäusko ja syntiä sammuttaa kyll,, mutta että tekee niinkuin raamattu kehottaa,, niin olis jotenkin Pyhä henki karkottava ilmiö hiiiii
      Kuulostaa enemmän kun saatana ei haluaa että koetellaan hänen henki! Peloittelemaan uskovaiset taas kerran varovaisuuteen! Katso entisaikoja Pyhiä Miehiä ja Naisia niiden rohkeus! Mennä ja otta selvä totuuden!
      Siunaten teit kaikki koettelemaan Tauno Rantala !

• ReaStr

H.M Granbacka on tutkinut ansiokkaasti harhaoppeja ja lukenut käsittääkseni valtavan määrän kirjallisuutta.Hänen kirjoituksensa perustuu pelkkiin faktoihin. Tässä alla kopio hänen kirjoituksestaan joka hyvin kuvaa väärän hengen toimintaa, hurmoshenkeä.

T B Barratt oli tiettävästi mies joka toi ns. helluntaiherätyksen Pohjoismaihin ja jos oikein muistan myös Saksaan. Tässä suomennos Confidence lehdestä (Marr. 1912, s. 260):
      "Minä olin täytetty valolla ja sellaisella voimalla että aloin huutamaan niin kovaa kuin pystyin vieraalla kielellä. Varmasti puhuin 7 tai 8 kieltä päätellen niistä eri äänistä ja puhemuodoista joita käytin. Seisoin suorana silloin tällöin, saarnaten vierain kielin toinen toisen jälkeen, ja tiedän ääneni voimakkuudesta että 10000 olisi helposti kuullut kaikki mitä sanoin...Sitä yötä ei unohda kukaan joka oli siellä. Silloin tällöin, lyhyen tauon jälkeen, sanat syöksyivät ulos kuin kaatosade."
      "Voima tuli niin äkillisesti ja voimallisesti että makasin lattialla puhuen kielillä lakkaamatta vähäsen aikaa. Tosiaan, minä jatkoin, enimmäkseen puhuen kielillä, laulaen ja rukoillen, hyvin vähällä keskeytyksellä aamuneljään. Voima oli langennut 12.30 keskiyöllä. Vaikutti kuin rautanyrkki lepäsi leukojeni yllä. Sekä leuat että kieli oli tämän näkymättömän voiman työstäminä." (T. B. Barratt)

• mamabeard

On hyvä että nouset harhaoppeja ja vääriä henki-ilmiöitä vastaan mutta muista että olemme ihmisinä tuiki vajavaisia eikä Jumalan Hengen toimintaa saa sopimaan ihmisten kaavoihin.
        Tulisi aina olla tervettä varovaisuutta kun on leimaamassa Perkeleen työksi tämän tai tuon ilmiön. Siinä voi itse huomaamattaan olla väärän rakentajan leivissä, sillä kohtaa.

Toivon että elämässäsi sittenkin on enemmän antautumista oikealle ja hyvälle kuin väärän metsästämistä ja outojen ilmiöiden arviointia. Enemmän hiljentymistä Jeesuksen edessä, halua olla kaksin Hänen kanssaan ja kasvaa Kristuksessa. Yhä enemmän murtumista Jumalan isänsylissä. Yhä enemmän omien mielipiteiden laskemista ristin juurelle - ja sanonpa, ehkä vähän provosoivasti: yhä enemmän halua täyttyä Pyhällä Hengellä ja toimia Kristuskeisessä karismaattisuudessa, seurakuntaa rakentaen?

Kun keskitymme Jumalaan ja tahdomme kasvaa Jeesuksen tuntemisessa - silloin yhä terävämmin voimme havaita harhat mutta myös tunnemme oman vajavaisuutemme ja lihassamme olevan taipumuksen leimata vääräksi kaikki mikä ei sovi omiin mieltymyksiin. Tämän tiedostaminen johtaa nöyryyteen ja syvempään riippuvaisuuteen Kristuksesta - jossa on aito voimaperäinen, dynaaminen Pyhän Hengen todellisuus.

Kuvauksesi perusteella T.J.Barratin kokemus ei VÄLTTÄMÄTTÄ ole väärän hengen toimintaa. Minun mielestäni.

Oikea on paljon mielenkiintoisempaa kuin väärät.
        :)

• tod e
        mamabeard kirjoitti:

On hyvä että nouset harhaoppeja ja vääriä henki-ilmiöitä vastaan mutta muista että olemme ihmisinä tuiki vajavaisia eikä Jumalan Hengen toimintaa saa sopimaan ihmisten kaavoihin.
        Tulisi aina olla tervettä varovaisuutta kun on leimaamassa Perkeleen työksi tämän tai tuon ilmiön. Siinä voi itse huomaamattaan olla väärän rakentajan leivissä, sillä kohtaa.

Toivon että elämässäsi sittenkin on enemmän antautumista oikealle ja hyvälle kuin väärän metsästämistä ja outojen ilmiöiden arviointia. Enemmän hiljentymistä Jeesuksen edessä, halua olla kaksin Hänen kanssaan ja kasvaa Kristuksessa. Yhä enemmän murtumista Jumalan isänsylissä. Yhä enemmän omien mielipiteiden laskemista ristin juurelle - ja sanonpa, ehkä vähän provosoivasti: yhä enemmän halua täyttyä Pyhällä Hengellä ja toimia Kristuskeisessä karismaattisuudessa, seurakuntaa rakentaen?

Kun keskitymme Jumalaan ja tahdomme kasvaa Jeesuksen tuntemisessa - silloin yhä terävämmin voimme havaita harhat mutta myös tunnemme oman vajavaisuutemme ja lihassamme olevan taipumuksen leimata vääräksi kaikki mikä ei sovi omiin mieltymyksiin. Tämän tiedostaminen johtaa nöyryyteen ja syvempään riippuvaisuuteen Kristuksesta - jossa on aito voimaperäinen, dynaaminen Pyhän Hengen todellisuus.

Kuvauksesi perusteella T.J.Barratin kokemus ei VÄLTTÄMÄTTÄ ole väärän hengen toimintaa. Minun mielestäni.

Oikea on paljon mielenkiintoisempaa kuin väärät.
        :)

viisaista ja rakentavista sanoista, jotka ovat varmaan hyödyksi itsekullekin!

• ReaStr

En yhtään ihmettele, jos moni saa epämiellyttävän ja vastenmielisen kuvan kielilläpuhumisesta.Oikeaa kielilläpuhumista tapahtuu kaiken aikaa ja oikeita raittiisti toimivia armolahjojakin esiintyy , mutta ne eivät ole sitä näytöstavaraa mitä kaikkialla kaupataan kuin supermarketin hyllyltä ostettavaksi.

Barratin kokemus hänen omana kertomanaan on suoranainen häpäisy Raamatun Jumalan toiminnalle.Jumalan Pyhä Henki kirkastaa aina Kristusta eikä Hän huutanut ja karjunut niin että kilometrin päähän kuului, kuten hyvin monet Barratin seuraajat tekevät.Yleensäkin helluntailaiset huutavat omassa hurmoksessaan tai väärän hengen vaikutuksesta,on minun kokemukseni 30 vuotta helluntaiherätyksen parissa .
        Älköön kukaan nuori uskova tai etsivän paikalla oleva luulko tällaista soopaa muuksi kuin mitä se on:Jumalan pilkkaamista.

Ei kaikki kielilläpuhuminen ole JUmalan Hengestä ja kaikki henget tulee koetella Jumalan sanalla.

• ei-lahkolainen
        ReaStr kirjoitti:

En yhtään ihmettele, jos moni saa epämiellyttävän ja vastenmielisen kuvan kielilläpuhumisesta.Oikeaa kielilläpuhumista tapahtuu kaiken aikaa ja oikeita raittiisti toimivia armolahjojakin esiintyy , mutta ne eivät ole sitä näytöstavaraa mitä kaikkialla kaupataan kuin supermarketin hyllyltä ostettavaksi.

Barratin kokemus hänen omana kertomanaan on suoranainen häpäisy Raamatun Jumalan toiminnalle.Jumalan Pyhä Henki kirkastaa aina Kristusta eikä Hän huutanut ja karjunut niin että kilometrin päähän kuului, kuten hyvin monet Barratin seuraajat tekevät.Yleensäkin helluntailaiset huutavat omassa hurmoksessaan tai väärän hengen vaikutuksesta,on minun kokemukseni 30 vuotta helluntaiherätyksen parissa .
        Älköön kukaan nuori uskova tai etsivän paikalla oleva luulko tällaista soopaa muuksi kuin mitä se on:Jumalan pilkkaamista.

Ei kaikki kielilläpuhuminen ole JUmalan Hengestä ja kaikki henget tulee koetella Jumalan sanalla.

Hellundlaiset pitävät kaikkea mahdollista yliluonnollista Pyhän Hengen toimintatana, vaikka se olisi suoranaista Jumalan ja Pyhän Hengen pilkkaa, kuten koettelemattoman hengen, mahdollisesti eläinhengen vaikutukset ihmisessä.

T.B.Barrat ei viittaa milläin tavoin, että hän olisi koetellut hänen kauttaan huutamalla puhuvaa henkeä.

"Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta," kehottaa Raamattu tekemään. Barrat ei toiminut niin.

1.Joh.4:1-3

Siunausta oikean Jeesuksen nimessä ja veressä.

• mamabeard
        ei-lahkolainen kirjoitti:

Hellundlaiset pitävät kaikkea mahdollista yliluonnollista Pyhän Hengen toimintatana, vaikka se olisi suoranaista Jumalan ja Pyhän Hengen pilkkaa, kuten koettelemattoman hengen, mahdollisesti eläinhengen vaikutukset ihmisessä.

T.B.Barrat ei viittaa milläin tavoin, että hän olisi koetellut hänen kauttaan huutamalla puhuvaa henkeä.

"Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta," kehottaa Raamattu tekemään. Barrat ei toiminut niin.

1.Joh.4:1-3

Siunausta oikean Jeesuksen nimessä ja veressä.

>
        Hellundlaiset pitävät kaikkea mahdollista yliluonnollista Pyhän Hengen toimintana, vaikka se olisi suoranaista Jumalan ja Pyhän Hengen pilkkaa...
        <

Tunnen useita helluntailaisia jotka eivät kritiikittömästi omaksu mitä tahansa, eivätkä varsinkaan pidä kaikkea mahdollista yliluonnollista Pyhän Hengen toimintana...
        Eiköhän nyt, mahdollisesti, ole niin että itse murehdutat Pyhää Henkeä pilkkaamalla toisia uskovia?

Kuinkahan on esimerkiksi ev.lut.kirkon laita?
        Esimerkiksi monet henkiparantajat ja astrologit on kirkon jäseniä - kastettuja ja konfirmoituja, eli pelastettuja? Samoin kirkkoon kuuluu satoja, ehkä tuhansia enemmän tai vähemmän vakaumuksellisia ateisteja.
        Ja nämä kaikki ovat pelastettuja sen kautta että kuuluvat kirkkoon? Mutta helluntailaiset ovat kaikki väärässä hengessä ja kadotettuja, niinkö?
        Outoa teologiaa.

Minulla on uskovia ystäviä niin helluntailaisissa, luterilaisissa kuin monesta muustakin suunnasta. Meitä ei yhdistä tämä tai tuo -laisuus vaan Kristus. Ensisijassa uudestisyntynyt Jeesukseen uskova ihminen on kristitty ja sitten vasta toissijaisesti jotain. Jos hän on ensisijaisesti helluntailainen tai luterilainen ja sitten toissijaisesti kristitty, varma on raja-aitoja ja syntyy ja yhteys totuudessa käy vaikeaksi.

Hyvä olisi muistaa että 100% oikea oppi on vain Isällä taivaassa.

* * *

Kritiikittömästi asioita ja ilmiöitä omaksuvia on niin helluntailaisissa kuin luterilaisissa, kuin siellä ja täällä missä ihmisyksilöitä yleensä on. Syy ei ole kirkkokunnassa sinänsä vaan valinnanvapaudessa. Herra itse on kehottanut jokaista valvomaan omaa tilaansa eli rakkaussuhdettaan Jeesukseen.
        Sehän se on kaiken lähtökohta...

Niinpä sitten jotkut yrittävät minimoida eksymisen vaaran niin että sitovat yksilöt mahdollisimman tiukoilla kahleilla omaan tulkintaansa oikeasta opista - kun yksilöllisen ajattelun ja olemisen vapaus kaventuu, eksymisen vaarat vähenevät! Niinhän?
        Näin kirkko tai kristillinen yhteisö ottaa Kristuksen paikan. Seurauksena on lahkohenkistä päsmäystä ja legalistista tarkkailua. Sellainen tuottaa kirkkopoliiseja jotka etsimällä etsivät vääriä ilmiöitä voidakseen varoittaa omia, yhteisönsä oppinäkemykseen kahlehdittuja lampaita tästä ja tästä "eksytyksestä" ja "pahojen henkien työstä"!
        Lahkohenkisyys huomataan kyllä toisissa - lahkohenkisiä ovat kaikki ne jotka eivät suostu allekirjoittamaan juuri meidän porukan "raamatullista" tulkintaa? Vaikka totuus on että itse silloin ollaan lahkohenkisiä ja puoluemielisyyteen karsinoituja.
        Kuule, tälläistä lahkohenkisyyttä on helluntailaisuuden lisäksi lähes jokaisessa kirkkokunnassa, mutta en usko että sitä on luterilaisuudessa yhtään vähempää.

* * *

Onneksi sinulla on ainakin sen verta huumoria ja tervettä itseironiaa että laitat nimimerkiksi ei-lahkolainen. Hih.
        Nimimerkkisihän on pilke silmäkulmassa kirjoitettu, vai kuinka?
        Hyvä! Itsekritiikki on terve merkki. Vaikka vakavien asioiden kanssa olemme tekemisissä.

* * *

Muuten:
        Jeesuskin uhrasi Jumalalle rukouksia "väkevillä huudoilla", vai kuinka se meni?

Raamatusta voi sitten oman mieltymyksensä tueksi repäistä tämän tai tuon kohdan ja sillä perustella omaa oikeaoppisuuttaan, niin ne jotka on mielistyneet kovaan ääneen kuin ne jotka ovat hiljaisuuden retriittien kannalla. Mutta se juuri on sielullisuutta. Kun kasvamme Jeesuksen tuntemisessa huomaamme että Pyhän Hengen toiminta on moninaista. Se on moninaista kahdesta syystä:
        1) Pyhä Henki itsessään. Hän puhaltaa missä tahtoo ja miten tahtoo. Jumala ei ole epäjärjestyksen vaan rauhan Jumala. Hän ei siunaa meidän järjestyksiämme - jotka Hänen näkökulmastaan saattavat olla epäjärjestystä - vaan johtaa antautumaan Hänen suvereenille toiminnalle, jossa on Hengen yliluonnollinen järjestys. Silloin ne joilla on Hengen tuntemusta voivat väkevienkien ilmiöiden keskellä kokea Jumalan suloista rauhaa, koska tuntevat Kristuksen läsnäolon ja johdatuksen. Rauhan Jumala ei alistu kaavoihimme.
        2) Koska ihmispersoonat ovat erilaisia eikä Jumala mitätöi yksilöllisyyttämme vaan ottaa sen käyttöön luomistyönsä rikkaudeksi ja iloksi erilaisuudessa. Tietysti Jumala voi hiljentää liian äänekästä ja opettaa (tarpeen tullen) huutamaan sen joka on hiljainen hissukka - mutta yleisesti ottaen: se että Pyhän Hengen armolahjat toimivat ihmisessä EI MITÄTÖI hänen yksilöllisiä piirteitään, siksi jotkut kummallisilta tuntuvat asiat Hengen käytössä olevan persoonan kohdalla saattavat johtua ihan persoonallisuustekijöistä, ei Pyhästä Hengestä sinänsä eikä mistään väärästä hengestä.

Sanoohan sanakin että profetoimisemme ja armolahjojen toiminta yleensä on vajavaista, miksi?
        Koska Pyhä Henki on vajavainen?
        Ei, vaan koska ihminen jota Jumala käyttää on vajavainen.

Jos oletetaan että Pyhän Hengen toiminta on Pyhän Hengen toimintaa vasta sitten kun se täyttää juuri meidän kuppikunnan kriteerit ja kun ihmispersoonan yksilöllisyys on täysin häivytetty, niin ketä silloin voi olla Jumalan käytössä? Ainoastaan lahkohenkiset, jotka eivät sitten välttämättä olekaan Jumalan käytössä vaan lahkohenkisen sielullisuuden ja kirkkopolitiikan käytössä? Tai sitten voi olla niinkin, että Jumalan suuren armon tähden Pyhä Henki heitä käyttää, kuppikuntaisuudestaan huolimatta - jopa niitä lahkohenkisiäkin helluntailaisia ja jopa niitä lahkohenkisiäkin luterilaisia.

* * *

Hannah Whitall Smith (muistinkohan nimen oikein?) kuvaa eräässä kirjassaan esimerkinomaisesti tilanteen, kun kartanonherra kutsuu kaksi miestä eri päivinä vieraakseen ja tutustuttaa heitä suureen taloonsa, toisen toisena ja toisen toisena päivänä.
        Nämä miehet sitten kohtaavat ja alkavat keskustella kokemuksistaan. Hämmästys on suuri. Lopulta toinen sanookin:
        - Ethän sinä ole käynyt koko talossa!
        Ja toinen:
        - Ei kun sinä et ole ollut siellä, en tiedä missä sinä olet käynyt, mutta kartanonherran taloa et ainakaan tunne!

Kuinka näin?
        Koska kartanonherra näytti toiselle toista päätyä ja toiselle toista. Talossa kun oli laajuutta ja huoneita vaikka millä mitalla.

Onkohan meillä jotakin opittavaa tästä?
        Kun keskitymme Jeesukseen voimme tunnistaa toisistamme että olemme saman Kartanonherran lapsia vaikka vajavaisia olemmekin.
        Tämä ei tietenkään tarkoita että täytyisi kannattaa ekumeniaa tai yleensä yhteyttä hinnalla millä hyvänsä. Mutta totuudessa, ystäväni - Herramme Jeesuksen Kristuksen suloisessa totuudessa.

No niin, ja mitähän mörköjä Hannah Whittal Smithin kaapista löytyy?
        Jään mielenkiinnolla odottamaan -

* * *

Oikeaa siunausta Jeesuksen nimessä ja veressä!
        HALI.

• fri
        ReaStr kirjoitti:

meillä kuule vaimoni ilman raamattua ilmaitta ,kun henki haisee
        Eli jos henki haisee nii ei siinä monta tapaa ole ,ett saa raittiuden hengen .
        Toisinaan riittää ,kun hampaat kunnolla pesee,tai jättää valkosipulin vähemmälle.

• Kunpa keskittyisimme ennemmin oman sydämemme hiljaiseen ääneen, kuin vierustoverin tarkkailemiseen.

Sillä siellä, sydämen nöyryyden huoneessa,
      missä Pyhä Henki koskettaa - eheyttäen ja parantaen
      niin siellä - Jumala puhuu.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      161
      9444
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2970
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      40
      2736
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      57
      2591
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      197
      2005
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      98
      1892
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      24
      1856
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      50
      1399
    9. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      110
      1254
    10. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1231
    Aihe