Kumman polttovälin ottaisit?

Anonyymi

Jos normaalin kittizoomin lisäksi pitäisi valita vain yksi prime linssi yleiskuvaukseen (matkat, katu, tapahtumat, ihmisryhmät, sisätilat, maisemat eli vähän kaikkea), ottaisitko full framelle 35mm vai 50mm? APS-C vastaavuudet siis noin 24mm ja 30-35mm.

Olen aloitteleva kuvaaja ja aikomus olisi hankkia vain yksi prime jolla pärjäisi mahdollisimman pitkälle. En osaa päättää näiden välillä eikä sekään paljon auttanut kun zoomilla yritin verrata molempia, huonot ja hyvät puolet molemmilla.

67

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kolmevitonen on hyvä yleislasi. Osta se kolmevitonen/kaks'nelonen ja sen lisäksi noin kasivitonen/viisikymppinen, johon annat vaihdossa sen kittizoomin. Noilla kahdella pystyy ottamaan lähes kaiken.

      • Anonyymi

        Monet tykkää tuosta kombosta, omalla kohdalla en oikein keksi paljon käyttöä 85mm lasille. Kasvoportretit sellainen asia jota tuskin tulee kuvattua. Enimmäkseen ryhmiä jos ihmiskuvauksesta puhutaan.

        -aloittaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monet tykkää tuosta kombosta, omalla kohdalla en oikein keksi paljon käyttöä 85mm lasille. Kasvoportretit sellainen asia jota tuskin tulee kuvattua. Enimmäkseen ryhmiä jos ihmiskuvauksesta puhutaan.

        -aloittaja

        Tuolla 85/50 lasilla pystyy erottamaan myös paljon muuta taustastaan kuin kasvoja. Jos miettii matkakuvauksen vanhaa perussääntöä, kohteesta kolme kuvaa: yleiskuva, puolilähikuva ja lähikuva, niin varsinkin viimeksimainitussa kasivitonen on näppärä.

        Vaihtoehtona kasivitoselle kolmevitosen kanssa on sitten laajakulma, esimerkiksi 20/14.


    • Miksi? Tuntuu, että joku on sanonut sinulle, että pitää olla prime? Jos et vielä tiedä, mitä ostaa, niin ei ole oikea aika ostaa. Kuvaa sillä kitillä ja opettele mitä eri polttovälit merkitsevät.

      Kuten huomasit jo, molemmilla on huonot puolensa. Siksi ihmiset käyttävät zoomeja. Ei primen käyttö tee sinusta yhtään oikeampaa valokuvaajaa. Karkeasti 50 mm on parempi ulkona, 35 mm sisällä.

      Et kertonut merkkiä. Sekin vaikuttaa valilkoimaan. Nikonilla on 35 mm ja Canonilla 24 mm. Toki voi osaa FF linssejä, mutta ne, ovat isoja ja kalliilta.

      Tuntuu, että ns. asiantuntijat ovat neuvomassa aloittelijoita: pitää käyttää primeä. pitää käyttää käsisäätöjä. Siten aloittaja panee kameran M:lle ja ihmettelee, että kuvat valottuu väärin.

      • Anonyymi

        Valovoima suurin syy, zoomien tummuus ärsyttää. Prime tulee olemaan 1.8 eli paljon parempi kuin zoomin 4. Lisäksi terävyydessä selvä ero primen hyväksi. Kolmas syy on että siksi koska kiinnostaa kokeilla primeä.

        Aloituksen kysymys on tarkoitettu niille joilla ehkä enemmän kokemusta ja ovat käytännöstä saaneet selville kumpi monipuolisempi/kannattavampi hankinta jos vain yhden ostaa yleiskuvaukseen. Kiinnostaa kuulla muiden mielipiteitä mikä heillä toiminut paremmin.

        Kameraan näitä on kyllä saatavilla molemmissa koossa ja hinta nyt ei ole suurin kysymys.

        -aloittaja


      • Anonyymi kirjoitti:

        Valovoima suurin syy, zoomien tummuus ärsyttää. Prime tulee olemaan 1.8 eli paljon parempi kuin zoomin 4. Lisäksi terävyydessä selvä ero primen hyväksi. Kolmas syy on että siksi koska kiinnostaa kokeilla primeä.

        Aloituksen kysymys on tarkoitettu niille joilla ehkä enemmän kokemusta ja ovat käytännöstä saaneet selville kumpi monipuolisempi/kannattavampi hankinta jos vain yhden ostaa yleiskuvaukseen. Kiinnostaa kuulla muiden mielipiteitä mikä heillä toiminut paremmin.

        Kameraan näitä on kyllä saatavilla molemmissa koossa ja hinta nyt ei ole suurin kysymys.

        -aloittaja

        Kuvaustyylejä on niin paljon erilaisia, että itse parhaiten löytää itselleen sopivan. Oletan, että sinulla on Nikon. Tällöin 35 mm f/1.8 on hyvä prime alkuun. Se ei ole kallis vain 150 €. 24 mm:ää Nikonilla ei taida olla DX:nä ja FX on 850 €. 35 mm on myös paljon kevyempi 200 g vs 350 g.


      • Anonyymi
        okaro kirjoitti:

        Kuvaustyylejä on niin paljon erilaisia, että itse parhaiten löytää itselleen sopivan. Oletan, että sinulla on Nikon. Tällöin 35 mm f/1.8 on hyvä prime alkuun. Se ei ole kallis vain 150 €. 24 mm:ää Nikonilla ei taida olla DX:nä ja FX on 850 €. 35 mm on myös paljon kevyempi 200 g vs 350 g.

        Kamera on Sonyn APS-C kennoinen jos sillä väliä, mutta kiikarissa on jo Zeissin 24mm tai 32mm käytettynä. Järkeilin että tämä on paras ostos, Zeissin huippu kuvanlaatu ja jälleenmyynnissä käytetystä Zeissista saa helposti jopa saman summan kuin itse maksoi siitä.

        Mutta linssin mallista ei nyt ole kyse, lähinnä polttovälistä. Hieman olen kallistunut juuri 24mm suuntaan eli 35 Full Frame.

        -aloittaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kamera on Sonyn APS-C kennoinen jos sillä väliä, mutta kiikarissa on jo Zeissin 24mm tai 32mm käytettynä. Järkeilin että tämä on paras ostos, Zeissin huippu kuvanlaatu ja jälleenmyynnissä käytetystä Zeissista saa helposti jopa saman summan kuin itse maksoi siitä.

        Mutta linssin mallista ei nyt ole kyse, lähinnä polttovälistä. Hieman olen kallistunut juuri 24mm suuntaan eli 35 Full Frame.

        -aloittaja

        Sonyyn nuo Zeissit ovat yleensä ottaen hyvä valinta, mutta kun katsoin testejä, jokin mättää tuossa 32:ssa.

        https://www.opticallimits.com/sony-alpha-aps-c-lens-tests/884-zeiss32f18e

        Saman objektiivin Fuji X versio oli muuten parempi! Viittaisi mahdollisesti laadunvalvontaongelmaan. Netistä löytyi joku viite, etteivät objektiivit ole ainakaan Saksassa tehtyjä.


    • Anonyymi

      Jos yksi prime yleiskäyttöön, niin kait se olisi 35mm. Itselläni on full framessa käytössä noihin tarkoituksiin kaksi, Tamron 45mm f/1.8 ja laajempana Nikon 28mm f/1.8. Toki on sitten muitakin laseja makroiluun, laajempaan maisemaan, muotokuviin ja kauempien kohteiden kuvaamiseen.

    • Anonyymi

      Kysymys olisi hankala, jos pitäisi valita vain yksi polttoväli.
      Mutta mikä yksittäinen polttoväli normaali-zoomin lisäksi, se on jo paljon helpompi vastata: normaaliobjektiivi mieluummin. Sitä zoomia kun voi sitten käyttää maisemien kuvaamiseen. Kuvausaiheita on helppo löytää normaaliobjektiiville: ihmiset, tapahtumat, kasvit, kulkuneuvot, esineet, rakennusten yksityiskohdat, jne. Jossain määrin maisemat myös.

      Olen luullut olevani erinomainen arvioija, millä polttovälillä mistäkin maisemasta saisi kuvan, jos kameraa otetaan esille. Ehkä näin olikin joskus. Mutta vuosien kuluessa tämäkin taito on ehkä ruostunut. Keväällä kun katselin ikkunasta auringonpaisteista maisemaa, kuvittelin että tuosta saisi 35 millin kinovastaavuudella maisemakuvan. Mutta kun myöhemmin mittailin asiaa tarkemmin, oikeastaan polttoväli olikin suunnilleen 50-60 millin tienoilla kinovastaavuutta.

      • Anonyymi

        Tuo on hyvä pointti että zoomilla on jo laajakulmapää katettuna. Mutta toisaalta myös "normaali"-pää. Onko niin että normaaliobjektiivin polttovälillä primen valovoimasta ja terävyydestä olisi enemmän iloa kuvanlaadussa kuin laajakulmapäässä?

        -aloittaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on hyvä pointti että zoomilla on jo laajakulmapää katettuna. Mutta toisaalta myös "normaali"-pää. Onko niin että normaaliobjektiivin polttovälillä primen valovoimasta ja terävyydestä olisi enemmän iloa kuvanlaadussa kuin laajakulmapäässä?

        -aloittaja

        Meinasin juuri sanoa, että jos haet kiinteäpolttoväliseltä sitä mitä kittizoomi ei tarjoa, niin suurivalovoimainen normaali sen antaa, siis pienen syväterävyyden vaikkapa potretteihin. 35mm (vastaavuus) ei. Kun itse sain 50mm 1.4 Sigman käyttööni, niin aika mukavia kuvia sillä syntyi, vaikka laukussa oli kaikki zoomit 14 millistä jonnekin 400 milliin, nekin niin suurivalvoimaisia kuin kaupasta löytyi (eli enimmäkseen f/2,8). Normaalille on enemmän käyttöä kuin vaikkapa 85mm optiikalle, ja potrettikuvauksessa voi nykyisillä kameroilla vähän rajatakkin jos ei halua tunkea ihan iholle (perspektiivi).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on hyvä pointti että zoomilla on jo laajakulmapää katettuna. Mutta toisaalta myös "normaali"-pää. Onko niin että normaaliobjektiivin polttovälillä primen valovoimasta ja terävyydestä olisi enemmän iloa kuvanlaadussa kuin laajakulmapäässä?

        -aloittaja

        Joku änkesi väliin, meinasin juuri sanoa -tyylillä jatkamaan siitä, mihin minä ja aloittaja jäivät. Oliko tarkoitus sotkea ja näytellä roolia minun puolestani.

        Syvyysterävyys ei ole laatua sinällään, vaan säätöä ja makuasiaa. Siinä mielessä tuo meinasin juuri sanoa -tapaus puhui asian vierestä.

        "Onko niin että normaaliobjektiivin polttovälillä primen valovoimasta ja terävyydestä olisi enemmän iloa kuvanlaadussa kuin laajakulmapäässä? "

        Yllä vastailin omaa mielipidettä mitä jos -kysymykseen. Että normaaliobjektiivi olisi käytännöllinen mielestäni normaali-zoomin lisäksi. Itselläni kuvaaminen on pyörinyt usein sellaisissa aiheissa (kasvit, esineet, abstraktiot), että aina laajakulma ei tunnu parhaalta mahdolliselta.

        Mutta jos itselläsi kuvaaminen painottuu paljolti maisemakuviin ja haluat sinne terävyyttä runsaasti, tai jos haluat kuin zoomin asemesta primen, jolla laatu (terävyys) riittäisi monenlaiseen, tai jos haluat kuvata valovoimalla hämärämaisemia, sitten 35 mm kinovastaavuutta, tai Sony Zeiss 24/1,8 saattaisi olla erinomainen vaihtoehto: runsaasti terävyyttä ja erinomainen bokeh.

        Mutta jos taas kuvaaminen painottuu potretteihin, kukkiin ja muuhun tällaiseen, että halutaan kuvata etäämpää ja rajoittaa syvyysterävyyttä, sitten pidempi polttoväli saattaisi olla parempi. Ei välttämättä laatukysymys muuten kuin että objektiivit ovat erilaatuisia. Esim. Fuji 23/2 saattaa olla hiukan huonompi terävyydessä kuin 35/2, tai Sonyn normaalimakro saattaa olla hiukan epäterävämpi kuin Sony 24/1,8.

        Kaavoissa syvyysterävyyttä rajoittaa voimakkaammin polttovälin pidennys, kuin aukkoarvon säätely. Esim. jos normaaliobjektiivin asemesta kuvataan kaksinkertaisella polttovälillä, syvyysterävyys tipahtaa neljäsosaan. Jos kolminkertaisella polttovälillä, syvyysterävyys tipahtaa yhdeksäsosaan. Mutta jos aukkoarvoa säädellään esim. nelosesta kakkoseen, sitten syvyysterävyys puolittuu. Jos en aivan väärin muistanut tuota.

        Eli, jos pitäisi normaali-zoomin lisäksi valita yhden polttovölin objektiivi niin, että se minulla toimisi tuon zoomin asemesta yleisobjektiivina, eikä zoomin lisänä, niin sitten 35 mm kinovastaavuutta saattaisi olla minulle sopiva. Mutta harkintaan minulla vaikuttaisi sekin, mitä järjestelmää ajatellaan. Ehkä en ostaisi Nikonin DX-runkoon sitä kallista 24/1,8 FX-objektiivia. Fuji X-järjestelmässä 23/2 saattaisi toimia, jos lähikuvauksessa saadaan terävyyttä himmennyksellä tarpeeksi. Asiassa vaikuttaa myös objektiivien koko. En ehkä haluaisi Sonyn kroppikameraan niitä Sigman 1,4-valovoimaisia tötteröitä, jotka näyttävät singolta tai tykiltä pienen kepakon näköisessä kamerarungossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joku änkesi väliin, meinasin juuri sanoa -tyylillä jatkamaan siitä, mihin minä ja aloittaja jäivät. Oliko tarkoitus sotkea ja näytellä roolia minun puolestani.

        Syvyysterävyys ei ole laatua sinällään, vaan säätöä ja makuasiaa. Siinä mielessä tuo meinasin juuri sanoa -tapaus puhui asian vierestä.

        "Onko niin että normaaliobjektiivin polttovälillä primen valovoimasta ja terävyydestä olisi enemmän iloa kuvanlaadussa kuin laajakulmapäässä? "

        Yllä vastailin omaa mielipidettä mitä jos -kysymykseen. Että normaaliobjektiivi olisi käytännöllinen mielestäni normaali-zoomin lisäksi. Itselläni kuvaaminen on pyörinyt usein sellaisissa aiheissa (kasvit, esineet, abstraktiot), että aina laajakulma ei tunnu parhaalta mahdolliselta.

        Mutta jos itselläsi kuvaaminen painottuu paljolti maisemakuviin ja haluat sinne terävyyttä runsaasti, tai jos haluat kuin zoomin asemesta primen, jolla laatu (terävyys) riittäisi monenlaiseen, tai jos haluat kuvata valovoimalla hämärämaisemia, sitten 35 mm kinovastaavuutta, tai Sony Zeiss 24/1,8 saattaisi olla erinomainen vaihtoehto: runsaasti terävyyttä ja erinomainen bokeh.

        Mutta jos taas kuvaaminen painottuu potretteihin, kukkiin ja muuhun tällaiseen, että halutaan kuvata etäämpää ja rajoittaa syvyysterävyyttä, sitten pidempi polttoväli saattaisi olla parempi. Ei välttämättä laatukysymys muuten kuin että objektiivit ovat erilaatuisia. Esim. Fuji 23/2 saattaa olla hiukan huonompi terävyydessä kuin 35/2, tai Sonyn normaalimakro saattaa olla hiukan epäterävämpi kuin Sony 24/1,8.

        Kaavoissa syvyysterävyyttä rajoittaa voimakkaammin polttovälin pidennys, kuin aukkoarvon säätely. Esim. jos normaaliobjektiivin asemesta kuvataan kaksinkertaisella polttovälillä, syvyysterävyys tipahtaa neljäsosaan. Jos kolminkertaisella polttovälillä, syvyysterävyys tipahtaa yhdeksäsosaan. Mutta jos aukkoarvoa säädellään esim. nelosesta kakkoseen, sitten syvyysterävyys puolittuu. Jos en aivan väärin muistanut tuota.

        Eli, jos pitäisi normaali-zoomin lisäksi valita yhden polttovölin objektiivi niin, että se minulla toimisi tuon zoomin asemesta yleisobjektiivina, eikä zoomin lisänä, niin sitten 35 mm kinovastaavuutta saattaisi olla minulle sopiva. Mutta harkintaan minulla vaikuttaisi sekin, mitä järjestelmää ajatellaan. Ehkä en ostaisi Nikonin DX-runkoon sitä kallista 24/1,8 FX-objektiivia. Fuji X-järjestelmässä 23/2 saattaisi toimia, jos lähikuvauksessa saadaan terävyyttä himmennyksellä tarpeeksi. Asiassa vaikuttaa myös objektiivien koko. En ehkä haluaisi Sonyn kroppikameraan niitä Sigman 1,4-valovoimaisia tötteröitä, jotka näyttävät singolta tai tykiltä pienen kepakon näköisessä kamerarungossa.

        Tässä tuli jo hyvä asiantunteva vastaus eli vähän kuten arvelin niin 50mm kino voi antaa kapeamman syväteräyyden ja ehkä hienompia kuvia jos kuvauskohde hyvin rajattu. Omaan tarkoitukseen prime tulisi yhdeksi ainoaksi normaaliprimeksi joten 35mm kino kuulostaa ehkä kuitenkin paremmalta, ei se kapea syväterävyys aina ole hyvä asia jos haluaa kuvata monipuolisesti. Joku superlaajakulma-prime voi vielä tulla mutta sen kuvauskohteet sitten ihan eri juttu.

        -aloittaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä tuli jo hyvä asiantunteva vastaus eli vähän kuten arvelin niin 50mm kino voi antaa kapeamman syväteräyyden ja ehkä hienompia kuvia jos kuvauskohde hyvin rajattu. Omaan tarkoitukseen prime tulisi yhdeksi ainoaksi normaaliprimeksi joten 35mm kino kuulostaa ehkä kuitenkin paremmalta, ei se kapea syväterävyys aina ole hyvä asia jos haluaa kuvata monipuolisesti. Joku superlaajakulma-prime voi vielä tulla mutta sen kuvauskohteet sitten ihan eri juttu.

        -aloittaja

        Mielipiteeni ja kokemukseni laajakulmien ostelusta on sellaista, että ehkä kannattaa varoa, tai harkiten valita, niitä äärimmäisiä laajimpia laajakulmia. Teoriassa kiva leikkiä niillä kyllä, joskus, mutta käytännön arkisessa kuvauksessa usein 35 tai 50 milliä kinovastaavuutta saattaa olla helpompi käytellä. Niitä ultralaajakulmaisia maisemia kun ei tule eteen runsaasti uusia jatkuvasti, mutta jotain pienempää kohdetta useammin.

        Vastaukseni oli siis:
        1) mieluummin normaaliobjektiivi, jos halutaan objektiivia normaali-zoomin lisäksi käyttöön välillä, mutta
        2) ehkä 35 mm kinovastaavuutta mieluummin, jos zoomin syrjäyttäjäksi, ja ainoaksi polttoväliksi.

        Toisaalta on minussa sitä Cartier-Bressonia ollut sen verran, että joskus olen arvellut pärjääväni pelkällä normaaliobjektiivilla, ainoana polttovälinä. Eli, johtopäätöksiä edellä mainitusta:

        jos hankkisin Sonyn kroppikameraa, A6000, niin valitsisin ehkä sen Sony 24/1.8 mieluummin kuin muita yksittäisiä polttovälejä, mutta

        jos minulle ilmestyy jostain Fuji X -järjestelmän kameraa, ehkä haluaisin siihen mieluummin 35/2 Fuji-objektiivin kuin 23/2. Tuo jälkimmäinen on saanut ristiriitaiselta näyttäviä arvosteluja:

        - Jotkut ovat testanneet ja arvostelleet, että lähelle tarkennettaessa epäterävää täydellä aukolla
        - Joku arvosteli, että muillakin etäisyyksillä, ja kunnon terävyyttä vasta aukolla 5
        - Joku arvosteli päinvastoin, että terävyyttä kyllä löytyy täydellä aukolla, läheltäkin kuvattaessa, mutta tarkentamisen kanssa oltava tarkkana, tms...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielipiteeni ja kokemukseni laajakulmien ostelusta on sellaista, että ehkä kannattaa varoa, tai harkiten valita, niitä äärimmäisiä laajimpia laajakulmia. Teoriassa kiva leikkiä niillä kyllä, joskus, mutta käytännön arkisessa kuvauksessa usein 35 tai 50 milliä kinovastaavuutta saattaa olla helpompi käytellä. Niitä ultralaajakulmaisia maisemia kun ei tule eteen runsaasti uusia jatkuvasti, mutta jotain pienempää kohdetta useammin.

        Vastaukseni oli siis:
        1) mieluummin normaaliobjektiivi, jos halutaan objektiivia normaali-zoomin lisäksi käyttöön välillä, mutta
        2) ehkä 35 mm kinovastaavuutta mieluummin, jos zoomin syrjäyttäjäksi, ja ainoaksi polttoväliksi.

        Toisaalta on minussa sitä Cartier-Bressonia ollut sen verran, että joskus olen arvellut pärjääväni pelkällä normaaliobjektiivilla, ainoana polttovälinä. Eli, johtopäätöksiä edellä mainitusta:

        jos hankkisin Sonyn kroppikameraa, A6000, niin valitsisin ehkä sen Sony 24/1.8 mieluummin kuin muita yksittäisiä polttovälejä, mutta

        jos minulle ilmestyy jostain Fuji X -järjestelmän kameraa, ehkä haluaisin siihen mieluummin 35/2 Fuji-objektiivin kuin 23/2. Tuo jälkimmäinen on saanut ristiriitaiselta näyttäviä arvosteluja:

        - Jotkut ovat testanneet ja arvostelleet, että lähelle tarkennettaessa epäterävää täydellä aukolla
        - Joku arvosteli, että muillakin etäisyyksillä, ja kunnon terävyyttä vasta aukolla 5
        - Joku arvosteli päinvastoin, että terävyyttä kyllä löytyy täydellä aukolla, läheltäkin kuvattaessa, mutta tarkentamisen kanssa oltava tarkkana, tms...

        "Vastaukseni oli siis:
        1) mieluummin normaaliobjektiivi, jos halutaan objektiivia normaali-zoomin lisäksi käyttöön välillä, mutta
        2) ehkä 35 mm kinovastaavuutta mieluummin, jos zoomin syrjäyttäjäksi, ja ainoaksi polttoväliksi."

        Tuo kuulostaa aika kätevältä yleissäännöltä jos ei osaa päättää.

        Oma tilanne on sellainen että se prime syrjäyttää zoomin tietyn tapahtuman tai matkan ajaksi koska en joka paikkaan ala molempia raahaamaan. Vain pidemmille matkoille molemmat mukaan. Yksi syy miksi on kompaktijärkkkäri on juuri se että kulkee mukana pienessä kameralaukussa mihin mahtuu yksi linssi mukaan. Esim tuo Sigman 30/1.4 "linko" ei välttämättä edes mahtuisi kameralukkuuni vaikka olisi polttoväliltään vähän siinä APS-C 24-35mm väliltä.

        Esim sisätapahtuma missä kuvaan ihmisiä/ryhmiä = prime.
        Ulkotapahtuma missä valoa riittää ja on zoomattavaa = zoom.

        -aloittaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielipiteeni ja kokemukseni laajakulmien ostelusta on sellaista, että ehkä kannattaa varoa, tai harkiten valita, niitä äärimmäisiä laajimpia laajakulmia. Teoriassa kiva leikkiä niillä kyllä, joskus, mutta käytännön arkisessa kuvauksessa usein 35 tai 50 milliä kinovastaavuutta saattaa olla helpompi käytellä. Niitä ultralaajakulmaisia maisemia kun ei tule eteen runsaasti uusia jatkuvasti, mutta jotain pienempää kohdetta useammin.

        Vastaukseni oli siis:
        1) mieluummin normaaliobjektiivi, jos halutaan objektiivia normaali-zoomin lisäksi käyttöön välillä, mutta
        2) ehkä 35 mm kinovastaavuutta mieluummin, jos zoomin syrjäyttäjäksi, ja ainoaksi polttoväliksi.

        Toisaalta on minussa sitä Cartier-Bressonia ollut sen verran, että joskus olen arvellut pärjääväni pelkällä normaaliobjektiivilla, ainoana polttovälinä. Eli, johtopäätöksiä edellä mainitusta:

        jos hankkisin Sonyn kroppikameraa, A6000, niin valitsisin ehkä sen Sony 24/1.8 mieluummin kuin muita yksittäisiä polttovälejä, mutta

        jos minulle ilmestyy jostain Fuji X -järjestelmän kameraa, ehkä haluaisin siihen mieluummin 35/2 Fuji-objektiivin kuin 23/2. Tuo jälkimmäinen on saanut ristiriitaiselta näyttäviä arvosteluja:

        - Jotkut ovat testanneet ja arvostelleet, että lähelle tarkennettaessa epäterävää täydellä aukolla
        - Joku arvosteli, että muillakin etäisyyksillä, ja kunnon terävyyttä vasta aukolla 5
        - Joku arvosteli päinvastoin, että terävyyttä kyllä löytyy täydellä aukolla, läheltäkin kuvattaessa, mutta tarkentamisen kanssa oltava tarkkana, tms...

        Fujilta ottaisin aloittajan spekseillä ehkä parin:
        - f/2.0 23 mm ja
        - f/2.4 60 mm macro.

        Olen minäkin käyttänyt aikoinaan erilaisia zoomeja ja ymmärrän niiden käytön eräissä tapauksissa. Hyvä zoomi on aina suuri, painava ja kallis, joten mielummin kannan paria, pienempää ja suorituskykyisempää objektiivia.


    • Anonyymi

      Maisemiin ja sisäkuvaukseen 24 mm on yliveto. Kinokokoinen kenno sietää rajaamista tarvittaessa.

      • Anonyymi

        Halpojen kinokennoisten sarjassa Canonin 6D mark II on hyvä valinta. Kinokennoinen on joissakin tapauksissa parempi valinta kuin APS-C. Canonilla on perinteisesti ollut myös halpoja ja kohtuu suorituskykyisiä objektiiveja. Edullinen pari tuohon runkoon on f/2.0 35 mm ja f/1.8 85 mm. Valovoimaisempi kolmevitonen ja kasi’vitosen L versio ovat teknisesti over kill kuus’deehen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Halpojen kinokennoisten sarjassa Canonin 6D mark II on hyvä valinta. Kinokennoinen on joissakin tapauksissa parempi valinta kuin APS-C. Canonilla on perinteisesti ollut myös halpoja ja kohtuu suorituskykyisiä objektiiveja. Edullinen pari tuohon runkoon on f/2.0 35 mm ja f/1.8 85 mm. Valovoimaisempi kolmevitonen ja kasi’vitosen L versio ovat teknisesti over kill kuus’deehen.

        Sitten tuon kaks’nelosen valinta. Laajakulmapää on Canonilla ollut aina vaikeampi kuin telepää. Uudempi f/1.4 on aika hyvä, mutta myös aika kallis. Saisiko jostain käytettynä Zeissin 21 mm T* Distagonin?


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Kumpi parempi noin 35 mm kinovastaavuudeksi?

      Fuji 23/1,4
      kamerarunko X-T100

      Sony 24/1,8
      kamerarunko A6000

      • Anonyymi

        Koitappa ihan itse etsiä jotain testejä netistä. Ihan mahdoton sanoa mikä on parempi ilman mitään kriteerejä. Riippu ihan siitä että mitä ominaisuuksia haetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koitappa ihan itse etsiä jotain testejä netistä. Ihan mahdoton sanoa mikä on parempi ilman mitään kriteerejä. Riippu ihan siitä että mitä ominaisuuksia haetaan.

        Testejä on löydetty, mutta ei vertailua noiden kahden objektiivin väliltä - paitsi keskustelua englanniksi. Sony 24/1,8 vai Fuji 23/1,4. Ei kovin helppo sanoa, kumpi parempi. Ei vertailukelpoisia lukemia Dxomarkissa.

        Onko Sony parempi vaihtoehto tuon polttovälin kohdalla (23 tai 24 APS-C), vaikka muuten olisi Fujia hankalampi keräilyharrastus?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Testejä on löydetty, mutta ei vertailua noiden kahden objektiivin väliltä - paitsi keskustelua englanniksi. Sony 24/1,8 vai Fuji 23/1,4. Ei kovin helppo sanoa, kumpi parempi. Ei vertailukelpoisia lukemia Dxomarkissa.

        Onko Sony parempi vaihtoehto tuon polttovälin kohdalla (23 tai 24 APS-C), vaikka muuten olisi Fujia hankalampi keräilyharrastus?

        Vähän vilkaisin muistinvirkistykseksi testejä. Fuji todennäköisesti parempi ottamatta kantaa runkojen eroihin. Siitä löytyy myös f2 versio joka on sääsuojattu ja maksaa noin puolet. Itse ostaisin sen koska hinta-laatusuhteeltaan aika ylivoimainen.


      • Anonyymi

        Sony 24/1.8 on ammattikuvaajien piireissäkin kehuttu maailman parhaaksi Sony E linssiksi joten vaikea uskoa että Fuji parempi. Ehka Fuji antaa rahoille enemmän vastinetta mutta kallis Sony 24 parempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sony 24/1.8 on ammattikuvaajien piireissäkin kehuttu maailman parhaaksi Sony E linssiksi joten vaikea uskoa että Fuji parempi. Ehka Fuji antaa rahoille enemmän vastinetta mutta kallis Sony 24 parempi.

        Maailman paras Sony objektiivi ei ole hirveän paljoa! Tuntemani ammattilaiset käyttävät Zeisseja Sonyn rungoissa. Rungoista on eräitä ominaisuuksia, joita arvostetaan.

        Fuji taas oli pitkään pelkkä objektiivitalo (ja pokkareita) tehden high end elo- ja ja videokuvausobjektiiveja, kunnes palasi X Pro1:n myötä järjestelmäkameramarkkinoille. Se näkyy tänä päivänä siinä, että Fujilla on muita valmistajia vähemmän huonoja onjektiiveja markkinoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maailman paras Sony objektiivi ei ole hirveän paljoa! Tuntemani ammattilaiset käyttävät Zeisseja Sonyn rungoissa. Rungoista on eräitä ominaisuuksia, joita arvostetaan.

        Fuji taas oli pitkään pelkkä objektiivitalo (ja pokkareita) tehden high end elo- ja ja videokuvausobjektiiveja, kunnes palasi X Pro1:n myötä järjestelmäkameramarkkinoille. Se näkyy tänä päivänä siinä, että Fujilla on muita valmistajia vähemmän huonoja onjektiiveja markkinoilla.

        Sinun tietämys siis sitä luokkaa ettet edes tiedä että tuo Sony 24mm on nimenomaan Zeissin kanssa tehty. Kuitenkin olet mollaamaassa Sony objektiiveja :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähän vilkaisin muistinvirkistykseksi testejä. Fuji todennäköisesti parempi ottamatta kantaa runkojen eroihin. Siitä löytyy myös f2 versio joka on sääsuojattu ja maksaa noin puolet. Itse ostaisin sen koska hinta-laatusuhteeltaan aika ylivoimainen.

        Millä perusteella?
        Esim. Rockwell on kehunut molempia, Sony 24/1,8 ja Fuji 23/1,4. Mutta en muista, että häneltäkään olisi tullut vertailua näiden kahden väliltä.
        Onko siis valmista puolueetonta vertailua, joissa esim. saman resoluution kamerat, ja sillä tavalla vertailukelpoisia mittaustuloksia?
        Ehkä tuo Fuji-objektiivi on teräväpiirtoista. Mutta Sony 24:ssä lisäksi mielenkiintoista bokeh.

        Tosin käsitykseeni, että Sony saattaisi olla parempi, vaikuttaa hiukan sekin, millaisia testejä on kuvattu. Joku kuvasi Fuji-objektiivilla inhottavan näköistä aihepiiriä, amerikkalaiskaupungin graffitiseiniä. Joku muu oli kuvannut Sony-objektiivilla komeaa henkilökuvaa keinovalossa, erinomainen bokeh.

        Tarkoittaa sitä, miltä kuvassa näyttää syvyysterävyyden ulkopuolinen tausta. Jos tausta pehmenee kevyesti, ääretöntä kohti, ja hahmoista saa jonkin verran selvää, sitten syntyy kolmiulotteisuuden vaikutelmaa eri tavalla kuin objektiivilla, jossa suttuinen/epäselvä/hyrskynmyrskyn sekava bokeh.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun tietämys siis sitä luokkaa ettet edes tiedä että tuo Sony 24mm on nimenomaan Zeissin kanssa tehty. Kuitenkin olet mollaamaassa Sony objektiiveja :)

        Sony osti Minoltan, jolla oli itsenäinen kyky tehdä objektiiveja ja sössi koko kaupan. Nyt se ei kykene itse tekemään lasitavaraa. Luottaisitko tuollaiseen putiikkiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sony osti Minoltan, jolla oli itsenäinen kyky tehdä objektiiveja ja sössi koko kaupan. Nyt se ei kykene itse tekemään lasitavaraa. Luottaisitko tuollaiseen putiikkiin?

        Jos joku suunnittelee APS-C kokoisen järjestelmän ostamista, ja yrittää valita Sonyn tai Fujin väliltä, niin ongelmana on nimenomaan, löytyykö käyttökelpoista laajakulmaa, ja onko niiden hinta järkyttävä verrattuna esim. kinokokoon.
        Fuji 23/2 terävyyttä? Millä etäisyydellä, millä aukolla?
        Fuji 23/1,4 kallista laatua ja hitaampi tarkentamaan kuin 23/2? Millä tavalla tämä olisi parempi kuin Sony Zeiss 24/1,8? Mistä kohdasta parempi, missä asiassa? Ei tässä kelpaa nyt vastaukseksi kusipäinen pilkka ja herjanheitto, että Sony on ostanut Minoltan, ja sössinyt, eikä osaa valmistaa lasitavaraa.

        Eikö todellisuus kiinnosta sinua?


      • Anonyymi

        Kaikki kolme ovat varmasti ihan riittävän teräviä ja muutenkin hyviä. Joku voi jossain tilanteessa olla parempi ja toisessa toinen tai kolmas. Käytännön kuvaamisessa erot tuskin ovat merkittäviä. Tarkennuksessa suurin merkitys on rungolla ja sen ominaisuuksilla. Runko tulee siis valita sen mukaan mitä pääasiassa kuvaa. Itse ostaisin fujin f2 version erinomaisen hintalaatusuhteen takia. Ja jos esim se bokeh on se juttu niin sitten pitää valita se mikä omaa silmää miellyttää. Tarkkojen vertailujen ja mittausten kärttäminen on täysin turhaa ja amatöörien puuhastelua jolla ei ole mitään tekemistä valokuvauksen kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki kolme ovat varmasti ihan riittävän teräviä ja muutenkin hyviä. Joku voi jossain tilanteessa olla parempi ja toisessa toinen tai kolmas. Käytännön kuvaamisessa erot tuskin ovat merkittäviä. Tarkennuksessa suurin merkitys on rungolla ja sen ominaisuuksilla. Runko tulee siis valita sen mukaan mitä pääasiassa kuvaa. Itse ostaisin fujin f2 version erinomaisen hintalaatusuhteen takia. Ja jos esim se bokeh on se juttu niin sitten pitää valita se mikä omaa silmää miellyttää. Tarkkojen vertailujen ja mittausten kärttäminen on täysin turhaa ja amatöörien puuhastelua jolla ei ole mitään tekemistä valokuvauksen kanssa.

        Ei kelpaa tällainenkaan höpönder.
        Palstoilla on pyörinyt väittelijöitä ja rähjääjiä, sanoisinko kamerasodat sopisi palstan nimeksi paremmin. Yksi on Nikonin puolella, yksi Fujin puolella Sony vastaan, ja joku Sonyn puolella Fujia vastaan.

        Sitten kun olin "nostanut kissaa pöydälle", että mitä faktaa teillä on väitteidenne tueksi, vaikenette kuin mykkä paskalla. Ei löydy mitään testituloksia, joissa olisi vertailtu esim. Fuji ja Sony, tai Fuji ja Nikon?

        "Tarkkojen vertailujen ja mittausten kärttäminen on täysin turhaa ja amatöörien puuhastelua jolla ei ole mitään tekemistä valokuvauksen kanssa. "

        Paskan marjat. Kun näitä erinomaisia väittelijöitä ja herjanheittäjiä on palstalla pyörinyt, eikö sitten saa tivata, mistä te olette nämä erinomaiset mielipiteenne muodostaneet, että Sony on parempi, tai Fuji parempi. Onko teidän tietämisenne vain bluffia ja ilmavaivojen puhkumista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kelpaa tällainenkaan höpönder.
        Palstoilla on pyörinyt väittelijöitä ja rähjääjiä, sanoisinko kamerasodat sopisi palstan nimeksi paremmin. Yksi on Nikonin puolella, yksi Fujin puolella Sony vastaan, ja joku Sonyn puolella Fujia vastaan.

        Sitten kun olin "nostanut kissaa pöydälle", että mitä faktaa teillä on väitteidenne tueksi, vaikenette kuin mykkä paskalla. Ei löydy mitään testituloksia, joissa olisi vertailtu esim. Fuji ja Sony, tai Fuji ja Nikon?

        "Tarkkojen vertailujen ja mittausten kärttäminen on täysin turhaa ja amatöörien puuhastelua jolla ei ole mitään tekemistä valokuvauksen kanssa. "

        Paskan marjat. Kun näitä erinomaisia väittelijöitä ja herjanheittäjiä on palstalla pyörinyt, eikö sitten saa tivata, mistä te olette nämä erinomaiset mielipiteenne muodostaneet, että Sony on parempi, tai Fuji parempi. Onko teidän tietämisenne vain bluffia ja ilmavaivojen puhkumista.

        Ei täällä muut rähjää kuin sinä. Kun itse kysyy ja itse vastaa niin saa mieleisiään vastauksia.


      • Anonyymi

        Eikö edelleenkään ole mitään faktaa sanottavana? Yksinkertainen kysymys: kumpi parempi, Sony Zeiss 24/1,8 vai Fuji 23/1,4. Nyt kun palstoilla on pyörinyt näitä muka erinomaisia tietäjiä, niin omia harhojansako pelkästään julistavat? Eikö löydy mitään faktaa, testitulosta, vertailua? Mihin te olette nämä kamerasotanne perustaneet? Omiin hörhöilyihin vain?

        Veikkaan, ettei Canonisti mitään ole kuvannut Sony 24/1,8 objektiivilla, eikä verrannut sitä Fujiin. Silti tuntuu olevan valmis mielipide hänellä, että Sonyyn ei löydy objektiiveja, ja että mukamas Sony on sössinyt Fujin perinnön? Miten on sössinyt? Jotain konkrettista faktaa löytyykö? Eihän Fujilla edes ole mitään kinokoon objektiivia ollenkaan. Mutta Sonylla on. Onhan se parempi kuin Fujin myydä eioota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö edelleenkään ole mitään faktaa sanottavana? Yksinkertainen kysymys: kumpi parempi, Sony Zeiss 24/1,8 vai Fuji 23/1,4. Nyt kun palstoilla on pyörinyt näitä muka erinomaisia tietäjiä, niin omia harhojansako pelkästään julistavat? Eikö löydy mitään faktaa, testitulosta, vertailua? Mihin te olette nämä kamerasotanne perustaneet? Omiin hörhöilyihin vain?

        Veikkaan, ettei Canonisti mitään ole kuvannut Sony 24/1,8 objektiivilla, eikä verrannut sitä Fujiin. Silti tuntuu olevan valmis mielipide hänellä, että Sonyyn ei löydy objektiiveja, ja että mukamas Sony on sössinyt Fujin perinnön? Miten on sössinyt? Jotain konkrettista faktaa löytyykö? Eihän Fujilla edes ole mitään kinokoon objektiivia ollenkaan. Mutta Sonylla on. Onhan se parempi kuin Fujin myydä eioota.

        Mitä väliä että kumpi parempi? Eihän ne käytännössä ole edes vaihtoehtoja koska eivät käy samaan kameraan. Se miltä joku kuva näyttää sisältää aika paljon muuttujia. Jokaisella osasella on oma merkityksensä ja niitä voidaan painottaa eri tavoin. Joku pieni mittausero jossakin yhdessä ominaisuudessa on vain pisara meressä. . Täysin merkityksetön kokonaisuuden kannalta. Kaikki asiat eivät ole mitattavissa ja jotkin asiat ovat puhtaasti makuasioita, eikä niitä voi juuri muuten perustella. Kaikki kolme on eri testeissä hyviksi havaittu mitä ihmettä vielä kaipaat?

        Ps. jos on niin tunnekuohuissa että sotkee kestustelussa luetellut merkit ja niihin liittyneet väitteet keskenään niin kannattaa ihan oikeasti harkita jotain rauhoittavia. Jos kirjoittelee pöhköjä niin voi saada siihen viittaavan kutsumanimen, ja siitä on aika lapsellista mennä yllä pidolle valittamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä väliä että kumpi parempi? Eihän ne käytännössä ole edes vaihtoehtoja koska eivät käy samaan kameraan. Se miltä joku kuva näyttää sisältää aika paljon muuttujia. Jokaisella osasella on oma merkityksensä ja niitä voidaan painottaa eri tavoin. Joku pieni mittausero jossakin yhdessä ominaisuudessa on vain pisara meressä. . Täysin merkityksetön kokonaisuuden kannalta. Kaikki asiat eivät ole mitattavissa ja jotkin asiat ovat puhtaasti makuasioita, eikä niitä voi juuri muuten perustella. Kaikki kolme on eri testeissä hyviksi havaittu mitä ihmettä vielä kaipaat?

        Ps. jos on niin tunnekuohuissa että sotkee kestustelussa luetellut merkit ja niihin liittyneet väitteet keskenään niin kannattaa ihan oikeasti harkita jotain rauhoittavia. Jos kirjoittelee pöhköjä niin voi saada siihen viittaavan kutsumanimen, ja siitä on aika lapsellista mennä yllä pidolle valittamaan.

        Canonisti taitaa pyrkiä esiintymään vinoilun mestarina.
        Faktaa teiltä siis ei löydy. Miten Sony on sössinyt Minoltan perinnön? Oliko Minolta maailman huippua ennen kuin Sony osti sen?

        Itse olette väitteitä esittäneet, ja pitäisi löytyä jotain faktaa ja perustelua, eikä kusipäistä herjanheittoa. Jo s joku kysyy asiallisen kysymyksen, niin te "tietäjät" ette osaakaan vastata millään faktalla, vaan yritätte mielipuoleksi leimata kysyjän. Sellainen toimintamalli vaikuttaa jo rikolliselta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Canonisti taitaa pyrkiä esiintymään vinoilun mestarina.
        Faktaa teiltä siis ei löydy. Miten Sony on sössinyt Minoltan perinnön? Oliko Minolta maailman huippua ennen kuin Sony osti sen?

        Itse olette väitteitä esittäneet, ja pitäisi löytyä jotain faktaa ja perustelua, eikä kusipäistä herjanheittoa. Jo s joku kysyy asiallisen kysymyksen, niin te "tietäjät" ette osaakaan vastata millään faktalla, vaan yritätte mielipuoleksi leimata kysyjän. Sellainen toimintamalli vaikuttaa jo rikolliselta.

        Et ole itsekkään ikinä perustellut mitään. Huutelet vain puskista ja jankutat sekä kiukuttelet kuin pikkulapsi jos ihmiset eivät ole kanssasi samaa mieltä. Onko jonkun epsanialaisen jaaritukset jotain jumalan sanaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä väliä että kumpi parempi? Eihän ne käytännössä ole edes vaihtoehtoja koska eivät käy samaan kameraan. Se miltä joku kuva näyttää sisältää aika paljon muuttujia. Jokaisella osasella on oma merkityksensä ja niitä voidaan painottaa eri tavoin. Joku pieni mittausero jossakin yhdessä ominaisuudessa on vain pisara meressä. . Täysin merkityksetön kokonaisuuden kannalta. Kaikki asiat eivät ole mitattavissa ja jotkin asiat ovat puhtaasti makuasioita, eikä niitä voi juuri muuten perustella. Kaikki kolme on eri testeissä hyviksi havaittu mitä ihmettä vielä kaipaat?

        Ps. jos on niin tunnekuohuissa että sotkee kestustelussa luetellut merkit ja niihin liittyneet väitteet keskenään niin kannattaa ihan oikeasti harkita jotain rauhoittavia. Jos kirjoittelee pöhköjä niin voi saada siihen viittaavan kutsumanimen, ja siitä on aika lapsellista mennä yllä pidolle valittamaan.

        Ei kelpaa vastaukseksi tuollainenkaan höpönder. Ympäripyöreä filosofointi, että yleensä yksi objektiivi on hyvä, ja toinenkin on hyvä. Ei tuolla ole paskan arvoa vastaukseksi kysymykseen.

        Alkuperäinen kysymys oli, kumpi on parempi, Sony Zeiss 24/1,8 vai Fuji 23/1,4.

        Vastaukset ovat kuulostaneet siltä, että Canonisti haluaa hörhöillä ja heittää herjaa, mieluummin kuin tunnustaa tosiasioita.

        Miksi lähdit ollenkaan vastailemaan, jos et ymmärrä kysymystä? Sehän vasta järkyttävän typerää on. Ei sillä typeryydellä kannata yrittää muita leimata mielipuoleksi, kun oma viestisi todistaa, mikä puolueellinen valehtelija ja rikollinen olet. Jatkoit rikollista toimintaa, josta jo huomautettiin.

        Palstoilla on runsaasti todistusaineistoa, että joku hörhönder on levittänyt kritiikitöntä Fuji-mainosta, ja herjannut, mustamaalannut esim. Sonya. Taitaa olla Canonistin tekosia tuokin herjaheitto, että pokkarimaisteri, pöhkömaisteri, idiootti. Itsehän sinä olet oikein varsinainen toope, jos vastailet kysymykseen, jota et alkuunkaan ymmärrä.


    • Anonyymi

      https://www.youtube.com/watch?v=Os1FkcFutiQ

      Videolla seliteltiin espanjaksi, että ammattikuvaaja on siirtynyt Nikonista Fujin käyttäjäksi. Ensin käytti mm. Fuji 23/2 -objektiivia, mutta optinen laatu ei hänen mielestään riittänyt. On sittemmin hankkinut 23/1,4 version, ja nyt se on hänelle tärkeimmästä päästä objektiivi - se, jota eniten käyttää. Tällaista tarinaa oli, jos oikein muistan.

      Muissa videoissa ja arvosteluissa tuo 23/2 kuulostaa erikoiselta tapaukselta. Pehmytpiirtoinen lähelle tarkennettaessa tai täydellä aukolla. Jonkun mielestä terävyyttä saataisiin vain himmentämällä vähintään aukolle 5 asti. Jonkun mielestä terävyyttä on tarpeeksi muutenkin. Jonkun mielestä lähietäisyyksillä ei.

      Muistuttaa sitä, minkälaisia olivat Fuji X järjestelmän kolme ensimmäistä: 18/2 ei näyttänyt tekevän terävää jälkeä kuvan reunoille ja nurkkiin, vaikka miten paljon himmennettäisiin, 35/1,4 teki terävää jälkeä, jos himmennettiin aukolle 4 tai 5,6, ja 60 millin makrosta löytyi monenlaista vääristymää?

      Fuji-objektiiveja on esitellyt mm. sivusto FujiVsFuji.

    • Anonyymi

      Aloitin tämän ketjun ja lopulta päädyin 24mm linssiin APS-C kennolle. Nyt kun jonkin akaa kuvaillut, ei kaduta yhtään etten ottanut 30-35mm välilytä. Tarkoitus oli juurikin hankkia vain yksi yleisprime ja siihen tuo 24mm aika täydellinen. Lähinnä yhden henkilön ylävartalo/kasvokuviin 24mm on turhan lyhyt polttoväli, mutta sellaisia kuvaan harvoin. Jos kuvassa 2 henkilöä, ei enää tarvi seisoa häiritsevän lähellä. Joku 30-35mm taas on niin rajoittava etten pitäisi soveltuvana moneen tilanteeseen, esim autosta ottaa kuvan niin saa jo "epäluonnollisen" kaukana seisoa. Siksi yleiskäyttöön 24mm on nyt jälkeenpäin ajateltuna hyvä valinta.

      Nyt tuo 24mm on ollut kamerassa kiinni melkein koko ajan koska niin hyvä yleiskuvaukseen, kotona, pihassa, tapahtumissa jne. Normaalizoom löytyy myös jolla saa sekä hyvin laajoja että zoomattuja kuvia, tämä menee kameraan lähinnä matkoilla ja luontokuvauksessa.

      -aloittaja

      • Anonyymi

        Onneksi olkoon. Ei kannatakaan uskoa sokeasti Canonistien ja muiden hörhöilyjä, ja valita jokin paska Fuji 23/2 vain siitä syystä, että joku hörhöilijä kehuu sitä. Sellainen, joka itse käyttää 23/1,4. Joka on aivan erilainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi olkoon. Ei kannatakaan uskoa sokeasti Canonistien ja muiden hörhöilyjä, ja valita jokin paska Fuji 23/2 vain siitä syystä, että joku hörhöilijä kehuu sitä. Sellainen, joka itse käyttää 23/1,4. Joka on aivan erilainen.

        Pistäppä vähän faktaa niistä eroista. Vai onko niin että tuli ostettua sika säkissä eikä uskalleta myöntää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pistäppä vähän faktaa niistä eroista. Vai onko niin että tuli ostettua sika säkissä eikä uskalleta myöntää?

        https://www.youtube.com/watch?v=mezayJvx2H4

        Siinä on erinomainen esittely, miten paskaa on se Fuji 23/2.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi olkoon. Ei kannatakaan uskoa sokeasti Canonistien ja muiden hörhöilyjä, ja valita jokin paska Fuji 23/2 vain siitä syystä, että joku hörhöilijä kehuu sitä. Sellainen, joka itse käyttää 23/1,4. Joka on aivan erilainen.

        Niin, no mikään Fujin linssi ei kiinnosta kun ei kamerakaan ole Fuji. Fuji kompaktijärkkärit karsiutui pois aika aikaisessa vaiheessa kun vertaili laatu-hinta-ominaisuus suhteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No eipä siinä juuri moitittu muuta kuin lähikuvausominaisuuksia.

        Moitittiin, että kauemmas tarkennettuna ei myöskään kunnon jälkeä ennen kuin aukolle 5 himmennettynä.
        Samaa vikaa taisi olla X100-kameroissa joskus? Ja Fuji-yhtiö kehui, että tämä on nyt jokin erinomainen pehmytpiirtoefekti, jota voi käyttää. Heko heko.
        Mitä jos autovalmistaja kehuisi, että meidän autossamme on irtoava ratti ominaisuutena. Että jos se vauhdissa lähtee tiukassa kurvissa irti, niin voihan sen ripustaa kaulaan sitten?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moitittiin, että kauemmas tarkennettuna ei myöskään kunnon jälkeä ennen kuin aukolle 5 himmennettynä.
        Samaa vikaa taisi olla X100-kameroissa joskus? Ja Fuji-yhtiö kehui, että tämä on nyt jokin erinomainen pehmytpiirtoefekti, jota voi käyttää. Heko heko.
        Mitä jos autovalmistaja kehuisi, että meidän autossamme on irtoava ratti ominaisuutena. Että jos se vauhdissa lähtee tiukassa kurvissa irti, niin voihan sen ripustaa kaulaan sitten?

        Yleensä kaikkia objektiiveja joutuu himmentämään jotta saavutetaan paras terävyys. Koskee myös f1.4 versiota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä kaikkia objektiiveja joutuu himmentämään jotta saavutetaan paras terävyys. Koskee myös f1.4 versiota.

        Tuossa Fujin 23/2 objektiivissa näytti olevan ongelmana pehmytpiirto. Se, ettei saada mitään terävyyttä ollenkaan, ennen kuin runsaalla himmennyksellä! Se on eri asia kuin syvyysterävyyden kasvattaminen himmennyksellä.


    • Anonyymi

      Mihin tarvitaan kakkosesta alkava himmenninrengas objektiivissa, joka alkaa tehdä kunnollista jälkeä vasta vitosen aukolla? Tuo lähentelee jo petoksen kaltaista rikollista toimintaa Fujilta. Paskaa myydään houkutukseksi, että ostettaisiin järjestelmää, ja sitten kun sitä paskaa käytetään, haikaillaan kunnon objektiivia, joka maksaa rutkasti enemmän.

      Muistuttaa sitä, miten eräissä kaupoissa on myyty saappaan näköistä tavaraa, joka ei toimi saappaana, tms. Ikään kuin pelkkä näköisyys riittäisi. Ja asiakkaalla 90 päivän palautusoikeus. Mitä sellaisesta tulee muuta kuin vihaiseksi.

      • Anonyymi

        Fuji on merkittävistä objektiivinvalmistajista ainoa, jolla ei ole montaakaan huonoa objektiivia! Vain 15-45 zoomi ja 18 mm ovat kyseenalaisia suorituskyvyltään. Kattavasti hyviä objektiiveja tekevät Canon ja Nikon ovat onnistuneet saamaan mallistoonsa monia huonojakin. Puhumattakaan jostain Sonysta, jonka tarjonta on pääosin surkeaa.


      • Anonyymi

        Taas vedetään tunteella mutupaskaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas vedetään tunteella mutupaskaa.

        Testejä, testejä! Sitten kun haetaan hyvin piirtäviä ja kohtuuhintaisia objektiiveja, joukko josta valinta tehdään, on entistä pienempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas vedetään tunteella mutupaskaa.

        Canonisti taitaa olla mutupaskan ammattilainen? Olisiko peräti Fujin maahantuoja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Canonisti taitaa olla mutupaskan ammattilainen? Olisiko peräti Fujin maahantuoja?

        Photozonen testejä lukiessa tulee kyllä mieleen, että Sonyn objektiivisuunnittelun ydin on markkinointi osastolla ja tavoite on myydä mahdollisimman hyvällä katteella mahdollisimman halvalla tehtyä.


    • Eipäs haukuta Fujia ja sen X100 sarjaa...
      Potretteihin olen miettinyt Nikonin 85 mm f1.4 hankintaa vaikka F1.8 on. Ei ne kaikki lasit piirrä huonosti täydellä aukolla. Joskus taas sellainen pehmeämpi piirto on etu. Nikonin 35 mm f1.8 DX on loistava lasi hintaansa nähden. Jokaisella on oma kuvaustyylinsä. 50 mm F1.8 kiva potrettilasi pikkukennolle.

      • Anonyymi

        Mutta että 35-milliskinovastaava objektiivi, joka tekee pehmytpiirtoa! Jos tuo Fuji 23/2 on tuollainen paska, ja vastaavaa X100-sarjassa, niin onhan se nyt asia, jonka pitää näkyä ja kuulua keskustelussa! Että eikö Fuji pysty tekemään edes perinteistä 35-millisoptiikkaa kohtuuhintaan kohtuukäyttäjille. Mitä se 23/2 sitten hyödyttää verrattuna pehmytpiirtoisiin "kittisuttu" objektiiveihin, joita Canonisti on arvostellut pehmytpiirtoiseksi sutuksi? Mitä erinomaista 23/2 Fuji-objektiivissa on siihen verrattuna? Korkeampi hinta vain?


    • Anonyymi

      Jos kiinnittää huomiota aloittajan vaatimukseen "Jos normaalin kittizoomin lisäksi pitäisi valita VAIN YKSI prime linssi yleiskuvaukseen" niin kyllähän se silloin on 35mm kinovastaavuus, siis jos YHDEN polttovälin haluaa yleiskäyttöön. Ellen väärin muista, monen puhelimen kamera myös 35mm kinovastaava.

      • Anonyymi

        Juurikin näin. Ennenwanhaan ei pokkareissa ollut zoooomia ja luonnonvalinta johti siihen, että yleisin (kiinteä)polttoväli niissä oli noin 35 mm.

        Mieto laajakulma kun on se kaikkein yleispätevin, jos yhdellä ainoalla lasilla pitää pärjätä. Laajakulmata voi cropata, mutta toisinpäin on nihkeämpää.

        Täydellistä typeryyttä edustaa 50 mm polttovälin pakkosyöttö. Sille kun ei ole mitään järkiperustetta.

        50 mm vain sattuu olemaan se polttoväli, joka on mahdollista toteuttaa kinokoossa valovoimaisenakin hyvin yksinkertaisella ja halvalla rakenteella. Niinpä tämä oli joskus 50 vuotta sitten se "runkotulppa" (vrt. nykyiset 28-70 kinovast kittizoomit), joka kameroiden mukana usein tuli. Mukaan lukien myös ne vehkeet, missä objektiivi ei ollut vaihdettavissa. Objektiivit olivat muinoin kalliita, joten harvempi niitä lisää hankki -> valtaosa kuvista paukutettiin tällä 50-millisellä ja rajaus tietenkin "jalkazoomilla". Papat ovat tottuneet tällaisia kuvia katsomaan ja siltä pohjalta onkin hyvä veistellä, että mihin minä olen tottunut, siihen pitää muidenkin opetella!

        Sehän on sanomattakin selvää, että kun oli vain 1 objektiivi, niin se oli maailman paras eikä millekään muulle voi olla tarvetta -> kehiteltiin nämä legendat siitä, miten 50-millinen vastaa täydellisesti ihmisen näkökenttää sun muuta bullshittiä, mitä savikiekkoa nettiviisaat edelleen veivaavat.

        Oikeasti 50 mm on ultralyhyt tele. Ei sillä niin ihmeesti vielä taustaa sumennella, etenkään croppirungon kanssa.

        Aika yleisesti käytetty määritelmä normaalipolttovälille on filmin/kennon lävistäjä, joka on kinokoossa 43 mm ja croppirungoissa noin 28 mm.

        Jos taas haetaan luonnollsita perspektiivivaikutelmaa tai "näkökentän vastaavuutta", niin mieto laajakulma toimii paremmin. Esim. yksi laskelma lähtee siitä, että "luonnollinen perspektiivi" saavutetaan, kun ao. objeltiivilla otettua kuvaa tarkastellaan käsivarren mitan päästä ja silloin kohteet näkyvät samankokoisina kuin oikeassa elämässäkin. Tietty tässä edellytetään, että printin kokokin on lyöty lukkoon, esim. A3. Tai kuvan lävistäjä/leveys/korkeus on 1 radiaani tms. Näillä ehdoilla saatetaan päätyä lähemmäs 24 mm polttoväliäkin ei aika reiluun laajakulmaan.

        Puhelimien kameroista sanoisin, että taitavat olla jopa laajakulmaisempia kuin 35 mm (kinovastaava). Kas kun 35 ei kovin paljoa 43 mm normaalipolttovälistä poikkea - eroa on aikalailla saman verran kuin 50 mm vs. 43 mm. Vasta 28 mm kehtaa kutsua laajakulmaksi ... siis kinokoossa. Croppirungossa tämä on normaali ja laajakulmat löytyvät alta 20 mm.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juurikin näin. Ennenwanhaan ei pokkareissa ollut zoooomia ja luonnonvalinta johti siihen, että yleisin (kiinteä)polttoväli niissä oli noin 35 mm.

        Mieto laajakulma kun on se kaikkein yleispätevin, jos yhdellä ainoalla lasilla pitää pärjätä. Laajakulmata voi cropata, mutta toisinpäin on nihkeämpää.

        Täydellistä typeryyttä edustaa 50 mm polttovälin pakkosyöttö. Sille kun ei ole mitään järkiperustetta.

        50 mm vain sattuu olemaan se polttoväli, joka on mahdollista toteuttaa kinokoossa valovoimaisenakin hyvin yksinkertaisella ja halvalla rakenteella. Niinpä tämä oli joskus 50 vuotta sitten se "runkotulppa" (vrt. nykyiset 28-70 kinovast kittizoomit), joka kameroiden mukana usein tuli. Mukaan lukien myös ne vehkeet, missä objektiivi ei ollut vaihdettavissa. Objektiivit olivat muinoin kalliita, joten harvempi niitä lisää hankki -> valtaosa kuvista paukutettiin tällä 50-millisellä ja rajaus tietenkin "jalkazoomilla". Papat ovat tottuneet tällaisia kuvia katsomaan ja siltä pohjalta onkin hyvä veistellä, että mihin minä olen tottunut, siihen pitää muidenkin opetella!

        Sehän on sanomattakin selvää, että kun oli vain 1 objektiivi, niin se oli maailman paras eikä millekään muulle voi olla tarvetta -> kehiteltiin nämä legendat siitä, miten 50-millinen vastaa täydellisesti ihmisen näkökenttää sun muuta bullshittiä, mitä savikiekkoa nettiviisaat edelleen veivaavat.

        Oikeasti 50 mm on ultralyhyt tele. Ei sillä niin ihmeesti vielä taustaa sumennella, etenkään croppirungon kanssa.

        Aika yleisesti käytetty määritelmä normaalipolttovälille on filmin/kennon lävistäjä, joka on kinokoossa 43 mm ja croppirungoissa noin 28 mm.

        Jos taas haetaan luonnollsita perspektiivivaikutelmaa tai "näkökentän vastaavuutta", niin mieto laajakulma toimii paremmin. Esim. yksi laskelma lähtee siitä, että "luonnollinen perspektiivi" saavutetaan, kun ao. objeltiivilla otettua kuvaa tarkastellaan käsivarren mitan päästä ja silloin kohteet näkyvät samankokoisina kuin oikeassa elämässäkin. Tietty tässä edellytetään, että printin kokokin on lyöty lukkoon, esim. A3. Tai kuvan lävistäjä/leveys/korkeus on 1 radiaani tms. Näillä ehdoilla saatetaan päätyä lähemmäs 24 mm polttoväliäkin ei aika reiluun laajakulmaan.

        Puhelimien kameroista sanoisin, että taitavat olla jopa laajakulmaisempia kuin 35 mm (kinovastaava). Kas kun 35 ei kovin paljoa 43 mm normaalipolttovälistä poikkea - eroa on aikalailla saman verran kuin 50 mm vs. 43 mm. Vasta 28 mm kehtaa kutsua laajakulmaksi ... siis kinokoossa. Croppirungossa tämä on normaali ja laajakulmat löytyvät alta 20 mm.

        Pikainen testi omalla kännykällä antoi tulokseksi noin 28 mm polttoväliä vastaavan kuvakulman. On se kumma, kun ei ole puhelinvalmistajat ymmärtäneet 50 mm autuaaksitekevyyttä ;-D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juurikin näin. Ennenwanhaan ei pokkareissa ollut zoooomia ja luonnonvalinta johti siihen, että yleisin (kiinteä)polttoväli niissä oli noin 35 mm.

        Mieto laajakulma kun on se kaikkein yleispätevin, jos yhdellä ainoalla lasilla pitää pärjätä. Laajakulmata voi cropata, mutta toisinpäin on nihkeämpää.

        Täydellistä typeryyttä edustaa 50 mm polttovälin pakkosyöttö. Sille kun ei ole mitään järkiperustetta.

        50 mm vain sattuu olemaan se polttoväli, joka on mahdollista toteuttaa kinokoossa valovoimaisenakin hyvin yksinkertaisella ja halvalla rakenteella. Niinpä tämä oli joskus 50 vuotta sitten se "runkotulppa" (vrt. nykyiset 28-70 kinovast kittizoomit), joka kameroiden mukana usein tuli. Mukaan lukien myös ne vehkeet, missä objektiivi ei ollut vaihdettavissa. Objektiivit olivat muinoin kalliita, joten harvempi niitä lisää hankki -> valtaosa kuvista paukutettiin tällä 50-millisellä ja rajaus tietenkin "jalkazoomilla". Papat ovat tottuneet tällaisia kuvia katsomaan ja siltä pohjalta onkin hyvä veistellä, että mihin minä olen tottunut, siihen pitää muidenkin opetella!

        Sehän on sanomattakin selvää, että kun oli vain 1 objektiivi, niin se oli maailman paras eikä millekään muulle voi olla tarvetta -> kehiteltiin nämä legendat siitä, miten 50-millinen vastaa täydellisesti ihmisen näkökenttää sun muuta bullshittiä, mitä savikiekkoa nettiviisaat edelleen veivaavat.

        Oikeasti 50 mm on ultralyhyt tele. Ei sillä niin ihmeesti vielä taustaa sumennella, etenkään croppirungon kanssa.

        Aika yleisesti käytetty määritelmä normaalipolttovälille on filmin/kennon lävistäjä, joka on kinokoossa 43 mm ja croppirungoissa noin 28 mm.

        Jos taas haetaan luonnollsita perspektiivivaikutelmaa tai "näkökentän vastaavuutta", niin mieto laajakulma toimii paremmin. Esim. yksi laskelma lähtee siitä, että "luonnollinen perspektiivi" saavutetaan, kun ao. objeltiivilla otettua kuvaa tarkastellaan käsivarren mitan päästä ja silloin kohteet näkyvät samankokoisina kuin oikeassa elämässäkin. Tietty tässä edellytetään, että printin kokokin on lyöty lukkoon, esim. A3. Tai kuvan lävistäjä/leveys/korkeus on 1 radiaani tms. Näillä ehdoilla saatetaan päätyä lähemmäs 24 mm polttoväliäkin ei aika reiluun laajakulmaan.

        Puhelimien kameroista sanoisin, että taitavat olla jopa laajakulmaisempia kuin 35 mm (kinovastaava). Kas kun 35 ei kovin paljoa 43 mm normaalipolttovälistä poikkea - eroa on aikalailla saman verran kuin 50 mm vs. 43 mm. Vasta 28 mm kehtaa kutsua laajakulmaksi ... siis kinokoossa. Croppirungossa tämä on normaali ja laajakulmat löytyvät alta 20 mm.

        Olipahan taas turhaa jaaaaaritelmaaaaaa. Taitaa löytyä se ultralyhyt housuista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pikainen testi omalla kännykällä antoi tulokseksi noin 28 mm polttoväliä vastaavan kuvakulman. On se kumma, kun ei ole puhelinvalmistajat ymmärtäneet 50 mm autuaaksitekevyyttä ;-D

        IPhonen X:n “tele” on aika lähellä viiskymppistä. Uudessakin ei kyetty vielä pidentämään objektiivia, kolmas linssi on entistä laajakulmaisempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juurikin näin. Ennenwanhaan ei pokkareissa ollut zoooomia ja luonnonvalinta johti siihen, että yleisin (kiinteä)polttoväli niissä oli noin 35 mm.

        Mieto laajakulma kun on se kaikkein yleispätevin, jos yhdellä ainoalla lasilla pitää pärjätä. Laajakulmata voi cropata, mutta toisinpäin on nihkeämpää.

        Täydellistä typeryyttä edustaa 50 mm polttovälin pakkosyöttö. Sille kun ei ole mitään järkiperustetta.

        50 mm vain sattuu olemaan se polttoväli, joka on mahdollista toteuttaa kinokoossa valovoimaisenakin hyvin yksinkertaisella ja halvalla rakenteella. Niinpä tämä oli joskus 50 vuotta sitten se "runkotulppa" (vrt. nykyiset 28-70 kinovast kittizoomit), joka kameroiden mukana usein tuli. Mukaan lukien myös ne vehkeet, missä objektiivi ei ollut vaihdettavissa. Objektiivit olivat muinoin kalliita, joten harvempi niitä lisää hankki -> valtaosa kuvista paukutettiin tällä 50-millisellä ja rajaus tietenkin "jalkazoomilla". Papat ovat tottuneet tällaisia kuvia katsomaan ja siltä pohjalta onkin hyvä veistellä, että mihin minä olen tottunut, siihen pitää muidenkin opetella!

        Sehän on sanomattakin selvää, että kun oli vain 1 objektiivi, niin se oli maailman paras eikä millekään muulle voi olla tarvetta -> kehiteltiin nämä legendat siitä, miten 50-millinen vastaa täydellisesti ihmisen näkökenttää sun muuta bullshittiä, mitä savikiekkoa nettiviisaat edelleen veivaavat.

        Oikeasti 50 mm on ultralyhyt tele. Ei sillä niin ihmeesti vielä taustaa sumennella, etenkään croppirungon kanssa.

        Aika yleisesti käytetty määritelmä normaalipolttovälille on filmin/kennon lävistäjä, joka on kinokoossa 43 mm ja croppirungoissa noin 28 mm.

        Jos taas haetaan luonnollsita perspektiivivaikutelmaa tai "näkökentän vastaavuutta", niin mieto laajakulma toimii paremmin. Esim. yksi laskelma lähtee siitä, että "luonnollinen perspektiivi" saavutetaan, kun ao. objeltiivilla otettua kuvaa tarkastellaan käsivarren mitan päästä ja silloin kohteet näkyvät samankokoisina kuin oikeassa elämässäkin. Tietty tässä edellytetään, että printin kokokin on lyöty lukkoon, esim. A3. Tai kuvan lävistäjä/leveys/korkeus on 1 radiaani tms. Näillä ehdoilla saatetaan päätyä lähemmäs 24 mm polttoväliäkin ei aika reiluun laajakulmaan.

        Puhelimien kameroista sanoisin, että taitavat olla jopa laajakulmaisempia kuin 35 mm (kinovastaava). Kas kun 35 ei kovin paljoa 43 mm normaalipolttovälistä poikkea - eroa on aikalailla saman verran kuin 50 mm vs. 43 mm. Vasta 28 mm kehtaa kutsua laajakulmaksi ... siis kinokoossa. Croppirungossa tämä on normaali ja laajakulmat löytyvät alta 20 mm.

        >>Esim. yksi laskelma lähtee siitä, että "luonnollinen perspektiivi" saavutetaan, kun ao. objeltiivilla otettua kuvaa tarkastellaan käsivarren mitan päästä ja silloin kohteet näkyvät samankokoisina kuin oikeassa elämässäkin. Tietty tässä edellytetään, että printin kokokin on lyöty lukkoon, esim. A3. Tai kuvan lävistäjä/leveys/korkeus on 1 radiaani tms. Näillä ehdoilla saatetaan päätyä lähemmäs 24 mm polttoväliäkin ei aika reiluun laajakulmaan.<<

        35 mm kinokoossa on mielestäni polttoväli, jolla maiseman kuvaamisessa etäisyydeksi tulee suunnilleen samaa, kuin kuvautuvan alueen pituus. Eli jos katsellaan aikakauslehden aukeamaa samalta etäisyydeltä, kuin on aukeaman pituus, sitten 35 mm objektiivilla otetun kuvan perspektiivivaikutelma näyttäisi luonnolliselta. Vastaavasti yhden sivun kokoisen kuvan perspektiivi näyttäisi luonnolliselta, jos kuva on otettu noin 50 mm polttovälillä. Toisaalta, jos kuvassa ei ole runsaasti suoria viivoja, jotka perspektiivissä näyttäisivät lähenevän toisiaan, vaan on esim. metsämaisema, jokea, järveä, jne., niin silloin luonnolliselta saattaa näyttää sivun kokoisessa kuvassa vaikkapa 28 millin objektiivia vastaava kuvakulma - hänen mielestään, joka kuvaa katsoo tietämättä, millä polttovälillä se on kuvattu, tai tietämättä, miltä sama maisema näyttää luonnossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipahan taas turhaa jaaaaaritelmaaaaaa. Taitaa löytyä se ultralyhyt housuista.

        Olipas älytön kommentti, jonka informaatiosisältö on: tyhmä tynnyri pitää ääntä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipas älytön kommentti, jonka informaatiosisältö on: tyhmä tynnyri pitää ääntä.

        Viesti sisälsi vain vanhan toistoa, saivartelua ja mielipiteitä ilman mitään varsinaista faktaa tai uutta näkemystä. Tätä voidaan kutsua jaaritteluksi. Tyhjästä on paha nyhjästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juurikin näin. Ennenwanhaan ei pokkareissa ollut zoooomia ja luonnonvalinta johti siihen, että yleisin (kiinteä)polttoväli niissä oli noin 35 mm.

        Mieto laajakulma kun on se kaikkein yleispätevin, jos yhdellä ainoalla lasilla pitää pärjätä. Laajakulmata voi cropata, mutta toisinpäin on nihkeämpää.

        Täydellistä typeryyttä edustaa 50 mm polttovälin pakkosyöttö. Sille kun ei ole mitään järkiperustetta.

        50 mm vain sattuu olemaan se polttoväli, joka on mahdollista toteuttaa kinokoossa valovoimaisenakin hyvin yksinkertaisella ja halvalla rakenteella. Niinpä tämä oli joskus 50 vuotta sitten se "runkotulppa" (vrt. nykyiset 28-70 kinovast kittizoomit), joka kameroiden mukana usein tuli. Mukaan lukien myös ne vehkeet, missä objektiivi ei ollut vaihdettavissa. Objektiivit olivat muinoin kalliita, joten harvempi niitä lisää hankki -> valtaosa kuvista paukutettiin tällä 50-millisellä ja rajaus tietenkin "jalkazoomilla". Papat ovat tottuneet tällaisia kuvia katsomaan ja siltä pohjalta onkin hyvä veistellä, että mihin minä olen tottunut, siihen pitää muidenkin opetella!

        Sehän on sanomattakin selvää, että kun oli vain 1 objektiivi, niin se oli maailman paras eikä millekään muulle voi olla tarvetta -> kehiteltiin nämä legendat siitä, miten 50-millinen vastaa täydellisesti ihmisen näkökenttää sun muuta bullshittiä, mitä savikiekkoa nettiviisaat edelleen veivaavat.

        Oikeasti 50 mm on ultralyhyt tele. Ei sillä niin ihmeesti vielä taustaa sumennella, etenkään croppirungon kanssa.

        Aika yleisesti käytetty määritelmä normaalipolttovälille on filmin/kennon lävistäjä, joka on kinokoossa 43 mm ja croppirungoissa noin 28 mm.

        Jos taas haetaan luonnollsita perspektiivivaikutelmaa tai "näkökentän vastaavuutta", niin mieto laajakulma toimii paremmin. Esim. yksi laskelma lähtee siitä, että "luonnollinen perspektiivi" saavutetaan, kun ao. objeltiivilla otettua kuvaa tarkastellaan käsivarren mitan päästä ja silloin kohteet näkyvät samankokoisina kuin oikeassa elämässäkin. Tietty tässä edellytetään, että printin kokokin on lyöty lukkoon, esim. A3. Tai kuvan lävistäjä/leveys/korkeus on 1 radiaani tms. Näillä ehdoilla saatetaan päätyä lähemmäs 24 mm polttoväliäkin ei aika reiluun laajakulmaan.

        Puhelimien kameroista sanoisin, että taitavat olla jopa laajakulmaisempia kuin 35 mm (kinovastaava). Kas kun 35 ei kovin paljoa 43 mm normaalipolttovälistä poikkea - eroa on aikalailla saman verran kuin 50 mm vs. 43 mm. Vasta 28 mm kehtaa kutsua laajakulmaksi ... siis kinokoossa. Croppirungossa tämä on normaali ja laajakulmat löytyvät alta 20 mm.

        "50 mm polttovälin pakkosyöttö"

        Ihan samaa minäkin ihmettelen ja syy on varmasti juurikin tuo että on helpompi ja halvempi tehdä tuon polttovälin objektiivi. Muistan kun aloitin kuvausharrastuksen, sai lukea tuota 50mm "nifty-fifty" pakkosyöttöä monessa paikassa (=APS-C 35mm), onneksi en mennyt uskomaan vaan kokeilin zoomilla ensin monessa kuvaustilanteessa miten tuo polttoväli toimisi. Hyvin epäkäytännöllinen on useimmissa tilanteissa, ei saa mahtumaan tarpeeksi kuvaan. Joten yleiskuvaukseen 35mm kinovastaavuus on huomattavasti käytännöllisempi eli APS-C kamerassani 24mm.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "50 mm polttovälin pakkosyöttö"

        Ihan samaa minäkin ihmettelen ja syy on varmasti juurikin tuo että on helpompi ja halvempi tehdä tuon polttovälin objektiivi. Muistan kun aloitin kuvausharrastuksen, sai lukea tuota 50mm "nifty-fifty" pakkosyöttöä monessa paikassa (=APS-C 35mm), onneksi en mennyt uskomaan vaan kokeilin zoomilla ensin monessa kuvaustilanteessa miten tuo polttoväli toimisi. Hyvin epäkäytännöllinen on useimmissa tilanteissa, ei saa mahtumaan tarpeeksi kuvaan. Joten yleiskuvaukseen 35mm kinovastaavuus on huomattavasti käytännöllisempi eli APS-C kamerassani 24mm.

        Minulle saattaisi sopia normaaliobjektiivi ainoaksi polttoväliksi varsin mainiosti. Ehkä jopa normaalimakro. Koska arvostan sitä, ettei polttoväli näytä litistävän eikä venyttävän perspektiiviä. Toisaalta valovoimaa.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1913
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1486
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1408
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      16
      1398
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1375
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe