Tiekunnan kokouksen vahvistamien tieyksiköiden riittämättömyys.

Anonyymi

Tiekunnan toimielimeen kuuluva henkilö ei muuttanut tieyksikkölaskelmassa ollutta tieyksiköidensä määrää tiekunnan kokouksessa.
Nyt on neljä vuotta käyttänyt tietä moninkertaisesti tieyksikköihinsä nähden. Onko mahdollista vielä maksattaa käytön mukaan?

103

4062

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jälkikäteen ei onistu, mutta seuraavassa kokouksessa sinun pitää vaatia muutosta kyseisen henilön tieyksiköihin.

      • Anonyymi

        Kyllähän lain mukaan joka neljäs vuosi on pidettävä kokouså, jossa muuttuneet tilanteet kirjataan ja laskelmat uudistetaan.
        Korona on nyt aiheuttanut kokouksien viivästymistä. Mutta ei tämäkään ikuisuuksia kestä.


    • Anonyymi

      Vähän outo tuo tiekunta. Voi sitten ilmoittaa kokouksessa ajonsa vähiksi ja saa tieyksikkömaksunsa sen mukaan. Sitten ajaa moninkertaisesti eikä ole siitä vastuussa.

      Voinee tulevassa kokouksessa väittää ajojen olevan vähäiset ja taas ajaa enemmän. Eikö maksettua suurempi käyttö ole petos tai varkaus?

      • Anonyymi

        Rehellisyyden tarve iskee taas tajuntaan...


    • Anonyymi

      Kokoushsn niistä yksiköistä päättää, vaadi kokouksessa muutosta ko henkilön yksiköihin.

      • Anonyymi

        Mistä kokous tietää ajokerrat? No ehkä tässä tapauksessa koska ylikäyttökin tiedetään.


      • Anonyymi

        Kokousta hallitsee juntta, joka ei oikeudenmukaisuudesta piittaa.


      • Anonyymi

        Ei onnistunut. Kokous ei yksiköitä muuttanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokousta hallitsee juntta, joka ei oikeudenmukaisuudesta piittaa.

        Kyllä tuohon korjausta saadaan vähitellen. Ettei kokous myönnä vastuuvapautta hoitokunnalle, pysähdyttää juntan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokousta hallitsee juntta, joka ei oikeudenmukaisuudesta piittaa.

        Juntan puolustaminen netissä muuttee


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juntan puolustaminen netissä muuttee

        Muuttee=muuttuu
        Netti on ollut laittomuuksien pesä. Rikollisen junttauksen tyyssija.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muuttee=muuttuu
        Netti on ollut laittomuuksien pesä. Rikollisen junttauksen tyyssija.

        Kyllä nettikirjoittelu on ollut yksi vaikuttamiskanavista kun oman käden oikeudella on tiekunnan avulla naapereiden lompakoille jakoon pyritty ja päästykin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokousta hallitsee juntta, joka ei oikeudenmukaisuudesta piittaa.

        Tuohon pienet ympyrät helposti lipsahtavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuohon pienet ympyrät helposti lipsahtavat.

        Liekö varsinainen ongelma että demokratia ei kuulu tiekunnan oikeuksiin. Suurin maanomistaja on kuin feodaaliherra. Jos hän yksin omistaa yli 50 % tieyksiköistä, hän voi sanella päätökset äänestyksissä, vaikka olisi vastassa 10 tai 20 pienen tontin omistajia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liekö varsinainen ongelma että demokratia ei kuulu tiekunnan oikeuksiin. Suurin maanomistaja on kuin feodaaliherra. Jos hän yksin omistaa yli 50 % tieyksiköistä, hän voi sanella päätökset äänestyksissä, vaikka olisi vastassa 10 tai 20 pienen tontin omistajia.

        Meneeköhän tuollainen vanhanaikaisuus vielä nykyään läpi tiekunnassa.
        Sopii epäillä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä kokous tietää ajokerrat? No ehkä tässä tapauksessa koska ylikäyttökin tiedetään.

        Jokainen osakas tietää itse omat ajokertansa. Uusi aikakausi tuo senkin muutoksen että huijaaminen pikkuasioissakin muuttuu taakaksi. Suurpiirteisyys omissa teoissa ja naapurikyttäilyn osuus alkavat muuttua kunniallisuusvaatimusten täyttymykseksi, ei vedätyksen oikeutuksen puolustamiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tuohon korjausta saadaan vähitellen. Ettei kokous myönnä vastuuvapautta hoitokunnalle, pysähdyttää juntan.

        Ei ole hoitokuntaa. Juntan muodostavat toimitsija ja varatoimitsija.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tuohon korjausta saadaan vähitellen. Ettei kokous myönnä vastuuvapautta hoitokunnalle, pysähdyttää juntan.

        Jos nyt ei junaa pysäytäkään, niin keskustelun avaaminen palauttaa itse kullekin mieleen lähtötilanteet...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muuttee=muuttuu
        Netti on ollut laittomuuksien pesä. Rikollisen junttauksen tyyssija.

        Parin vuoden takainen yksityistielain uudistus on tuonut mukanaan paljon uutta sääntelyä, joka nyt rasittaa juntta.... Kun aina on tehty "omalla tavalla"...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meneeköhän tuollainen vanhanaikaisuus vielä nykyään läpi tiekunnassa.
        Sopii epäillä...

        Juntta saattaa edustaa melko suurtakin röyhkeyttä. Mutta kyllä nykymeno alkaa tasaamaan "Euroopanomistajien" röyhkeyttä. Mitä lapsetkin sanoo...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liekö varsinainen ongelma että demokratia ei kuulu tiekunnan oikeuksiin. Suurin maanomistaja on kuin feodaaliherra. Jos hän yksin omistaa yli 50 % tieyksiköistä, hän voi sanella päätökset äänestyksissä, vaikka olisi vastassa 10 tai 20 pienen tontin omistajia.

        Yksityistielaki puoltaa suurinta äänimäärää. Suurin äänimäärä voi olla duunarilla, joka asuu tien varressa ja muut osakkaat ovat mökkiläisiä, puhelinyhdistys ja pari sellaista jotka eivät tule kokoukseen koskaan.
        https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180560
        "1 §
        Lain tarkoitus
        Tämän lain tarkoituksena on turvata asutuksen, elinkeinoelämän ja muiden yhteiskunnallisten tarpeiden edellyttämät kulkuyhteydet kiinteistöille, jotka eivät sijaitse maantie- tai katuverkolla, sekä turvata yksityistieverkon ylläpito ja kehittäminen osana liikennejärjestelmää. Lain tarkoituksena on myös taata yksityisteitä koskevissa asioissa asianosaisten oikeusturva ja tieosakkaiden yhdenvertainen kohtelu."

        Yhdenvertaisuuden joutuu "ostamaan" käräjäoikeudessa ja ostoksen onnistuminen ei ole taattu. Vaikka perustuslaki takaa yhdenvertaisuuden se ei päde tiekunnassa. Oikeuden saanti on lähes estetty. Yksityistielaki on perustuslakia ylempänä. Niin sen tuleekin olla, kun lain todellinen tarkoitus on saattaa yksityistiet liike-elämän ym. "sidosryhmien" maksuttomaan käyttöön.
        Tien rakentajan ja tiekuntalaisen oikeudet on laissa sivuutettu. Mikäli tienkäyttöönsä nähden liikaa maksava äityy häjyksi, ottaa tiekunta toimielimelle oikeusturvavakuutuksen voidakseen turvassa sorsia narisijaa. Näin meillä tapahtui. Ja ainakin IF myöntää oikeusturvavakuutuksen lain rikkomisen turvaamiseksi!

        On autonkäyttövarkaus. Miksi ei ole tienkäyttövarkautta vaan lähtökohtaisesti yksityistiellä voi satunnaisesti ajaa ilman mitään seurauksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä nettikirjoittelu on ollut yksi vaikuttamiskanavista kun oman käden oikeudella on tiekunnan avulla naapereiden lompakoille jakoon pyritty ja päästykin.

        Boltergeist havaittu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tuohon korjausta saadaan vähitellen. Ettei kokous myönnä vastuuvapautta hoitokunnalle, pysähdyttää juntan.

        Kokouksiin tulee vain se juntta ja minä, olen vähemmistössä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meneeköhän tuollainen vanhanaikaisuus vielä nykyään läpi tiekunnassa.
        Sopii epäillä...

        Menee se. On pieni tiekunta ja jäsenet passiivisia. Osa ei kiinnostu kokouksista, osa ei tule kokousten kurjan ilmapiirin vuoksi. Kokouksissa on juntta ja yksi vastustaja.
        Tuntuu kuin yksityistielaki olisi laadittu terrorisoimaan kahta miljoonaa suomalaista. Tämä määrä todellakin käyttää yksityisteitä.

        Maalla ei ole mukavaa. Toinen terrorisoiva toiminto on maanmittaustoimitus. Juuri niistä tulee eniten valituksia (haasteita) maaoikeuksiin. Maanmittareiden hutilointi maksatetaan veronmaksajilla. Haastajakin kyllä maksaa maaoikeudenkäynnistä n. 500 €, mutta tuo ei riitä alkuunkaan kustannuksiin. Jutun mahdollisesti hävinnyt valittaja maksaa vastapuolen kulut ja omat asianajajansa sekä tuon em. 500 €.

        Jotta maalla olisi mukavampaa pitää ottaa kotivakuutuksen yhteyteen kunnollinen oikeusturvavakuutus. Sellainen, joka korvaa omat ja vastapuolen kulut. Korvaussummaksi vähintään 10000€. Silloin on tavallaan kaksi vakuutusta: Toinen korvaa omat kulut ja toinen vastapuolen kulut mikäli häviää jutun. Siis 10000 € ja 10000 €.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liekö varsinainen ongelma että demokratia ei kuulu tiekunnan oikeuksiin. Suurin maanomistaja on kuin feodaaliherra. Jos hän yksin omistaa yli 50 % tieyksiköistä, hän voi sanella päätökset äänestyksissä, vaikka olisi vastassa 10 tai 20 pienen tontin omistajia.

        Yksityistielain mukaan kukaan ei pysty kokouksessa yksin käyttämään yli 30% äänivaltaa.
        Äänileikkuri pätkäisee siitä poikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksityistielain mukaan kukaan ei pysty kokouksessa yksin käyttämään yli 30% äänivaltaa.
        Äänileikkuri pätkäisee siitä poikki.

        Valtakirjoilla voi nousta yli 30 %.


    • Anonyymi

      Jos joku epäilee ylikäyttöä, niin se pitää tuoda esile kokouksessa. Tiekunta sitten päättää kokouksessa miten toimitaan. Tiekunnan päätöksestä voi nostaa moitekanteen maaoikeutena toimivassa käräjäoikeudessa.

      Maanmittauslatoksen sivuilla on asiaa m. yksikoitten laskemisesta.

      • Anonyymi

        Tiekunta päättää. Se on kuin eduskunta
        Hoitokunta toteuttaa. Se on kuin hallitus


      • Anonyymi

        Kanteen nostajan on näytettävä toteen väitteensä! Valvontakameran käyttö on melkein poissuljettu mahdollisuus. Jos tie menee omistamallasi maalla, voit vaikka riistakameralla kuvata. Sitten varminta on ettei auton rekisterinumero erotu kuvissa (mikä onkin varmaa riistakameralla kuvattaessa) eikä henkilöt ole kuvista tunnistettavissa.

        Poikkeus saattaa olla tilanne, jossa rekisterinpitäjä (esim. kauppaliike) kuvaa asiakasvirtaa .
        Ehkäpä Seuraava antaa tarkalle lukijalle viitteitä ja kysykää tietosuojavaltuutetulta.
        Kameravalvonta - Tietosuojavaltuutetun toimisto

        edpb_guidelines_201903_video_devices_fi_0.pdf (europa.eu)

        ”3.1.1 Oikeutettujen etujen olemassaolo 18. Videovalvonta on lainmukaista, jos se on tarpeen rekisterinpitäjän tai kolmannen osapuolen oikeutetun edun tarkoituksen täyttämiseksi, paitsi silloin kun rekisteröidyn edut perusoikeudet ja - vapaudet syrjäyttävät tällaiset edut (6 artiklan 1 kohdan f alakohta). Rekisterinpitäjän tai kolmannen osapuolen oikeutetut edut voivat olla oikeudellisia8 , taloudellisia tai aineettomia etuja9 . ”

        Rekisterinpitäjä lienee tuota sovellettaessa tiekunta ja rekisteröity on tiekunnan jäsen. Voisikohan tuon kääntää niin että se palvelee tiekunnan jäsenen oikeudellisen yhdenvertaisuuden täyttämistä tieyksiköitä jaettaessa?


      • Anonyymi

        Maanmittauslaitoksen ohjeet eivät ole yksityistielain mukaiset. Osa riidoista tuleekin tästä, kun on kahdet ohjteet. Tosin maanmittauslaitoksen ohjeissa sanotaan: Jos joku haluaa yksikkölaskennan yksityistielain mukaisesti, on siitä laskijalle ilmoitettava. Maanmittauslaitoksen ohjeet suosivat paikallisia (suurkäyttäjiä) ja syrjivät kauempaa tulevia.


    • Anonyymi

      Väärin perustellut päätökset tiekunnan kokouksissa voidaan kumota vielä viisi vuotta myöhemmin, saman tiekunnan kokouksen toimesta.

      • Anonyymi

        Mihin tämä tieto perustuu?


      • Anonyymi

        Kuulin sen eräältä tarkastuslautakunnan puheenjohtajalta. Vai onko niin että lautakunnat vetävät lakipykälänsä ihan tukastaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulin sen eräältä tarkastuslautakunnan puheenjohtajalta. Vai onko niin että lautakunnat vetävät lakipykälänsä ihan tukastaan?

        Mikäli tiekunnassa on samat voimasuhteet viidenkin vuoden kuluttua on vanhan päätöksen kumoaminen epätodennäköistä ja tyytymätön osakas saa jatkaa osassaan.

        Vuoden 2019 alussa tullut uusi yksityistielaki (ehkä vanhakin) määrää tekemään yhdenvertaisuustarkastelun, jossa katsotaan ovatko osakkaiden yksiköt ja tienkäyttö oikeassa suhteessa muiden osakkaiden vastaaviin arvoihin.

        Yksityistielain rinnalle on jostakin kummallisesta syystä tullut maanmittauslaitoksen laatimat suositukset, joilla laskien saa erilaiset yksiköt. Näissä suosituksissakin mainitaan tärkeintä olevan, että yksiköt ovat todellisen tienkäytön mukaiset. Seuraava lause ohjeistaa poikkeamaan edellisestä.
        Kenen edun mukaista tämä on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulin sen eräältä tarkastuslautakunnan puheenjohtajalta. Vai onko niin että lautakunnat vetävät lakipykälänsä ihan tukastaan?

        Maalaisjärki jyllää tarkastuslautakunnissa.
        Juristien nippelitietoa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulin sen eräältä tarkastuslautakunnan puheenjohtajalta. Vai onko niin että lautakunnat vetävät lakipykälänsä ihan tukastaan?

        Tuollaista on kyllä tapahtunut. Mutta havaitut laittomuudet voi aina seuraavassa kokouksessa käsitellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäli tiekunnassa on samat voimasuhteet viidenkin vuoden kuluttua on vanhan päätöksen kumoaminen epätodennäköistä ja tyytymätön osakas saa jatkaa osassaan.

        Vuoden 2019 alussa tullut uusi yksityistielaki (ehkä vanhakin) määrää tekemään yhdenvertaisuustarkastelun, jossa katsotaan ovatko osakkaiden yksiköt ja tienkäyttö oikeassa suhteessa muiden osakkaiden vastaaviin arvoihin.

        Yksityistielain rinnalle on jostakin kummallisesta syystä tullut maanmittauslaitoksen laatimat suositukset, joilla laskien saa erilaiset yksiköt. Näissä suosituksissakin mainitaan tärkeintä olevan, että yksiköt ovat todellisen tienkäytön mukaiset. Seuraava lause ohjeistaa poikkeamaan edellisestä.
        Kenen edun mukaista tämä on?

        Samat voimasuhteet =sama juntta
        Kyllä tuohon muutoksia tulee ajan kanssa. Junttaavien vanhempien lapset monesti häpeävät vanhempiensa käytöstä ja huomioivat yhteisen hyvän periaatteet


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäli tiekunnassa on samat voimasuhteet viidenkin vuoden kuluttua on vanhan päätöksen kumoaminen epätodennäköistä ja tyytymätön osakas saa jatkaa osassaan.

        Vuoden 2019 alussa tullut uusi yksityistielaki (ehkä vanhakin) määrää tekemään yhdenvertaisuustarkastelun, jossa katsotaan ovatko osakkaiden yksiköt ja tienkäyttö oikeassa suhteessa muiden osakkaiden vastaaviin arvoihin.

        Yksityistielain rinnalle on jostakin kummallisesta syystä tullut maanmittauslaitoksen laatimat suositukset, joilla laskien saa erilaiset yksiköt. Näissä suosituksissakin mainitaan tärkeintä olevan, että yksiköt ovat todellisen tienkäytön mukaiset. Seuraava lause ohjeistaa poikkeamaan edellisestä.
        Kenen edun mukaista tämä on?

        Jos tyytymättömyys tiekunnan päätökseen perustuu siihen että tiekunta ei ole huomioinut mitä laki asiasta määrää, ei nuijan kopautuksella ole merkitystä. Laki voittaa aina lopulta nuijaa heiluttava tahtotilan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin tämä tieto perustuu?

        Uuden yksityistielain mukaan yksiköt ylittävästä tienkäytöstä voidaan (huom. ei pidä) periä tiemaksuja takautuvasti kolmelta vuodelta (kun kokousten väli on neljä vuotta). Tässäkin on väärin menettelevälle tahallisesti jätetty aukko olla maksamatta yhdeltä vuodelta. Lait ovatkin aina politiikan tuotteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samat voimasuhteet =sama juntta
        Kyllä tuohon muutoksia tulee ajan kanssa. Junttaavien vanhempien lapset monesti häpeävät vanhempiensa käytöstä ja huomioivat yhteisen hyvän periaatteet

        "Junttaavien vanhempien lapset monesti häpeävät vanhempiensa käytöstä ja huomioivat yhteisen hyvän periaatteet"
        Hyvä laki sallii sukupolven mittaisen vääryyden.


    • Anonyymi

      Miten löytää Yksityistielaki 2019 varsinaisen lakitekstin?
      Löysin vain selityksiä muutamiin kohtiin.

    • Anonyymi

      Minäkin yritin lakitekstiä löytää ja Maanmittauslaitoksen julkaisusarjaa n:o 117, joka käsittelee yksityistien tieyksiköintiä.
      Lienevät salaisissa kansioissa.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Maanmittauslaitoksen suositukseksi kirjoitetun tekstin mukaan tieisännöinti (käyttää ko. suosituksia toiminnassaan) mökki saatettaisiin lukea kakkosasunnoksi ja tieyksiköitä siten tulisi enemmän kuin Yksityistielain määräyksillä laskien tulee.

      Kumpiko tapa pätee riitatilanteessa? Lainaus Maanmittauslaitoksen sivuilta: "B. Ympärivuotinen käyttö 600–900 tonnia/lomakiinteistö Lomakiinteistöllä käydään usein ja se on ympärivuotisessa käytössä. Suosituksen alarajan arvoa käytetään esim. kun lomakiinteistöllä oleskellaan 4–5 viikkoa kesällä ja lähes joka viikonloppu muuna aikana. Ylärajan arvoa käytetään silloin kun lomakiinteistö on ns. kakkosasunto."
      https://www.maanmittauslaitos.fi/sites/maanmittauslaitos.fi/files/attachments/2019/04/yksityistien_tieyksikointi.pdf Sivu 20.

      • Anonyymi

        Näyttö ratkaisee kuinka paljon hemmo on mökillään.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Tuleeko yksiköitä mökillä olosta vai tiellä ajamisesta hemmolle?

      • Anonyymi

        Maanmittauslaitoksen teksteistä saa käsityksen, että tietty aika mökinkäyttöä siirtää mökin nimikkeen "kakkosasunto" alle, jolloin tulee kakkosasunnon yksiköt.
        Ajokilometrit eivät näyttäisi merkitsevän mitään.
        Käytännössä, luultavasti, Yksityistielaki jää kolmanneksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maanmittauslaitoksen teksteistä saa käsityksen, että tietty aika mökinkäyttöä siirtää mökin nimikkeen "kakkosasunto" alle, jolloin tulee kakkosasunnon yksiköt.
        Ajokilometrit eivät näyttäisi merkitsevän mitään.
        Käytännössä, luultavasti, Yksityistielaki jää kolmanneksi.

        Tässä erilainen ongelma:
        Tiekunnan kokouksen sihteeri on kirjoittanut pöytäkirjan yhden pykälän ilmeisesti asiaa ymmärtämättä.
        Toinen kokouksessa käsitelty asia on kokonaan poissa pöytäkirjasta.

        Ensimmäiseen kävisi päätöksen oikaisuvaatimus, jolloin uusi kokous kutsuttaisiin koolle.
        Entä kokonaan puuttuva asia, joka on yhdelle toimielimen jäsenelle kiusallinen.?

        Pöytäkirja on vielä vailla tarkastajien allekirjoitusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä erilainen ongelma:
        Tiekunnan kokouksen sihteeri on kirjoittanut pöytäkirjan yhden pykälän ilmeisesti asiaa ymmärtämättä.
        Toinen kokouksessa käsitelty asia on kokonaan poissa pöytäkirjasta.

        Ensimmäiseen kävisi päätöksen oikaisuvaatimus, jolloin uusi kokous kutsuttaisiin koolle.
        Entä kokonaan puuttuva asia, joka on yhdelle toimielimen jäsenelle kiusallinen.?

        Pöytäkirja on vielä vailla tarkastajien allekirjoitusta.

        Tarkastajien tulee tehdä tarkastus ja kirjoittaa pöytäkirjaan havaintonsa sen oikeellisuudesta ja allekirjoittaa sitten..

        Tiekunnassa röyhkeimmät ja kokoustekniikan taitavat vievät asiat päätökseen. Oikeuskäsittely käräjäoikeudessa asianajajan avustamana on niin kallista ettei sinne voi asiaa viedä. Tästä seuraa epäoikeudenmukaisuuden jatkuminen vuosista vuosikymmeniin.
        Onneksi on oikeusvaltio.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä erilainen ongelma:
        Tiekunnan kokouksen sihteeri on kirjoittanut pöytäkirjan yhden pykälän ilmeisesti asiaa ymmärtämättä.
        Toinen kokouksessa käsitelty asia on kokonaan poissa pöytäkirjasta.

        Ensimmäiseen kävisi päätöksen oikaisuvaatimus, jolloin uusi kokous kutsuttaisiin koolle.
        Entä kokonaan puuttuva asia, joka on yhdelle toimielimen jäsenelle kiusallinen.?

        Pöytäkirja on vielä vailla tarkastajien allekirjoitusta.

        Pöytäkirjan tarkastajat lukevat pöytäkirjan, jos siinä on virheitä tai puutteita, he ilmoittavat niistä kokouksen puheenjohtajalle ja sihteerille. Asiaa käydään läpi kunnes kaikki osapuolet ovat tyytyväisiä ja voivat allekirjoittaa pöytäkirjan varauksetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maanmittauslaitoksen teksteistä saa käsityksen, että tietty aika mökinkäyttöä siirtää mökin nimikkeen "kakkosasunto" alle, jolloin tulee kakkosasunnon yksiköt.
        Ajokilometrit eivät näyttäisi merkitsevän mitään.
        Käytännössä, luultavasti, Yksityistielaki jää kolmanneksi.

        Tosiasiassa ei suomessa käytetä lakeja ollenkaan, ne on sellaisia mielipidejuttuja ja kuinka asiat esitetään, kuinka asia on toiminut aikaisemmin, olkoonkin vaikka ei olisikaan lainmukaista.

        https://www.maanmittauslaitos.fi/sites/maanmittauslaitos.fi/files/attachments/2019/04/yksityistien_tieyksikointi.pdf

        "Tieosakas vastaa yksityistien kunnossapito- ja rakentamiskustan-nuksista tieyksiköidensä mukaan. Tieyksiköt lasketaan tieosakkaalle sen hyödyn mukaan, jonka yksityistie osakkaalle tuottaa. Hyöty arvioidaan ja sen muodostamista helpottamaan voidaan antaa vain suuntaa antavia suosituksia. Ohjeita on yksittäistapauksessa sovellettava harkintaa käyt-täen. Tieyksiköiden määrittämisen peruslähtökohtana on tieosakkaan tienkäyttö koko yksityistien matkalla. Lopputuloksen kannalta tärkeintä on, että tieosakkaan tieyksiköt ovat oikeassa suhteessa verrattuna muihin tieosakkaisiin.

        2 TIEYKSIKÖINTI 2.1 YLEISTÄ
        Tiestä saatava hyöty voidaan määrittää tien käytön perusteella. Tien käyttöä kuvaamaan on laskettu valmiiksi painolukuja, jotka kuvaavat liikennelajeittain vuotuisen liikenteen keskimääräistä kokonaispainoa. Tieosakkaan tieyksiköt määritetään tonnikilometreinä. Käytetty matka tarkoittaa tieosakkaan yhdensuuntaista kulkumatkaa ositeltavalla tiellä. Kun ohjeellinen painoluku on luvussa 3 ilmoitettu valmiina tiettyä yksikköä kohden (tonnia/asunto, tonnia/ha), painolukuun sisältyy edestakainen matka. Joissakin tapauksissa painoluku on arvioitava tapauskohtaisesti kuten esimerkiksi erityisliikenteen osalta. Tällöin painoluku määräytyy ajokertojen ja ajoneuvojen painojen perusteella. Jos tietä käytetään sekä meno- että paluumatkaan, on painoluvun saamiseksi matkojen määrä kerrottava kahdella.Tieosakkaan lopullinen tiestä aiheutuva maksu saadaan kun osakkaalle määrätyt tieyksiköt kerrotaan tiekunnan päättämän yhden tieyksikön hinnalla tai tiekunnan talousarviossa perittäväksi määrätty maksu jaetaan tieosakkaille heidän tieyksiköidensä suhteessa".

        Eli tietonnilla tarkoitetaan sitä että suoritetaanko liikennöinti raskaalla ajoneuvolla joka aiheuttaa tietenkin kunnossapitotoimia enemmän kuin henkilöautolla ajo.

        Periaatteessa tuo hyöty lasketaan siitä kuinka pitkällä matkalla osakas voi hyödyntää tietä eli jos hän asuu tuon yksityistien päässä eli hän hyötyy eniten tiestä, niin sitä suuremmat yksiköt hänelle tulee olla, jos taas hän asuu ihan tien ensimmäisellä sadanmetrin matkalla, niin hän ei hyödy tiestä juuri ollenkaan eli siis yksikkömaksu ei voi, eikä saakkaan olla kiinni ajokertamäärien mukaan määriteltävä.

        Miksi te ihmiset ette osaa guugluttaa??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosiasiassa ei suomessa käytetä lakeja ollenkaan, ne on sellaisia mielipidejuttuja ja kuinka asiat esitetään, kuinka asia on toiminut aikaisemmin, olkoonkin vaikka ei olisikaan lainmukaista.

        https://www.maanmittauslaitos.fi/sites/maanmittauslaitos.fi/files/attachments/2019/04/yksityistien_tieyksikointi.pdf

        "Tieosakas vastaa yksityistien kunnossapito- ja rakentamiskustan-nuksista tieyksiköidensä mukaan. Tieyksiköt lasketaan tieosakkaalle sen hyödyn mukaan, jonka yksityistie osakkaalle tuottaa. Hyöty arvioidaan ja sen muodostamista helpottamaan voidaan antaa vain suuntaa antavia suosituksia. Ohjeita on yksittäistapauksessa sovellettava harkintaa käyt-täen. Tieyksiköiden määrittämisen peruslähtökohtana on tieosakkaan tienkäyttö koko yksityistien matkalla. Lopputuloksen kannalta tärkeintä on, että tieosakkaan tieyksiköt ovat oikeassa suhteessa verrattuna muihin tieosakkaisiin.

        2 TIEYKSIKÖINTI 2.1 YLEISTÄ
        Tiestä saatava hyöty voidaan määrittää tien käytön perusteella. Tien käyttöä kuvaamaan on laskettu valmiiksi painolukuja, jotka kuvaavat liikennelajeittain vuotuisen liikenteen keskimääräistä kokonaispainoa. Tieosakkaan tieyksiköt määritetään tonnikilometreinä. Käytetty matka tarkoittaa tieosakkaan yhdensuuntaista kulkumatkaa ositeltavalla tiellä. Kun ohjeellinen painoluku on luvussa 3 ilmoitettu valmiina tiettyä yksikköä kohden (tonnia/asunto, tonnia/ha), painolukuun sisältyy edestakainen matka. Joissakin tapauksissa painoluku on arvioitava tapauskohtaisesti kuten esimerkiksi erityisliikenteen osalta. Tällöin painoluku määräytyy ajokertojen ja ajoneuvojen painojen perusteella. Jos tietä käytetään sekä meno- että paluumatkaan, on painoluvun saamiseksi matkojen määrä kerrottava kahdella.Tieosakkaan lopullinen tiestä aiheutuva maksu saadaan kun osakkaalle määrätyt tieyksiköt kerrotaan tiekunnan päättämän yhden tieyksikön hinnalla tai tiekunnan talousarviossa perittäväksi määrätty maksu jaetaan tieosakkaille heidän tieyksiköidensä suhteessa".

        Eli tietonnilla tarkoitetaan sitä että suoritetaanko liikennöinti raskaalla ajoneuvolla joka aiheuttaa tietenkin kunnossapitotoimia enemmän kuin henkilöautolla ajo.

        Periaatteessa tuo hyöty lasketaan siitä kuinka pitkällä matkalla osakas voi hyödyntää tietä eli jos hän asuu tuon yksityistien päässä eli hän hyötyy eniten tiestä, niin sitä suuremmat yksiköt hänelle tulee olla, jos taas hän asuu ihan tien ensimmäisellä sadanmetrin matkalla, niin hän ei hyödy tiestä juuri ollenkaan eli siis yksikkömaksu ei voi, eikä saakkaan olla kiinni ajokertamäärien mukaan määriteltävä.

        Miksi te ihmiset ette osaa guugluttaa??

        Kokous ei välitä laista mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maanmittauslaitoksen teksteistä saa käsityksen, että tietty aika mökinkäyttöä siirtää mökin nimikkeen "kakkosasunto" alle, jolloin tulee kakkosasunnon yksiköt.
        Ajokilometrit eivät näyttäisi merkitsevän mitään.
        Käytännössä, luultavasti, Yksityistielaki jää kolmanneksi.

        Tästä avautuu herkullinen rahastuskohde lakimiehille ja - naisille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maanmittauslaitoksen teksteistä saa käsityksen, että tietty aika mökinkäyttöä siirtää mökin nimikkeen "kakkosasunto" alle, jolloin tulee kakkosasunnon yksiköt.
        Ajokilometrit eivät näyttäisi merkitsevän mitään.
        Käytännössä, luultavasti, Yksityistielaki jää kolmanneksi.

        Puuttuuko yksityistielaista jotakin oleellista?


      • Anonyymi

        Oletamme että kesämökkiteiden varsilla asuu joku vanhempi pariskunta, jolla ei ole autoa, ehkä vain pappamopo isännällä.
        Kuuluuko pariskunnan osallistua tienhoito kustannuksiin samoin kuin autoilevat (kesämökki) naapurinsa?


      • Anonyymi

        Kumpikin huomioidaan nykyisin.


    • Anonyymi

      Riittämättömyydestä puheenollen:
      Tuli tiekunnan vuosikokouskutsu, allekirjoittajana toimitsija. Tiekunnassa on tiehoitokunta ja sen toinen jäsen on puheenjohtaja. Toimitsijaa ei ole.
      Onko kokous laiton ko. virheen vuoksi?

      • Anonyymi

        Vuosikokouksen kutsuminen on yksityistielain mukaan toimitsijan ja hoitokunnan tehtävä (56.3,7), eli ihan oikein, ainakin tuo meni.


    • Onneksi kohta tulee jokaiseen ajoneuvoon seurantalaite, jolloin yksityistienkin kulutusta voidaan seurata reaaliaikaisesti. Loppuu se ainainen narina niistä yksiköistä.

      • Anonyymi

        " Loppuu se ainainen narina niistä yksiköistä."

        Harmi, olisi niin mukava jatkaa maksamista nelinkertaisesti ajoihin nähden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Loppuu se ainainen narina niistä yksiköistä."

        Harmi, olisi niin mukava jatkaa maksamista nelinkertaisesti ajoihin nähden.

        Aivan mahtavaa lukea....tiekunnan juttuja...
        Onks teitä koskaan oikeen uhattu...tultu supsuttamaan korvanjuureen hyvin vaitonaisesti ettei kukaan muu kuule...ei oo todisteita...hankit hankaluuksia jos et nyt lopeta...suurinpiirtein et turpa kiinni...
        Todella huikeeta touhua ja kysymyksessä tiekunta...
        On kiva tietää etten ole yksin ...meitä on varmaan paljon muitakin keitä koetellaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aivan mahtavaa lukea....tiekunnan juttuja...
        Onks teitä koskaan oikeen uhattu...tultu supsuttamaan korvanjuureen hyvin vaitonaisesti ettei kukaan muu kuule...ei oo todisteita...hankit hankaluuksia jos et nyt lopeta...suurinpiirtein et turpa kiinni...
        Todella huikeeta touhua ja kysymyksessä tiekunta...
        On kiva tietää etten ole yksin ...meitä on varmaan paljon muitakin keitä koetellaan.

        Itse olen vakaasti sitä mieltä, että kun autoilijoiden valvontakoneisto kerran pystytetään, tulee sitä käyttää niin yleisen kuin yksityistenkin tienpitäjien tarkoituksiin. Turha riidellä, jos kerran valvontadata kiistattomasti käytön osoittaa.


      • Anonyymi

        No ei lopu. Nythän vasta aloitetaan yksityistielain mukanaan tuomat korjaukset yksikkölaskelmiin.


      • Anonyymi

        Ei tule seurantalaitteita eikä tieliikennettä kuvaavia kameroita - saattaisivat laittaa maksut kohdalleen - siksi ei tule.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No ei lopu. Nythän vasta aloitetaan yksityistielain mukanaan tuomat korjaukset yksikkölaskelmiin.

        Siis valvontadata osoittaisi käytön, jonka perusteella tieyksikkölaskelmat tehdään.


    • Anonyymi

      Yksityistielaki -18, toteutuuko ja miten se halutaan tulkita, varsinkin jos olet yksin.
      esim.

      X- tiekunta ja X- tekninen lautakunnan mukaan yksityistiemaksu määräytyy toistaisesti X- kunnan kiinteistöverotietojen mukaista käyttötarkoitusta, eikä tien käytön perusteella.
      Tiekunnalla on ilmoitettu perustietolomakkeella tien vähäisestä käytöstä, perheen toinen asunto ja joka on asumaton. Tiekunnassa ei huomioinut vähäistä liikennettä vaan määräsi täyden tieyksikkömaksun. Kuitenkin viidelle asuinkiinteistölle painoluvulle käytettiin korjauskerrointa 0,6 mikä laskee tieyksikkömaksua, jota X-tekninen lautakuntakaan ei huomioinut.


      Kiinteistön rajalle talviauraus laiminlyötiin tehdylle yksityistieosuudelle vuosia. Tiekunnalta laiminlyönneistä ja yhdenvertaisuuteen vedoten anoimme korvausta tieyksikkömaksuihin. Tekemättömästä työstä tiekunta ilmoittanut olevansa valmis korvaamaan yksiköidyn tieosuuden mukaisesti tieurakoitsian tositteita vastaan. Tieyksiköidyn talviauraus jätetty tekemättä v..2013-2016 16 x aurausta/vuosi: Omalle työlle ja kärsimyksillekö ei voi saada hyvitystä.
      Tiekunta vaatii, mikäli toistaisesti asumaton kiinteistöön alhaisempi maksu …Teidän tulee tehdä kiinteistörekisteriin ilmoitus, mikäli toivotte tieyksikkömaksuun muutosta.

      • Anonyymi

        Noinhan se on ja noin sen myös Lawetorder tulkitsi yksiköintioppaasta v.2019.

        Ei tarvitse tehdä mitään ilmoitusta kiinteistörekisteriin (tarkoittivat varmaan ilmoitusta asumattomuudesta), vaan se on katsottava kiinteistön käytön perusteella eli siitä, että jos kiinteistöä käytetään ns. 2 asuntona, niin silloin yksikkömäärää pitää tietoimikunnan vähentää pelkän kiinteistön omistajan ilmoituksen perusteella.

        Auraus.

        Tietoimikunta on tienpitovelvollisuuden vastaisesti jättänyt auraamatta yksityistien koko matkalta, niin tällöin he ovat korvausvelvollisia eikä siihen tarvitse olla mitään kuitteja keneltäkään.

        Katson noita asioita laeista hieman tarkemmin, kunhan tässä ehdin.

        https://www.maanmittauslaitos.fi/sites/maanmittauslaitos.fi/files/attachments/2019/04/yksityistien_tieyksikointi.pdf

        "Tieosakas vastaa yksityistien kunnossapito- ja rakentamiskustan-nuksista tieyksiköidensä mukaan. Tieyksiköt lasketaan tieosakkaalle sen hyödyn mukaan, jonka yksityistie osakkaalle tuottaa. Hyöty arvioidaan ja sen muodostamista helpottamaan voidaan antaa vain suuntaa antavia suosituksia. Ohjeita on yksittäistapauksessa sovellettava harkintaa käyt-täen. Tieyksiköiden määrittämisen peruslähtökohtana on tieosakkaan tienkäyttö koko yksityistien matkalla. Lopputuloksen kannalta tärkeintä on, että tieosakkaan tieyksiköt ovat oikeassa suhteessa verrattuna muihin tieosakkaisiin.

        2 TIEYKSIKÖINTI 2.1 YLEISTÄ
        Tiestä saatava hyöty voidaan määrittää tien käytön perusteella. Tien käyttöä kuvaamaan on laskettu valmiiksi painolukuja, jotka kuvaavat liikennelajeittain vuotuisen liikenteen keskimääräistä kokonaispainoa. Tieosakkaan tieyksiköt määritetään tonnikilometreinä. Käytetty matka tarkoittaa tieosakkaan yhdensuuntaista kulkumatkaa ositeltavalla tiellä. Kun ohjeellinen painoluku on luvussa 3 ilmoitettu valmiina tiettyä yksikköä kohden (tonnia/asunto, tonnia/ha), painolukuun sisältyy edestakainen matka. Joissakin tapauksissa painoluku on arvioi-tava tapauskohtaisesti kuten esimerkiksi erityisliikenteen osalta. Tällöin painoluku määräytyy ajokertojen ja ajoneuvojen painojen perusteella. Jos tietä käytetään sekä meno- että paluumatkaan, on painoluvun saamiseksi matkojen määrä kerrottava kahdella.Tieosakkaan lopullinen tiestä aiheutuva maksu saadaan kun osak-kaalle määrätyt tieyksiköt kerrotaan tiekunnan päättämän yhden tieyk-sikön hinnalla tai tiekunnan talousarviossa perittäväksi määrätty maksu jaetaan tieosakkaille heidän tieyksiköidensä suhteessa".

        Eli tietonnilla tarkoitetaan sitä että suoritetaanko liikennöinti raskaalla ajoneuvolla joka aiheuttaa tietenkin kunnossapitotoimia enemmän kuin henkilöautolla ajo.

        Periaatteessa tuo hyöty lasketaan siitä kuinka pitkällä matkalla osakas voi hyödyntää tietä eli jos hän asuu tuon yksityistien päässä eli hän hyötyy eniten tiestä, niin sitä suuremmat yksiköt hänelle tulee olla, jos taas hän asuu ihan tien ensimmäisellä sadanmetrin matkalla, niin hän ei hyödy tiestä juuri ollenkaan eli siis yksikkömaksu ei voi, eikä saakkaan olla kiinni ajokertamäärien mukaan määriteltävä.

        Miksi te ihmiset ette osaa guugluttaa??


      • Anonyymi

        Tässä hieman lisää ja löytyy myöskin laista: "Yksityistielain 24 §:n mukaan tie on pidettävä tieosakkaiden liiken-netarpeen edellyttämässä kunnossa. Jos tie tai sen osa ei ole kenellekään =====>>>>tieosakkaalle välttämätön<<<===== talvella, voidaan tie jättää auraamatta.

        =========>>>>>>>Tie täytyy kuitenkin pitää liikennöitävässä kunnossa talvellakin kauimmaiseen ympärivuotisesti käytössä olevaan kiinteistöön<<<<<=========.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä hieman lisää ja löytyy myöskin laista: "Yksityistielain 24 §:n mukaan tie on pidettävä tieosakkaiden liiken-netarpeen edellyttämässä kunnossa. Jos tie tai sen osa ei ole kenellekään =====>>>>tieosakkaalle välttämätön<<<===== talvella, voidaan tie jättää auraamatta.

        =========>>>>>>>Tie täytyy kuitenkin pitää liikennöitävässä kunnossa talvellakin kauimmaiseen ympärivuotisesti käytössä olevaan kiinteistöön<<<<<=========.

        Arvoisa anonyymi "Yksityistielaki -18, toteutuuko ja miten se halutaan tulkita, varsinkin jos olet yksin.
        esim.".

        Huomioithan edellisessä lainaamassani on, "käytössä", ei siis ympäri vuotisesti asuttuna eli siis jos käytte, olette ja lämmitätte asuntoa, niin se on silloin käytössä, niin tällöin se tien talvikunnossapito koskee myöskin aurausta perille asti ja tuosta asumattomuudesta ei tarvitse minnekkään ilmoitella.

        Tällä tietoimikunnan puheenjohtajalla on ollut ketunhäntä kainalossa kun on sellaista ilmoittamista vaatinut, hän olisi silloin voinut jättää auraamisen päättyväksi viimeiseen ASUTTUUN taloon asti.

        Älkää antako tuollaisille paskiaisille periksi, vaatika maksu omasta työstänne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arvoisa anonyymi "Yksityistielaki -18, toteutuuko ja miten se halutaan tulkita, varsinkin jos olet yksin.
        esim.".

        Huomioithan edellisessä lainaamassani on, "käytössä", ei siis ympäri vuotisesti asuttuna eli siis jos käytte, olette ja lämmitätte asuntoa, niin se on silloin käytössä, niin tällöin se tien talvikunnossapito koskee myöskin aurausta perille asti ja tuosta asumattomuudesta ei tarvitse minnekkään ilmoitella.

        Tällä tietoimikunnan puheenjohtajalla on ollut ketunhäntä kainalossa kun on sellaista ilmoittamista vaatinut, hän olisi silloin voinut jättää auraamisen päättyväksi viimeiseen ASUTTUUN taloon asti.

        Älkää antako tuollaisille paskiaisille periksi, vaatika maksu omasta työstänne.

        Tiekunnissa voisi soveltaa Kuntaliiton eettisiä sääntöjä, tässä ote:

        3.3 Hyvän hallinnon periaatteet: ”Yhdenvertaisuusperiaate, joka velvoittaa tasapuoliseen kohteluun, johdonmukaisuuteen ja syrjimättömyyteen.”
        3.4.1.” Kunnan toiminnassa ei sallita minkäänlaisia väärinkäytöksiä tai vilpillistä toimintaa, eikä kunnan omaisuutta tai varoja saa käyttää oman edun tavoitteluun.”


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiekunnissa voisi soveltaa Kuntaliiton eettisiä sääntöjä, tässä ote:

        3.3 Hyvän hallinnon periaatteet: ”Yhdenvertaisuusperiaate, joka velvoittaa tasapuoliseen kohteluun, johdonmukaisuuteen ja syrjimättömyyteen.”
        3.4.1.” Kunnan toiminnassa ei sallita minkäänlaisia väärinkäytöksiä tai vilpillistä toimintaa, eikä kunnan omaisuutta tai varoja saa käyttää oman edun tavoitteluun.”

        Vai eettisiä sääntöjä? Ei siellä ole kuin viidakon laki ja tämän sanon kolmen vuosikymmenen kokemuksella.


    • Anonyymi

      Tuskinpa on. Tiekunta on kummajainen. Voi tapahtua näinkin: Isoin osakas maksaa pienen, paljon maksujensa yli ajavan, tiemaksut suurelta osin. Yritettäessä kokouksessa laittaa pienelle osakkaalle lisää yksiköitä tämä suurin estää sen!
      Se suurin osakas ja maksaja estää myöskin tienkäyttömaksun perimisen siltä vähän maksavalta!
      Selittäkääs tämä.

      • Anonyymi

        Juntta on kyseessä. Mikä muoto sillä on, onkin eri asia. Kiristys, korruptio...


      • Anonyymi

        Suurin osakas ja vähän maksava tekevät bisnestä. Yhden maksaessa vain vähän jakautuu puuttuva raha kaikkien muiden osakkaiden maksettavaksi. Näin sen yhden aiheuttama vaje kerätään.
        Tästä seuraa, että vähiten ja eniten maksavat saavat yhteen laskien alennusta, kun kaikilta muilta peritään liikaa. Korruptio?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurin osakas ja vähän maksava tekevät bisnestä. Yhden maksaessa vain vähän jakautuu puuttuva raha kaikkien muiden osakkaiden maksettavaksi. Näin sen yhden aiheuttama vaje kerätään.
        Tästä seuraa, että vähiten ja eniten maksavat saavat yhteen laskien alennusta, kun kaikilta muilta peritään liikaa. Korruptio?

        Ja perustuslaki ei turvaa perusoikeuksia tiekunnassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja perustuslaki ei turvaa perusoikeuksia tiekunnassa.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Perusoikeudet "Muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta perusoikeudet eivät takaa absoluuttista suojaa, vaan perustuslaissa ainoastaan edellytetään, että kyseisen oikeuden loukkaamisesta täytyy säätää lain tasoisesti ja vain tietyissä rajatuissa tarkoituksissa. "

        Siis näin: Perusoikeudet eivät takaa absoluuttista suojaa (on jokunen poikkeus).
        Perustuslaki edellyttää erillistä lakia joihinkin tarkoituksiin. Esim. Yksityistielaki.
        Se siitä sitten, syntyi ihan uusi kuva Suomesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juntta on kyseessä. Mikä muoto sillä on, onkin eri asia. Kiristys, korruptio...

        Tai sukumafia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja perustuslaki ei turvaa perusoikeuksia tiekunnassa.

        Tiekunnassa harjoitallaan lähidemokratiaa tässä kriisiytyvässä ajassa.
        Pitäisi elvyttää vanhanaikainen pikkukylissä vallinnut yhteisöllisyys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Perusoikeudet "Muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta perusoikeudet eivät takaa absoluuttista suojaa, vaan perustuslaissa ainoastaan edellytetään, että kyseisen oikeuden loukkaamisesta täytyy säätää lain tasoisesti ja vain tietyissä rajatuissa tarkoituksissa. "

        Siis näin: Perusoikeudet eivät takaa absoluuttista suojaa (on jokunen poikkeus).
        Perustuslaki edellyttää erillistä lakia joihinkin tarkoituksiin. Esim. Yksityistielaki.
        Se siitä sitten, syntyi ihan uusi kuva Suomesta.

        Joopa, Suomikuva himmenee

        https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwj7k4C8xezoAhVrxIsKHdNcAykQFjABegQIARAB&url=https://www.edilex.fi/lakikirjasto/2225.pdf&usg=AOvVaw1u4RssPEJ0O_9iZ8mM-yfP

        "Asetelma on mielenkiintoinen: muutettu linja rajaa pois mahdollisuuden, että eduskunta tahallaan säätää perustuslain vastaisia lakeja tavallisessa lainsäätämisjärjestyksessä, mutta mahdollistaa sen, että sanaa »rajattu» tulkitaan tuomioistuinkontrollin ulottumattomissa. Sama koskee poikkeuslain alan laventamista tavallisella lailla. "


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joopa, Suomikuva himmenee

        https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwj7k4C8xezoAhVrxIsKHdNcAykQFjABegQIARAB&url=https://www.edilex.fi/lakikirjasto/2225.pdf&usg=AOvVaw1u4RssPEJ0O_9iZ8mM-yfP

        "Asetelma on mielenkiintoinen: muutettu linja rajaa pois mahdollisuuden, että eduskunta tahallaan säätää perustuslain vastaisia lakeja tavallisessa lainsäätämisjärjestyksessä, mutta mahdollistaa sen, että sanaa »rajattu» tulkitaan tuomioistuinkontrollin ulottumattomissa. Sama koskee poikkeuslain alan laventamista tavallisella lailla. "

        " Poikkeuslakimenettelyyn voidaan turvautua vain erityisen poikkeuksellisissa tapauksissa ja pakottavista syistä. Jos poikkeuslakimenettelyyn kuitenkin joudutaan turvautumaan, tulee poikkeus rajata mahdollisimman tarkaksi ja vähäiseksi. Tällöin poikkeus on ensisijaisesti pyrittävä säätämään määräaikaiseksi. " http://lainkirjoittaja.finlex.fi/3-perustuslaki-lainvalmistelussa/3-7/

        Mitä nuo erityisen poikkeukselliset tapaukset ja pakottavat syyt mahtavat olla, että yksityisteiden tienpitoon tarvitaan perustuslain muutos ja sitä seikkaa hämärtämään "poikkeuslaki", joka on Yksityistielaki?
        Tässä on saatettu yksityistiekuntien jäsenet melkoiseen kurimukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Poikkeuslakimenettelyyn voidaan turvautua vain erityisen poikkeuksellisissa tapauksissa ja pakottavista syistä. Jos poikkeuslakimenettelyyn kuitenkin joudutaan turvautumaan, tulee poikkeus rajata mahdollisimman tarkaksi ja vähäiseksi. Tällöin poikkeus on ensisijaisesti pyrittävä säätämään määräaikaiseksi. " http://lainkirjoittaja.finlex.fi/3-perustuslaki-lainvalmistelussa/3-7/

        Mitä nuo erityisen poikkeukselliset tapaukset ja pakottavat syyt mahtavat olla, että yksityisteiden tienpitoon tarvitaan perustuslain muutos ja sitä seikkaa hämärtämään "poikkeuslaki", joka on Yksityistielaki?
        Tässä on saatettu yksityistiekuntien jäsenet melkoiseen kurimukseen.

        Korona on kovasti nostanut kuumetta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja perustuslaki ei turvaa perusoikeuksia tiekunnassa.

        Juntan perusoikeudet eivät perustu mihinkään lakiin.
        Oman käden oikeudessa on voimassa vain nyrkkisäännöt.
        Voideltu nyrkki, hm, hm


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juntan perusoikeudet eivät perustu mihinkään lakiin.
        Oman käden oikeudessa on voimassa vain nyrkkisäännöt.
        Voideltu nyrkki, hm, hm

        Ellei tiekunta saa tieysiköitä oikeudenmukaisiksi eli tien käytön mukaisiksi voi tieosakas pyytää tietoimituksen maanmittauslaitokselta. https://www.maanmittauslaitos.fi/huoneistot-ja-kiinteistot/maanmittauspalvelut/yksityistietoimitus Toimituksen maksaa yleensä hakija.

        Tässä on yksi niistä tapauksista, joissa poikkeuslaki (jollainen yksityistielaki on) tekee vääryyttä tieosakkaalle, kun tiekunta on syyllinen väärään yksikköjakoon. Tietoimituksella haetaan yhdenvertaisuutta, jonka perustuslaki takaa jokaiselle, mutta yksityistielaki pakottaa hankkimaan yhdenvertaisuuden maksullisella tietoimituksella.

        Tuo tilanne (laillinen kyllä) suosii isoja tieosakkaita ja syrjii pieniä. Lain laadintaan ovat vaikuttaneet yksityisteitä tarvitsevat ulkopuoliset "intsessipiirit", esim. liike-elämä.
        Niukat kiitokset lainsäätäjälle eli eduskunnalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ellei tiekunta saa tieysiköitä oikeudenmukaisiksi eli tien käytön mukaisiksi voi tieosakas pyytää tietoimituksen maanmittauslaitokselta. https://www.maanmittauslaitos.fi/huoneistot-ja-kiinteistot/maanmittauspalvelut/yksityistietoimitus Toimituksen maksaa yleensä hakija.

        Tässä on yksi niistä tapauksista, joissa poikkeuslaki (jollainen yksityistielaki on) tekee vääryyttä tieosakkaalle, kun tiekunta on syyllinen väärään yksikköjakoon. Tietoimituksella haetaan yhdenvertaisuutta, jonka perustuslaki takaa jokaiselle, mutta yksityistielaki pakottaa hankkimaan yhdenvertaisuuden maksullisella tietoimituksella.

        Tuo tilanne (laillinen kyllä) suosii isoja tieosakkaita ja syrjii pieniä. Lain laadintaan ovat vaikuttaneet yksityisteitä tarvitsevat ulkopuoliset "intsessipiirit", esim. liike-elämä.
        Niukat kiitokset lainsäätäjälle eli eduskunnalle.

        Kysyä voi: mailto:[email protected] https://www.edilex.fi/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysyä voi: mailto:[email protected] https://www.edilex.fi/

        Suurimmalla osalla kinkkisiä yksityistie kysymyksiä pohtineilla asiat ovat kaukana laki tupien saivartelutasosta.
        Junttaus on niin vanhaa perua oleva käytäntö että nykyjokamiehenoikeudet, eli demokratia vaatimus, riittää ratkomaan monta pulmakohtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurimmalla osalla kinkkisiä yksityistie kysymyksiä pohtineilla asiat ovat kaukana laki tupien saivartelutasosta.
        Junttaus on niin vanhaa perua oleva käytäntö että nykyjokamiehenoikeudet, eli demokratia vaatimus, riittää ratkomaan monta pulmakohtaa.

        Junttaus myös aiheuttaa pulmia varsinkin pienissä tiekunnissa. Kahden juntta voi hallita mielin määrin kunhan sillä on tieyksiköiden enemmistö. Eikä juntan toiminnasta ole säädetty rangaistusta, mutta oikeuttaan hakeva tieosakas joutuu maksamaan käräjäoikeuden tai tietoimituksen.
        Takuulla on lobattu ja juntattu lakia säädettäessä ja yksityisteiden ulkopuoliset ovat voittaneet.
        Yksityisteitä ollaan siirtämässä yhä vapaampaan ulkopuolisten käyttöön.
        Laittakaa palautetta: [email protected]


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Junttaus myös aiheuttaa pulmia varsinkin pienissä tiekunnissa. Kahden juntta voi hallita mielin määrin kunhan sillä on tieyksiköiden enemmistö. Eikä juntan toiminnasta ole säädetty rangaistusta, mutta oikeuttaan hakeva tieosakas joutuu maksamaan käräjäoikeuden tai tietoimituksen.
        Takuulla on lobattu ja juntattu lakia säädettäessä ja yksityisteiden ulkopuoliset ovat voittaneet.
        Yksityisteitä ollaan siirtämässä yhä vapaampaan ulkopuolisten käyttöön.
        Laittakaa palautetta: [email protected]

        Kyllä meidänkin tiekunnassa puheenjohtaja aikoi syöttää omat päätöksensä osakkaille toteutettuina vaikka osakkaat eivät olleet vielä edes kuulleet, mistä oli tarkoitus päättää kokouksessa.
        Onneksi tuli tämä koronakaranteeni hidastamaan vauhtisokean puheenjohtajan aivoituksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ellei tiekunta saa tieysiköitä oikeudenmukaisiksi eli tien käytön mukaisiksi voi tieosakas pyytää tietoimituksen maanmittauslaitokselta. https://www.maanmittauslaitos.fi/huoneistot-ja-kiinteistot/maanmittauspalvelut/yksityistietoimitus Toimituksen maksaa yleensä hakija.

        Tässä on yksi niistä tapauksista, joissa poikkeuslaki (jollainen yksityistielaki on) tekee vääryyttä tieosakkaalle, kun tiekunta on syyllinen väärään yksikköjakoon. Tietoimituksella haetaan yhdenvertaisuutta, jonka perustuslaki takaa jokaiselle, mutta yksityistielaki pakottaa hankkimaan yhdenvertaisuuden maksullisella tietoimituksella.

        Tuo tilanne (laillinen kyllä) suosii isoja tieosakkaita ja syrjii pieniä. Lain laadintaan ovat vaikuttaneet yksityisteitä tarvitsevat ulkopuoliset "intsessipiirit", esim. liike-elämä.
        Niukat kiitokset lainsäätäjälle eli eduskunnalle.

        Kyllä täytyy varsin pihalla olla, jos yksityistielakia pitää poikkeuslakina...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä täytyy varsin pihalla olla, jos yksityistielakia pitää poikkeuslakina...

        Tosiaan. On mennyt puurot ja vellit sekaisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosiaan. On mennyt puurot ja vellit sekaisin.

        "Poikkeuslaki on laki, joka syrjäyttää oikeusjärjestyksen yleisiä periaatteita tai puuttuu kansalaisten perusoikeuksiin, kuten tasa-arvoisuuteen lain edessä. "
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Poikkeuslaki
        Yksityistielaki loukkaa yhdenvertaisuutta, joka on perusoikeus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Poikkeuslaki on laki, joka syrjäyttää oikeusjärjestyksen yleisiä periaatteita tai puuttuu kansalaisten perusoikeuksiin, kuten tasa-arvoisuuteen lain edessä. "
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Poikkeuslaki
        Yksityistielaki loukkaa yhdenvertaisuutta, joka on perusoikeus.

        Jos noin on, silloin lakia on korjattava. Yhdenvertaisuus on nykyaikaa.
        Kartanonomistajasukupolvi elää menneessä. Jos lainsäädäntövalta sitä ei ole tajunnut, sen on aika tajuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurin osakas ja vähän maksava tekevät bisnestä. Yhden maksaessa vain vähän jakautuu puuttuva raha kaikkien muiden osakkaiden maksettavaksi. Näin sen yhden aiheuttama vaje kerätään.
        Tästä seuraa, että vähiten ja eniten maksavat saavat yhteen laskien alennusta, kun kaikilta muilta peritään liikaa. Korruptio?

        Näin sen lainsäätäjä on ajatellut ja perustuslakivaliokunta... ruusutarhassa uneksii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Poikkeuslakimenettelyyn voidaan turvautua vain erityisen poikkeuksellisissa tapauksissa ja pakottavista syistä. Jos poikkeuslakimenettelyyn kuitenkin joudutaan turvautumaan, tulee poikkeus rajata mahdollisimman tarkaksi ja vähäiseksi. Tällöin poikkeus on ensisijaisesti pyrittävä säätämään määräaikaiseksi. " http://lainkirjoittaja.finlex.fi/3-perustuslaki-lainvalmistelussa/3-7/

        Mitä nuo erityisen poikkeukselliset tapaukset ja pakottavat syyt mahtavat olla, että yksityisteiden tienpitoon tarvitaan perustuslain muutos ja sitä seikkaa hämärtämään "poikkeuslaki", joka on Yksityistielaki?
        Tässä on saatettu yksityistiekuntien jäsenet melkoiseen kurimukseen.

        Yksi syy on saattaa yksityistiet yleiseen käyttöön. Toinen syy on maksattaa vapaa-ajan asukkailla maaseudun tienkäyttöä. Viimemainittu pyrkimys tiekunnassamme on todella vahva.
        Pahalta tuntuu, en juurikaan mene kauppaan mökkikunnassa vaan hankin lähes kaiken asuinkunnastani.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos noin on, silloin lakia on korjattava. Yhdenvertaisuus on nykyaikaa.
        Kartanonomistajasukupolvi elää menneessä. Jos lainsäädäntövalta sitä ei ole tajunnut, sen on aika tajuta.

        Laki tehdään poliittisin päätöksin eli asianhoidollisin päätöksin.
        Tiekuntien ulkopuolisien asianhoidollisiin pyrkimyksiin kuuluu käyttää teitä halvalla ja sekin, että tiet ovat hyvässä kunnossa. Tehdään siis lisälaki, jonka mukaan tiekunnan tien kuoppaan autonsa rikkonut saa korvauksen (kun ei viitsinyt kääntää rattia ja ajaa huolella).

        Yksityistiet ovat enimmäkseen vanhoja, tehty keveille ajoneuvoille. Nyt näille teille pakkaavat raskaat jakeluautot käyden jo alkumatkasta (ennen kuorman kevenemistä) polkemassa raiteet teille, joita ei ole tarkoitettu raskaaseen liikenteeseen.

        Isot puutavara-autot hakevat yön pimeydessä pienen puulajikenipun kerrallaan. Seuraavalla viikolla haetaan toinen lajike yhtä isolla ajoneuvoyhdistelmällä. Ajoneuvojen painot rasittavat tietä kymmenmertaisesti kuormiin nähden.

        Vanha isäntä ja mökkiläinen koettavat pitää tietä edes vähän kunnossa, mutta isompimaavarainen auto olisi tarpeen. Maaseudun sukupolven vaihdoksessa saalistajat iskevät tietäessään vanhan väen luottavan lakiin, oikeudenmukaisuuteen ja hyviin tapoihin ja olevan tietämättömiä kiinteistönvälittäjän ja maanmittarin ystävyydestä.
        Erityisesti kuolinpesät menettävät ympäristön rohmujen tietäessä kaiken olevan sekaisin. Nuori väki muualla ja vanhojen voimat vähissä.

        Näin hallintaa ja omaisuutta siirtyy... Eikä edes persut pidä tupailtoja asian tiimoilta. Maaseudun tulevaisuus ei julkaise, eikä ministerin korva heilahda. Antaa mennä vaan...
        näin asianhoidollisesti eli poliittisin ohjauksin ja lakimuutoksin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laki tehdään poliittisin päätöksin eli asianhoidollisin päätöksin.
        Tiekuntien ulkopuolisien asianhoidollisiin pyrkimyksiin kuuluu käyttää teitä halvalla ja sekin, että tiet ovat hyvässä kunnossa. Tehdään siis lisälaki, jonka mukaan tiekunnan tien kuoppaan autonsa rikkonut saa korvauksen (kun ei viitsinyt kääntää rattia ja ajaa huolella).

        Yksityistiet ovat enimmäkseen vanhoja, tehty keveille ajoneuvoille. Nyt näille teille pakkaavat raskaat jakeluautot käyden jo alkumatkasta (ennen kuorman kevenemistä) polkemassa raiteet teille, joita ei ole tarkoitettu raskaaseen liikenteeseen.

        Isot puutavara-autot hakevat yön pimeydessä pienen puulajikenipun kerrallaan. Seuraavalla viikolla haetaan toinen lajike yhtä isolla ajoneuvoyhdistelmällä. Ajoneuvojen painot rasittavat tietä kymmenmertaisesti kuormiin nähden.

        Vanha isäntä ja mökkiläinen koettavat pitää tietä edes vähän kunnossa, mutta isompimaavarainen auto olisi tarpeen. Maaseudun sukupolven vaihdoksessa saalistajat iskevät tietäessään vanhan väen luottavan lakiin, oikeudenmukaisuuteen ja hyviin tapoihin ja olevan tietämättömiä kiinteistönvälittäjän ja maanmittarin ystävyydestä.
        Erityisesti kuolinpesät menettävät ympäristön rohmujen tietäessä kaiken olevan sekaisin. Nuori väki muualla ja vanhojen voimat vähissä.

        Näin hallintaa ja omaisuutta siirtyy... Eikä edes persut pidä tupailtoja asian tiimoilta. Maaseudun tulevaisuus ei julkaise, eikä ministerin korva heilahda. Antaa mennä vaan...
        näin asianhoidollisesti eli poliittisin ohjauksin ja lakimuutoksin.

        "Vanha isäntä ja mökkiläinen koettavat pitää tietä edes vähän kunnossa, mutta isompimaavarainen auto olisi tarpeen."
        Joo, ei ne kuljetusfirmat ja puunmyyjät myönnä raiteita aiheuttaneensa. Lienevät ottaneet rekkojen alle ikivanha levitaatioon perustuvan menetelmän eli lentävän maton sinne rekan alle.


    • Anonyymi

      Yleisesti ottaen niihin tiekunnan kokouksiin kannattaa mennä, ottaa kantaa ja perustella asiat. Kaikki vapaamatkustus pitää saada kitkettyä. Eli hommatkaa kartta ja esim. metsäpalstat, jotka eivät aivan suoraan rajoitu ko. yksityistiehen, mutta jonne periaatteessa on mentävä yksityistien kautta, vaikka välissä olevaa rasiteyhteyttä käyttäen, on saatava maksajiksi.

      Kesämökkeilijöissä on väkeä, jotka väittävät että menevät vain pyörällä sinne juhannuksena kun "on ikää". Mahdollisesti nämä samat henkilöt yrittävät saada siellä kaupungin kerrostaloasunnossaan vapautuksen kesän vesimaksuista, koska "ovat mökillä koko kesän". Se perusmaksu ei riipu käytöstä, vaan kyse on käyttömahdollisuudesta ja koskee kiinteistöä, ei sen omistajaa. Tämä on siis tärkeä pointti, eli käytön vähäisyys ei ole mikään syy vapautua maksusta. Sitten esimerkiksi on kuulemma isoja metsänomistajia, jotka eivät suostu maksamaan vaikka tie kulkee heidän maittensa läpi. Väittävät että kulkevat "poikittain" eivätkä koskaan hyödynnä tietä ja tie on heille vain rasite tms. Sitten 15 v päästä kumminkin käyttävät. Näille myös maksulappu vaikka kuinka huutaisivat pää punaisina. Kai minäkin huutaisin 10 minuuttia jos siitä saa maksun. Siitähän tuossa on kyse eli yritetään painostaa kokousväkeä tylyllä esiintymisellä. Mutta lappu vaan maksuun ja ulosottoon jos ei maksa.

      Maksajapohja pitää yksityisteissä saada laajaksi, jotta saadaan rahaa hoitoa varten. Muutoin tien kunto heikkenee koko ajan ja kiinteistöjen arvo laskee sekä käyttö vaikeutuu.

      • Anonyymi

        Ei ole helppo selvittää mitkä kiinteistöt ovat tien piirissä. Tiekunnan hallinto ei anna osakkaiden yhteystietoja. Ei sitten ole mahdollisuutta puhelimitse kysellä onko kokouskutsut tulleet kaikille. Juntta voi soitella ja vahvistaa asemaansa.

        Maanmittauslaitokselta voi tiedustella mikä kuolinpesän osa edustaa tiekunnassa tai kuka on perinyt kiinteistön. Tämä se vasta vaikea ja sotkuinen tehtävä on, minä en onnistunut.

        Selvät tapaukset saa MML:n kiinteistötietorekisteristä , kymmenkunta puhelimitse maksutta ja postitse maksullisena. Kyllä se perikunta jaksaa selvittää ennen kuin joku sotkee koko kuvion ja maanmittari vahvistaa ja on kuukausi aikaa valittaa maaoikeuteen ja sitten korkeimpaan oikeuteen...
        Oikein asiakasystävällinen systeemi.


    • Anonyymi

      Aina on mahdollista sopia uusista käytännöistä tiekunnan kokouksissa.
      Harvoin ensimmäiseksi puheenvuoroksi osuu käräjille lähtemisehdotus, kuten täällä.

    • Anonyymi

      Jälkikäteen on vaikea virheellistä yksiköintiä korjata. Tulee kalliimmaksi käräjöinti kuin mitä oikaisu muhdollisesti tuottaisi hyötyä.
      Mutta jatkossa pitää olla kokouksissa skarppina.
      Juntta tarvitsee rajoja.

    • Anonyymi

      kuulemma tieyksiköt on salassa pidettävää tietoa täälläpäin. meitä mökkiläisiä epäilyttää että paikalliset maksattavat tien meillä. ei saada nähdä yksikkölaskelmia

      • Anonyymi

        Tuon voisi kyllä haastaa.
        t: Yhden tiekunnan sihteeri


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuon voisi kyllä haastaa.
        t: Yhden tiekunnan sihteeri

        Käräjöinti maksaa. Meillä tiekunnan hallinto otti vastuuvakuutuksen voidakseen ylläpitää epäoikeudenmukaista yksikköjakoa. Vakuutusyhtiö IF myöntää tällaisen vakuutuksen, jota vääryyttä kärsinytkin maksaa toisten eduksi!

        Yleisesti luullaan ettei kameravalvonnalla saa rekisteröidä tien käyttöä ja siten saada maksuja kohdalleen. Ilman mitään kommervenkkejä saa kuvata paikoilla, joille on vapaa pääsy. Yksityistielle on vapaa pääsy ellei kieltäviä kylttejä ole.

        Oikeutetun edun saamiseksi saa (EU- säädöstenkin mukaan) suorittaa kameravalvontaa. Tähän liittyy pari muotoseikkaa. Ajojen mukainen tiemaksu on oikeutettu etu.

        Perustuslakivaliokunta on täysin noviisi näissä asioissa. Suomen tieyhdistys neuvoo omaksi (liike-elämän ) edukseen tiekuntia. https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjslOjRh8uDAxW0JBAIHdbSCooQFnoECAgQAQ&url=https://www.tieyhdistys.fi/&usg=AOvVaw1jErJlZPZX8-6h-T8Rzazh&opi=89978449

        Tieyhdistys ei ole mökkiläisen asialla https://www.tieyhdistys.fi/juhlavuosi/tieyhdistyksen-historia/


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

      "Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      197
      5958
    2. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      144
      2817
    3. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      44
      2287
    4. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä?
      Ikävä
      93
      2039
    5. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

      Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      238
      2001
    6. Mitkä on ne arvot?

      Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      229
      1385
    7. Missä näit kaivattusi

      ekaa kertaa?
      Ikävä
      76
      1352
    8. Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin

      Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa
      Maailman menoa
      283
      1303
    9. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

      Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      13
      1277
    10. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

      Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      5
      1224
    Aihe