Ratkaisu ylinopeuksiin

Eilen uutisoitiin liikkuvan poliisin Helsingin yksikön keränneen lauantaina 30 ihmisen kortit kuivumaan ylinopeuden vuoksi.

Vaikka ylinopeussakkoja nostettaisiin entisestään ja kortteja otettaisiin kuivumaan entistä herkemmin, ei kaahaamiset kuitenkaan merkittävästi vähene.

Ehdotan käyttöön seuraavanlaista keinoa: Kaahaaja laitettaisiin uudestaan autokoulun penkille ja lopulta teoria- sekä inssikokeeseen. Jos koulun pääsisi kunnialla läpi, kortin saisi takaisin. Jos koulu ei kiinnostaisi syystä tai toisesta, niin kortti jäisi poliisin huostaan.

25

1715

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olla...

      hieman tyhmä.

    • rajoitukset kohdalleen

      JOO

      Kohta ihmiset ajaa ilman korttia ja taas on uutisoitavaa. Rajoitukset ovat jo niin alhaiset, että mökin muijakin ajaa vahingossa kortin kuivumaan. 40 km/h suora tie, oikea nopeus olis 70 km/h, jota ihmiset ajaa luontaisesti. Nopeus valvonta väärissä paikoissa lähestyy vanhaa armeijan simputusta, joka muuten on kielletty. Kaahaaminen on täysin eri asia, kuin nopeus rajoituksen rikkominen. 80.000 km vuodessa ajavana tiedän useita paikkoja, joissa kortti lähtee vahingossa suuremmiltakin kaahauksen vastustajilta. Suomessa on pitkiä suoria, joissa ei ole risteyksiä, taloja tai muutakaan oleellista, mutta rajoitus 50-60 km/h. Alamäki nostaa vauhdin ja harvempi jarruttelee.

      Jos rajoitus on 80 km/h ja joku tollo ajaa metsään 140 km/h nopeudella, niin tästä viisaat tekee johtopäätöksen, että ylinopeus on syy onnettomuuteen ja rajoitus on muutettava 60 km/h. SUOMESSA EI KOHTA NOUDATETA MITÄÄN LAKEJA, KUN NIITÄ EI KOETA MIELEKKÄIKSI. TURVALLISUUDEN PERUSTEELLA VOIDAAN KIUSATA JA KYYKYTTÄÄ IHMISIÄ MIELINMÄÄRIN EIKÄ KUKAAN PUUTU ASIAAN.

      • Kepa69

        "Jos rajoitus on 80 km/h ja joku tollo ajaa metsään 140 km/h nopeudella, niin tästä viisaat tekee johtopäätöksen, että ylinopeus on syy onnettomuuteen ja rajoitus on muutettava 60 km/h. SUOMESSA EI KOHTA NOUDATETA MITÄÄN LAKEJA, KUN NIITÄ EI KOETA MIELEKKÄIKSI. TURVALLISUUDEN PERUSTEELLA VOIDAAN KIUSATA JA KYYKYTTÄÄ IHMISIÄ MIELINMÄÄRIN EIKÄ KUKAAN PUUTU ASIAAN."

        AMEN!
        Ei ne onnettomuudet ja ylinopeudet lopu rajoituksia laskemalla. Milloinhan nämä luupääpäättäjät se tajuaisivat.
        Alinopeutta ajavat ja alhaiset rajoitukset meidät laittavat kaahaamaan ja ajamaan ylinopeutta.
        Jos joutuu roikkumaan alinopeutta ajelevan henkilön, joka ei edes älyä laskea ohi, perässä pidempään, tulee itsellänikin joskus tehtyä aika rajuja ohituksia.


    • nyt jo...

      Oikea, Paras, ja Halvin ratkaisu "ylinopeuksiin" ON, nostaa tiekohtaisia nopeuksia 20km/h. Ja kaikki ovat tyytyväisiä. Älkää saivarrelko!

      • Manu

        liikenneonnettomuudet lisääntyisivät ja pahenevisivat jos näillä liikennevirroilla ja tiestöllä tiekohtaisia nopeuksia nostettaisiin 20km/h.


      • Runttaaja
        Manu kirjoitti:

        liikenneonnettomuudet lisääntyisivät ja pahenevisivat jos näillä liikennevirroilla ja tiestöllä tiekohtaisia nopeuksia nostettaisiin 20km/h.

        Kun se on jokseenkin varmaa, että liikennevirrat eivät tule lähitulevaisuudessa vähenemään, elleivät autot nouse ilmaan. Vois olettaa, että ne onnettomuudetkin tulevat lisääntymään ja yksi kolari saattaa aiheuttaa useita muita kolareita.

        Ajoneuvojen välisiä nopeuseroja tulee myös aina olemaan, vaikka kuinka yritettäisiin rajoituksia alentaa, tai sitten mennään kaikki traktoreiden nopeudella ja rajoittimin varustetuilla autoilla.

        Järkevin ja halvin keino olisi leventää pääteiden pientareet (Ruotsin mallin mukaisesti) väistöpientareiksi. Ne toimisivat samalla kiihdytys- ja jättäytymiskaistoina. Tiekohtaisia rajoituksia voitaisiin aivan hyvin silloin nostaa ja risteysalueiden typerät alennetut rajoitukset poistaa. Takaa tulevaa nopeampaa olisi velvollisuus väistää levennetylle pientareelle.

        Johan alkais lliikenne sujua ja voitaisiin rauhassa odotella valtion talouden kohenemista uusien moottoritiehankkeiden aloittamiseksi.


      • 55 tkm vuodessa
        Runttaaja kirjoitti:

        Kun se on jokseenkin varmaa, että liikennevirrat eivät tule lähitulevaisuudessa vähenemään, elleivät autot nouse ilmaan. Vois olettaa, että ne onnettomuudetkin tulevat lisääntymään ja yksi kolari saattaa aiheuttaa useita muita kolareita.

        Ajoneuvojen välisiä nopeuseroja tulee myös aina olemaan, vaikka kuinka yritettäisiin rajoituksia alentaa, tai sitten mennään kaikki traktoreiden nopeudella ja rajoittimin varustetuilla autoilla.

        Järkevin ja halvin keino olisi leventää pääteiden pientareet (Ruotsin mallin mukaisesti) väistöpientareiksi. Ne toimisivat samalla kiihdytys- ja jättäytymiskaistoina. Tiekohtaisia rajoituksia voitaisiin aivan hyvin silloin nostaa ja risteysalueiden typerät alennetut rajoitukset poistaa. Takaa tulevaa nopeampaa olisi velvollisuus väistää levennetylle pientareelle.

        Johan alkais lliikenne sujua ja voitaisiin rauhassa odotella valtion talouden kohenemista uusien moottoritiehankkeiden aloittamiseksi.

        Puhut täyttä asiaa. Valitettavasti vaan tämäkin järkevä ehdotus on nykypäivän viherpiipero-turvallisuus -Suomessa myöskin täysin haavetta. Kun demarien linja liikenteen suhteen on sama kuin verotuksessakin. Eli paskaa käteen kaikille ja hyvinvoiville vielä vähän ekstraa ettei pääse erottumaan joukosta.


      • AJH
        Manu kirjoitti:

        liikenneonnettomuudet lisääntyisivät ja pahenevisivat jos näillä liikennevirroilla ja tiestöllä tiekohtaisia nopeuksia nostettaisiin 20km/h.

        ...ajateltiin, että jos liikenne kerran mukavasti sujuu vaikka valtaosa ajaa pientä ylinopeutta, niin ehkäpä rajoitus on liian alhainen. Joten rajoituksia nostettiin ja mitään haittavaikutuksia ei tullut. Olisi mukava nähdä näin tapahtuvan meilläkin, mutta en voi kuvitella, että suomalainen virkamies voisi ikinä myöntää olevansa väärässä ja kansan oikeassa.


    • juj

      Meinaatko että joku näistä ylinopeutta ajavista vastaisi kokeessa saavansa ajaa 206km/h?

      Idea onkin "tunne säännöt niin osaat rikkoa niitä oikein."

    • Runttaaja

      Ei siihen mitään muuta ratkaisuakaan tarvi kuin rajoitusten nostaminen järkevälle tasolle.

      Ylinopeudesta ei muuten oteta kortteja kuivumaan, vaan hyllylle.

      Tuo uudestaan autokouluun pakottaminen on aivan typerää ja sitäpaitsi jo nyt osittain käytössä ainakin Varkaudessa. Se on aivan turhaa simputtamista mitättömästä rikkeestä, mutta varkautelainen pikkuhitleri nauttii sellaisesta.

      • Zunami

        Eli missäs muualla olikaan yhtä korkeat rajoitukset kuin meillä, Saksan moottoriteitä ei nyt oteta lukuun.


      • Zunami kirjoitti:

        Eli missäs muualla olikaan yhtä korkeat rajoitukset kuin meillä, Saksan moottoriteitä ei nyt oteta lukuun.

        .....ja niiden jakaminen myös

        PS. Ruotsissa kyllä Lapissa saa ajaa 110km/h monilla tieosuuksilla, kun Suomessa on 100 tai 80.


      • Runttaaja
        Zunami kirjoitti:

        Eli missäs muualla olikaan yhtä korkeat rajoitukset kuin meillä, Saksan moottoriteitä ei nyt oteta lukuun.

        http://groups.msn.com/Goldfingerinkyykytyspalsta/kyykytetyille.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=112

        Kuva on Ruotsista ja huomaa, että kyseessä ei ole moottoritie. Ruotsissa on puhuttu motarien rajoituksen nostamisesta ja uskon, että niin tapahtuukin jossain vaiheessa. Kuvan mukaisella tiellä ei Suomessa saa missään ajaa tuota nopeutta, vaan yleisimmin rajoitus on 80.

        Sitten esimerkki Tanskasta: http://www.aamulehti.fi/autot/juttu/1899988.shtml

        Joissain maissa kuulemma rajoitukset katsotaan lähinnä suuntaa-antaviksi ja niin pitäisi olla täälläkin.


      • Bennett4
        Zunami kirjoitti:

        Eli missäs muualla olikaan yhtä korkeat rajoitukset kuin meillä, Saksan moottoriteitä ei nyt oteta lukuun.

        On yleensä moottoriteillä rajoitus 130km/h, Italiassa 150km/h. Yleisrajoitukset taitaa olla 80-90km/h.


      • Auto- Antero
        Bennett4 kirjoitti:

        On yleensä moottoriteillä rajoitus 130km/h, Italiassa 150km/h. Yleisrajoitukset taitaa olla 80-90km/h.

        Jokapuolella maailmaa ajelleena TIEDÄN, että Italiassa saa ajaa korkeintan 130km/h motarilla!
        Tosin yleisesti ajetaan sitä 150km/h, miltei kaikki. Poliisi ei puutu siihen.

        Itse näin johtajaluokan Pösön vetävän ohitseni 200km/h! Hetken päästä tankatessani poliisi puhutteli pösömiestä huoltoasemalla. Sinne jäivät keskustelemaan lähtiessäni "vapaalla nopeudella" ohjustamaan loistoautoani. Olin turvallisin mielin puhtaalla tiellä.


      • Bennett4
        Auto- Antero kirjoitti:

        Jokapuolella maailmaa ajelleena TIEDÄN, että Italiassa saa ajaa korkeintan 130km/h motarilla!
        Tosin yleisesti ajetaan sitä 150km/h, miltei kaikki. Poliisi ei puutu siihen.

        Itse näin johtajaluokan Pösön vetävän ohitseni 200km/h! Hetken päästä tankatessani poliisi puhutteli pösömiestä huoltoasemalla. Sinne jäivät keskustelemaan lähtiessäni "vapaalla nopeudella" ohjustamaan loistoautoani. Olin turvallisin mielin puhtaalla tiellä.

        Muutettin rajoituksia ihan hiljattain juurikin sinne 150:iin. Kuulemma tulee vähemmän onnettomuuksia.


      • Bennett4
        Runttaaja kirjoitti:

        http://groups.msn.com/Goldfingerinkyykytyspalsta/kyykytetyille.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=112

        Kuva on Ruotsista ja huomaa, että kyseessä ei ole moottoritie. Ruotsissa on puhuttu motarien rajoituksen nostamisesta ja uskon, että niin tapahtuukin jossain vaiheessa. Kuvan mukaisella tiellä ei Suomessa saa missään ajaa tuota nopeutta, vaan yleisimmin rajoitus on 80.

        Sitten esimerkki Tanskasta: http://www.aamulehti.fi/autot/juttu/1899988.shtml

        Joissain maissa kuulemma rajoitukset katsotaan lähinnä suuntaa-antaviksi ja niin pitäisi olla täälläkin.

        Muualla rajoitukset ovat liikenneturvallisuuden takia, Suomessa niiden idea on tuottaa sakkotuloja hyvinvointipalveluiden ylläpitoon.


      • Bennett4
        Zunami kirjoitti:

        Eli missäs muualla olikaan yhtä korkeat rajoitukset kuin meillä, Saksan moottoriteitä ei nyt oteta lukuun.

        Moottoriteiden alku menee? Suomessa ainakin Helsingistä lähdettäessä 120km/h rajoitus alkaa Turuntiellä ja Lahdentiellä vasta Kehä 3:n kohdalla, sitä ennen körötellään satasta. Hämeenlinnantiellä on muistaakseni vielä pitkä pätkä 80km/h rajoituksella.


      • Zunami
        Bennett4 kirjoitti:

        On yleensä moottoriteillä rajoitus 130km/h, Italiassa 150km/h. Yleisrajoitukset taitaa olla 80-90km/h.

        Oikeita moottoriteitä. Ja vähemmän lunta kesäisinkin.


    • Joku vaan...

      "Ehdotan käyttöön seuraavanlaista keinoa: Kaahaaja laitettaisiin uudestaan autokoulun penkille ja lopulta teoria- sekä inssikokeeseen. Jos koulun pääsisi kunnialla läpi, kortin saisi takaisin. Jos koulu ei kiinnostaisi syystä tai toisesta, niin kortti jäisi poliisin huostaan."

      Laitetaanko sitten kaikki varkaat, murhamiehet jne. uudestaan rippikouluun opettelemaan kymmentä käskyä??

      Eikös olis parempi vaikka katkasta ensin oikea käsi ranteesta ekasta ylinopeudesta, toisesta kyynärpäästä jne. Ja jos ajat kolme kertaa vuoden aikana tutkaan niin se on automaattinen teloitus... Kyllähän tuo ylinopeus on tosi paha RIKOS...

    • -S-

      Sääntöjen mukaan ajavat, kiireiset, vähät mä muista, ajotaidottomat jne. Osalle rajoitukset on kelvannu jo kymmeniä vuosia sitten mutta koko ajan niitä vaan lasketaan, tehdään hidastetöyssyjä vaikka ei ole osaa eikä arpaa asiaan :)

      Rangaistukset, kyllähän jonkinlainen rajoitin esimerkiksi toisen ihmisen tappamiselle, murhaamiselle on se että joutuu pois yhteiskunnasta eli toimii pelotteena! Moni on jättänyt puukolla iskemättä tämä ajatus mielessään yms. Kun tietää että selli siitä kutsuu ja se ei ole kivaa. Onko liikenteessä tälläisiä ajatuksia kenelläkään? Voi kauhea mitä siitä seuraa jos nyt kolaroin kun ajan miten sattuu tai jokin muu esimerkki.. Ajatus on varmaan vain että pieni sakko.

      Pitäisikö paremmin luokitella liikennerikkeet, vaaralliset ja törkeät ja jotta näihin ei syyllistyttäisi pitäisi olla kovat sanktiot. Opitaan se tapa ajaa ,VAARALLINEN, ja ehkä ei koskaan satu mitään muuta kuin läheltä piti tilanteita kuten yleensä käykin mutta osa tästä väärästä asenteesta, tavoista johtaa joka vuosi turhiin kuolemiin ja vakaviin ja ei vakaviin loukkaantumisiin. Ainahan ei puhuta henkilö vahingoista vaan myös sitten materiaaliset vahingot, nekin on aika potti joka vuosi, kaikki sitä maksetaan että joku voi ajaa auton romuksi. Mikään muu ei ole esteenä (pelote, ajatus) kuin että auto ei naarmuunnu ja koittaa se päivä taas huomennakin mutta jos ei koitakkaan niin kiva päivä :) Ajat liikenteessä tavalla (rikkoo räikeästi liikennesääntöjä) jolla ei voi mitenkään olla varma etteikö koska tahansa voisi joku loukkaantua jne, poikkeava ajotapa.

      Rangaistuksena auto ja ajokortti pois 2kk lievimmillään. Se voisi olla myös niin että on aivan sama kenen se auto on! Se millä juuri silloin ajetaan menee varikolle 2kk, poikkeuksena jos se on varastettu.

    • 55 tkm vuodessa

      Mitäs olitkaan poltellut heti aamulla? Vai menikö perinteistä kossua?

      Taitaisi olla paikallaan käytännön järjenkäyttökoulu, kun tuntuu sammakoita paska perseessä lehahtelevan suustasi.

      Yhtä hyvin voitaisiin poistaa nopeusrajoitukset kokonaan, niin saataisiin varmaan ratkaisu moniin asioihin. Eläkeläiset vähenisivät kun mummot lentelisivät kappaleina tienpientareille kaaharien jäljiltä ja koulussakin jäisi oppilasta kohden enemmän rahaa opetukseen kun useammat kakarat menehtyisivät kaaharien toimesta koulumatkalla jne.

      Vaihtoehtojahan löytyy, miksi turhaan ruuhkauttamaan autokouluja?

      • Ajethan ihmisiksi

        Viestin pointti jäi hämäräksi.

        Eli siis: oliko viesti, ettei työllistetätä autokouluja, kun ajokortti joutuu hyllylle kaahailun vuoksi. Oliko tarkoitus, että ajokorttilupa peruutetaan iäksi, vai riittääkö uusi ajokoe korttiin.

        Joku instannsi tulkitsee ajotaidon kadonneen ylinopeuksia suosivan asenteen myötä. Kuinkahan tuon asenteen saisi kohdalleen uudessa autokoulussa, kun turhautuneen oppilaan korvistakin tulee savua?

        Kiire on vain tunne. Hyvää syytä ylinopeuteen ei ole. Alinopeus on täysin järjetön käsitteenä ja sananakin vain älynpuutteen väläys.


      • Björn

        Kaahaajat eivät tippaakan eroa muista lainrikkojista.

        Rikollisia ovat ja tällä palstalla vaan selittelevät tekosiaan. Hävetkää


      • rikos
        Björn kirjoitti:

        Kaahaajat eivät tippaakan eroa muista lainrikkojista.

        Rikollisia ovat ja tällä palstalla vaan selittelevät tekosiaan. Hävetkää

        Olisipa hauska istua joskus Björnin kyydissä ja tilastoida montako liikennesääntöjen rikkomusta hän tekee esim. tunnin ajon aikana. Niistä ei vain sakkoja jaella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

      Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      241
      2518
    2. Kuhmo tekisi perässä

      Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1878
    3. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      76
      1843
    4. Onko telepatia totta

      Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      82
      1318
    5. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      65
      1248
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

      Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1198
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

      Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1078
    8. Nainen, olen niin pettynyt

      Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      90
      1060
    9. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      914
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

      Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      71
      913
    Aihe