Ammatillinen kuntoutusselvitys

Anonyymi

Minun pitäis aloittaa ammatillinen kuntoutussuunnitelma piakkoin. Taustalla on krooninen masennus, ahdistushäiriö ja unettomuus (jatkunut vuosia).

Tällä hetkellä jaksaminen on lähes nollassa. Osaako kukaan sanoa, miten Kela tulkitsee jos jättää menemättä ammatilliseen kuntoutussuunnitelmaan? Minulla on myös valitus vireillä sosiaalilautakunnassa aiemmin hylätyn työkyvyttömyyseläkepäätöksen vuoksi.

18

6592

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sosiaalilautakunnalla työkyvyttömyyseläke päätös? Kelan työmarkkinatukea jos saat niin karenssia tulee maksatukseen.

    • Anonyymi

      Vaikka naivilta kuulostaakin niin ota itseä niskasta ja mene. Onnistuminen kuitenkin ruokkii onnistumisia. Tekemällä huomaat saavasi jotain aikaan ja alat taas luottaa omiin kykyihisi. Maailmalla on tarjota muutakin kuin peiton alla makoilua.

    • Anonyymi

      Oikeastaan kannattaa mennä jos sinulla on aikomus päästä tk-eläkkeelle,tuot siellä ilmi kuinka huonovointinen olet..Ehkäpä niillä tiedoilla sitten on paremmat mahkut päästä sinne eläkepäiville...Jos vielä olet kohtalaisen nuori,niin kyllä dataa pitää löytyä kokonaistilanteesta että ne hakemukset menee läpi.Sanon tämän tk-eläkeläisenä,koska tiedän miten nämä prosessit etenee,kertapistolla sinne ei mennä!!

      • Anonyymi

        Samaa mieltä ja minulle tarjottiin myös näitä ammatillisia kuntoutuksia samaan aikaan kun tuli hylkääviä tk-eläkepäätöksiä ja valmistauduin jo henkisesti ,että käytän tämänkin kortin jos muu ei auta.Mutta annas olla,kun h-hetkeen oli aikaa enään 3kk ja olisi pitänyt joko itse tehdä suunnitema, tai ottaa yhteys työeläkelaitokseen, tulikin mieluista postia ja nyt ollaan kaivatulla eläkkeellä maailman tappiin asti.Tahdon tässä omalla kokemuksella kertoa,että olipa se päämäärä sitten mikä tahansa,vaikkapa eläkkeelle pääsy tai ammati, ihan mikä vaan ,niin sinne pitää panostaa kaikki energiansa,ei vähempää.Täällä helposti moralisoidaan toisten ajatuksia ja tavoitteita,mutta mieluummin kannustan tavoitteeseen pääsyä kuin alan mollaamaan,jos nyt ei mitään rikollisia aikomuksia ole.Samaa mieltä olen myös siitä,että "kertapistolla" ei tosiaankaan mennä eläkkeelle nuorella iällä ja dokumenttia vaaditaan paljon että ei selviydy elättämään itseään terveydellisistä syistä, eikä myöskään kuntoutumaan.


    • Anonyymi

      Olipa edellisellä kirjoittajalla huono asenne. Oikeassa siinä, että kannattaa (ja pitääkin) mennä, mutta tavoitteenahan on kuntoutus ja tottuminen työelämään eikä pääsy työkyvyttömyyseläkkeelle. Paha mieli ja oma diagnoosi ei saa johtaa pysyvään oikeuteen kotona makoiluun. Kuntoutukseen vaan.

      • Anonyymi

        Minäkin kyllä ihmettelen sitä, ettei itsensä kuntouttaminen kiinnosta. On nyt terveenä/parempivointisena sentään mukavampaa tämä elon tie.
        En tiedä ikääsi, mutta luultavasti edessäsi on vielä vuosikymmeniä elämää, joten kuntouta nyt hyvä ihminen itseäsi. Ja varsinkin, kun sen vielä Kela maksaakin ilman erillisiä raskaita tukihakemusprosessejakin.

        Täällä suomi24-palstalla saa vähän väliä lukea valituksia kuinka vaikeaa on saada vakuutusyhtiöiltä ja Kelalta tukea kalliisiin kuntoutuksiin, kun niitä itse omatoimisesti yrittää saada.

        Käytä nyt ihmeessä hyväksesi nuo tarjotut mahdollisuudet.


      • Anonyymi

        miten sitä aina oletetaan että työtön esim vaan "makoilee" kotona. loppu siitä äkkiä tulisi, ja jos pääsee kuntoutukseen niin kannattaa kyllä sitten niiden työkokeilujen jälkeen hankkia ammattikoulutukseen mihin on taipumuksia ja olla varma että tätä työtä haluan tehdä ja tähän olen sopiva. kuntoutuksessa voidaan herkästi aliarvioida kuntoutettavan mielentilaa sekä fyysistä ,- psykoligiset pakolliset matikkatehtävät ja hahmotus yms testejä joiden perusteella joku listaa sinut mihin olet kykenevä- jos- ollenkaan- mihinkään...saat eläkkeen siinä tapauksessa mutta jos katsotaan että juuri sinuun kannattaa satsata niin kelan kuntotutusrahaa sitten vaan ja johonkin mielekkäältä tuntuvalle kurssille tai koulutukseen.


    • Anonyymi

      Olen työtapaturman jälkeen ollut lähes 2 vuotta kuntuotustuella. Lääkärin mielestä vamma on pysyvä. Eli olen pysyvästi työkyvytön eikä iän ja työkokemuksen perusteella ole mahdollista uudelleen kouluttaa. Nyt vak.yhtiö yrittää pakottaa työkokeiluun. Onko kenellä asiasta kokemusta?

      • Anonyymi

        Eikait vakuutusyhtiöt voi ketään pakottaa työkokeiluun!Mulla on sen verran itsellä kokemusta että viimeinen päivämäärä oli asetettu ammatilliseen kuntoutukseen (työkokeilu) ja jätin sen vaan käyttämättä.Sieltä se poistui vakuutusyhtiön sivulta,kun en asialle tehnyt mitään.Kerran soitti joku täti ja minä sanoin että otan sitten itse yhteyttä kun päätän asian,siihen se jäi.Seuraavan kerran kun laitoin anomusta samaan yhtiöön, niin myönsivät eläkkeen.Jos sulla on jonkukaan verran ikää ja takana 2 vuotta kuntoutustukia,niin tuntuisi että hyvät mahikset ois pysyvälle eläkkeelle,tokikin epäonnistunut työkokeilu vahvistaisi asiaa .


    • Anonyymi

      Minulla meni näin ...eläkeyhtiö hylkäsi tk-eläkkeen ja myönsi kuntoutustuen ja konsultin....muutama käynti konsultin luona ja eläkeyhtiö katkaisi yllättäen kuntoutussopimuksen ja myönti takautuvan määräaikaisen tk eläkkeen vuodeksi. Nyt on vuosi mennyt ja uusia lausuntoja lähetetty mutta saa nähdä tuleeko hylky päätös. Jos hylkäävät niin lain mukaan eläkeyhtiön järjestettävä kuntous ja uudelleen koulutus. Kerran keskeytetty jo niin miksi alkaa uudestaan sama rumba. Olis tietty näin 60v haasteellista uudelleen kouluttautua? Onko vastaavia , olisi kiva vaihtaa mietteitä.

      • Anonyymi

        Kyllä ne nyt varmaan myöntävät eläkkeen,Eihän kuntoutustuelta voida heittää te-toimiston asiakkaaksi.?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ne nyt varmaan myöntävät eläkkeen,Eihän kuntoutustuelta voida heittää te-toimiston asiakkaaksi.?

        Toivottavasti, kovin olen miettinyt ja stressannut asialla. Ensin oli 300 kela pvää ja reilu vuosi määräaikainen tk eläke niin olishan se erikoista jos nyt joutuu tämän "uuden aktiivimallin" piiriin. Onko ketään 6kymppistä eläkeyhtiön uudelleen koulutettua tai "löysässä hirressä" olevia? Eläkeyhtiöt antaa 1v kerrallaan elämää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ne nyt varmaan myöntävät eläkkeen,Eihän kuntoutustuelta voida heittää te-toimiston asiakkaaksi.?

        Miksei kuntoutustuelta voi heittää työkkäriin.....jos kerta määräaikainen tuki ja jatko hylätään, ei muuta jää kuin te-tsto


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toivottavasti, kovin olen miettinyt ja stressannut asialla. Ensin oli 300 kela pvää ja reilu vuosi määräaikainen tk eläke niin olishan se erikoista jos nyt joutuu tämän "uuden aktiivimallin" piiriin. Onko ketään 6kymppistä eläkeyhtiön uudelleen koulutettua tai "löysässä hirressä" olevia? Eläkeyhtiöt antaa 1v kerrallaan elämää.

        Eihän siinä ole mitään järkeä kouluttaa kuuskymppistä enään.Jos tarjoavat kokeilua niin se kannattaa varmaan ottaa,sieltä saa paremman palkankin kuin mitä sun eläke oli.Tutun yrittäjän kans voi sopia mitä niihin seurantapapereihin laitetaan..Eli siitähän tulee epäonnistunut kokeilu ja se on yhtäkuin eläke.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän siinä ole mitään järkeä kouluttaa kuuskymppistä enään.Jos tarjoavat kokeilua niin se kannattaa varmaan ottaa,sieltä saa paremman palkankin kuin mitä sun eläke oli.Tutun yrittäjän kans voi sopia mitä niihin seurantapapereihin laitetaan..Eli siitähän tulee epäonnistunut kokeilu ja se on yhtäkuin eläke.

        Jos on täyttänyt 60v.niin tk-eläke myönnetään huomattavasti helpommin kun normaalisti.Näin kävi omalla kohdallanikin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on täyttänyt 60v.niin tk-eläke myönnetään huomattavasti helpommin kun normaalisti.Näin kävi omalla kohdallanikin.

        Aivan..Näin myös mulle!


    • Anonyymi

      Jos ei tk-eläkkeelle pääse niin jos on ansiosidonnaista jäljellä siirtyy lisäpäiville sitten.

    • Anonyymi

      Sen myönnän, että kyllä siellä valtiossa sellainen olo tulee ja varmasti. Se on yksi askel parantumiseen, kun alkaa itse ajatella.

      Sitä ei vain voi sanoa siellä ääneen, että häivyt heti heidän valtiosta. Kun menet ja jos pääset kuntoutukseen, niin eristäydy muista on jo ensimmäisen sääntö ja se on merkki myös sosiaalisesta erilaisuudesta. Huomaa, että ne ajattelee sen juuri näin. Heillehän valtio on kaikki kaikessa.

      Kuoleman halusta voi myös puhua ja on kuitenkin oltava varovainen sen suhteen. Ruokaa ei pidä syödä paljon ja pitää olla vähän sottuinen sen kanssa, kaikkia varmaan tarkkaillaan tai sitten pitää ottaa vähän ja asettaa aina kaikki järjestykseen mitä normaali ihmistä ei häiritsisi.

      Kuntoutuksessa tarkkaillaan ja muista, että kaikkialla.
      Riippuu mihin kuntoutukseen olet menossa. Ja sitten on syytä olla nopea ja poistua maasta. Varaudu älyttömään puhelinsoittoon vaakutusyhtiöstä, eivät sano. Outoon puheluun mieti ajan kanssa mitä vastaat.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2506
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      39
      1408
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      61
      1382
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1166
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1111
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe