Kiire kiilata autojen väliin vaikka vapaata perässä

Anonyymi

Taas tultiin Kehä III:lle liittymästä niin että mentiin jonon kahden viimeisen auton väliin. Perässä olisi ollut vapaata 200 metriä, mutta ei kelpaa, väliin on kiihdytettävä ja päästävä. Viimeisenä jonossa ollut joutui väistämään sitä kiilaajaa.

Talvella kerran ajoin iltamyöhään yksin lumisella tiellä ja taas tultiin liittymästä niin että oli pakko väistää. Vapaata olisi ollut satoja metrejä ennen ja jälkeen.

Ihan kuin liittymästä tultaessa ei välitettäisi liikenteen sujuvuudesta tai turvallisuudesta mitään.

Onko oikeasti niin, että päätiellä pitää väistää kolmion takaa tulevaa?

22

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vetoketju tarkoittaa joka toisen väliin pukataan keulaa?

      • Anonyymi

        Ruuhkassa tai jonoutuneessa liikenteessä on fiksua toimia vetoketjuperiaatteella, mutta yksittäinen auto ei tarvitse mitään erityiskohtelua. Jos itse nopeutta säätämällä pääsee täysin tyhjään väliin häiritsemättä ketään, niin ei tarvitse ängetä mihinkään pikkuväliin.


    • Anonyymi

      Juu, tuuppa keskustelun aloittaja ajamaan Ouluun. Täällä Pohjantielle tehty lisää kaistoja ruuhkahuippuja helpottamaan. Ouluhallin kohdalla pohjoisen päin mennessä kolmatta kaistaa 1,7 km mutta motarille tulijat työntyy kymppi metrin väliin keskikaistalle. Ihan turha tieremppa oululaisille! Täällä muutenkin liikenne kovin villiä, erityisesti motarilla - vasen kaista tarkoitettu ilmeisesti Audi, BMW, Mersu sekä Volvo kuskeille vaikka liikenne muuten kulkee suurinta sallittua...

      • Ei tuollainen turhaa ole. Esimerkiksi tässä on vastaava paikka: https://goo.gl/maps/Pdb9YnBgCTFQwpJA6 (muuttunut kuvan oton jälkeen vähän)

        Tuossa on perinteisesti siirrytty moottoritielle suurin piiirtein kuvan osoittamassa kohdassa. Ruuhka-aikaan. Kun jono käytänössä seisoo. Mutta tuosta kiihdytyskaistasta on hyötyä, koska se suosii meitä oikein ajavia, jotka pääsemme pitkästä pätkästä jonoa ohi ja liittymään hetki ennen kuin liikenne alkaa taas vetämään.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Ei tuollainen turhaa ole. Esimerkiksi tässä on vastaava paikka: https://goo.gl/maps/Pdb9YnBgCTFQwpJA6 (muuttunut kuvan oton jälkeen vähän)

        Tuossa on perinteisesti siirrytty moottoritielle suurin piiirtein kuvan osoittamassa kohdassa. Ruuhka-aikaan. Kun jono käytänössä seisoo. Mutta tuosta kiihdytyskaistasta on hyötyä, koska se suosii meitä oikein ajavia, jotka pääsemme pitkästä pätkästä jonoa ohi ja liittymään hetki ennen kuin liikenne alkaa taas vetämään.

        Kusipäähän sinä olet ja juuri syy siihen tukokseen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kusipäähän sinä olet ja juuri syy siihen tukokseen.

        Tukos olisi vain vähän pienempi, mikäli ihmiset ajaisivat sitä kiihdytyskaistaa pidemmälle ja liittyisivät hieman sujuvammin. Toki siitä olisi sekin kiva puoli, että tuon aiheuttama tukos taaksepäin ei ulottuisi niin pitkälle.

        Minä olen osa ratkaisua. Se, että hyödyn samalla itsekin, on vain kiva bonus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kusipäähän sinä olet ja juuri syy siihen tukokseen.

        Kuuleppas nyt, kyllä meidän kaikkien tulee ajaa kuten Rotta haluaa! Rotta ohjeistaa ajamaan ja määrittelee myös missä ja milloin lakia ei tarvitse noudattaa.

        > Lex Rotta <


    • Kehäteille pyrkivä joutuu yleensä sovittautumaan kaistalla jo ajavien väliin. Jos nämä varautuisivat tuleviin tilanteisiin, eivätkä ajaisi puskuri puskurissa, ei tarvitsi juurikaan väistellä.

      • Itse asiassa kehäteillä toimii hyvin vilkku merkkinä siitä, että aikooo vaihtaa kaistaa väliin. Eli ajetaan sopivan välin kohdalle, vilkku päälle ja sitten varovasti kaistan vaihto. Joskus harvoin takaatulija yrittää torpata vaihdon, jolloin täytyy siirtyä jonossa joko eteen- tai taaksepäin, tilanteesta riippuen (ja joskus torppaajan eteen mahtuu sittenkin, mistä nuo vasta suuttuvatkin).


      • TheRat kirjoitti:

        Itse asiassa kehäteillä toimii hyvin vilkku merkkinä siitä, että aikooo vaihtaa kaistaa väliin. Eli ajetaan sopivan välin kohdalle, vilkku päälle ja sitten varovasti kaistan vaihto. Joskus harvoin takaatulija yrittää torpata vaihdon, jolloin täytyy siirtyä jonossa joko eteen- tai taaksepäin, tilanteesta riippuen (ja joskus torppaajan eteen mahtuu sittenkin, mistä nuo vasta suuttuvatkin).

        Edestäpäin on liittyjän helppo etsiä tilaa Kehä I:llä nykyisin, kun kameravalvonta on pudottanut Kehällä vallitsevan nopeuden alle kahdeksaankymppiin.


    • Anonyymi

      Sama sääntö pätee maantiellä mikä on merilaissakin. Väistämisvelvollisen on voitava luottaa siihen että etuajo-oikeutettu pitää suuntansa ja nopeutensa.
      Maantieliikenteessä siis, jos nopeusrajoitus ei muutu, päätietä ajavan on ajettava tasaista nopeutta ja pysyttävä omalla kaistallaan. Silloin liittymästä tulevien on helppo liittyä kun päätien liikenne on ennalta-arvattavaa, ei niitä liittyjiä tarvitse "auttaa" muttei myöskään "häiritä".
      Jokaisen ajokortillisen on kyettävä liittymään päätielle tyhjään kohtaan ja oikealla nopeudella.

      Olen joitakin kertoja kokenut että liittymästä tuleva on jopa ymmärtänyt kiihdyttää päätien nopeuteen, mutta alkanut sitten ajaa vierelläni samaa nopeutta ja yrittänyt kiilata minua toiselle kaistalle ja katsonut vihaisesti kun olen töötännyt varoitukseksi että mitä touhuat. En ole kuitenkaan koskaan väistänyt eikä kolaria ole tullut vaikka pahalta on näyttänyt.
      Ajan aina vakkarilla eli tahattomasta kiihdytyksestä tai hidastamisesta ei ole ollut kyse. Tilaa näissä tapauksissa on ollut ihan reilusti sekä edessä että takana.
      Rekoille jotka eivät pysty kiihdyttämään päätien nopeuteen kiihdytyskaistan aikana, annan tilaa yleensä ajoissa kaistaa vaihtamalla, vaikka sekään ei sallittua ole.

    • Anonyymi

      Eilen kattelin kun ajelin helsingistä poispäin tampereentietä niin osa ajaa todella lähellä edellä olevaa jonossa. Liittymistä kun tuli autoja niin ne joutui ajamaan tuollaisen tiiviin jonon sekaan, kyllä jarruvaloi paloi ja tilaa jouduttiin sitten tekemään.

      Itse rentoudun ajaessa ja pidän edellä olevaan reippaasti matkaa, yleensä siihen ei tarvitse kuin että ei aja ylinopeutta niin edessä on todellakin tilaa.

      Tuollakin tiellä on pari kolme liittymää missä on todella lyhyt kiihdytyskaista.
      Aremmille kuljettajille siinä loppuu kaista kesken helposti varsinkin jos päätietä ajavat tumpelot töpeksii ajamalla liian lyhyillä väleillä edellä olevaan.

      • Anonyymi

        Välissä kun on pidempiä autonvälejä, niin liittymästä tulevan pitäisi katsoa etukäteen missä on tilaa ja tähdätä siihen. Tulijan tyhmää protestoida, jos ei anneta tilaa väistämällä toiselle kaistalle, jos yksi tai kaksi autoa myöhemmin olisi sata metriä vapaata.


      • Anonyymi

        Sitä tilaa tulee kyllä lyhyeenkin väliin, kun vilkku päällä menee vaan sellaiseen. Saattaahan sinä jonkun huonon kuskin mieli pahoittua, mutta mitäs haittaa siitä sitten on. Kun välit pidetään kunnossa, niin liittymistä mahtuu mukaan helposti.


      • Anonyymi

        Ja kun jarruvalot alkavat paistaa, niin se tietää aika usein haamuaaltoa/haitariliikettä, eli takana tuleville kivaa töksähtelyä.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juurin niin! Yksikin väliin kiilaus voi aiheuttaaa takana liikenteen pysähtymisen ja ruuhkia pitkäksi aikaa.
        Esim. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/oletko-aina-ihmetellyt-selittamattomia-ruuhkia-yksi-jarruttelija-riittaa/5915252

        Autokmppaniassa aikanaan moottorimarsseilla sai huomata tämän haitariliikkeen syntymisen. Moottorimarssissa haitariliike syntyi siitä, että vaikka ennen marssille lähtöä sovittiin marssinopeudeksi 60km/h. ja ajoneuvojen väliseksi etäisyydeksi vaikka 50metriä, niin aina jossain vaiheessa joku auto jäi pikkasen edessä ajavasta ja sitten yritti nopeutta nostamalla ajaa eroa umpeen. Saman joutui tietysti tekemään myös seuraava ja sitä seuraava jne... Monta kertaa marssirivistön häntäpään autot joutuivat karrikoidusti sanottuna ajamaan koko ajan lähes kaasu pohjassa että pysyivät jonossa mukana. Välillä autot pysäytettiin ja lähdettiin uudelleen liikkeelle että saatiin nopeudet taas tasoittumaan.

        > ASTM / 87 <


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä tilaa tulee kyllä lyhyeenkin väliin, kun vilkku päällä menee vaan sellaiseen. Saattaahan sinä jonkun huonon kuskin mieli pahoittua, mutta mitäs haittaa siitä sitten on. Kun välit pidetään kunnossa, niin liittymistä mahtuu mukaan helposti.

        >> "Kun välit pidetään kunnossa, niin liittymistä mahtuu mukaan helposti."

        Tässä on se ydinpointti. Välit oltava reippaat että siihen mahtuu. Tappituntumassa ajavat ovat autoilijoiden kädettömiä ja alinta kastia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >> "Kun välit pidetään kunnossa, niin liittymistä mahtuu mukaan helposti."

        Tässä on se ydinpointti. Välit oltava reippaat että siihen mahtuu. Tappituntumassa ajavat ovat autoilijoiden kädettömiä ja alinta kastia.

        Ja sitten jos on välillä huonot välit, niihin ei pitäisi tunkea vaan pitäisi katsoa hyvää paikkaa, johon kiihdyttää.

        Jotkut vaan ajavat edellä ajavan takapuskurissa tai ohittamisen jälkeen on lyhyt väli kun ohittaja on palannut oikealle kaistalle liian aikaisin.

        Minusta näyttää siltä, että aika monet tulevat liittymistä kärkikolmion takaa ja ajavat kiihdytyskaistoilla katsomatta päätien liikennettä ollenkaan ja sitten luottavat siihen, että muut hidastavat ja väistävät. Tämä perustuu siihen huomioon, että olen ajanut yksin päätiellä ja joskus liittymästä tullaan vaan kohti niin, että on ihan pakko väistää. Niin kuin minua ei huomattaisi. Olenkohan näkymätön.


    • Anonyymi

      En ole montaa kertaa eläessäni nähnyt autojen ajavan niin lähekkäin maantienopeuksissa etteikö sinne väliin ihan hyvin mahtuisi. Tosin en ole rakkakuski.

      Liittyminen pieneen väliin sujuu häiriöittä kun liittyy niin että nopeus on sama päätien liikenteen kanssa ja liittyy aluksi selvästi lähemmäs edellä, kuin takana olevaa autoa,

      • Anonyymi

        Miljoonakaupungeissa tuli useinkin tilanteita missä 8x10 risteyksissä ei päässyt kääntymään ruuhkan takia vasemmalle siellä ei muuten ole mitään nuolivaloja vaan risteys ajetaa monen auton leveydeltä täyteen ja siirrytään kaikki kerralla 5 kaistalle. Parkista lähdettäessä se oli noin sata metriä ennen valoja oli ihan selvä että ihmiset päästää liikkeelle koska katu oli jatkuvasti täysi syklistä huolimatta.


    • Anonyymi

      "Onko oikeasti niin, että päätiellä pitää väistää kolmion takaa tulevaa?"

      Kärkikolmioon liittyy kummallisuuksia, joten voihan se olla, jos ei lisäkilpeä ole ; )

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      192
      3291
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2151
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1925
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe