laatikon öljynvaihto

neon

Tarkoitus olisi vaihtaa neonin aut.laatikon öljyt. moparin öljyt, suodatin ja tiiviste hommattu, itse vaihto työ vielä tekemättä : )
Eli vinkkejä kuinka tuo "oikea oppisesti" tulisi tapahtua? Kiitos...

9

4157

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tero

      Tein itse tuollaisen öljyn vaihdon 2000 vuoden Neoniin ja pääpiirteittään meni näin:


      - auto vaakatasossa ennenkuin öljypohjaa aloin avaamaan

      - öljypohjan kaikkia pultteja löysäsin niin kauan kunnes alkoi öljyä valumaan

      - öljyjen valuttua kokonaan pois, öljypohjan kansi kokonaan irti, vanha tiiviste pois (joka minulla oli metallinen)

      - suodatin oli (muistaakseni) kahdella Torx ruuvilla kiinni joten ne auki ja suodatin pois

      - uusi suodatin tiivisteineen paikoilleen

      - öljypohjan puhdistin kokonaan öljystä kuivaamalla. Öljypohjan sisäpuolella on irtonainen magneetti jonka puhdistin ja asetin takaisin samaan paikkaan pohjalevyä

      - uusi korkkitiiviste liimoineen öljypohjaa vasten ja sovitin pohjan takaisin laatikon alle (tiivisteliimaa kummankin puolen)

      - kiristelin pikkuhiljaa ristiin kaikki pohjan ruuvit siten, että korkkitiiviste _hieman_ litistyi kiristyksen takia. Uusinta kiristyksen tein päivän parin päästä.

      Sitten öljyn laitto joka on aika tarkkaa hommaa, kun automaatti on aikas tarkka määrän suhteen. Öljyinä käytin Moparin ATF 4:ää.

      - mittatikun aukosta kaadoin kunnes pinta nousi tikun ADD merkin tasalle. Sen jälkeen vähän aikaa käytin autoa paikallaan käyttäen vaihteen valitsinta jokaisessa kohdassa (P,R,D,N,2,1) hetkeksi aina pysähtyen.

      - taas tarkistus ja pinta oli pudonnut niin paljon ettei tikku edes kastunut. Jäälleen täyttö ADD merkin tasalle. Sen jälkeen aloin ajamaan autolla niin että pienien lenkkien jälkeen tarkistin öljytason tikusta ja lisäsin tarvittaessa. Ajoin sekä eteenpäin että taakse päin kun ajatuksena oli että vaihteisto kävisi kaikki vaihteet läpi eli eteen kolme ja yksi taakse.

      - loppuvaiheessa öljyn pinnan pitäisi olla öljyjen lämpötilan mukaan joko WARM tai HOT alueen yläreunassa enintään. Itse täyttelin WARM alueen yläreunaan kun öljyt eivät pienellä ajolla pakkasella lämmeennet kovin paljoa.

      - öljyä meni 3,8 litraa joten Autokeskuksen 3,875 litran purkki menee aika tarkkaan ainakin -00 vm Neoniin.


      Öljyä kannattaa lisätä pikkuhiljaa. Itse lisäilin hieman liiankin tarkasti jälkeenpäin miettien: vain 1/4 litraa kerrallaan, mutta teinkin tämän ensimmäistä kertaa elämässäni :) En kuitenkaan voi luvata, että kaikki tässä kuvatut menetelmät ovat oikein! Apuna tosin oli erinomainen eng. kielinen Haynes Repair Manual.

      • ohjeet

        Onnitteluni. Todellisen järkimiehen johdonmukaiset ohjeet.


      • lukija äks

        Hyvin selostit homman. pitäs onnistua jokaiselta. tässä ei ole kun yks ongelma: auton alle pääsy. ei monellakaan ole paikkaa missä tehdä työ. aatteleppas nyt, helsingissä manskun varrella talvipakkasella:)
        ps. paljonkohan toi homma kustantaa merkkiliikkeessä?


      • ohjeen kirjoittaja
        lukija äks kirjoitti:

        Hyvin selostit homman. pitäs onnistua jokaiselta. tässä ei ole kun yks ongelma: auton alle pääsy. ei monellakaan ole paikkaa missä tehdä työ. aatteleppas nyt, helsingissä manskun varrella talvipakkasella:)
        ps. paljonkohan toi homma kustantaa merkkiliikkeessä?

        ...eihän sitä tietysti jokaisella ole mahdollisuutta saada autoa nostettua tarpeeksi hyvin. Itse nostelin ihan perushallitunkilla auton pukkien varaan - niin ja samalla tein kys. korjausoppaan mukaan vaihteiston pantojen säädön. Vaikutti huomattavasti vaihteen vaihdon ajankohtaan ajossa, eli taisi olla jo hieman säädön tarvetta.

        Merkkiliikkeen hinnastoa en tiedä, mutta mitä Autokeskuksesta olen kuullut niin aikas hintavia yleensä. Voisin kyllä epäillä että eivät noin tarkkaan sitä tee, koska öljypurkin koko litroissa on noinkin tarkka... taitanevat vain valutella vanhat pois ja kaataa summamutikassa uudet öljyt ja vasta sen jälkeen tarkistaa öljytason.

        En kyllä enää omista kys. autoa, meni tuona -05 vuonna vaihtoon kun tuli tilan tarvetta enemmän.


    • Mopar64

      Huom ! lisäys öljy tarkastetaan moottorin käydessä, vaihteisto P asennossa.
      Autokeskuksen ATF 4 hinta on tuplaantunut muutamassa vuodessa, onhan öljyn hinta noussut viimeaikoina ??!!!
      tänään oli litrahinta lähes 25 € (5 l kanisteri 124 €). Onnneksi Moparin hyväksymää ATF 4 saa muualta yli puolet halvemmalla. Autokeskuksessa on jälleenmyyntikatteet omaa luokkaansa ja ainakaan minä en sieltä osta enää mitään

      • propusta

        Kauppias kusettaa aina! Ja momentinmuunnin kannattaa myös tyhjentää, kun on kyseessä jenkki malli!


      • DGC

        Jos se on nelivaihteinen tietokoneohjattu laatikko 41TE, momentinmuuntimen tyhjennys ei välttämättä kannata, ellei magneetista ja suodattimesta löydy aivan kamalasti lastjua. Öljyn ominaisuudet muuttuvat liikaa kerralla TCM:n ymmärrettäväksi ja vaihteiston sopeutumiseen menee kamalasti aikaa, sikäli kun se ei hajoa ennen sitä. Chryslerminivan.netissä tuosta on ollut juttua useinkin ja raati on tullut siihen tulokseen, että parempi uskoa tehtaan huolto-ohjelmaa jossa öljyt vaihdetaan öljypohjan irroituksella ja se, mikä jää momentinmuuntimeen, eli noin puolet, saa jäädäkin.

        Enkä minäkään tuon hintaista ATF4 :aa ostaisi.


    • Eitähtitiedettä

      Vanhat pois ja uudet tilalle, ei se sen kummempaa ole.

    • Anonyymi

      Täällä olisi vähän niinku sama homma tulossa
      vm 2000 Neoniin. Onnistuukse ihan varmasti kans Tee-Se-Itse suodattimen vaihdolla ja öljypohjan avaamisella sitten, ettei tarvis viedä huoltoon huuhteluvaihtoon?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5105
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3207
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1800
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1345
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1286
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1267
    Aihe