Auton käynnistyvyys pakkasella

Ihmettelijä

Ensimmäinen talvi elämäni ensimmäisellä autolla (vm-02) alkaa olla takana ja on herättänyt kysymyksiä. Löytyisköhän täältä jotakuta viisasta vastaamaan. En entuudestaan tiedä asioista paljokaan, joten koittakaa olla kilttejä, jos kysyn itsestäänselvyyksiä :-)

Joitakin kertoja on käynyt, että auto ei ole kylmällä ilmalla startannut ensimmäisellä yrityksellä. Toisella kylläkin. Mistä se johtuu, ettei auto käynnisty hyvin pakkasella? Tiedän kyllä, että niin tapahtuu muillakin (miten usein sit en tiedä), mutta onko se normaalia vai merkki jostain alkavasta/piilevästä viasta? Olen ollut huomaavinani, että käynnistysvaikeuksia on ollut silloin, jos edellinen ajo on ollut lyhyt. Jos olen viimeksi ajanut pidemmän matkan, on auto aina lähtenyt hyvin käyntiin seuraavalla kerralla. Onko tässä mitään järkeä? Sillä ei tunnu olevan vaikutusta, montako päivää auto on pihalla seissyt tai onko lohkolämmitin ollut päällä ennen lähtöä.

Toinen pohdintani kohde on se, paljoko mahtaa akun virtaa kulua starttauksessa? Siis teoriassa, monellako epäonnistuneella starttausyrityksellä akun saa tyhjättyä?

9

2079

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajomies

      Juu aika samanlaisia juttuja itselläkin. n. 11tkm sitten tehty iso huolto jossa mm. tulpat vaihdettu.
      Uusi akku ostettu tänä talvena.

      Ja tosiaan samaa juttua, että lyhyen (ja kylmän) ajon jälkeen lähtee huonosti käyntiin. Saattaa joutua polkaisemaan kaasua käynnistyksen yhteydessä jotta kunnolla lähtee. Sitten kyllä laskeutuu "automaattiryypylle" ja korotetuille kierroksille.

    • juu

      Kyllä se on normaalia ettei aina heti starttaa.Eri asiahan on jos joutuu sahaamaan pitkään.Nykyisillä ruiskupeleillä ei kannatakkaan startata pitkään ja mitään ryyppyähän näissä ei enään ole.Elektroniikka ja anturit säätävät olosuhteiden mukaan seokset oikeaksi.Starttaaminen kuluttaa melkoisesti virtaa ja sen vuoksi ei kannatakaan(varsinkaan bensa)starttailla pitkään.Akun jännite saattaa laskea alas aiheuttaen ongelmia vaikka startti vielä iloisesti pyörisikin.

    • pakertelija

      Jos akku on kunnossa, huoleti voi 10 minuuttia pyörittää starttia. Välttämättä moottori ja katalysaattori siitä tykkää, mutta akussa on kyllä potkua.

    • 323 bmw

      SYY nro.1 Kun pakkanen kiristyy...jännite kasvaa kaikissa auton sähköheebeleissä....

      SYY nro.2 Kun pakkanen kiristyy kaikki autossa olevat voitelu ym aineet menee kankeimmiks...moottoriöljyt, ohjaustehostimen öljyt, vaihdelaatikkoöljyt ym ym...

      SYY nro.3 Kun pakkanen kiristyy polttoaine ei pala yhtä hyvin joten starttaamiseen voidaan vaatia useampi pyöräytys
      (vaikka moottori olisi kuinka hyvässä kunnossa)

      SYY nro.4 kylmällä ilmalla ei jaksa kaikki aina niin hirveesti kiinnostaa...eli älä hyvä mies vaadi autoltasikaan ihan kaikkea =)

      • syitä

        SYY nro.1 Kun pakkanen kiristyy...jännite kasvaa kaikissa auton sähköheebeleissä....

        Kerropas lisää tästä ihmeellisestä luonnonlaista?? Vai tarkoitatko että akun varaustila on alhainen, eikä tarvittavaa virtaa riitä käynnistysmoottorille (n. 100A).


        SYY nro.3 Kun pakkanen kiristyy polttoaine ei pala yhtä hyvin joten starttaamiseen voidaan vaatia useampi pyöräytys
        (vaikka moottori olisi kuinka hyvässä kunnossa)

        Miksi ei palaisi? Puristussuhde kuitenkin pysyy sylinterissä samana. Et kai oikeasti ole sitä mieltä, että esim. 30 asteen muutos vaikuttaa polttoaineen palamiseen ( 10 -> -20 astetta). Kun kuitenkin moottorissa on palamishetkellä 500-700 astetta. Tässäkin on ilmeisesti kysymys polttoaineen höyrystymisestä sylinterissä.


      • Ammattimies
        syitä kirjoitti:

        SYY nro.1 Kun pakkanen kiristyy...jännite kasvaa kaikissa auton sähköheebeleissä....

        Kerropas lisää tästä ihmeellisestä luonnonlaista?? Vai tarkoitatko että akun varaustila on alhainen, eikä tarvittavaa virtaa riitä käynnistysmoottorille (n. 100A).


        SYY nro.3 Kun pakkanen kiristyy polttoaine ei pala yhtä hyvin joten starttaamiseen voidaan vaatia useampi pyöräytys
        (vaikka moottori olisi kuinka hyvässä kunnossa)

        Miksi ei palaisi? Puristussuhde kuitenkin pysyy sylinterissä samana. Et kai oikeasti ole sitä mieltä, että esim. 30 asteen muutos vaikuttaa polttoaineen palamiseen ( 10 -> -20 astetta). Kun kuitenkin moottorissa on palamishetkellä 500-700 astetta. Tässäkin on ilmeisesti kysymys polttoaineen höyrystymisestä sylinterissä.

        kehnoa sinun autossasi palaminen kun on vain 500 - 700 astetta lämmintä palamishetkellä. Tuskin edes liikkeelle sillä pääset.
        Minun autossani on pakokaasutkin ainakin yhtä kuumia. Palamishetkellä 2100 astetta.
        Kovin on ihmeellinen moottori sinulla, voisit kertoa lisääkin yksityiskohtia niin saamme ihmetellä muutkin...


    • syyt

      on:
      1. Kaikki moottorissa on jäykkää, jolloin startti tarvii pyöritykseen hyvää akkua.
      2. Moottorin käynnissä pysymiseen tarvitaan rikkaampi seos, koska osa polttoaineesta pisaroituu kylmiin pintoihin eikä pääse sylinteriin asti. Seos laihenee ilman "ryyppyä" liikaa, eikä moottori pysy käynnissä.

      • taaskin

        Ja miksei suorasuihkutuskoneissa bensa pääse sylinteriin, kun se ruikataan suoraan sinne? Ja yleensäkään ruiskuissa ei ole ryyppyä kuten kaasarissa..

        Ja moottorin käynnissäpysyminen johtuu vain sen kierroksista. Vaikka ei olisi ryyppyä lainkaan, niin kyllä kierroksia pitämällä käynnissä pysyy, vaikka olisi laiha seos. Tarkoitit ilmeisesti pysymistä käynnissä tyhjäkäynnillä (


      • suihkutus
        taaskin kirjoitti:

        Ja miksei suorasuihkutuskoneissa bensa pääse sylinteriin, kun se ruikataan suoraan sinne? Ja yleensäkään ruiskuissa ei ole ryyppyä kuten kaasarissa..

        Ja moottorin käynnissäpysyminen johtuu vain sen kierroksista. Vaikka ei olisi ryyppyä lainkaan, niin kyllä kierroksia pitämällä käynnissä pysyy, vaikka olisi laiha seos. Tarkoitit ilmeisesti pysymistä käynnissä tyhjäkäynnillä (

        ei ole vielä kovin yleinen, suurin osa suihkuista ruuttaa imusarjaan. Eli seos muodostetaan imusarjassa ennen imuventtiilejä. Eli koko seos ei mene välttämättä sylinteriin saakka, ja bensaa ei tosiaan ruiskuteta suoraan sylinteriin (lukuunottamatta siis uusia suorasuihkutus moottoreita).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi teki aloitteen?

      😃 häh
      Ikävä
      110
      4316
    2. Onko kaivattusi ulkoisesti

      paremman vai huonomman näköinen kuin exäsi? 🪤
      Ikävä
      79
      3513
    3. Oletko koskaan stalkannut kaivattuasi?

      Jos olet, miten olet stalkannut? Jäitkö kiinni? Onko hän stalkannut sinua? Jos on, miten suhtauduit?
      Ikävä
      83
      3359
    4. Just alkoi ottamaan päähän

      Miten voikin mennä näin, että koko päivän haluaa vain nähdä toisen ja lähelle. Sitten aivan salamana mieleen tulee kaikk
      Ikävä
      22
      3301
    5. Karhuryhmä

      Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?
      Jämsä
      26
      3258
    6. Mitä kaikkea sä

      Olisit valmis tekeen mun eteen vielä? Vai oletko mitään?
      Ikävä
      73
      2935
    7. Raisionkaaren koira hyökkäys

      Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim
      Raisio
      64
      2807
    8. "Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"

      Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m
      Maailman menoa
      45
      2790
    9. Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti

      Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.
      Ikävä
      85
      2579
    10. Autolla törmäilijä

      Kuka törmäili yläkouluikäiseen pyöräilijään?
      Jämsä
      9
      2492
    Aihe